uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
w ramach dyrektywy 90/642/EWG Komisja otrzymała mandat do opracowania i przedstawienia Radzie do zatwierdzenia wykazu pozostałości pestycydów oraz ich najwyższych dopuszczalnych poziomów;
pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, włączając owoce i warzywa, mogą wynikać ze stosowanych praktyk rolniczych; należy wziąć pod uwagę odpowiednie dane odnoszące się do dozwolonego użycia pestycydów, a także ich stosowania podczas nadzorowanych prób;
w celu dokładniejszego ustalenia poboru pozostałości pestycydu z pokarmem zaleca się, aby w odpowiednim przypadku dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów zostały równocześnie określone we wszystkich głównych częściach diety; poziomy te odzwierciedlają użycie minimalnej ilości pestycydów niezbędnej dla osiągnięcia odpowiedniej kontroli, przy czym pestycydy stosowane są w taki sposób, aby wielkość ich pozostałości była jak najmniejsza oraz była dopuszczalna ze względów toksykologicznych;
należy obecnie ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości niektórych pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego; odnosi się to do następujących pestycydów: metydation, metomyl, tiodikarb, amitraz, pirymifos metylowy, aldikarb, tiabendazol; jednakże nie jest możliwe ich ustalenie dla wszystkich pozostałości pestycydów w odniesieniu do połączeń produktów, w których one występują, ze względu na niewystarczające dane;
w odniesieniu do tiabendazolu istniejące dane nie wystarczają, by zgodnie z istniejącymi przepisami ustanowić najwyższy dopuszczalny poziom jego pozostałości dla owoców cytrusowych; jednakże tiabendazol został włączony do wykazu substancji uwzględnionych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3600/92(2) i jest objęty pierwszą fazą programu roboczego przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzenia do obrotu środków ochrony roślin(3); ważnym aspektem tego programu będzie ustanowienie najwyższych dopuszczalnych poziomów wynikających ze stosowania środków ochrony roślin;
niektóre pozostałości pestycydów mogą pozostać przede wszystkim w przyprawach korzennych, które mogą wymagać kontroli; niezbędna jest zmiana załącznika I dyrektywy 90/642/EWG, aby takie przyprawy korzenne objęte zostały wykazem grup produktów, dla których obowiązują najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości;
ustanowienie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w przyprawach korzennych wydaje się być niezbędne tylko przy określonych pestycydach, uwzględniając toksyczny charakter ich pozostałości i sposób ich stosowania;
dostępne dane nie wystarczają jednak, by zgodnie z obecnymi normami ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów dla określonych kombinacji pozostałości pestycydów i produktów; w tych przypadkach rozsądny wydaje się okres nie więcej niż czterech lat na pozyskanie niezbędnych danych; dlatego na podstawie tych danych najwyższe dopuszczalne poziomy powinny zostać ustanowione najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.; jeśli do tego momentu nie będzie zadawalających danych, należy jako najwyższe dopuszczalne poziomy ustanowić stosowne poziomy oznaczania; najpóźniej rok po przyjęciu niniejszej dyrektywy należy poczynić wystarczające uzgodnienia dla pozyskania tych danych;
ustanowione w niniejszej dyrektywie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości należy sprawdzić w ramach sprawdzania substancji czynnych objętych programem roboczym zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| L. ATIENZA SERNA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/30/WE (Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70).
(2) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/43/WE (Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 31).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.197.14 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 95/38/WE zmieniająca załączniki I i II do dyrektywy 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni oraz przewidująca ustalenie wykazu najwyższych dopuszczalnych poziomów |
| Data aktu: | 17/07/1995 |
| Data ogłoszenia: | 22/08/1995 |
| Data wejścia w życie: | 11/09/1995, 01/05/2004 |