Statut Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego.

STATUT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU INWESTYCYJNEGO
(przyjęty przez Radę Gubernatorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego w dniu 25 maja 1994 r.)

Artykuł  1

Ustanowienie

Ustanawia się Europejski Fundusz Inwestycyjny, zwany dalej "FUNDUSZEM", który posiada osobowość prawną oraz niezależność finansową.

Artykuł  2

Zadanie

Zadaniem FUNDUSZU jest wspieranie dążeń do osiągnięcia celów Wspólnoty. W tym celu FUNDUSZ wspiera:

– rozwój sieci transeuropejskich w zakresie infrastruktury transportu, telekomunikacji oraz energii,

– rozwój małych i średnich przedsiębiorstw.

Artykuł  3

Działania

1.
Działalność FUNDUSZU, stosującego rozsądne zasady bankowości, ma na celu wspieranie rozwoju sieci transeuropejskich oraz małych i średnich przedsiębiorstw:

– poprzez udzielanie jego gwarancji pożyczkowych w każdej formie dozwolonej przez przepisy właściwego prawa,

– od daty przypadającej dwa lata od chwili wejścia w życie niniejszego statutu oraz z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w art. 13 ust. 3 niniejszego statutu, poprzez nabywanie, posiadanie oraz zarządzanie udziałami kapitałowymi w dowolnym przedsiębiorstwie.

2.
FUNDUSZ może dodatkowo prowadzić inną działalność pomocniczą związaną z jego zadaniami oraz zmierzającą do ich osiągnięcia.
Artykuł  4

Siedziba

Siedzibę FUNDUSZU ustanawia się w tym samym miejscu, w którym znajduje się siedziba Europejskiego Banku Inwestycyjnego, zwanego dalej "BANKIEM".

Artykuł  5

Członkowie

1.
Członkami założycielami FUNDUSZU są:

– Wspólnota Europejska, zwana dalej "WSPÓLNOTĄ", reprezentowana przez Komisję Wspólnot Europejskich, zwaną dalej "KOMISJĄ",

– BANK,

– instytucje finansowe, których wykaz załączony jest do niniejszego statutu (załącznik I), zwane dalej "INSTYTUCJAMI FINANSOWYMI".

2.
Na ich prośbę oraz na warunkach określonych przez Radę Nadzorczą działającą na mocy decyzji podjętej przez Walne Zgromadzenie inne instytucje finansowe, również dalej zwane "INSTYTUCJAMI FINANSOWYMI" Państw Członkowskich WSPÓLNOTY działające na rzecz wspierania celów wytyczonych przez FUNDUSZ mogą stać się członkami FUNDUSZU.
Artykuł  6

Kapitał

1.
Kapitał statutowy FUNDUSZU wynosi początkowo dwa miliardy ecu podzielone na 2.000 udziałów o wartości nominalnej miliona ecu, subskrypcja na udziały otwarta jest dla członków FUNDUSZU zgodnie z art. 7 niniejszego statutu, przy czym sześćset milionów ecu jest zarezerwowane na subskrypcję przez INSTYTUCJE FINANSOWE.
2.
Jednostkę rozliczeniową definiuje się jako ecu używane przez WSPÓLNOTĘ.
3.
Kapitał statutowy może zostać podwyższony w przypadku zajścia odpowiednich okoliczności.
4.
W przypadku podwyższenia kapitału każdy członek jest uprawniony, zgodnie z warunkami ustanowionymi przez Walne Zgromadzenie, do objęcia ułamka podwyższonej wartości odpowiadającej stosunkowi, który istniał między udziałami objętymi przez tego członka a kapitałem FUNDUSZU przed podwyższeniem Jednakże żaden z członków nie jest zobowiązany do objęcia jakiejkolwiek części podwyższonego kapitału.
5.
Członkowie FUNDUSZU, działając w charakterze członków FUNDUSZU, odpowiadają za zobowiązania FUNDUSZU wyłącznie do wysokości objętego kapitału, a nie wpłaconego.
Artykuł  7

Objęcie udziałów

1.
Członkowie założyciele FUNDUSZU obejmują według wartości nominalnej ilość udziałów określoną w załączniku II do niniejszego statutu.
2.
Każdy nowy członek obejmuje udziały w ilości oraz na zasadach ustanowionych przez Walne Zgromadzenie; cena tych udziałów nie może być niższa niż wartość nominalna.
Artykuł  8

