Rozporządzenie 461/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania wspólnotowej skali stosowanej przy klasyfikacji tusz owczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 461/93
z dnia 26 lutego 1993 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania wspólnotowej skali stosowanej przy klasyfikacji tusz owczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3013/89 z dnia 25 września 1989 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa baraniego i koziego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 363/93(2), w szczególności jego art. 4 ust. 5,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2137/92 z dnia 23 lipca 1992 r. dotyczące wspólnotowej skali stosowanej przy klasyfikacji tusz owczych i określaniu wspólnotowych norm jakości świeżych lub schłodzonych tusz owczych oraz przedłużające stosowanie rozporządzenia (EWG) nr 338/91(3), w szczególności jego art. 2, art. 4 ust. 3, art. 5, 6 i 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 2137/92 ustanowiło obowiązującą na obszarze całej Wspólnoty normę dotyczącą klasyfikacji, mającą na celu poprawę przejrzystości rynku w sektorze mięsa baraniego; potrzebne są szczegółowe zasady dla ustalania cen rynkowych określanych na podstawie tej normy dotyczącej klasyfikacji; należy stworzyć przepisy w sprawie ustalania cen rynkowych we właściwym momencie procesu sprzedaży; punkt ten należy ustalić na moment przybycia do rzeźni; aby zapewnić jednolitą klasyfikację tusz owczych we Wspólnocie, konieczne jest uściślenie definicji klas zgodności pokroju, klas otłuszczenia i barwy;

należy stworzyć system zgłaszania cen ustalanych na podstawie klasyfikacji dokonywanej w rzeźni niezwłocznie po uboju; wymaga to właściwego systemu identyfikowania tusz;

klasyfikacja powinna być prowadzona przez odpowiednio wykwalifikowany personel; wiarygodność klasyfikacji musi być skutecznie kontrolowana w celu zapewnienia jednolitego stosowania wspólnotowej skali klasyfikacji we Wspólnocie;

w celu zapewnienia jednolitego stosowania wspólnotowej skali klasyfikacji we Wspólnocie rozporządzenie (EWG) nr 2137/92 przewiduje prowadzenie inspekcji na miejscu przez wspólnotowe grupy inspekcyjne;

konieczne jest ustalenie szczegółowych zasad określania składu grupy oraz przeprowadzania kontroli na miejscu;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owiec i Kóz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Ceną rynkową ustalaną na podstawie wspólnotowej klasyfikacji tusz owczych, określonych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2137/92, jest cena w chwili przybycia do rzeźni, bez podatku od wartości dodanej płaconego dostawcy za mięso jagnięce pochodzenia wspólnotowego. Cena jest wyrażana za 100 kg wagi tusz, przygotowanych zgodnie ze wzorcowym sposobem prezentacji przewidzianym w art. 2 rozporządzenia, zważonych i sklasyfikowanych na haku w rzeźni.
2.
Uwzględnianą wagą jest waga tuszy ciepłej, skorygowana w celu uwzględnienia strat na wadze podczas chłodzenia. Państwa Członkowskie informują Komisję o stosowanych czynnikach korygujących.
3. 1
W przypadku gdy prezentacja tusz po zważeniu i sklasyfikowaniu na haku różni się od wzorcowego sposobu prezentacji, Państwa Członkowskie dostosowują wagę tuszy, stosując współczynniki korygujące, przewidziane w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2137/92. Państwa Członkowskie informują Komisję o zastosowanych współczynnikach korygujących. Jednakże dla kategorii określonych w załączniku III do rozporządzenia Państwa Członkowskie mogą podawać ceny za 100 kg tych tusz, przygotowanych zgodnie z miejscowym zwyczajem. W takim przypadku Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o różnicach między tą prezentacją a prezentacją wzorcową.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie, w których roczna produkcja mięsa baraniego przekracza 200 ton, przekazują Komisji do dnia 15 marca 1993 r. poufny wykaz rzeźni i/lub innych przedsiębiorstw uczestniczących w ustalaniu cen zgodnie ze skalą wspólnotową (zwanych dalej "przedsiębiorstwami uczestniczącymi") wraz ze wskazaniem ich rocznej wydajności.
2.
Państwa Członkowskie określone w ust. 1 informują Komisję najpóźniej w każdy czwartek, a po raz pierwszy najpóźniej do dnia 8 kwietnia 1993 r., o średnich cenach, w walucie krajowej, dla każdej kategorii mięsa jagnięcego figurującego w skali wspólnotowej i dla każdego z przedsiębiorstw uczestniczących, zanotowanych w tygodniu poprzedzającym tydzień, w którym informacja jest podawana, wykazując ilość w ramach każdej kategorii. Jednakże jeżeli dana kategoria nie przekracza 1 % całości, ceny nie muszą być podawane. Państwa Członkowskie informują również Komisję o średnich cenach, na podstawie wagi, dla całego sklasyfikowanego mięsa jagnięcego w każdej kategorii branej pod uwagę przy zgłaszaniu cen.

