Dyrektywa 94/60/WE zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA 94/60/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 20 grudnia 1994 r.
zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

należy przyjąć środki mające na celu urzeczywistnienie rynku wewnętrznego; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

prace związane z rynkiem wewnętrznym powinny mieć również na celu poprawę jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki proponowane w niniejszej dyrektywie są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów w ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);

Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie, przyjęli decyzję 90/238/Eurotaom, EWWiS, EWG(5) dotyczącą planu działań na lata 1990-1994 w ramach programu "Europa w walce z rakiem";

substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy Rady 67/548/EWG(6), klasyfikowane jako substancje kancerogenne kategorii 1 lub 2 mogą powodować raka; w celu poprawy ochrony zdrowia, takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;

substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, klasyfikowane jako substancje mutagenne kategorii 1 lub 2 mogą powodować dziedziczne wady genetyczne; w celu poprawy ochrony zdrowia takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;

substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG klasyfikowane jako substancje toksyczne ze względu na zaburzenia rozrodczości kategorii 1 lub 2, mogą powodować wady wrodzone; w celu poprawy ochrony zdrowia takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;

dla pełnej przejrzystości i zrozumiałości, takie substancje muszą być określane z wykorzystaniem uznanej nomenklatury, o ile jest to możliwe pochodzącej z IUPAC (Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej); załącznik I do dyrektywy 67/548/EWG ("Wykaz substancji niebezpiecznych") jest regularnie aktualizowany w związku z dostosowaniem do postępu technicznego; Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, nie później niż w ciągu 6 miesięcy po publikacji takiej zmiany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, wniosek o przyjęcie dyrektywy regulującej klasyfikację nowych substancji kancerogennych kategorii 1 i 2, mutagennych kategorii 1 i 2 oraz toksycznych ze względu na zaburzenia rozrodczości kategorii 1 i 2, a także uaktualniającej przepisy niniejszej dyrektywy;

wspomniany wniosek uwzględnia ryzyko i zalety nowo sklasyfikowanych substancji, jak również przepisy prawa Wspólnoty dotyczące analizy ryzyka;

załącznik I do dyrektywy 67/548/EWG ustanawia indywidualne dopuszczalne stężenia tych substancji oraz, w przypadku gdy takie stężenia nie są określone w tabeli IV załącznika VI do dyrektywy Rady 88/379/EWG(7) ustanawia dopuszczalne stężenia o ogólnym zastosowaniu do tego rodzaju substancji zawartych w preparatach;

jak określono w Załączniku do niniejszej dyrektywy, kreozot, ze względu na zawartość znanych substancji kancerogennych, może być szkodliwy dla zdrowia; z tego powodu należy ograniczyć jego użycie do impregnacji drewna, jak również wprowadzanie do obrotu i stosowanie drewna poddanego działaniu tej substancji;

niektóre składniki kreozotu trudno ulegają rozkładowi i są szkodliwe dla niektórych organizmów występujących w środowisku; poprzez użycie drewna poddanego działaniu tej substancji, wspomniane składniki mogą uwalniać się do środowiska;

niektóre chlorowane rozpuszczalniki są niebezpieczne dla zdrowia; i nie mogą być wykorzystywane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu;

ograniczenia w użyciu kreozotu do impregnacji drewna, we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu drewna poddanego działaniu kreozotu oraz rozpuszczalników zawierających chlor, określonych niniejszą dyrektywą, uwzględniają aktualny stan wiedzy i techniki odnoszące się do bezpieczniejszych rozwiązań zamiennych;

ograniczenia w użyciu i wprowadzaniu na rynek, przyjęte już przez niektóre Państwa Członkowskie, w odniesieniu do wyżej wymienionych substancji lub preparatów je zawierających, mają bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest więc zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i wprowadzenie zmian w załączniku I do dyrektywy Rady 76/769/EWG(8);

niniejsza dyrektywa nie narusza legislacji wspólnotowej ustanawiającej minimalne wymagania ochrony pracowników, zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(9) i w dyrektywach szczegółowych na niej opartych, w szczególności w dyrektywie 90/394/EWG(10),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż w ciągu jednego roku od daty jej przyjęcia i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Te przepisy stosuje się od dnia 20 czerwca 1995 r.