Udziały

1.
Udziały w objętym kapitale zakładowym są pokrywane w wysokości 20 % w czterech rocznych płatnościach wynoszących 5 % każda.
2.
W przypadku podwyższenia objętego kapitału określenie sposobu pokrycia kapitału podlega decyzji Walnego Zgromadzenia.
3.
Walne Zgromadzenie, działając na wniosek Rady Nadzorczej, może zażądać wpłaty, całości lub części, salda objętego kapitału do wysokości sumy koniecznej w celu wykonania przez FUNDUSZ jego zobowiązań wobec wierzycieli.
4.
Płatności są dokonywane w ecu lub innych wymienialnych walutach.
5.
Udziały w ten sposób objęte zostaną pokryte w ciągu 90 dni po wezwaniu członków do dokonania wpłat.
6.
Jedynie za uprzednią pisemną zgodą Rady Nadzorczej udziały można zastawić lub obciążyć w jakikolwiek sposób.
7.
Bez uszczerbku dla art. 6 ust. 5 niniejszego statutu żaden członek, z tytułu swojego członkostwa, nie przyjmuje na siebie odpowiedzialności za zobowiązania FUNDUSZU.
8.
Wszelkie dostępne środki, których FUNDUSZ nie musi natychmiast wykorzystać do wykonania swojej działalności, mogą zostać zainwestowane na rynkach finansowych. Zarządzając tymi inwestycjami, FUNDUSZ nie będzie brał udziału w jakimkolwiek arbitrażu walutowym, niewymaganym bezpośrednio do wykonywania jego zadań lub do wypełnienia zaciągniętych zobowiązań.
Artykuł  9

Uprawnienia związane z udziałami

Zgodnie z warunkami przyjętymi w art. 31 i 38 niniejszego statutu każdy udział przyznaje prawo do własności aktywów FUNDUSZU, udziału w podziale zysku netto oraz, gdzie stosowne, nadwyżki z likwidacji pro rata do liczby istniejących udziałów.

Artykuł  10

Zarządzanie i administrowanie FUNDUSZEM

FUNDUSZ jest zarządzany i administrowany przez trzy następujące organy:

– Walne Zgromadzenie,

– Radę Nadzorczą,

– Komitet Finansowy.

Artykuł  11

Walne Zgromadzenie

1.
Walne Zgromadzenie członków FUNDUSZU odbywa się co najmniej jeden raz w roku, gdy jest zwołane przez przewodniczącego Rady Nadzorczej. Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie FUNDUSZU albo w innym miejscu określonym w zawiadomieniu o zwołaniu zgromadzenia.
2.
Walne Zgromadzenie może również być zwołane z inicjatywy jednego z członków FUNDUSZU i w następstwie decyzji Rady Nadzorczej.
Artykuł  12

Uczestnictwo - Reprezentacja - Kworum - Większość

1.
Wszyscy członkowie FUNDUSZU są uprawnieni do uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach.
2.
WSPÓLNOTA jest reprezentowana przez jednego z członków Komisji, mianowanego przez tę ostatnią.
3.
BANK jest reprezentowany przez jego prezesa lub, w przypadku gdy nie może on uczestniczyć, przez zastępcę prezesa.
4.
INSTYTUCJE FINANSOWE są reprezentowane przez jedną osobę na każdą INSTYTUCJĘ FINANSOWĄ.
5.
Każdy członek FUNDUSZU posiada liczbę głosów równą liczbie objętych przez niego udziałów.
6.
Członkowie mogą głosować korespondencyjnie lub przez przedstawiciela będacego członkiem.
7.
Kworum wymagane do odbycia się Walnego Zgromadzenia jest ustanowione, kiedy przedstawiciele KOMISJI, BANKU oraz większość osób posiadających prawa do głosowania ze strony INSTYTUCJI FINANSOWYCH są obecni lub obecni są ich przedstawiciele.
8.
Decyzje Walnego Zgromadzenia muszą otrzymać głosy KOMISJI, BANKU oraz większość głosów INSTYTUCJI FINANSOWYCH obecnych lub reprezentowanych.
Artykuł  13

Uprawnienia Walnego Zgromadzenia

1.
Walne Zgromadzenie posiada pełne uprawnienia w zakresie zarządzania, funkcjonowania i administrowania FUNDUSZEM.
2.
Walne Zgromadzenie może przekazać swoje uprawnienia w całości lub części, z wyjątkami określonymi poniżej, Radzie Nadzorczej i Komitetowi Finansowemu.
3.
Walne Zgromadzenie w ramach swoich uprawnień:

– podejmuje wszelkie decyzje upoważniające FUNDUSZ do dokonywania transakcji w zakresie udziałów kapitałowych określonych w art. 3 ust. 1 tiret drugie niniejszego statutu,

– ustanawia ogólne wytyczne dotyczące funkcjonowania FUNDUSZU,

– zatwierdza regulamin FUNDUSZU,

– zapewnia wprowadzenie w życie tych wytycznych oraz przestrzeganie regulaminu,

– podejmuje decyzje w sprawie przyjęcia nowych członków,

– zatwierdza roczne sprawozdanie Rady Nadzorczej,

– zatwierdza roczny bilans oraz rachunek zysków i strat,

– ustala wysokość rezerw i środków oraz przeznaczenie i podziału zysku netto FUNDUSZU,

– mianuje członków Kolegium Biegłych Rewidentów FUNDUSZU,

– wykonuje uprawnienia ustanowione w art. 39 niniejszego statutu w zakresie przyjmowania wszelkich zmian do niego,

– podejmuje decyzje dotyczące podwyższenia kapitału dozwolonego FUNDUSZU oraz wezwań do pokrycia nieopłaconej części kapitału zakładowego,

– z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w art. 30 niniejszego statutu podejmuje decyzje dotyczące każdego podwyższenia górnej granicy zobowiązań FUNDUSZU,

– podejmuje decyzje o zawieszeniu lub wykluczeniu członków,

– podejmuje decyzje dotyczące trwałego zaprzestania działalności FUNDUSZU oraz podziału jego aktywów,

– zatwierdza nominacje członków Rady Nadzorczej i Komitetu Finansowego.

