Dyrektywa 93/48/EWG określająca wykaz wskazujący warunki, jakie mają być spełnione przez materiał rozmnożeniowy roślin owocowych i rośliny owocowe przeznaczone do produkcji owoców, zgodnie z dyrektywą Rady 92/34/EWG

DYREKTYWA KOMISJI 93/48/EWG
z dnia 23 czerwca 1993 r.
określająca wykaz wskazujący warunki, jakie mają być spełnione przez materiał rozmnożeniowy roślin owocowych i rośliny owocowe przeznaczone do produkcji owoców, zgodnie z dyrektywą Rady 92/34/EWG

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/34/EWG z dnia 28 kwietnia 1992 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin owocowych oraz roślinami owocowymi przeznaczonymi do produkcji owoców (1), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

przy stosowaniu przepisów niniejszej dyrektywy właściwe jest uwzględnianie cykli produkcyjnych różnych materiałów;

stosownie do art. 11 i) dyrektywy 92/34/EWG, wymagania odnoszące się do dokumentu dostawcy towarzyszącemu materiałowi rozmnożeniowemu CAC i roślinom owocowym ustala się w wykazie ustanowionym stosownie do art. 4.;

system certyfikacji takiego materiału został (w odniesieniu do pewnych gatunków) opracowany lub jest w trakcie opracowywania na poziomie międzynarodowym przez Europejską Organizację Ochrony Roślin (EPPO);

warunki ustanowione w niniejszej dyrektywie muszą być traktowane jako minimalna norma dopuszczalna na obecnym etapie, biorąc pod uwagę bieżące warunki produkcji we Wspólnocie; warunki te będą stopniowo rozwijane i udoskonalane w celu osiągnięcia ostatecznie wysokich norm jakości;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Materiału Rozmnożeniowego oraz Roślin Rodzajów i Gatunków Owocowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

1. Niniejsza dyrektywa ustanawia wykaz, określony w art. 4 dyrektywy 92/34/EWG, oraz określa wymagania dotyczące etykietowania i plombowania określonego w art. 11 tej dyrektywy.

2. Wykaz stosuje się do upraw i materiału rozmnożeniowego (włączając podkładki) oraz do pochodzących z nich roślin owocowych wszystkich rodzajów i gatunków, określonych w załączniku II do dyrektywy 92/34/EWG, oraz do podkładek innych rodzajów i gatunków, określonych w art. 4 ust. 1 pkt iii) tej dyrektywy, niezależnie od stosowanego systemu rozmnażania, zwanych dalej "materiałem".

3. Przepisy niniejszej dyrektywy stosuje się stopniowo, z uwzględnieniem cykli produkcyjnych materiału określonego w ust. 2.

Artykuł  2

Materiał, gdzie stosowne, spełnia odpowiednie warunki zdrowia roślin, ustanowione w dyrektywie Rady 77/93/EWG (2).

Artykuł  3
1.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 2 w przypadku materiału CAC materiał ten musi, co najmniej na podstawie kontroli wzrokowej, być uznany za rzeczywiście wolny od organizmów szkodliwych i chorób obniżających jakość lub wolny od jakichkolwiek oznak albo objawów występowania organizmów szkodliwych i chorób obniżających użyteczność materiału rozmnożeniowego lub roślin owocowych oraz w szczególności wolny od organizmów i chorób wymienionych w Załączniku do niniejszej dyrektywy w odniesieniu do danego rodzaju lub gatunku.
2.
Każdy materiał wykazujący w fazie uprawy widoczne oznaki lub objawy występowania organizmów szkodliwych lub chorób, określonych w ust. 1 zostaje poddany właściwemu zabiegowi niezwłocznie po ich wystąpieniu lub, gdzie stosowne, zostaje usunięty.
3.
W przypadku materiału owoców cytrusowych są także spełnione następujące wymagania:

i) materiał ten pochodzi z materiału wyjściowego, który:

– został sprawdzony i uznany za niewykazujący żadnych objawów występowania danych wirusów, organizmów wirusopodobnych lub chorób wymienionych w

Załączniku do niniejszej dyrektywy,

– został poddany indywidualnemu badaniu przy zastosowaniu metod odpowiednich do wykrywania takich wirusów, organizmów wirusopodobnych lub chorób i został uznany za wolny od nich;

ii) materiał ten został skontrolowany i uznany za rzeczywiście wolny od takich wirusów, organizmów wirusopodobnych lub chorób od początku ostatniego cyklu wegetacyjnego; oraz

iii) w przypadku szczepienia materiał zostaje zaszczepiony na podkładki inne niż te wrażliwe na wiroidy.