2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 1994 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
K. HÄNSCH K. KINKEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 157 z 24.6.1992, str. 6.

(2) Dz.U. C 332 z 16.12.1992, str. 8.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 1994 r. (Dz.U. C 44 z 14.2.1994, str. 2), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str.1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 1994 r. (Dz.U. C 323 z 21.11.1994).

(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.

(5) Dz.U. L 137 z 30.5.1990, str. 31.

(6) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1/67. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/632/EWG (Dz.U. L 338 z 10.12.1991, str. 23).

(7) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/18/EWG (Dz.U. L 104 z 29.4.1993, str. 46).

(8) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/659/EWG (Dz.U. L 363 z 31.12.1991, str. 36).

(9) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(10) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się co następuje:
"Oznaczenie substancji, grup substancji lub preparatów Warunki ograniczenia
29. Substancje umieszczone w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG, klasyfikowane jako

substancje kancerogenne

kategorii 1 lub substancje

kancerogenne kategorii 2 i co

najmniej jako »toksyczne (T)« z

oznaczeniem ryzyka R 45: »Może

powodować raka« lub oznaczeniem

ryzyka R 49: »Przy wdychaniu

może powodować raka«, oraz

wymienione poniżej:

Substancje kancerogenne

kategorii 1:

patrz wykaz 1 w Dodatku

Substancje kancerogenne

kategorii 2:

patrz wykaz 2 w Dodatku

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu w indywidualnym stężeniu równym lub wyższym od:

- określonego w załączniku I do

dyrektywy 67/548/EWG,

- lub określonego w pkt 6 tabeli VI

załącznika I do dyrektywy

88/379/EWG w przypadku gdy w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG nie jest określone

żadne dopuszczalne stężenie.

Bez uszczerbku dla stosowania

innych przepisów wspólnotowych

dotyczących klasyfikacji,

pakowania oraz etykietowania

niebezpiecznych substancji i

preparatów, opakowanie takich

substancji i preparatów powinno

być oznaczone w sposób czytelny i

nieusuwalny, jak następuje:

»Wyłącznie dla użytkowników

zawodowych. Uwaga - unikać

narażenia - przed użyciem zapoznać

się z instrukcją«.

Na zasadzie odstępstwa, ten przepis nie ma zastosowania do:

a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych, określonych w

dyrektywie 65/65/EWG(1);

b) produktów kosmetycznych

określonych w dyrektywie

76/768/EWG(2);

c) - paliw silnikowych objętych

dyrektywą 85/210/EWG(3),

- olejów mineralnych,

przeznaczonych do użycia jako

paliwo w stałych lub ruchomych

obiektach energetycznego

spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych pojemnikach; (np.

gaz płynny w butlach);

d) innych substancji i preparatów

wymienionych w załączniku I do

niniejszej dyrektywy w punktach

innych niż 30 i 31;

e) farb artystycznych objętych

dyrektywą 88/379/EWG(4).

30. Substancje wymienione w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG, klasyfikowane jako

substancje mutagenne kategorii 1

lub substancje mutagenne

kategorii 2 i z oznaczeniem

ryzyka R 46: »Może powodować

dziedziczne wady genetyczne«

oraz wymienione poniżej:

Substancje mutagenne kategorii

1:

patrz wykaz 3 w Dodatku

Substancje mutagenne kategorii

2:

patrz wykaz 4 w Dodatku

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu w indywidualnym stężeniu równym lub wyższym od:

- określonego w załączniku I do

dyrektywy 67/548/EWG, lub

- lub określonego w pkt 6 tabeli VI

załącznika I do dyrektywy

88/379/EWG w przypadku gdy w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG nie jest określone

żadne dopuszczalne stężenie.

Bez uszczerbku dla stosowania

innych przepisów wspólnotowych

dotyczących klasyfikacji,

pakowania oraz etykietowania

niebezpiecznych substancji i

preparatów, opakowanie takich

substancji i preparatów powinno

być oznaczone w sposób czytelny i

nieusuwalny, jak następuje:

»Wyłącznie dla użytkowników

zawodowych. Uwaga - unikać

narażenia - przed użyciem zapoznać

się z instrukcją«.