4.
Procedury funkcjonowania Walnego Zgromadzenia ustanawiane są w regulaminie.
Artykuł  14

Przewodnictwo na Walnym Zgromadzeniu

1.
Walnemu Zgromadzeniu przewodniczy przedstawiciel każdej kategorii członka sprawującego urząd przewodniczącego przez okres jednego roku, po którego upływie przewodnictwo przekazuje się przedstawicielowi innej kategorii członka, w następującej kolejności od daty pierwszego Walnego Zgromadzenia: BANK, KOMISJA, INSTYTUCJE FINANSOWE.
2.
W celu jego mianowania przez Walne Zgromadzenie przewodniczącego reprezentującego INSTYTUCJE FINANSOWE mianuje się decyzją członków tej kategorii stanowiącą absolutną większością posiadanych głosów.
Artykuł  15

Protokół - Wypis

Z Walnego Zgromadzenia sporządzany jest protokół, a jego kopie i wypisy są uwierzytelniane i wydawane przez sekretariat FUNDUSZU, który zapewnia BANK.

Artykuł  16

Rada Nadzorcza

1.
Rada Nadzorcza składa się z siedmiu członków mianowanych w następujący sposób:

dwóch członków reprezentujących KOMISJĘ,

trzech członków reprezentujących BANK,

dwóch członków reprezentujących INSTYTUCJE FINANSOWE.

2.
Każdy członek Rady Nadzorczej wspomagany jest przez swojego zastępcę, który, w przypadku jego nieobecności, działa w jego imieniu.
3.
Członkami reprezentującymi BANK są urzędujący przewodniczący Komitetu Zarządzającego BANKU lub, w przypadku, jego nieobecności, wiceprzewodniczący, dyrektor z kraju przewodniczącego Radzie Gubernatorów BANKU i dyrektor z kraju mającego przewodniczyć Radzie Gubernatorów w następnym roku obrotowym. Zastępcy tych ostatnich są dyrektorami BANKU mianowanymi przez Radę Dyrektorów dążącą do zapewnienia jak najszerszego podziału geograficznego.
4.
Członkami reprezentującymi KOMISJĘ są osoby przez nią mianowane jako członkowie Rady Dyrektorów BANKU. Ich zastępcy są mianowani przez KOMISJĘ.
5.
Członkowie reprezentujący INSTYTUCJE FINANSOWE i ich zastępcy są mianowani przez tę kategorię członków, zgodnie z uzgodnieniami ustanowionymi w regulaminie.
6.
Zastępcy członków Rady Nadzorczej mogą brać udział w jej posiedzeniach.
7.
Bez uszczerbku dla ust. 3 i 4 niniejszego artykułu członkowie Rady Nadzorczej są mianowani na odnawialną kadencję dwóch lat.
8.
Procedury funkcjonowania Rady Nadzorczej są ustanowione w regulaminie.
Artykuł  17

Uprawnienia Rady Nadzorczej

Dodatkowo oprócz uprawnień powierzonych jej zgodnie z innymi przepisami niniejszego statutu Rada Nadzorcza:

– opracowuje propozycje do przedłożenia Walnemu Zgromadzeniu,

– podejmuje decyzje w sprawie:

– udzielania gwarancji dla transakcji przekraczających kwotę trzydziestu milionów ecu,

– transakcji w zakresie udziałów kapitałowych na kwotę wyższą niż ta określona w decyzji Walnego Zgromadzenia, upoważniająca do dokonywania takiej transakcji zgodnie z art. 13 ust. 3 niniejszego statutu,\

wymienione wyżej kwoty mogą od końca drugiego roku do daty wejścia w życie niniejszego statutu zostać zmienione w drodze decyzji Walnego Zgromadzenia,

– ustala stawkę prowizji za operację udzielania gwarancji zgodnie z ryzykiem z nimi związanymi,

– ustala ogólne warunki odnoszące się do udziałów kapitałowych,

– zapewnia, że FUNDUSZ jest zarządzany zgodnie z przepisami niniejszego statutu i z ogólnymi wytycznymi ustanowionymi przez Walne Zgromadzenie,

– przedkłada Walnemu Zgromadzeniu coroczne sprawozdanie w sprawie działalności FUNDUSZU,

– zwołuje Walne Zgromadzenie FUNDUSZU,

– nadzoruje działania Komitetu Finansowego.

Artykuł  18

Przewodnictwo Rady Nadzorczej

Radzie Nadzorczej przewodniczy prezes BANKU, a w przypadku jego nieobecności, jeden z wiceprezesów BANKU.

