uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy przyjąć środki mające na celu urzeczywistnienie rynku wewnętrznego; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
prace związane z rynkiem wewnętrznym powinny mieć również na celu poprawę jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki proponowane w niniejszej dyrektywie są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów w ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);
Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie, przyjęli decyzję 90/238/Eurotaom, EWWiS, EWG(5) dotyczącą planu działań na lata 1990-1994 w ramach programu "Europa w walce z rakiem";
substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy Rady 67/548/EWG(6), klasyfikowane jako substancje kancerogenne kategorii 1 lub 2 mogą powodować raka; w celu poprawy ochrony zdrowia, takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;
substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, klasyfikowane jako substancje mutagenne kategorii 1 lub 2 mogą powodować dziedziczne wady genetyczne; w celu poprawy ochrony zdrowia takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;
substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG klasyfikowane jako substancje toksyczne ze względu na zaburzenia rozrodczości kategorii 1 lub 2, mogą powodować wady wrodzone; w celu poprawy ochrony zdrowia takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;
dla pełnej przejrzystości i zrozumiałości, takie substancje muszą być określane z wykorzystaniem uznanej nomenklatury, o ile jest to możliwe pochodzącej z IUPAC (Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej); załącznik I do dyrektywy 67/548/EWG ("Wykaz substancji niebezpiecznych") jest regularnie aktualizowany w związku z dostosowaniem do postępu technicznego; Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, nie później niż w ciągu 6 miesięcy po publikacji takiej zmiany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, wniosek o przyjęcie dyrektywy regulującej klasyfikację nowych substancji kancerogennych kategorii 1 i 2, mutagennych kategorii 1 i 2 oraz toksycznych ze względu na zaburzenia rozrodczości kategorii 1 i 2, a także uaktualniającej przepisy niniejszej dyrektywy;
wspomniany wniosek uwzględnia ryzyko i zalety nowo sklasyfikowanych substancji, jak również przepisy prawa Wspólnoty dotyczące analizy ryzyka;
załącznik I do dyrektywy 67/548/EWG ustanawia indywidualne dopuszczalne stężenia tych substancji oraz, w przypadku gdy takie stężenia nie są określone w tabeli IV załącznika VI do dyrektywy Rady 88/379/EWG(7) ustanawia dopuszczalne stężenia o ogólnym zastosowaniu do tego rodzaju substancji zawartych w preparatach;
jak określono w Załączniku do niniejszej dyrektywy, kreozot, ze względu na zawartość znanych substancji kancerogennych, może być szkodliwy dla zdrowia; z tego powodu należy ograniczyć jego użycie do impregnacji drewna, jak również wprowadzanie do obrotu i stosowanie drewna poddanego działaniu tej substancji;
niektóre składniki kreozotu trudno ulegają rozkładowi i są szkodliwe dla niektórych organizmów występujących w środowisku; poprzez użycie drewna poddanego działaniu tej substancji, wspomniane składniki mogą uwalniać się do środowiska;
niektóre chlorowane rozpuszczalniki są niebezpieczne dla zdrowia; i nie mogą być wykorzystywane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu;
ograniczenia w użyciu kreozotu do impregnacji drewna, we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu drewna poddanego działaniu kreozotu oraz rozpuszczalników zawierających chlor, określonych niniejszą dyrektywą, uwzględniają aktualny stan wiedzy i techniki odnoszące się do bezpieczniejszych rozwiązań zamiennych;
ograniczenia w użyciu i wprowadzaniu na rynek, przyjęte już przez niektóre Państwa Członkowskie, w odniesieniu do wyżej wymienionych substancji lub preparatów je zawierających, mają bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest więc zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i wprowadzenie zmian w załączniku I do dyrektywy Rady 76/769/EWG(8);
niniejsza dyrektywa nie narusza legislacji wspólnotowej ustanawiającej minimalne wymagania ochrony pracowników, zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(9) i w dyrektywach szczegółowych na niej opartych, w szczególności w dyrektywie 90/394/EWG(10),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| K. HÄNSCH | K. KINKEL |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 157 z 24.6.1992, str. 6.
(2) Dz.U. C 332 z 16.12.1992, str. 8.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 1994 r. (Dz.U. C 44 z 14.2.1994, str. 2), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str.1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 1994 r. (Dz.U. C 323 z 21.11.1994).
(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.
(5) Dz.U. L 137 z 30.5.1990, str. 31.
(6) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1/67. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/632/EWG (Dz.U. L 338 z 10.12.1991, str. 23).
(7) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/18/EWG (Dz.U. L 104 z 29.4.1993, str. 46).
(8) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/659/EWG (Dz.U. L 363 z 31.12.1991, str. 36).
(9) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(10) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.365.1 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 94/60/WE zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych |
| Data aktu: | 20/12/1994 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/01/1995 |