Decyzja 95/165/WE ustanawiająca jednolite kryteria przyznawania odstępstw niektórym zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 maja 1995 r.
ustanawiająca jednolite kryteria przyznawania odstępstw niektórym zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka

(95/165/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 maja 1995 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającą przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce termicznej i produktów na bazie mleka(1), ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

Państwa Członkowskie przesłały Komisji, stosownie do art. 11 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 92/46/EWG, informacje, które uważały za właściwe dla ustanowienia jednolitych kryteriów przyznawania odstępstw niektórym zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka;

wobec różnorodności produktów na bazie mleka i procesów ich wytwarzania jako podstawę powinno się przyjąć całkowitą ilość mleka zużytą w danym roku przez zakład do wytworzenia jednego lub więcej produktów na bazie mleka; przyjęte kryteria odzwierciedlają ograniczony charakter produkcji zakładu;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Jednolite kryteria przewidziane w art. 11 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG dotyczące przyznawania odstępstw od art. 7 ust. A pkt 2 i art. 14 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka zostały ustalone w załączniku A do niniejszej decyzji. Odstępstwa te są przyznawane jedynie wówczas, jeśli nie mają wpływu na warunki higieny produkcji.

Artykuł  2

Jednolite kryteria przewidziane w art. 11 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG dotyczące przyznawania odstępstw od rozdziałów I i V załącznika B do dyrektywy 92/46/EWG niektórym zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka są ustalone w załączniku B do niniejszej decyzji. Odstępstwa te są przyznawane jedynie wówczas, jeśli nie mają wpływu na warunki higieny produkcji.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 1996 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 maja 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

Jednolite kryteria przewidziane w art. 11 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG dotyczące przyznawania odstępstw od art. 7 ust. A pkt 2 i art. 14 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka

1. Zakłady muszą przechowywać dokumentację, która może być użyta do ustalenia ilości mleka przetworzonego przez nie w poprzednim roku. Muszą one być w stanie przedstawić te dokumenty do inspekcji właściwemu organowi.

2. Zakłady musiały przetworzyć w poprzednim roku ilość mleka mniejszą niż 500.000 litrów lub muszą przedstawić właściwemu organowi pisemne zobowiązanie, że ilość przetwarzanego corocznie mleka nie przekroczy tej kwoty.

3. Zakłady muszą przedstawić właściwemu organowi pisemny wniosek o przyznanie odstępstwa przewidzianego w art. 11 dyrektywy 92/46/EWG. Bez uszczerbku dla możliwości zażądania przez właściwy organ szczególnych informacji, wnioski te muszą wskazywać:

– nazwę i adres zakładu,

– ilość mleka przetworzonego przez zakład w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku lub zobowiązanie nieprzekraczania ilości 500.000 litrów przetwarzanego mleka rocznie,

– charakter dokumentacji, która może zostać wykorzystana do ustalenia ilości mleka przetworzonego przez dany zakład,

– rodzaj i ilość produktów na bazie mleka wytwarzanych przez zakład w roku poprzedzającym złożenie wniosku,

– rodzaj odstępstw, jakie zakład chciałby uzyskać.

Ponadto wnioski muszą zawierać zobowiązanie natychmiastowego pisemnego powiadomienia właściwego organu, gdy zakład przestaje spełniać kryterium przedstawione w pkt 2 niniejszego załącznika.

ZAŁĄCZNIK  B

Jednolite kryteria przewidziane w art. 11 ust. 2 dyrektywy 92/46/EWG dotyczące przyznawania odstępstw od rozdziałów I i V załącznika B do dyrektywy 92/46/EWG niektórym zakładom wytwarzającym produkty na bazie mleka

1. Zakłady muszą przechowywać dokumentację, która może być użyta do ustalenia ilości mleka przetworzonego przez nie w poprzednim roku. Muszą one być w stanie przedstawić te dokumenty do inspekcji właściwemu organowi.

2. Zakłady musiały przetworzyć w poprzednim roku ilość mleka mniejszą niż 2 miliony litrów lub muszą przedstawić właściwemu organowi pisemne zobowiązanie, że ilość przetwarzanego corocznie mleka nie przekroczy tej kwoty.

3. Zakłady muszą przedstawić właściwemu organowi pisemny wniosek o przyznanie odstępstwa przewidzianego w art. 11 dyrektywy 92/46/EWG. Bez uszczerbku dla możliwości zażądania przez właściwy organ szczególnych informacji, wnioski te muszą wskazywać:

– nazwę i adres zakładu,

– ilość mleka przetworzonego przez zakład w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku lub zobowiązanie nieprzekraczania ilości 2 milionów litrów przetwarzanego mleka rocznie,

– charakter dokumentacji, która może zostać wykorzystana do ustalenia ilości mleka przetworzonego przez dany zakład,

– rodzaj i ilość produktów na bazie mleka wytwarzanych przez zakład w roku poprzedzającym złożenie wniosku,

– rodzaj derogacji, jakie zakład chciałby uzyskać.

Ponadto wnioski muszą zawierać zobowiązanie natychmiastowego pisemnego powiadomienia właściwego organu, gdy zakład przestaje spełniać kryterium przedstawione w pkt 2 niniejszego załącznika.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024