Dyrektywa 95/39/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz w środkach spożywczych i na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY 95/39/WE
z dnia 17 lipca 1995 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz w środkach spożywczych i na ich powierzchni

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w ramach dyrektyw Rady 86/362/EWG i 86/363/EWG polecono Komisji przygotowanie wykazu pozostałości pestycydów i ich najwyższych dopuszczalnych poziomów do zatwierdzenia przez Radę;

pozostałości pestycydów w zbożach i środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego mogą powstawać wskutek praktyk rolniczych; niezbędne jest uwzględnienie odpowiednich danych w odniesieniu zarówno do dozwolonych zastosowań pestycydów, jak i, jeśli właściwe, do nadzorowanych prób i badań związanych z żywieniem zwierząt;

w celu dokładniejszego ustalenia najwyższego potencjalnego spożycia pozostałości pestycydów, rozsądne jest, aby w miarę możliwości określić równocześnie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów we wszystkich głównych składnikach diety; poziomy te odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów, niezbędnych do osiągnięcia odpowiedniej kontroli, stosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest możliwie jak najmniejsza z praktycznego punktu widzenia i możliwa do przyjęcia pod względem toksykologicznym;

w świetle postępu naukowo-technicznego oraz uwzględniając wymagania zdrowia publicznego i rolnictwa, dyrektywy 86/362/EWG i 86/363/EWG powinny zostać zmienione przez dodanie przepisów dotyczących innych pozostałości pestycydów w odniesieniu do zbóż i środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, a mianowicie metydationu, tiodikarbu metomylu, amitrazu, pirimifos-metylu, aldikarbu oraz tiabendazolu;

jednakże biorąc pod uwagę obecne normy, dostępne dane są niewystarczające do ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w odniesieniu do niektórych kombinacji pozostałości pestycydów i produktów, w których one występują; w takich przypadkach okres na zgromadzenie niezbędnych danych nieprzekraczający czterech lat wydaje się uzasadniony; dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy, których ustalenie wymaga zebrania takich danych, powinny zostać ustanowione najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.; w przypadku braku zadawalających danych poziomy te zostaną ustanowione według właściwej granicy oznaczenia; odpowiednie zobowiązania mające na celu zgromadzenie niezbędnych danych muszą zostać podjęte w terminie jednego roku od chwili przyjęcia niniejszej dyrektywy;

najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustanowione w niniejszej dyrektywie zostaną sprawdzone w ramach ponownej oceny substancji czynnych przewidzianej w programie prac określonym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

METYDATION

0,02(*)

TIODIKARB METOMYLU

0,05(*)

Pozostałość: suma metomylu i tiodikarbu określona jako metomyl

AMITRAZ

0,02(*)

Pozostałość: amitraz plus wszystkie metabolity zawierające 2,4 demetylanilinę określone jako amitraz

PIRIMIFOS-METYL

5

ALDIKARB

0,05(*)

Pozostałość: suma aldikarbu, jego sulfotlenku i jego sulfonu określona jako aldikarb

TIABENDAZOL

(a)pszenica, ryż

0,05(*): inne

(*) Wskazuje niższą granicę oznaczenia analitycznego.

(a) Jeżeli do dnia 1 lipca 2000 r. poziomy nie zostaną przyjęte, stosuje

się poziom 0,05*.

Artykuł  2

1. W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część A dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

Pozostałości pestycydów

w tłuszczu zawartym w mięsie, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz w tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00, 1602(1)(4)

w krowim mleku surowym oraz pełnotłustym wymienionym w załączniku I w pozycji nr 0401; w przypadku pozostałych środków spożywczych wymienionych w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00, 0406, zgodnie z(2)(4)

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 oraz 0408(3)(4)

METYDATION

0,02(*)

0,02(*)

0,02(*)

PIRIMIFOS-METYL

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

(*) Wskazuje niższą granicę oznaczenia analitycznego.

(1) W przypadku środków spożywczych o zawartości tłuszczu wynoszącej 10 % lub

więcej w masie pozostałość pestycydów odnosi się do całkowitej masy środka

spożywczego bez kości. W takich przypadkach najwyższy dopuszczalny poziom

wynosi jedną dziesiątą wartości odnoszącej się do zawartości tłuszczu, ale nie

może być niższy niż 0,01 mg/kg.

(2) Przy oznaczaniu pozostałości pestycydów w krowim mleku surowym oraz

pełnotłustym jako podstawę należy przyjąć zawartości tłuszczu równą 4 % w

masie. W przypadku innych środków spożywczych wymienionych w załączniku I w

pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406:

o zawartości tłuszczu mniejszej niż 2 % w masie, najwyższy dopuszczalny

poziom przyjmuje się za równy połowie wartości ustalonej dla mleka surowego

i pełnotłustego,

o zawartości tłuszczu wynoszącej 2 % w masie, najwyższy dopuszczalny poziom

wyraża się w mg/kg tłuszczu. W takim przypadku najwyższy dopuszczalny

poziom jest 25 razy wyższy od wartości ustalonej dla mleka surowego i

pełnotłustego.

(3) W przypadku jaj i produktów jajecznych o zawartości tłuszczu wyższej niż 10 %

najwyższy dopuszczalny poziom wyraza się w mg/kg. W tym przypadku najwyższy

dopuszczalny poziom jest 10 razy wyższy od najwyższego dopuszczalnego poziomu

dla swieżych jaj.

(4) Przypisów(1),(2) i (3) nie stosuje sie do przypadków, w których podano

niższą granicę oznaczenia analitycznego.

2. W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG sekcja B dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

Pozostałości pestycydów

w mięsie łącznie z tłuszczem, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz w tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

w mleku oraz w przetworach mlecznych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 i 0408

METOMYL

0,02(*)

0,02(*)

0,02(*)

TIODIKARB

Pozostałość: suma metomylu i todikarbu wyrażona jako metomyl

AMITRAZ

Mięso drobiowe

0,02(*)

Pozostałości: amitraz plus wszystkie metabolity zawierające 2,4 dimetylanilinę określone jako amitraz

0,02(*)

ALDIKARB

0,01(*)

0,01(*)

0,01(*)

Pozostałość: suma aldikarbu, jego sulfotlenku i sulfonu określona jako aldikarb

TIABENDAZOL

0,1

0,1(*)

Pozostałość: suma tiabendazolu i 5-hydroksytiabendazolu

(z wyjątkiem mięsa i innych produktów z mięsa baraniego, z wołowiny i z mięsa koziego)

(*) Wskazuje niższą granicę oznaczenia analitycznego.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 22 sierpnia 1996 r.

Środki przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 lipca 1995 r.
W imieniu Rady
L. ATIENZA SERNA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/29/WE (Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/29/WE (Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67).

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.197.29

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 95/39/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz w środkach spożywczych i na ich powierzchni
Data aktu: 17/07/1995
Data ogłoszenia: 22/08/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/09/1995