Na zasadzie odstępstwa, ten przepis nie ma zastosowania do:

a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych, określonych w

dyrektywie 65/65/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych w dyrektywie

76/768/EWG;

c) paliw silnikowych objętych

dyrektywą 85/210/EWG:

- olejów mineralnych,

przeznaczonych do użycia jako

paliwo w stałych lub ruchomych

obiektach energetycznego

spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych pojemnikach; (np.

gaz płynny w butlach);

d) innych substancji i preparatów

wymienionych w załączniku I do

niniejszej dyrektywy w punktach

innych niż 29 i 31; e) farb

artystycznych objętych dyrektywą

88/379/EWG.

e) farb artystycznych objętych

dyrektywą 88/379/EWG.

31. Substancje wymienione w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG, klasyfikowane jako

substancje toksyczne ze względu

na zaburzenia rozrodczości

kategorii 1 lub substancje

toksyczne ze względu na

zaburzenia rozrodczości

kategorii 2 i oznakowane

oznakowaniem ryzyka R 60: »Może

wywoływać ujemny wpływ na

płodność« i/lub R 61: »Podczas

ciąży może stanowić zagrożenie

dla dziecka« oraz:

Substancje toksyczne ze względu

na zaburzenia rozrodczości,

kategorii 1:

patrz wykaz 5 w Dodatku

Substancje toksyczne ze względu

na zaburzenia rozrodczości,

kategorii 2:

patrz wykaz 6 w Dodatku

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu w indywidualnym stężeniu równym lub wyższym od:

- określonego w załączniku I do

dyrektywy 67/548/EWG, lub

- lub określonego w pkt 6 tabeli VI

załącznika I do dyrektywy

88/379/EWG w przypadku gdy o ile w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG nie jest określone

żadne dopuszczalne stężenie.

Bez uszczerbku dla stosowania

innych przepisów wspólnotowych

dotyczących klasyfikacji,

pakowania oraz etykietowania

niebezpiecznych substancji i

preparatów, opakowanie takich

substancji i preparatów powinno

być oznaczone w sposób czytelny i

nieusuwalny, jak następuje:

»Wyłącznie dla użytkowników

zawodowych. Uwaga - unikać

narażenia - przed użyciem zapoznać

się z instrukcją«.

Na zasadzie odstępstwa ten przepis nie ma zastosowania do:

a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych w

dyrektywie 65/65/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych w dyrektywie

76/768/EWG;

c) - paliw silnikowych objętych

dyrektywą 85/210/EWG,

- olejów mineralnych

przeznaczonych do użycia jako

paliwo w stałych lub ruchomych

obiektach energetycznego

spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych pojemnikach; (np.

gaz płynny w butlach);

d) innych substancji i preparatów

wymienionych w załączniku I do

niniejszej dyrektywy w punktach

innych niż 29 i 30;

e) farb artystycznych objętych

dyrektywą 88/379/EWG.

32. Substancje lub preparaty

zawierające przynajmniej jedną z

następujących substancji:

a) kreozot EINECS nr 232-287,

CAS nr 8001-58-9

b) olej kreozotowy EINESCS nr

263-047-8, CAS nr 61789-28-4

c) destylaty (smoła węglowa),

oleje naftalenowe EINECS nr

283-484-8,

CAS nr 874650-04-4

d) olej kreozotowy, frakcja

acenaftylenu EINECS nr

292 605-3,

CAS nr 65996-91-0

e) destylaty (smoła węglowa),

górny EINECS nr 266-026-1,

CAS nr 65996-91-0

f) olej antracenowy EINECS nr

292-602-7,

CAS nr 90640-80-5

g) kwasy smołowe, węgiel surowy

nr EINECS 266-019-3,

CAS nr 65996-85-2

h) kreozot, drewno EINECS nr

232-419-1,

CAS nr 8021-39-4

j) olej wytlewny, alkaiczny

EINECS nr 310-191-5,

CAS nr 122384-78-5

32.1. Nie mogą być używane do

impregnowania drewna, jeżeli

zawierają:

a) benzo [a] piren w stężeniu

wyższym niż 0,005 % masy;

lub

b) fenole ulegające

ekstrahowaniu przez wodę w

stężeniu wyższym niż 3 %

masy lub jednocześnie lit.

a) i b).

