Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR

DECYZJA RADY
z dnia 24 lipca 1995 r.
przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR

(95/285/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 1995 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w rezolucji nr 49 podano środki niezbędne zarówno do prawidłowego wprowadzenia w życie Konwencji TIR z 1975 r., jak też do zapobiegania i wykrywania oszustw związanych z towarami przewożonymi w systemie TIR;

wymieniona rezolucja - ze względu na jej zawartość oraz przeprowadzaną zmianę Konwencji TIR - ma najwyższe znaczenie dla Wspólnoty; należy ją przyjąć ze skutkiem natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wspólnota przyjmuje ze skutkiem natychmiastowym rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR, przyjętą dnia 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu.

Tekst rezolucji jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę umocowaną do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej o przyjęciu przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym rezolucji, określonej w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1995 r.

W imieniu Komisji
P. SOLBES MIRA
Przewodniczący

ŚRODKI KRÓTKOTERMINOWE PODEJMOWANE W CELU ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA I SKUTECZNEGO FUNKCJONOWANIA SYSTEMU TRANZYTOWEGO TIR

Rezolucja nr 49

Przyjęta w dniu 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu

Rezolucja nr 49

Grupa Robocza ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu,

podkreślając znaczenie niezakłóconego i skutecznego funkcjonowania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego transportu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego transportu i handlu;

zaniepokojona ilością oszustw celnych i przypadków przemytu mających miejsce w obszarze systemu tranzytowego TIR i mogących zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.;

zdecydowana chronić system tranzytowy TIR, który ułatwia rozwój handlu, w szczególności międzynarodowy przepływ towarów;

przekonana, że system tranzytowy TIR może być chroniony jedynie poprzez połączone i zharmonizowane działanie wszystkich stron uczestniczących w systemie tranzytowym TIR (organów celnych, krajowych stowarzyszeń gwarantujących i wydających karnety oraz Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i firm ubezpieczeniowych), przy czym za mającą zasadnicze znaczenie uważa się otwartą wymianę informacji na temat wszelkich aspektów systemu;

w oczekiwaniu na zmiany w Konwencji TIR z 1975 r., podejmuje jednomyślnie decyzję w sprawie następujących środków krótkoterminowych, które powinny zostać wdrożone jak najszybciej przez właściwe organy Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r.:

1. w celu ułatwienia wykrywania wydawanych w sposób nieuczciwy karnetów TIR i przyśpieszenia procedury ich wydawania, Umawiające się Strony mogą tworzyć, na ile jest to możliwe i zgodne z wymogami krajowymi, scentralizowane urzędy lub procedury do zarządzania karnetami TIR;

2. Umawiające się Strony powinny stworzyć procedury przyśpieszonego wydawania i przeszukiwania w odniesieniu do transportu towarów wrażliwych;

3. Umawiające się Strony oraz IRU podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia wcześniejszego ponownego wprowadzenia karnetów TIR "Tytoń / Alkohol", wraz z gwarancjami o ustalonej kwocie, odpowiadającej potencjalnym opłatom związanym z wystąpieniem ryzyka;

4. Umawiające się Strony zapewniają, poprzez przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych, by urzędy celne przeznaczenia lub wyjścia zwracały egzemplarze nr 2 karnetów TIR do scentralizowanych biur lub urzędu celnego wyjazdu lub wejścia tak szybko, jak jest to możliwe, i nie później niż w ciągu pięciu dni roboczych od zakończenia operacji TIR;

5. w celu ułatwienia kontroli celnej w odniesieniu do przesyłek zawierających wyroby tytoniowe i alkoholowe, Umawiające się Strony mogą ograniczyć, zgodnie z krajowymi praktykami administracyjnymi, liczbę urzędów celnych upoważnionych do przyjmowania karnetów TIR "Tytoń / Alkohol";

6. Umawiające się Strony zapewniają, że, w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy, była natychmiast przekazywana przez urząd celny wyjazdu lub wejścia do urzędu celnego przeznaczenia lub wyjścia wyprzedzająca informacja o transporcie takich towarów pod pieczęcią urzędu celnego;

7. zgodnie z art. 20 Konwencji TIR z 1975 r., Umawiające się Strony określają termin i, na ile jest to możliwe, trasy dla przewozu pojazdami drogowymi i kontenerami w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych pod pieczęcią urzędu celnego, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy. Umawiające się Strony zachęca się do stosowania sankcji, zgodnie z prawem krajowym, w przypadkach nie przestrzegania takich zaleceń;

8. Umawiające się Strony zapewniają, że postanowienia art. 38 Konwencji TIR z 1975 r. będą stosowane, przewidując możliwość okresowego lub stałego wyłączenia z uczestniczenia w operacjach objętych Konwencją TIR z 1975 r., wszystkich osób winnych poważnego naruszenia krajowego prawa celnego lub rozporządzeń mających zastosowanie do międzynarodowego transportu towarów;

9. Umawiające się Strony podejmują wszelkie niezbędne środki dla uniknięcia kradzieży i nadużywania pieczęci urzędowych oraz mogą nakazać stosowanie nowych technologii, takich jak specjalnie zabezpieczający tusz, by utrudnić fałszowanie pieczęci urzędowych;

10. Umawiające się Strony wymagają, by IRU i krajowe stowarzyszenia gwarancyjne stosowały przy wydawaniu karnetów TIR dokładnie uzgodnione kryteria i kontrole administracyjne, w celu zapewnienia, na ile to tylko możliwe, uczciwości i rzetelności podmiotów uczestniczących w transporcie;

11. Umawiające się Strony systemu tranzytowego TIR nasilają wymianę między sobą informacji i wywiadu dotyczących systemu tranzytowego TIR, zgodnie z ich ustawodawstwem krajowym. W tym celu ustanawiają one w strukturach właściwych organów punkty centralne do działań w celu zwalczania oszustw. W celu sporządzenia międzynarodowego wykazu takich punktów centralnych, do sekretariatu EKG/ONZ zostaną przekazane jak najszybciej ich adresy, włącznie z numerami telefonów i telefaksów.

Zachęca Umawiające się Strony do dokładnego zapoznania się z wnioskami IRU w sprawie wprowadzenia elektronicznych systemów wymiany danych do celów zarządzania karnetami TIR, który zostanie im przekazany przez sekretariat EKG/ONZ w celu jego ewentualnego wprowadzenia w życie;

Żąda od Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r., aby do dnia 1 czerwca 1995 r. powiadomiły sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, czy akceptują niniejszą rezolucję;

Żąda od sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych poinformowania wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu niniejszej rezolucji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.181.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR
Data aktu: 24/07/1995
Data ogłoszenia: 01/08/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/07/1995