Jednakże Państwa Członkowskie są upoważnione do podziału ceny podawanej na podstawie wagi według klas zgodności pokroju i stopnia otłuszczenia przewidzianych w Załączniku. Określenie "jakość" oznacza kombinację klasy pokroju i otłuszczenia.

Artykuł  3

Dodatkowe przepisy, określone w art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2137/92, są dla klas pokroju i otłuszczenia zgodne z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. Barwa mięsa, określona w załączniku III do rozporządzenia (EWG) nr 2137/92, jest ustalana na boku tuszy, na rectus abdominis, poprzez odniesienie do znormalizowanej skali barw.

Artykuł  4
1.
Klasyfikacja jest przeprowadzana najpóźniej w jedną godzinę po uboju.
2.
Określona w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2137/92 identyfikacja tusz i półtusz zaklasyfikowanych według wspólnotowej skali stosowanej przy klasyfikacji tusz owczych w przedsiębiorstwach uczestniczących przeprowadzana jest za pomocą znakowania wskazującego na kategorię oraz klasę budowy i okrywy tłuszczowej.

Znakowanie to jest dokonywane przez ostemplowanie, przy użyciu nieusuwalnego, nietoksycznego tuszu, zgodnie z metodą zatwierdzoną przez właściwe władze krajowe.

Kategorie są oznaczone następująco:

– L: tusze owiec w wieku poniżej 12 miesięcy (mięso jagnięce),

– S: tusze innych owiec.

3.
Państwa Członkowskie mogą podjąć decyzję w sprawie zastąpienia znakowania trwale przymocowanymi etykietami, na których nie jest możliwe wprowadzanie jakichkolwiek zmian.
Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie zapewniają, by klasyfikacja była dokonywana przez odpowiednio wykwalifikowanych pracowników technicznych. Państwa Członkowskie wyznaczą takie osoby w drodze procedury udzielania zgody albo wyznaczając w tym celu odpowiedzialny organ.
2.
Dokonywanie klasyfikacji w przedsiębiorstwach uczestniczących, objętych przepisami art. 2, jest kontrolowane na miejscu, bez wcześniejszego uprzedzenia, przez organ wyznaczony przez Państwo Członkowskie i niezależny od przedsiębiorstwa uczestniczącego. Kontrole muszą być przeprowadzane przynajmniej raz na trzy miesiące we wszystkich przedsiębiorstwach uczestniczących prowadzących klasyfikację i muszą obejmować co najmniej 50 losowo wybranych tusz.

Jednakże tam gdzie organ odpowiedzialny za kontrolę jest jednocześnie tym, który odpowiada za dokonywanie klasyfikacji, lub w przypadku gdy nie podlega on władzy organu publicznego, inspekcje przewidziane w akapicie pierwszym muszą być prowadzone pod fizycznym nadzorem organu publicznego na tych samych warunkach i przynajmniej raz w roku. Organ publiczny jest systematycznie informowany o ustaleniach dokonywanych przez organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli.

Artykuł  6

Wspólnotowa grupa inspekcyjna, przewidziana w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2137/92 (zwana dalej "Grupą") jest odpowiedzialna za przeprowadzanie inspekcji na miejscu obejmujących:

a) stosowanie ustaleń odnoszących się do wspólnotowej skali klasyfikacyjnej w odniesieniu do tusz owczych;

b) ustalanie cen rynkowych zgodnie ze skalą klasyfikacyjną.

