RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wspólna polityka rybołówstwa zawiera odniesienia do parametrów statków rybackich, wymagając jednolitych definicji tych parametrów; w tym tego celu przyjęto rozporządzenie Rady (EWG) nr 2930/86 z 22 września 1986 r. określające parametry statków rybackich(3);
działania wspólnotowe w tej dziedzinie powinny, gdzie możliwe, być oparte na zaleceniach już wydanych przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe;
potrzeba przyjęcia ujednoliconego systemu pomiaru tonażu statków opartego o normę międzynarodową została rozpoznana ze względu na poważne różnice w tonażu statków o tej samej długości; w tym celu pod egidą Międzynarodowej Organizacji Morskiej, w dniu 23 czerwca 1969 r. podpisano Międzynarodową Konwencję w sprawie pomiaru tonażu statków (ICTM 1969);
konwencja określa tonaż brutto jako całkowitą pojemność wszystkich zamkniętych przestrzeni statku; metoda pomiaru tonażu brutto ustanowiona jest w załączniku I do Konwencji;
wyżej wymieniona Konwencja od dnia 18 lipca 1994 r ma zastosowanie do wszystkich niewyłączonych statków, w tym do statków rybackich o długości 24 m lub większej, obsługujących rejsy międzynarodowe; z zakresu stosowania Konwencji wyłączone są, między innymi, statki o długości mniejszej niż 24 m;
rozporządzenie (EWG) nr 2930/86 rozszerzyło obowiązywanie przepisów załącznika I do wyżej wymienionej Konwencji na wszystkie wspólnotowe statki rybackie;
Państwa Członkowskie napotkały na pewne trudności w zakresie pełnego wykonania przepisów rozporządzenia (EWG) nr 2930/86 dotyczących tonażu, w szczególności w odniesieniu do mniejszych statków rybackich; dla tych mniejszych statków metoda ustanowiona w załączniku do wyżej wymienionej Konwencji jest w niektórych przypadkach niewłaściwa;
przepisy dotyczące istniejących już statków, w szczególności tych o długości mniejszej niż 15 metrów, powinny być elastyczne, tak aby ich tonaż mógł podlegać oszacowaniu;
dla statków o długości mniejszej niż 15 metrów pożądane jest prostsze określenie tonażu brutto;
pomiarów statków o długości 15 metrów i większej należy dokonywać zgodnie z wymienioną Konwencją ze względu na większe znaczenie objętości nadbudowy tych statków;
konieczne jest przedłużenie końcowego terminu wyznaczonego ma dzień 18 lipca 1994 r. dla dokonania ponownego pomiaru istniejących statków o długości 15 metrów lub większej i krótszych niż 24 metry, ze względu na wymogi techniczne związane z dokonywaniem pomiarów statków zgodnie z metodą określoną w Konwencji z 1969 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1994 r.
|
W imieniu Rady |
|
H. SEEHOFER |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 323 z 21.11.1994.
(2) Opinia wydana dnia 14 września 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich).
(3) Dz.U. L 274 z 25.9.1986, str. 1.