Ponadto drewno impregnowane w

ten sposób nie może zostać

wprowadzone do obrotu.

Jednakże w drodze odstępstwa:

i) w odniesieniu do substancji

i preparatów mogą one być

wykorzystywane do

impregnacji drewna w

instalacjach przemysłowych,

jeżeli zawierają:

a) benzo [a] piren w

stężeniu niższym niż

0,05 % masy; oraz

b) fenole ulegające

ekstrahowaniu przez wodę

w stężeniu niższym niż

3 % masy.

Takie substancje i

preparaty:

- mogą być wprowadzone do

obrotu tylko w opakowaniu

o objętości równej lub

większej od 200 litrów,

- nie mogą być sprzedawane

jako ogólnie dostępne.

Bez uszczerbku dla innych

przepisów wspólnotowych

dotyczących klasyfikacji,

pakowania oraz

etykietowania

niebezpiecznych

substancji i preparatów,

opakowanie takich

substancji i preparatów

powinno być czytelne i

nieusuwalne, jak

następuje: »Do

wykorzystania wyłącznie w

instalacjach

przemysłowych«.

ii) W odniesieniu do drewna

impregnowanego zgodnie z

i), wprowadzonego do obrotu

po raz pierwszy: dozwolone

jest jedynie wykorzystanie

do celów zawodowych i

przemysłowych, na przykład

na kolei, przy przesyłaniu

energii elektrycznej, w

telekomunikacji, na

ogrodzenia oraz w portach i

drogach wodnych.

Jednakże takie drewno nie

może być używane:

- wewnątrz budynków, czy to

do celów dekoracyjnych

czy też innych, o

dowolnym przeznaczeniu

(mieszkaniowym, jako

miejsce pracy,

wypoczynkowym),

- do wytwarzania pojemników

przeznaczonych do celów

uprawnych oraz ponownej

obróbki, a także do

produkcji opakowań, które

mogą wejść w kontakt z

nim w kontakt, bądź

innych materiałów, które

mogą powodować skażenie

surowców, półproduktów

i/lub wyrobów gotowych

przeznaczonych do

spożycia przez ludzi lub

zwierzęta, oraz powtórnej

obróbki,

- na placach zabaw i w

innych publicznych

miejscach rozrywki na

wolnym powietrzu lub w

innych okolicznościach,

gdy istnieje ryzyko

kontaktu ze skórą.

iii) W odniesieniu do starego

drewna impregnowanego:

zakaz nie ma zastosowania,

jeżeli jest ono wprowadzane

do obrotu wtórnego.

Jednakże takie drewno nie

może być wykorzystane:

- wewnątrz budynków, czy to

do celów dekoracyjnych

czy też innych, o

dowolnym przeznaczeniu

(mieszkaniowym, jako

miejsce pracy,

wypoczynkowym),

- do wytwarzania pojemników

przeznaczonych do celów

uprawnych oraz ponownej

obróbki, a także do

produkcji opakowań, które

mogą wejść z nim w

kontakt, bądź innych

materiałów, które mogą

spowodować skażenie

surowców, półproduktów

i/lub wyrobów gotowych

przeznaczonych do

spożycia przez ludzi i

zwierzęta, oraz powtórnej

obróbki,

- na placach zabaw i innych

publicznych miejscach

rozrywki na wolnym

powietrzu.

33. Chloroform CAS nr 67-66-3

34. Czterochlorek węgla

CAS nr 56-23-5

35. 1,1,2-trójchloroetan

CAS nr 79-00-5

36. 1,1,2,2,-czterochloroetan

CAS nr 79-34-5

37. 1,1,1,2-czterochloroetan

CAS nr 630-20-6

38. pięciochloroetan

CAS nr 76-01-7

39. 1,1-dwuchloroetylen

CAS nr 75-35-4

40. 1,1,1-trójchloroetan

CAS nr 71-55-6

Nie mogą być wykorzystywane w stężeniu równym bądź większym niż 0,1 % wagi w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów, opakowanie takich substancji i preparatów, zawierających je w stężeniach równych lub wyższych od 0,1 %, powinno być oznaczone w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje: »Przeznaczone dla użytkowników zawodowych«.