Artykuł  19

Rada Nadzorcza - Posiedzenia - Kworum

1.
Rada Nadzorcza zbiera się tak często, jak wymagają tego interesy FUNDUSZU i przynajmniej raz na kwartał. Jej posiedzenia odbywają się w siedzibie FUNDUSZU albo w jakimkolwiek innym miejscu, gdy są zwoływane przez przewodniczącego. Posiedzenia są zwoływane i porządek obrad sporządzany zgodnie z regulaminem.
2.
Obrady Rady Nadzorczej są ważne, tylko w przypadku gdy przynajmniej jeden przedstawiciel każdej kategorii członków FUNDUSZU jest obecny.
3.
Decyzje Rady Nadzorczej muszą otrzymać głosy jej członków reprezentujących KOMISJĘ i BANK i przynajmniej jednego członka Rady Nadzorczej reprezentującego INSTYTUCJE FINANSOWE.
Artykuł  20

Protokół

Z obrad Rady Nadzorczej sporządza się protokół, a kopie i wypisy z niego sporządzone są, uwierzytelniane i wydawane przez sekretariat FUNDUSZU.

Artykuł  21

Komitet Finansowy

1.
FUNDUSZ jest zarządzany przez Komitet Finansowy, który składa się z przedstawiciela BANKU, przedstawiciela KOMISJI oraz przedstawiciela INSTYTUCJI FINANSOWYCH.
2.
Komitet Finansowy jest powoływany na okres trzech lat. Jego członkowie mogą być mianowani ponownie bez ograniczeń.
3.
Każdy członek Komitetu Finansowego jest wspomagany przez zastępcę, który, w razie jego nieobecności, działa w jego imieniu.
4.
Procedura mianowania członków Komitetu Finansowego i ich zastępców oraz dotycząca funkcjonowania Komitetu Finansowego jest ustanowiona w regulaminie.
Artykuł  22

Przewodnictwo

1.
Komitetowi Finansowemu przewodniczy członek reprezentujący BANK.
2.
Przewodniczący Komitetu Finansowego reprezentuje FUNDUSZ w jego stosunkach z osobami trzecimi.
3.
Z zastrzeżeniem uzyskania zgody pozostałych członków Komitetu Finansowego może on przekazać swoje kompetencje do reprezentowania innym pracownikom BANKU.
4.
Przewodniczący Komitetu Finansowego lub każdy inny przedstawiciel należycie upoważniony przez Komitet Finansowy podpisuje dokumenty dotyczące FUNDUSZU oraz wszelkie zobowiązania zaciągnięte w jego imieniu.
Artykuł  23

Zebrania Komitetu Finansowego

1.
Komitet Finansowy zbiera się tak często, jak wymaga tego działalność FUNDUSZU, i jest zwołany przez jego przewodniczącego.
2.
Zebrania odbywają się albo w siedzibie FUNDUSZU, albo w jakimkolwiek innym miejscu określonym w zawiadomieniu o zwołaniu.
3.
Komitet Finansowy, gdzie stosowne, mianuje sekretarza, który może zostać wybrany spoza jego członków.
4.
Decyzje Komitetu Finansowego podejmowane są większością głosów członków, z wyjątkiem decyzji odnoszących się do transakcji udzielania gwarancji oraz w zakresie udziałów kapitałowych, które muszą zostać podjęte jednomyślnie. W przypadku braku jednomyślności decyzję taką można przedłożyć Radzie Nadzorczej na wniosek przewodniczącego Komitetu Finansowego.
5.
Z decyzji Komitetu Finansowego sporządza się protokół podpisywany przez przewodniczącego i przynajmniej jednego innego członka Komitetu Finansowego.
6.
Kopie i wypisy z protokołów z decyzji Komitetu Finansowego są uwierzytelniane przez jednego z jego członków lub należycie upoważnionego przedstawiciela.
Artykuł  24

Uprawnienia Komitetu Finansowego

1.
Z zastrzeżeniem uprawnień wyraźnie nadanych Walnemu Zgromadzeniu i Radzie Nadzorczej na mocy niniejszego statutu i regulaminu Komitetowi Finansowemu powierza się najszersze uprawnienia do działania w imieniu FUNDUSZU. Korzysta on z tych uprawnień w ramach zadań i celów określonych w art. 2 niniejszego statutu.
2.
Komitet Finansowy może powierzyć jednemu ze swoich członków, jak również innej osobie przez niego mianowanej, zadania specjalne, o jakich zadecyduje, oraz przekazać mu do jednego lub więcej celów, z prawem lub bez prawa do dalszego przekazania, takie kompetencje, jakie uzna za właściwe.
3.
Rada nadzorcza kontroluje Komitet Finansowy na warunkach wymienionych w niniejszym statucie.
4.
Komitet finansowy w szczególności:

– przynajmniej raz na kwartał przedkłada Radzie Nadzorczej sprawozdanie w sprawie działalności FUNDUSZU,

– w ciągu trzech miesięcy następujących po zakończeniu każdego roku budżetowego przedkłada Radzie Nadzorczej sprawozdanie roczne FUNDUSZU.

