(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 1995 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
w rezolucji nr 49 podano środki niezbędne zarówno do prawidłowego wprowadzenia w życie Konwencji TIR z 1975 r., jak też do zapobiegania i wykrywania oszustw związanych z towarami przewożonymi w systemie TIR;
wymieniona rezolucja - ze względu na jej zawartość oraz przeprowadzaną zmianę Konwencji TIR - ma najwyższe znaczenie dla Wspólnoty; należy ją przyjąć ze skutkiem natychmiastowym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1995 r.
| W imieniu Komisji | |
| P. SOLBES MIRA | |
| Przewodniczący |
ŚRODKI KRÓTKOTERMINOWE PODEJMOWANE W CELU ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA I SKUTECZNEGO FUNKCJONOWANIA SYSTEMU TRANZYTOWEGO TIR
Rezolucja nr 49
Przyjęta w dniu 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu
Rezolucja nr 49
Grupa Robocza ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu,
podkreślając znaczenie niezakłóconego i skutecznego funkcjonowania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego transportu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego transportu i handlu;
zaniepokojona ilością oszustw celnych i przypadków przemytu mających miejsce w obszarze systemu tranzytowego TIR i mogących zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.;
zdecydowana chronić system tranzytowy TIR, który ułatwia rozwój handlu, w szczególności międzynarodowy przepływ towarów;
przekonana, że system tranzytowy TIR może być chroniony jedynie poprzez połączone i zharmonizowane działanie wszystkich stron uczestniczących w systemie tranzytowym TIR (organów celnych, krajowych stowarzyszeń gwarantujących i wydających karnety oraz Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i firm ubezpieczeniowych), przy czym za mającą zasadnicze znaczenie uważa się otwartą wymianę informacji na temat wszelkich aspektów systemu;
w oczekiwaniu na zmiany w Konwencji TIR z 1975 r., podejmuje jednomyślnie decyzję w sprawie następujących środków krótkoterminowych, które powinny zostać wdrożone jak najszybciej przez właściwe organy Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r.:
1. w celu ułatwienia wykrywania wydawanych w sposób nieuczciwy karnetów TIR i przyśpieszenia procedury ich wydawania, Umawiające się Strony mogą tworzyć, na ile jest to możliwe i zgodne z wymogami krajowymi, scentralizowane urzędy lub procedury do zarządzania karnetami TIR;
2. Umawiające się Strony powinny stworzyć procedury przyśpieszonego wydawania i przeszukiwania w odniesieniu do transportu towarów wrażliwych;
3. Umawiające się Strony oraz IRU podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia wcześniejszego ponownego wprowadzenia karnetów TIR "Tytoń / Alkohol", wraz z gwarancjami o ustalonej kwocie, odpowiadającej potencjalnym opłatom związanym z wystąpieniem ryzyka;
4. Umawiające się Strony zapewniają, poprzez przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych, by urzędy celne przeznaczenia lub wyjścia zwracały egzemplarze nr 2 karnetów TIR do scentralizowanych biur lub urzędu celnego wyjazdu lub wejścia tak szybko, jak jest to możliwe, i nie później niż w ciągu pięciu dni roboczych od zakończenia operacji TIR;
5. w celu ułatwienia kontroli celnej w odniesieniu do przesyłek zawierających wyroby tytoniowe i alkoholowe, Umawiające się Strony mogą ograniczyć, zgodnie z krajowymi praktykami administracyjnymi, liczbę urzędów celnych upoważnionych do przyjmowania karnetów TIR "Tytoń / Alkohol";
6. Umawiające się Strony zapewniają, że, w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy, była natychmiast przekazywana przez urząd celny wyjazdu lub wejścia do urzędu celnego przeznaczenia lub wyjścia wyprzedzająca informacja o transporcie takich towarów pod pieczęcią urzędu celnego;
7. zgodnie z art. 20 Konwencji TIR z 1975 r., Umawiające się Strony określają termin i, na ile jest to możliwe, trasy dla przewozu pojazdami drogowymi i kontenerami w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych pod pieczęcią urzędu celnego, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy. Umawiające się Strony zachęca się do stosowania sankcji, zgodnie z prawem krajowym, w przypadkach nie przestrzegania takich zaleceń;
8. Umawiające się Strony zapewniają, że postanowienia art. 38 Konwencji TIR z 1975 r. będą stosowane, przewidując możliwość okresowego lub stałego wyłączenia z uczestniczenia w operacjach objętych Konwencją TIR z 1975 r., wszystkich osób winnych poważnego naruszenia krajowego prawa celnego lub rozporządzeń mających zastosowanie do międzynarodowego transportu towarów;
9. Umawiające się Strony podejmują wszelkie niezbędne środki dla uniknięcia kradzieży i nadużywania pieczęci urzędowych oraz mogą nakazać stosowanie nowych technologii, takich jak specjalnie zabezpieczający tusz, by utrudnić fałszowanie pieczęci urzędowych;
10. Umawiające się Strony wymagają, by IRU i krajowe stowarzyszenia gwarancyjne stosowały przy wydawaniu karnetów TIR dokładnie uzgodnione kryteria i kontrole administracyjne, w celu zapewnienia, na ile to tylko możliwe, uczciwości i rzetelności podmiotów uczestniczących w transporcie;
11. Umawiające się Strony systemu tranzytowego TIR nasilają wymianę między sobą informacji i wywiadu dotyczących systemu tranzytowego TIR, zgodnie z ich ustawodawstwem krajowym. W tym celu ustanawiają one w strukturach właściwych organów punkty centralne do działań w celu zwalczania oszustw. W celu sporządzenia międzynarodowego wykazu takich punktów centralnych, do sekretariatu EKG/ONZ zostaną przekazane jak najszybciej ich adresy, włącznie z numerami telefonów i telefaksów.
Zachęca Umawiające się Strony do dokładnego zapoznania się z wnioskami IRU w sprawie wprowadzenia elektronicznych systemów wymiany danych do celów zarządzania karnetami TIR, który zostanie im przekazany przez sekretariat EKG/ONZ w celu jego ewentualnego wprowadzenia w życie;
Żąda od Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r., aby do dnia 1 czerwca 1995 r. powiadomiły sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, czy akceptują niniejszą rezolucję;
Żąda od sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych poinformowania wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu niniejszej rezolucji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.181.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR |
| Data aktu: | 24/07/1995 |
| Data ogłoszenia: | 01/08/1995 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/07/1995 |