united kingdom
ukraine

Dyrektywa 93/64/EWG ustanawiająca środki wykonawcze dotyczące nadzoru i monitorowania dostawców i obiektów zgodnie z dyrektywą Rady 92/34/EWG w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin owocowych oraz roślinami owocowymi przeznaczonymi do produkcji owoców

DYREKTYWA KOMISJI 93/64/EWG
z dnia 5 lipca 1993 r.
ustanawiająca środki wykonawcze dotyczące nadzoru i monitorowania dostawców i obiektów zgodnie z dyrektywą Rady 92/34/EWG w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin owocowych oraz roślinami owocowymi przeznaczonymi do produkcji owoców

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/34/EWG z dnia 29 kwietnia 1992 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin owocowych oraz roślinami owocowymi przeznaczonymi do produkcji owoców (1), w szczególności jej art. 6 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

właściwe jest ustanowienie środków dotyczących nadzoru i monitorowania wszelkich dostawców i ich obiektów, z wyjątkiem tych, których działalność jest ograniczona do wprowadzania do obrotu materiału rozmnożeniowego i roślin owocowych;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Materiału Rozmnożeniowego i Roślin Owocowych oraz ich Gatunków,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejsza dyrektywa ustanawia środki wykonawcze dotyczące nadzoru i monitorowania dostawców i ich obiektów, innych niż ci, których działalność jest ograniczona do wprowadzania do obrotu materiału rozmnożeniowego i roślin owocowych, zgodnie z art. 6 ust. 4 dyrektywy 92/34/EWG, w przypadkach, gdy kontrole określone w art. 5 ust. 2 wspomnianej dyrektywy przeprowadzają sami dostawcy lub dostawca akredytowany.
Artykuł  2

Właściwy organ przeprowadza regularnie, co najmniej raz w roku we właściwym czasie, nadzór i monitorowanie dostawców i ich obiektów, w celu zapewnienia ciągłej zgodności z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 92/34/EWG, w szczególności z zasadami ustanowionymi w jej art. 5 ust. 2 tiret pierwsze - czwarte, biorąc pod uwagę w szczególności charakter działania lub działań prowadzonych przez dostawcę.

Artykuł  3

O ile dotyczy to identyfikacji punktów krytycznych w procesie produkcyjnym określonym w art. 5 ust. 2 tiret pierwsze dyrektywy 92/34/EWG, oraz przechowywania rejestrów określonych w jej art. 5 ust. 2 tiret czwarte, właściwy organ prowadzi nadzór i monitoruje dostawcę w celu zapewnienia, że dostawca:

a) ciągle zwraca uwagę na następujące punkty krytyczne, gdzie stosowne:

– jakość materiału rozmnożeniowego i roślin owocowych wykorzystywanych do zapoczątkowania procesu produkcyjnego,

– siew, pikowanie, sadzenie w doniczki oraz każde inne sadzenie materiału rozmnożeniowego i roślin owocowych,

– spełnianie warunków ustanowionych w art. 3, 4 i 5 dyrektywy Rady 77/93/EWG (2),

– plan i metoda uprawy,

– ogólna pielęgnacja uprawy,

– czynności związane z rozmnażaniem,

– czynności związane ze zbiorem,

– higiena,

– zabiegi,

– pakowanie,

– składowanie,

– transport,

– administracja;

b) przechowuje rejestry, w celu posiadania pełnych informacji udostępnianych wspomnianym właściwym organom, dotyczących:

i) roślin lub innych przedmiotów:

– nabywanych w celu składowania lub sadzenia w miejscach produkcji,

– będących w produkcji,

lub

– wysłanych do innych dostawców,

i

ii) jakichkolwiek zastosowanych na roślinach zabiegów chemicznych, oraz że przechowuje związane z tym dokumenty przez okres, co najmniej jednego roku;

c) jest do dyspozycji osobiście, lub wyznacza inną osobę mającą doświadczenie w produkcji roślinnej i związanych z tym kwestii zdrowia roślin, w celu utrzymywania kontaktów ze wspomnianymi właściwymi organami;

d) przeprowadza wzrokowe inspekcje jeśli konieczne i we właściwym czasie w sposób zatwierdzony przez wspomniane właściwe organy;

e) umożliwia dostęp osobom upoważnionym do działania na rzecz wspomnianych właściwych organów, w szczególności do celów inspekcji i/lub pobierania próbek, oraz udostępnia rejestry i odnośne dokumenty, określone w lit. b);

f) współpracuje w każdy inny sposób ze wspomnianymi właściwymi organami.

Artykuł  4

O ile dotyczy to ustanowienia i wprowadzania w życie metod monitorowania i kontrolowania punktów krytycznych, określonych w art. 5 ust. 2 tiret drugie dyrektywy 92/34/EWG, właściwy organ prowadzi nadzór i monitoruje dostawcę w celu zapewnienia, gdzie stosowne, że metody takie są stosowane ciągle, ze zwróceniem szczególnej uwagi na:

a) dostępność i rzeczywiste stosowanie metod kontrolowania każdego z punktów krytycznych wymienionych w art. 3;

b) wiarygodność tych metod;

c) ich przydatność do oceny treści ustaleń dotyczących produkcji i obrotu, włączając aspekty administracyjne; oraz

d) kompetencje personelu dostawcy do przeprowadzania kontroli.

Artykuł  5

O ile dotyczy to pobierania próbek do analiz w akredytowanym laboratorium, określonym w art. 5 ust. 2 tiret trzecie dyrektywy 92/34/EWG, właściwy organ prowadzi nadzór i monitoruje dostawcę w celu zapewnienia, gdzie stosowne, że:

a) próbki są pobierane w różnych fazach produkcji i w takich odstępach czasu, jakie zostały ustanowione przez właściwy organ, jeśli w czasie akredytacji zostały zweryfikowane metody produkcji;

b) próbki są pobierane w sposób technicznie poprawny oraz z zastosowaniem statystycznie niezawodnej procedury, z uwzględnieniem rodzaju analizy, jaka ma być przeprowadzona;

c) osoby, które pobierają próbki, są do tego upoważnione; i

d) analizy próbek są przeprowadzane przez laboratorium akredytowane do tego celu, zgodnie z art. 6 ust. 2 wspomnianej dyrektywy.

Artykuł  6
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 1994 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 lipca 1993 r.
W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 157 z 10.6.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.250.33

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/64/EWG ustanawiająca środki wykonawcze dotyczące nadzoru i monitorowania dostawców i obiektów zgodnie z dyrektywą Rady 92/34/EWG w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin owocowych oraz roślinami owocowymi przeznaczonymi do produkcji owoców
Data aktu: 05/07/1993
Data ogłoszenia: 07/10/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/07/1993