Artykuł  25

Audyt

Rachunki FUNDUSZU są corocznie poddawane kontroli przez Kolegium składające się z dwóch biegłych rewidentów mianowanych przez Walne Zgromadzenie, zgodnie z warunkami ustanowionymi w regulaminie oraz działających zgodnie ze zwyczajowymi normami obowiązującymi w ich zawodzie. Potwierdzają oni, że bilans oraz rachunek zysków i strat oraz operacje FUNDUSZU są zgodne z rachunkami FUNDUSZU i wiernie odzwierciedlają sytuację FUNDUSZU w odniesieniu do jego aktywów i zobowiązań.

Artykuł  26

Działalność

W ramach niniejszego statutu FUNDUSZ udziela gwarancji, dokonuje transakcji w zakresie udziałów kapitałowych oraz podobnych transakcji co do projektów inwestycyjnych, które mają być realizowane na terytorium Państw Członkowskich WSPÓLNOTY lub w krajach sąsiadujących, w zakresie, w jakim dotyczy to projektów transgranicznych, w których przypadku transakcje wymagają decyzji Rady Nadzorczej, stanowiącej jednomyślnie.

Artykuł  27

Wynagrodzenie FUNDUSZU

1.
Wynagrodzenie pobierane przez FUNDUSZ za dokonane przez niego transakcje ustala się tak, by pokrywało jego koszty operacyjne, odzwierciedlało różnorodne ponoszone przez niego ryzyka, umożliwiało ustanowienie rezerwy proporcjonalnej do tych ryzyk oraz zapewniało odpowiedni zwrot z jego zasobów.
2.
Powyższe zasady podlegają regulaminowi.
Artykuł  28

Udziały kapitałowe

Udziały kapitałowe, które FUNDUSZ może nabywać w przedsiębiorstwach na mocy art. 3 niniejszego statutu, muszą mieć charakter mniejszościowy i tymczasowy.

Artykuł  29

Ograniczenia dotyczące działalności FUNDUSZU

Z zastrzeżeniem udzielania gwarancji ograniczenia dotyczące zobowiązań FUNDUSZU w odniesieniu do każdego indywidualnego przedsiębiorstwa lub instytucji finansowej, lub też indywidualnego przedsiębiorstwa lub projektu ustanowione są w regulaminie.

Odpowiednie ograniczenia dotyczące zobowiązań FUNDUSZU przy nabywaniu udziałów kapitałowych ustanawiane są w odpowiednich decyzjach określonych w art. 13 ust. 3 niniejszego statutu.

Artykuł  30

Górna granica całkowitych zobowiązań FUNDUSZU

Całkowite zobowiązania FUNDUSZU nie mogą przekroczyć:

– dla operacji udzielania gwarancji: trzykrotnej sumy objętego kapitału; ta górna granica może być podwyższona poprzez kolejne decyzje Walnego Zgromadzenia, jednakże nie może ona przekroczyć pięciokrotnej sumy objętego kapitału. Po zgromadzeniu rezerwy równej 7,5 % sumy objętego kapitału górna granica może być podwyższona do ośmiokrotnej sumy objętego kapitału,

– dla udziałów kapitałowych: suma określona decyzją Walnego Zgromadzenia zgodnie z art. 13 niniejszego statutu.

Artykuł  31

Przeznaczenie i podział przychodu netto

1.
Walne Zgromadzenie określa przynajmniej raz w roku, jaka część przychodu netto FUNDUSZU zostanie przeznaczona na rezerwy lub inne cele, lub przeznaczona do podziału.

Jednakże przed jakimkolwiek przeznaczeniem corocznie odejmuje się od przychodu netto FUNDUSZU sumę równą przynajmniej 20 % takiego przychodu, którą przeznacza się na utworzenie rezerwy. Odjęcia nie dokonuje się, gdy rezerwa osiągnie 10 % objętego kapitału, a dokonuje się go ponownie, gdy tylko ten ostatni warunek nie jest spełniony.

2.
Jak przewiduje art. 9, podział określony powyżej dokonywany jest proporcjonalnie do ilości posiadanych udziałów przez każdego członka.
Artykuł  32

Współpraca ze stronami trzecimi

1.
FUNDUSZ może podejmować się zarządzania specjalnymi zasobami, powierzonymi mu przez strony trzecie, pod warunkiem że są one zgodne z jego zadaniami oraz że są osobno księgowane, oraz że przynoszą wystarczające wynagrodzenie.
2.
FUNDUSZ współpracuje ze wszystkimi organizacjami międzynarodowymi prowadzącymi swoją działalność w podobnych obszarach jak FUNDUSZ.
3.
FUNDUSZ zawiera umowy z takimi organizacjami, jak również z organizacjami krajowymi oraz partnerami bankowymi w Państwach Członkowskich lub też w państwach nienależących do członków WSPÓLNOTY w celu zrealizowania jego celów lub zadań.
Artykuł  33

Możliwość wycofania się członków

Każdy członek FUNDUSZU należący do kategorii INSTYTUCJI FINANSOWYCH może wycofać się z FUNDUSZU w każdej chwili poprzez zbycie posiadanych udziałów innej INSTYTUCJI FINANSOWEJ, członkowi FUNDUSZU lub instytucji, która nie należy do członków. Zbycie to podlega uprzedniej zgodzie Walnego Zgromadzenia.