Na zasadzie odstępstwa, ten przepis nie ma zastosowania do:

a) środków leczniczych lub

weterynaryjnych określonych w

dyrektywie 65/65/EWG\, ostatnio

zmienionej dyrektywą 89/381/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych w dyrektywie

76/768/EWG, ostatnio zmienionej

dyrektywą 89/679/EWG.

______

(1) Dz.U. 22 z 9.2.1965, str. 369/65. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/39/EWG (Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 22).

(2) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/35/EWG (Dz.U. L 151 z 23.6.1993, str. 32).

(3) Dz.U. L 96 z 3.4.1985, str. 25.

(4) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14.

DODATEK

Punkt 29 - Substancje kancerogenne
Wykaz 1, kategoria 1
2-naftyloamina, β - naftyloamina CAS nr 91-5999-8
4-bifenyloamina; ksenyloamina; 4-aminobifenyl CAS nr 92-67-1
benzydyna; 4,4'-diaminobifenyl; bifenyl-4,4'-ylenodiamina CAS nr 92-87-5
tritlenek chromu: CAS nr 1333-82-0
kwas arsenowy i jego sole CAS nr -
pentatlenek arsenu; tlenek arsenu CAS nr 1303-28-2
tritlenek diarsenu; tritlenek arsenu CAS nr 1327-53-3
azbest CAS nr 132207-33-1
132207-32-0
12172-73-5
77536-66-4
77536-68-6
77536-67-5
benzen CAS nr 71-43-2
eter bis(chlorometylowy) CAS nr 542-88-1
eter dichlorometylowy CAS nr 107-30-2
tritlenek diniklowy CAS nr 1314-06-3
erionit CAS nr 12510-42-8
ditlenek niklu CAS nr 12035-36-8
tlenek niklu (II) CAS nr 1313-99-1
podsiarczek niklu CAS nr 12035-72-2
siarczek niklowy CAS nr 16812-54-7
sole 2-naftyloaminy CAS nr -
sole 4-dwufenyloaminy, sole ksenyloaminy, sole 4-aminodwufenylu; CAS nr -
sole benzydyny CAS nr -
chlorek winylu, chloroetylen CAS nr 75-01-4
chromiany cynku włącznie z chromianem cynkowo - potasowym CAS nr -
Wykaz 2, kategoria 2
1-metylo-3-nitro-1-nitrozoguanidyna CAS nr 70-25-7
1-dibromo-3-chloropropan CAS nr 96-12-8
1,2-dimetylohydrazyna CAS nr 540-73-8
1,3-butadien, buta-l,3-dien CAS nr 106-99-0
1,3-dichloro-2-propanol CAS nr 96-23-1
1,3-propanosulton CAS nr 1120-71-4
3-propanolid; 1,3-propiolakton CAS nr 57-57-8
1,4-dichlorobut-2-en CAS nr 764-41-0
2-nitronaftalen CAS nr 581-89-5
2-nitropropan CAS nr 79-46-9
2,2'-dichloro-4,4'-metylenodianilina; 4,4'-metylenobis(2-chloroanilina) CAS nr 101-14-4
2,2'-(nitrozoimino) bisetanol CAS nr 1116-54-7
3,3'-dichlorobenzydyna; 3,3'-dichlorobifenyl-4,4'-ylenodiamina CAS nr 91-94-1
3,3'-dimetoksybenzydyna; o-dianizydyna CAS nr 119-90-4
3,3'-dimetylobenzydyna; o-tolidyna CAS nr 119-93-7
4-aminoazobenzen CAS nr 60-09-3
4-amino-3-fluorofenol CAS nr 399-95-1
4-metylo-m-fenylenodiamina CAS nr 95-80-7
4-nitrobifenyl CAS nr 92-93-3
4,4'-metylenodi-o-toluidyna CAS nr 838-88-0
4,4'-diaminodifenylometan; 4,4'-metylenodianilina CAS nr 101-77-9
5-nitroacenaften CAS nr 602-87-9
4-o-tolylazo-o-toluidyna; 4-amino-2',3-dimetyloazobenzen; barwnik fast garnet GBC, wymieniacz anionowy (AAT) o-aminoazotoluen CAS nr 97-56-3
