Rozporządzenie 1202/95 zmieniające załączniki I i III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1202/95
z dnia 29 maja 1995 r.
zmieniające załączniki I i III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1201/95(2), w szczególności jego art. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

w sytuacji gdy instytucje publiczne wymagają stosowania syntetycznych środków ochrony roślin niewymienionych w załączniku II część B z uwagi na poważne zagrożenie chorobami lub szkodnikami całej powierzchni upraw na określonym obszarze, w ten sposób otrzymane rośliny uprawne nie mogą dłużej nosić oznakowania wskazującego na metody produkcji ekologicznej;

jednakże zgodność z innymi przepisami w sprawie produkcji w rolnictwie ekologicznym, należy w niektórych okolicznościach skrócić okres konwersji, po zakończeniu którego dozwolone jest wprowadzenie do obrotu produktów noszących takie oznakowanie;

te same odmiany roślin nie mogą być uprawiane w jednostkach kierowanych przez tego samego rolnika jednocześnie ekologicznymi i konwencjonalnymi metodami produkcji;

należy przyjąć wyjątek od tej zasady w przypadkach, gdy niektóre obszary upraw wieloletnich są stopniowo przekształcane z konwencjonalnej gospodarki rolnej na rolnictwo ekologiczne;

wyjątki od tej reguły mogą również być akceptowane na niektórych obszarach wykorzystywanych do badań w dziedzinie rolnictwa w celu rozwoju rolnictwa ekologicznego za zgodą właściwych władz Państw Członkowskich;

produkcja materiału siewnego, roślinnego materiału rozmnożeniowego i sadzonek stanowi działalność podejmowaną przez wyspecjalizowane podmioty gospodarcze, prowadzące produkcję ekologiczną obok produkcji tych produktów metodami konwencjonalnymi;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu określonego w art. 14 dyrektywy (EWG) nr 2092/91,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejszym zmienia się załącznik I pkt 1 i załącznik III część A rozporządzenia (EWG) nr 2092/91 zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie piętnastego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 maja 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 119 z 30.5.1995, str. 9.

ZAŁĄCZNIK

W rozporządzeniu (EWG) nr 2092/91 wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku I po pkt 1 sekcji "Rośliny i produkty roślinne" dodaje się akapit w brzmieniu:

"W szczególności okres konwersji może być skrócony przez Państwo Członkowskie do absolutnego minimum w sytuacjach, gdy na działkach zastosowano produkt niewymieniony w załączniku II część B w ramach programu walki z chorobami lub szkodnikami, ogłoszonego przez właściwy organ Państwa Członkowskiego na jego terytorium lub na niektórych częściach jego terytorium w odniesieniu do określonej uprawy.

Skrócenie okresu konwersji musi uwzględniać wszystkie następujące punkty:

- działki były już przekształcane lub były w trakcie przekształcania na rolnictwo ekologiczne,

- rozkład danego środka ochrony roślin musi skutkować nieznacznym poziomem pozostałości w glebie lub, w przypadku upraw wieloletnich, w roślinach,

- zainteresowane Państwo Członkowskie musi powiadomić pozostałe Państwa Członkowskie o swojej decyzji dotyczącej obowiązkowego zastosowania środka oraz stopnia skrócenia okresu konwersji,

- plony uzyskane ze zbioru po zastosowaniu środka ochrony roślin nie mogą być sprzedawane z oznakowaniem określającym produkcję ekologiczną."

2) Załącznik III część A pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Jeżeli podmiot gospodarczy prowadzi kilka jednostek produkcyjnych na tym samym obszarze uprawiając rośliny lub rośliny uprawne nieobjęte art. 1 i jednocześnie posiada pomieszczenia do składowania potrzebnych środków do produkcji (takich jak nawozy sztuczne, środki ochrony roślin, materiał siewny) również podlegają ustaleniom kontrolnym w zakresie pkt 2 akapit pierwszy oraz pkt 3 i 4. Te same odmiany roślin, które produkowane są w jednostce określonej w pkt 1 nie mogą być produkowane w tych jednostkach.

Jednakże producenci mogą odstąpić od zasady określonej w zdaniu ostatnim akapit poprzedni:

a) w przypadku upraw wieloletnich (owoce, winorośl i chmiel) pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

1. dana produkcja stanowi część planu konwersji, co do którego producent zobowiązuje się, a który umożliwia rozpoczęcie przekształcania na produkcję ekologiczną ostatniej części danego obszaru w możliwie najkrótszym okresie, który w żadnym wypadku nie może przekroczyć pięciu lat,

2. podjęto właściwe środki dla zapewnienia trwałego oddzielenia produktów pozyskiwanych ze wszystkich zainteresowanych jednostek,

3. jednostka kontrolująca lub organ informowane są o zbiorach wszystkich produktów z co najmniej 48-godzinnym wyprzedzeniem,

4. niezwłocznie po zakończeniu zbiorów producent powiadamia jednostkę kontrolującą lub organ o dokładnych ilościach zebranych z danych jednostek wraz z wszelkimi szczególnymi cechami wyróżniającymi (takimi jak: jakość, kolor, średnia waga itp.) i potwierdza, że zostały podjęte odpowiednie środki w celu oddzielenia tych produktów,

5. plan konwersji i środki określone w pkt 1 i 2 zostały zatwierdzone przez jednostkę kontrolną lub władze. Taka zgoda musi być potwierdzana co roku po rozpoczęciu planu konwersji;

b) w przypadku obszarów przeznaczonych na badania rolne uzgodnionych przez właściwe władze Państw Członkowskich, o ile zostaną spełnione warunki 2, 3 i 4 oraz stosowna część warunku 5 określonego w lit. a);

c) w przypadku produkcji materiału siewnego, roślinnego materiału rozmnożeniowego i sadzonek o ile zostaną spełnione warunki 2, 3 i 4 oraz stosowna część warunku 5 określonego w lit. a)."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.119.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1202/95 zmieniające załączniki I i III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych
Data aktu: 29/05/1995
Data ogłoszenia: 30/05/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/06/1995