Artykuł  34

Zawieszenie lub wykluczenie członków

1.
Jeśli członek FUNDUSZU nie wypełni jakiegokolwiek zobowiązania wynikającego z członkostwa, określonego w niniejszym statucie, może zostać zawieszony na mocy decyzji Walnego Zgromadzenia.
2.
W okresie zawieszenia członek jest związany zobowiązaniami jako członek FUNDUSZU; nie może on jednak korzystać z praw przewidzianych niniejszym statutem, z zastrzeżeniem prawa do wycofania się, opisanym w art. 33.
3.
Jeśli po upływie sześciu miesięcy następujących od decyzji Walnego Zgromadzenia o zawieszeniu członka ten ostatni nie wypełnił swoich zobowiązań, które były przyczyną niniejszej decyzji, Walne Zgromadzenie może ogłosić wykluczenie takiego członka.
Artykuł  35

Rozliczenie członków wykluczonych z FUNDUSZU

1.
Ustanie członkostwa pociąga za sobą częściowe rozliczenie rachunków z danym członkiem.
2.
Udziały członka wykluczonego zostaną zaoferowane do odkupu innym INSTYTUCJOM FINANSOWYM, członkom FUNDUSZU lub innym instytucjom trzecim, w których to przypadkach transakcja odkupu wymagać będzie uprzedniej zgody Walnego Zgromadzenia.

W przypadku udziałów, które nie zostaną odkupione przez inne INSTYTUCJE FINANSOWE lub inne instytucje trzecie, zostaną one odkupione przez FUNDUSZ.

3.
W przypadku udziałów wykluczonego członka odkupionych przez FUNDUSZ ich cena stanowi wartość podaną w księgach rachunkowych FUNDUSZU w dniu ustania członkostwa w FUNDUSZU, jednakże cena taka nie może być wyższa niż wartość nominalna udziałów, o których mowa.

Bez względu na wykluczenie z FUNDUSZU były członek pozostaje związany jego bezpośrednimi oraz warunkowymi zobowiązaniami wobec FUNDUSZU tak długo, jak nieuregulowana jest jakakolwiek część udzielonych gwarancji lub transakcji w zakresie udziałów kapitałowych dokonanych przed ustaniem członkostwa. Nie jest on jednak związany zobowiązaniami wynikającymi z udzielenia gwarancji lub transakcji w zakresie udziałów kapitałowych zawartych przez FUNDUSZ po ustaniu członkostwa i nie uczestniczy ani w przychodzie, ani w wydatkach FUNDUSZU.

4.
Płatność za udziały odkupione przez FUNDUSZ od wykluczonego członka zostaje dokonana na następujących warunkach:

– nie dokonuje się żadnej płatności przed upływem okresu sześciu miesięcy od daty ustania członkostwa. Płatność jest ograniczona do sumy, o jaką cena odkupu przekracza sumę zobowiązań wobec FUNDUSZU byłego członka, wynikających z transakcji FUNDUSZU,

– jeśli FUNDUSZ poniósł straty związane z udzieleniem gwarancji lub transakcjami w przedmiocie udziałów kapitałowych FUNDUSZU, które były wymagalne w dniu ustania członkostwa, a straty te przekraczają sumę rezerw na pokrycie strat, w dniu ustania członkostwa, były członek spłaci, na żądanie FUNDUSZU, sumę, o którą cena odkupu jego udziałów byłaby pomniejszona, gdyby straty były wzięte pod uwagę, gdy określano cenę odkupu. Dodatkowo, były członek jest nadal zobowiązany do pokrycia, na każde wezwanie, niepokrytych objętych udziałów w zakresie, w jakim byłoby to wymagane, gdyby nastąpiło obniżenie kapitału FUNDUSZU, a wezwanie miałoby miejsce w czasie, kiedy cena odkupu udziałów była już ustalona.

Artykuł  36

Zakończenie działalności

1.
Jeżeli wymagają tego okoliczności, Rada Nadzorcza może czasowo zawiesić działalność FUNDUSZU. Taką decyzję przedstawia Walnemu Zgromadzeniu do bliższego rozpatrzenia. Walne zgromadzenie może zdecydować o zupełnym zakończeniu działalności FUNDUSZU, który zaprzestaje wówczas wszelkiej swej działalności, z wyjątkiem tej związanej z likwidacją FUNDUSZU.
2.
Stałe zaprzestanie operacji FUNDUSZU pociąga za sobą jego likwidację. Walne zgromadzenie powołuje likwidatorów, którzy podejmują działania wymagane przez likwidację.
Artykuł  37

Odpowiedzialność członków FUNDUSZU

1.
W przypadku zupełnego zakończenia działalności FUNDUSZU roszczenia wymagalne FUNDUSZU są zaspokajane z następujących zasobów, w kolejności podanej poniżej:

– aktywa FUNDUSZU,

– sumy należne FUNDUSZOWI w odniesieniu do udziałów objętych i niepokrytych.