disodo-{5-[(4'-((2,6-hydroksy-3-((2-hydroksy-5-sulfofenyl(azo)fenyl)azo(1,1'- bifenyl)-4-yl)azo]salicylato (4-}miedzian(2-), brunat bezpośredni 95 CAS nr 16071-86-6
tlenek kadmu CAS nr 1306-19-0
ekstrakty (z ropy naftowej), ciężkie rozpuszczalniki destylowane naftenowe CAS nr 64742-11-6
ekstrakty (z ropy naftowej), ciężkie rozpuszczalniki destylowane parafinowe CAS nr 64742-04-7
ekstrakty (z ropy naftowej), lekkie rozpuszczalniki destylowane naftenowe CAS nr 64742-03-6
extrakty (z ropy naftowej), lekkie rozpuszczalniki destylowane parafinowe CAS nr 64742-05-8
extrakty (z ropy naftowej), lekkie rozpuszczalniki próżniowe olejowe CAS nr 91995-78-7
węglowodory, C26-55-, aromatyczne CAS nr 97722-04-8
N,N-dimetylohydrazyna CAS nr 57-14-7
akrylamid CAS nr 79-06-1
akrylonitryl CAS nr 107-13-1
a,a,a-trichlorotoluen; chlorek benzylidynu CAS nr 98-07-7
benzo [a] antracen CAS nr 56-55-3
benzo [a] piren, benzo [d,e,f] chryzen CAS nr 50-32-8
benzo [b] fluoranten; benzo [e] acefenantrylen CAS nr 205-99-2
benzo [j] fluoranten CAS nr 205-82-3
benzo [k] fluoranten CAS nr 207-08-9
beryl CAS nr 7440-41-7
związki berylu z wyjątkiem krzemianów glinowo - berylowych CAS nr -
chlorek kadmu CAS nr 10108-64-2
siarczan kadmu CAS nr 10124-36-4
chromian kadmu CAS nr 13765-19-0
captan (ISO); 1,2,3,6-tetrahydro-N-(1,1,2,2-tetrachloroetyltio)ftalimid CAS nr 2425-06-1
karbadoks (INN); 1,4 -ditlenek metylo-3-(chinoksalin-2-ylmetyleno) karbaminowy; 1,4 -ditlenek 2-(metoksykarbonylohydrazonometylo) chinoksalinowy CAS nr 6804-07-5
chromian chromu III; CAS nr 24613-89-6
chromian chromowy CAS nr 334-88-3
dibenzo[a,h]antracen CAS nr 53-70-3
siarczan dietylu CAS nr 64-67-5
siarczan dimetylu CAS nr 77-78-1
chlorek dimetylokarbamoilu CAS nr 79-44-7
N-nitrozodimetyloamina, dimetylonitrozoamina CAS nr 62-75-9
chlorek dimetylosulfamoilu CAS nr 13360-57-1
1-chloro-2,3-epoksypropan; epichlorohydryna CAS nr 106-89-8
1,2-dichloroetan; chlorek etylenu CAS nr 107-06-2
tlenek etylenu; oksyran CAS nr 75-21-8
etylenoimina; azirydyna CAS nr 151-56-4
heksachlorobenzen CAS nr 118-74-1
triamid heksametylofosforowy, heksametylofosforoamid CAS nr 680-31-9
hydrazyna CAS nr 302-01-2
hydrazobenzen; 1,2-difenylohydrazyna CAS nr 122-66-7
akrylamidometoksyoctan metylu (zawierający ≥ Ý 0,1 % akrylamidu) CAS nr 77402-03-0
octan metylo-ONN-azoksymetylu; octan metyloazoksymetylu CAS nr 592-62-1
nitrofen (ISO); eter 2,4-dichlorofenylo 4-nitrofenylu CAS nr 1836-75-5
nitrozodipropyloamina CAS nr 621-64-7
2-metoksyanilinao-anizydyna CAS nr 90-04-0
bromian potasu CAS nr 7758-01-2
tlenek propylenu; 1,2-epoksypropan; metyloksiran CAS nr 75-56-9
o-toluidyna CAS nr 95-53-4
2-metyloazirydyna; propylenoimina CAS nr 75-55-8
sole 2,2'-dichloro-4,4'-metylenodianiliny; sole 4,4'-metylenobis(2-chloroaniliny) CAS nr -
sole 3,3'-dichlorobenzydyny, sole 3,3'-dichlorofenylo-4,4'-ylenodiaminy CAS nr -
