Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR

DECYZJA RADY
z dnia 24 lipca 1995 r.
przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR

(95/285/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 1995 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w rezolucji nr 49 podano środki niezbędne zarówno do prawidłowego wprowadzenia w życie Konwencji TIR z 1975 r., jak też do zapobiegania i wykrywania oszustw związanych z towarami przewożonymi w systemie TIR;

wymieniona rezolucja - ze względu na jej zawartość oraz przeprowadzaną zmianę Konwencji TIR - ma najwyższe znaczenie dla Wspólnoty; należy ją przyjąć ze skutkiem natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wspólnota przyjmuje ze skutkiem natychmiastowym rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR, przyjętą dnia 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu.

Tekst rezolucji jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę umocowaną do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej o przyjęciu przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym rezolucji, określonej w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1995 r.

W imieniu Komisji
P. SOLBES MIRA
Przewodniczący

ŚRODKI KRÓTKOTERMINOWE PODEJMOWANE W CELU ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA I SKUTECZNEGO FUNKCJONOWANIA SYSTEMU TRANZYTOWEGO TIR

Rezolucja nr 49

Przyjęta w dniu 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu

Rezolucja nr 49

Grupa Robocza ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu,

podkreślając znaczenie niezakłóconego i skutecznego funkcjonowania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego transportu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego transportu i handlu;

zaniepokojona ilością oszustw celnych i przypadków przemytu mających miejsce w obszarze systemu tranzytowego TIR i mogących zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.;

zdecydowana chronić system tranzytowy TIR, który ułatwia rozwój handlu, w szczególności międzynarodowy przepływ towarów;

przekonana, że system tranzytowy TIR może być chroniony jedynie poprzez połączone i zharmonizowane działanie wszystkich stron uczestniczących w systemie tranzytowym TIR (organów celnych, krajowych stowarzyszeń gwarantujących i wydających karnety oraz Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i firm ubezpieczeniowych), przy czym za mającą zasadnicze znaczenie uważa się otwartą wymianę informacji na temat wszelkich aspektów systemu;

w oczekiwaniu na zmiany w Konwencji TIR z 1975 r., podejmuje jednomyślnie decyzję w sprawie następujących środków krótkoterminowych, które powinny zostać wdrożone jak najszybciej przez właściwe organy Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r.:

1. w celu ułatwienia wykrywania wydawanych w sposób nieuczciwy karnetów TIR i przyśpieszenia procedury ich wydawania, Umawiające się Strony mogą tworzyć, na ile jest to możliwe i zgodne z wymogami krajowymi, scentralizowane urzędy lub procedury do zarządzania karnetami TIR;

2. Umawiające się Strony powinny stworzyć procedury przyśpieszonego wydawania i przeszukiwania w odniesieniu do transportu towarów wrażliwych;

3. Umawiające się Strony oraz IRU podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia wcześniejszego ponownego wprowadzenia karnetów TIR "Tytoń / Alkohol", wraz z gwarancjami o ustalonej kwocie, odpowiadającej potencjalnym opłatom związanym z wystąpieniem ryzyka;

4. Umawiające się Strony zapewniają, poprzez przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych, by urzędy celne przeznaczenia lub wyjścia zwracały egzemplarze nr 2 karnetów TIR do scentralizowanych biur lub urzędu celnego wyjazdu lub wejścia tak szybko, jak jest to możliwe, i nie później niż w ciągu pięciu dni roboczych od zakończenia operacji TIR;

5. w celu ułatwienia kontroli celnej w odniesieniu do przesyłek zawierających wyroby tytoniowe i alkoholowe, Umawiające się Strony mogą ograniczyć, zgodnie z krajowymi praktykami administracyjnymi, liczbę urzędów celnych upoważnionych do przyjmowania karnetów TIR "Tytoń / Alkohol";

6. Umawiające się Strony zapewniają, że, w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy, była natychmiast przekazywana przez urząd celny wyjazdu lub wejścia do urzędu celnego przeznaczenia lub wyjścia wyprzedzająca informacja o transporcie takich towarów pod pieczęcią urzędu celnego;

7. zgodnie z art. 20 Konwencji TIR z 1975 r., Umawiające się Strony określają termin i, na ile jest to możliwe, trasy dla przewozu pojazdami drogowymi i kontenerami w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych pod pieczęcią urzędu celnego, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy. Umawiające się Strony zachęca się do stosowania sankcji, zgodnie z prawem krajowym, w przypadkach nie przestrzegania takich zaleceń;

8. Umawiające się Strony zapewniają, że postanowienia art. 38 Konwencji TIR z 1975 r. będą stosowane, przewidując możliwość okresowego lub stałego wyłączenia z uczestniczenia w operacjach objętych Konwencją TIR z 1975 r., wszystkich osób winnych poważnego naruszenia krajowego prawa celnego lub rozporządzeń mających zastosowanie do międzynarodowego transportu towarów;

9. Umawiające się Strony podejmują wszelkie niezbędne środki dla uniknięcia kradzieży i nadużywania pieczęci urzędowych oraz mogą nakazać stosowanie nowych technologii, takich jak specjalnie zabezpieczający tusz, by utrudnić fałszowanie pieczęci urzędowych;

10. Umawiające się Strony wymagają, by IRU i krajowe stowarzyszenia gwarancyjne stosowały przy wydawaniu karnetów TIR dokładnie uzgodnione kryteria i kontrole administracyjne, w celu zapewnienia, na ile to tylko możliwe, uczciwości i rzetelności podmiotów uczestniczących w transporcie;

11. Umawiające się Strony systemu tranzytowego TIR nasilają wymianę między sobą informacji i wywiadu dotyczących systemu tranzytowego TIR, zgodnie z ich ustawodawstwem krajowym. W tym celu ustanawiają one w strukturach właściwych organów punkty centralne do działań w celu zwalczania oszustw. W celu sporządzenia międzynarodowego wykazu takich punktów centralnych, do sekretariatu EKG/ONZ zostaną przekazane jak najszybciej ich adresy, włącznie z numerami telefonów i telefaksów.

Zachęca Umawiające się Strony do dokładnego zapoznania się z wnioskami IRU w sprawie wprowadzenia elektronicznych systemów wymiany danych do celów zarządzania karnetami TIR, który zostanie im przekazany przez sekretariat EKG/ONZ w celu jego ewentualnego wprowadzenia w życie;

Żąda od Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r., aby do dnia 1 czerwca 1995 r. powiadomiły sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, czy akceptują niniejszą rezolucję;

Żąda od sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych poinformowania wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu niniejszej rezolucji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.181.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR
Data aktu: 24/07/1995
Data ogłoszenia: 01/08/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/07/1995