2.
Rada nadzorcza podejmie właściwe środki w celu zapewnienia podziału pro rata między wierzycielami posiadającymi roszczenia bezpośrednie oraz posiadającymi roszczenia warunkowe, zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami.
Artykuł  38

Podział aktywów

1.
W przypadku zakończenia działalności FUNDUSZU aktywa nie są rozdzielane między jego członków z tytułu uczestnictwa w objętym przez nich kapitale FUNDUSZU do czasu, gdy:

– wszystkie zobowiązania wobec wierzycieli FUNDUSZU zostaną w pełni wypełnione,

– Walne Zgromadzenie zdecyduje o dokonaniu podziału aktywów.

2.
Aktywa dzieli się między członków FUNDUSZU proporcjonalnie do udziału każdego członka w kapitale FUNDUSZU.
3.
Rada Nadzorcza ustanowi procedury podziału.
Artykuł  39

Zmiany

1.
Takie zmiany do niniejszego statutu, jakie mogą okazać się konieczne dla kontynuacji działalności FUNDUSZU, mogą być dokonywane na wniosek Rady Nadzorczej.
2.
Proponowane zmiany, po otrzymaniu uprzedniej zgody Rady Gubernatorów BANKU stanowiącej jednomyślnie, podlegają decyzji Walnego Zgromadzenia.
3.
Jeżeli Walne Zgromadzenie nie zadecyduje inaczej, dokonane w ten sposób zmiany stają się skuteczne dla wszystkich członków FUNDUSZU trzy miesiące po powiadomieniu o nich członków.
Artykuł  40

System prawny

1.
Spory między FUNDUSZEM, z jednej strony, a beneficjentami jego działalności, z drugiej, niezależnie od tego, czy są to INSTYTUCJE FINANSOWE występujące w charakterze beneficjentów, czy inni beneficjenci, są rozstrzygane przez właściwe sądy krajowe.
2.
W tym celu FUNDUSZ posiada adres do doręczeń w każdym Państwie Członkowskim WSPÓLNOTY. Może on jednakże w jakiejkolwiek umowie określić konkretny adres do doręczeń lub przewidzieć postępowanie arbitrażowe.
3.
Na warunkach oraz w granicach ustanowionych w art. 30 ust. 6 statutu Banku spory dotyczące środków przyjętych przez organy FUNDUSZU podlegają właściwości Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.
Artykuł  41

Przywileje i immunitety

Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich ma także zastosowanie do FUNDUSZU, do członków jego organów oraz do jego pracowników na warunkach ustanowionych w art. 30 ust. 5 statutu Banku.

Artykuł  42

Wejście w życie

Niniejszy statut wchodzi w życie, gdy jego przepisy zostaną przyjęte, a formalności związane z członkostwem dopełnione przez członków, których objęcia należne w odniesieniu do części kapitału zarezerwowanego dla INSTYTUCJI FINANSOWYCH, rozdzielone między przynajmniej sześć Państw Członkowskich WSPÓLNOTY, wyniosą 50 % tego udziału.

Jednakże jeśli w okresie nie dłuższym niż trzy miesiące następującym po ratyfikacji przez Państwa Członkowskie aktu zmieniającego protokół statutu Banku warunek ten nie zostanie spełniony, Rada Gubernatorów BANKU, stanowiąc jednomyślnie, może zdecydować, że:

– FUNDUSZ jest dostatecznie trójstronny;

– wskutek tego niniejszy statut wchodzi w życie.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