sole 3,3'-dimetoksybenzydyny; sole o-dianizydyny CAS nr -
sole 3,3'-dimetylobenzydyny; sole o-tolidyny CAS nr -
chromian strontu CAS nr 7789-06-2
tlenek styrenu; (epoksyetylo)benzen; fenylooksiran CAS nr 96-09-3
sulfallat (ISO); dietyloditiokarbaminian 2-chloroallilu CAS nr 95-06-7
tioacetamid CAS nr 62-55-5
uretan (INN); karbaminian etylu CAS nr 51-79-6
Punkt 30 - Substancje mutagenne
Wykaz 3, kategoria 1
Brak substancji klasyfikowanych w tej kategorii
Wykaz 4, kategoria 2
1,2-dibromo-3-chloropropan CAS nr 96-12-8
akrylamid CAS nr 79-06-1
benzo [a] pyren; benzo [d,e,f] chrysen CAS nr 50-32-8
siarczan dietylu CAS nr 64-67-5
tlenek etylenu; oksiran CAS nr 75-21-8
etylenoimina; azirydyna CAS nr 151-56-4
triamid heksametylofosforowy; heksametylofosforamid CAS nr 680-31-9
akrylamidometoksyoctan metylu (zawierający ≥ Ý 0,1 % akrylamidu) CAS nr 77402-03-0
Punkt 31 - Substancje toksyczne ze względu na zaburzenia rozrodczości
Wykaz 5, kategoria 1
heksafluorokrzemian ołowiu (II) CAS nr 25808-74-6
octan ołowiu CAS nr 1335-32-6
alkile ołowiu CAS nr -
azydek ołowiu (II) CAS nr 13424-46-9
chromian ołowiawy CAS nr 7758-97-6
związki ołowiu z wyjątkiem wymienionych oddzielnie w niniejszym Dodatku CAS nr -
di(octan) ołowiu CAS nr 301-04-2
tlenek 2,4,6-trinitrorezorcynowo- ołowiowy; styfnian ołowiu CAS nr 15245-44-0
metanosulfonian ołowiu (II) CAS nr 17570-76-2
bis(ortofosforan) triołowiu CAS nr 7446-27-7
warfaryna (*); 4-hydroksy-3-(3-okso-1-fenylobutylo) kumaryna CAS nr 81-81-2
Wykaz 6, kategoria 2
2-etoksyetanol; eter etylenowo-glikolowy CAS nr 110-80-5
octan tio-metylowo-3,5-bis(1,1-dometyloetyloetylo)-4-hydroksyfenylowy CAS nr 80387-97-9
2-methoxyethanol, etylen glycol monomethyl eter CAS nr 109-86-4
benzo[a] pyren; benzo [d,e,f] chrysen CAS nr 50-32-8
binapakryl (ISO); 2-sek-butylo-4,6 dinitrofenylo-3-metylokronian CAS nr 485-31-4
N,N-dimetyloformamid, formamid dimetylowy CAS nr 68-12-2
dinozeb; 6-sec- bytylo-2,4-dinitrofenol CAS nr 88-85-7
dinoterb; 2-tert-butylo-4,6-dinitrofenol CAS nr 1420-07-1
tiomocznik etylenowy; imidazolin-2-tion; 2-imidazolin-2-tiol CAS nr 96-45-7
octan 2-etoksyetylu; octan etyloglikolowy CAS nr 111-15-9
octan metylo-ONN-azoksymetylu; octan metyloazoksymetylowy CAS nr 592-62-1
octan 2-metoksyetylu; octan metyloglikolowy CAS nr 110-49-6
tetrakarbonyl CAS nr 13463-39-3
nitrofen (ISO); eter 2,4-dichlorofenylo - 4-nitrofenylu CAS nr 1836-75-6
sole i estry dinozebu z wyjątkiem wymienionych oddzielnie w niniejszym Dodatku CAS nr -
sole i estry dinoterbu CAS nr -

______

(*) Nazwa "warfaryna" nie jest dopuszczona we Francji.

"

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.365.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/60/WE zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 20/12/1994
Data ogłoszenia: 31/12/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/01/1995