Artykuł  7

Grupie przewodniczy jeden z ekspertów Komisji. Państwa Członkowskie wyznaczają ekspertów, biorąc pod uwagę ich niezależność oraz wiedzę w dziedzinie klasyfikacji tusz i ustalania cen rynkowych.

Eksperci pod żadnym warunkiem nie będą wykorzystywali dla własnych potrzeb ani ujawniali informacji uzyskanych w związku z ich pracą dla Grupy.

Artykuł  8
1. 2
Kontrole na miejscu są prowadzone przez delegację grupy w składzie ograniczonym do maksymalnie siedmiu członków. Do tego celu skład grupy ustala się zgodnie z następującymi zasadami:

– co najmniej dwóch ekspertów Komisji, z których jeden działa jako przewodniczący delegacji,

– jeden ekspert pochodzący z zainteresowanego Państwa Członkowskiego,

– najwyżej czterech ekspertów pochodzących z innych Państw Członkowskich.

2.
Skład delegacji na pierwszą kontrolę zostanie ustalony przez Komisję.
Artykuł  9
1. 3
Inspekcje na miejscu przeprowadza się w regularnych odstępach czasu, a ich częstotliwość może się różnić w szczególności zależnie od wielkości produkcji mięsa owczego w kontrolowanym Państwie Członkowskim bądź też w zależności od problemów związanych z zastosowaniem sieci. W razie potrzeby mogą po nich nastąpić kontrole uzupełniające. Liczebność delegacji wyznaczonej do takich kontroli może być zmniejszona.

Program wizyt kontrolnych przygotowuje Komisja po konsultacji z Państwami Członkowskimi. Przy inspekcji mogą być obecni przedstawiciele Państwa Członkowskiego, na którego terytorium prowadzona jest kontrola.

2.
Każde Państwo Członkowskie organizuje kontrole, które mają być przeprowadzone na jego terytorium, zgodnie z wymaganiami ustalonymi przez Komisję. W tym celu Państwo Członkowskie na 30 dni przed kontrolą przedstawia Komisji szczegółowy program inspekcji. Komisja może zażądać dokonania zmian w programie.
3.
Komisja informuje Państwa Członkowskie z możliwie największym wyprzedzeniem o programie i planowanym przebiegu każdej kontroli.
4.
Po zakończeniu każdej kontroli członkowie delegacji i przedstawiciele Państwa Członkowskiego, na którego terytorium prowadzona była kontrola, spotykają się, by przedyskutować jej wyniki. Następnie członkowie delegacji opracowują wnioski z kontroli obejmujące punkty określone w art. 6.
5. 4
Przewodniczący delegacji opracowuje sprawozdanie zawierające szczegóły kontroli i wnioski określone w ust. 4. Sprawozdanie jest niezwłocznie przesyłane Państwu Członkowskiemu, w którym przeprowadzono kontrolę, a następnie do pozostałych Państw Członkowskich.
Artykuł  10

Koszty podróży i pobytu członków Grupy pokrywa Komisja zgodnie z zasadami dotyczącymi kosztów podróży i pobytu osób niezwiązanych z Komisją, a powołanych przez nią do pracy w charakterze ekspertów.

Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 289 z 7.10.1989, str. 1.

(2) Dz.U. L 42 z 19.2.1993, str. 1.

(3) Dz.U. L 214 z 30.7.1992, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika
1 Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 823/98 z dnia 20 kwietnia 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.117.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 1998 r.
2 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 823/98 z dnia 20 kwietnia 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.117.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 1998 r.
3 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 tiret pierwsze rozporządzenia nr 823/98 z dnia 20 kwietnia 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.117.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 1998 r.
4 Art. 9 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 tiret drugie rozporządzenia nr 823/98 z dnia 20 kwietnia 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.117.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.49.70

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 461/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania wspólnotowej skali stosowanej przy klasyfikacji tusz owczych
Data aktu: 26/02/1993
Data ogłoszenia: 27/02/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/03/1993