TYMCZASOWY WYKAZ INSTYTUCJI FINANSOWYCH MAJĄCYCH STAĆ SIĘ CZŁONKAMI ZAŁOŻYCIELAMI FUNDUSZU
- Królestwo Belgii - Irlandia
Kredietbank SA AIB Group
Société Nationale de Credit à l'Industrie (SNCI)
Générale de Banque - Republika Włoska
Crédit Professionnel
Crediop/San Paolo
- Królestwo Danii IMI S.p.A.
Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk A/S Banca di Roma
Banco di Napoli
- Republika Federalna Niemiec Banca Nazionale del Lavoro
Kreditanstalt für Wiederaufbau Cassa di Risparmio delle Province Lombarde
WestLB Girozentrale Banca Commerciale Italiana
Deutsche Girozentrale-Deutsche Kommunalbank Credito Italiano
Landeskreditbank Baden-Württemberg Istituto di Credito delle Casse di Risparmio Italiane
Südwest LB Ambroveneto
Bayerische Landesanstalt für Aufbaufinanzierung Società Finanziaria di Partecipazione S.p.A.
Landesbank Rheinland-Pfalz
- Wielkie Księstwo Luksemburga
- Republika Grecka Bacob Bank Luxembourg SA
Ionian Bank Kredietbank Luxembourg SA
Commercial bank of Greece Banque et Caisse d'Epargne de l'Etat
Banque Générale du Luxembourg SA
- Królestwo Hiszpanii Banque Internationale à Luxembourg
Institute de Crédito Oficial
Banco de Negocios Argentaria - Królestwo Niderlandów
Banco Central Hispano Americano ABN-AMRO
Banco Bilbao Vizcaya De Nationale Investeringsbank
Banco Español de Crédito
Caja de Ahorros de Madrid - Republika Portugalska
- Republika Francuska Caixa Geral de Depositos
Crédit National Banco Comercial Portugues
Crédit Local de France Banco de Fomento e Exterior
Caisse Nationale de Crédit Agricole Banco Portugues de Investimento
Groupe des Banques Populaires - Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Groupe Crédit Coopératif
Crédit Mutuel Nikko Bank (UK) PLC
Barclays Bank PLC
Uwaga: Może dołączyć więcej banków.

ZAŁĄCZNIK  II

TYMCZASOWA LISTA OBJĘCIA POCZĄTKOWEGO UDZIAŁÓW W KAPITALE DOZWOLONYM
Ilość udziałów Subskrypcja kapitału
Wspólnota Europejska 600 600.000.000
Europejski Bank Inwestycyjny 800 800.000.000
Królestwo Belgii 13 13.000.000
- Kredietbank 4 4.000.000
- Société Nationale de Crédit à l'Industrie 3 3.000.000
- Générale de Banque 3 3.000.000
- Crédit Professionnel 3 3.000.000
Królestwo Danii 3 3.000.000
- Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk 3 3.000.000
Republika Federalna Niemiec 63 63.000.000
- Kreditanstalt für Wiederaufbau 30 30.000.000
- WestLB Girozentrale 10 10.000.000
- Deutsche Girozentrale-Deutsche Kommunalbank 5 5.000.000
- Landeskreditbank Baden-Württemberg 5 5.000.000
- Südwest LB 5 5.000.000
- Bayerische Landesanstalt für Aufbaufinanzierung 5 5.000.000
- Landesbank Rheinland-Pfalz 3 3.000.000
Republika Grecka 6 6.000.000
- Ionian Bank 3 3.000.000
- Commercial Bank of Greece 3 3.000.000
Królestwo Hiszpanii 20 20.000.000
- Instituto de Crédito Oficial 5 5.000.000
- Banco de Negocios Argentaría 3 3.000.000
- Banco Central Hispano Americano 3 3.000.000
- Banco Bilbao Vizcaya 3 3.000.000
- Banco Espańol de Crédito 3 3.000.000
- Caja de Ahorros de Madrid 3 3.000.000
Republika Francuska 44 44.000.000
- Crédit National 15 15.000.000
- Crédit Local de France 10 10.000.000
- Caisse Nationale de Crédit Agricole 10 10.000.000
- Groupe des Banques Populaires 3 3.000.000
- Groupe Crédit Coopératif 3 3.000.000
- Crédit Mutuel 3 3.000.000
Irlandia 3 3.000.000
- AIB Group 3 3.000.000
Republika Włoska 63 63.000.000
- Crediop/San Paolo 10- 20 10.000.000
- IMI 10 10.000.000
- Banca di Roma 5 5.000.000
- Banco di Napoli 5 5.000.000
- Banca Nazionale del Lavoro 5 5.000.000
- Cassa di Risparmio delle Province Lombarde 5 5.000.000
- Banca Commerciale Italiana 5 5.000.000
- Credito Italiano 5 5.000.000
- Istituto di Credito delle Casse di Risparmio Italiane 5 5.000.000
- Ambroveneto 5 5.000.000
- Società Finanziaria di Partecipazione/Mediocredito Centrale 3 3.000.000
Wielkie Księstwo Luksemburga 18 18.000.000
- Bacob Bank Luxembourg 5 5.000.000
- Kredietbank Luxembourg 4 4.000.000
- Banque et Caisse d'Epargne de l'Etat 3 3.000.000
- Banque Générale du Luxembourg 3 3.000.000
- Banque Internationale à Luxembourg 3 3.000.000
Królestwo Niderlandów 13 13.000.000
- ABN-AMRO 10 10.000.000
- De Nationale Investeringsbank 3 3.000.000
Republika Portugalii 12 12.000.000
- Caixa Geral de Depositos 3 3.000.000
- Banco Comercial Portugues 3 3.000.000
- Banco de Fomento e Exterior 3 3.000.000
- Banco Portugués de Investimento 3 3.000.000
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej 13 13.000.000
- NikkoBank (UK) 10 10.000.000
- Barclays Bank 3 3.000.000
Udziały nierozdzielone (329) (329.000.000)
SUMA: 2.000 2.000.000.000
Uwaga: Więcej udziałów może być rozdzielonych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024