Artykuł  4
1.
Materiał CAC posiada właściwą tożsamość i czystość odpowiednio do danych rodzajów lub gatunków, a także, bez uszczerbku dla przepisów art. 9 ust. 1 zdanie drugie dyrektywy 92/34/EWG, posiada odpowiednią tożsamość i czystość odmianową.
2.
W przypadku powszechnie znanych odmian, określonych w art. 9 ust. 2 i) dyrektywy 92/34/EWG, dostawca stosuje urzędową nazwę odmiany.
3.
W przypadku odmian, które są już przedmiotem wniosku o prawo hodowcy roślin lub urzędowej rejestracji, określonej w art. 9 ust. 2 pkt i) dyrektywy 92/34/EWG, musi być stosowane oznaczenie lub nazwa proponowana przez hodowcę, dopóki nie zostanie udzielone odpowiednie zezwolenie.
4.
W przypadku odmian wprowadzonych do wykazów posiadanych przez dostawców, stosownie do art. 9 ust. 2 pkt ii) dyrektywy 92/34/EWG, wymaganie określone w ust. 1 w odniesieniu do odmiany opiera się na szczegółowych opisach podanych w wykazach posiadanych przez dostawców.
Artykuł  5

Materiał CAC jest rzeczywiście wolny od jakichkolwiek wad mogących ewentualnie obniżyć jego jakość jako materiału rozmnożeniowego lub jako roślin owocowych.

Artykuł  6

W przypadku wstępnego elitarnego, elitarnego i kwalifikowanego materiału wymagania określone w art. 3, art. 4 ust. 1 oraz w art. 5 niniejszej dyrektywy stosuje się tylko wtedy, gdy systemy certyfikacji określone w art. 7 niniejszego dokumentu nie nakładają bardziej rygorystycznych warunków.

Artykuł  7

W oczekiwaniu na ustanowienie wspólnotowego systemu certyfikacji materiał wstępny elitarny, elitarny i kwalifikowany spełnia warunki dla każdej odpowiedniej kategorii ustanowione w krajowych systemach certyfikacji, pod warunkiem że są one dostosowane, o ile jest to możliwe, do istniejących międzynarodowych systemów certyfikacji.

Artykuł  8
1.
Dokument dostawcy w odniesieniu do materiału CAC określonego w art. 11 pkt i) dyrektywy 92/34/EWG, sporządzany jest na odpowiednim, nieużywanym uprzednio formularzu i drukowany jest w co najmniej jednym z urzędowych języków Wspólnoty. Dokument zawiera następujące pozycje:

i) oznaczenie "jakość EWG";

ii) oznaczenie kodu EWG Państwa Członkowskiego;

iii) oznaczenie właściwego organu lub jego kod odróżniający;

iv) numer rejestracyjny lub przypisany;

v) nazwa dostawcy;

vi) indywidualny numer seryjny, tygodniowy lub numer partii;

vii) data wystawienia dokumentu dostawcy;

viii) nazwa botaniczna;

ix) nazwa odmiany: w przypadku podkładek nazwa odmiany lub jej opis;

x) ilość;

xi) kategoria;

xii) w przypadku przywozu z państw trzecich stosownie do art. 16 ust. 2 dyrektywy 92/34/EWG nazwa kraju, w którym dokonano zbioru.

2.
W przypadku gdy materiał jest zaopatrzony w paszport roślin, zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG (3), paszport roślin może na życzenie dostawcy stanowić dokument dostawcy określony w ust. 1. Niemniej jednak, musi być podane oznaczenie "jakość EWG" oraz oznaczenia dotyczące właściwego organu w związku z dyrektywą 92/34/EWG, a także odniesienie do nazwy odmiany lub podkładki oraz kategoria. W przypadku przywozu z państw trzecich, zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy 92/34/EWG, musi być także podana nazwa kraju, w którym dokonano zbioru materiału. Informacja ta może być umieszczona na tym samym dokumencie co paszport roślin, ale musi być wyraźnie oddzielona.
Artykuł  9
1.
Wymagania dotyczące etykietowania i plombowania materiału zakwalifikowanego jako materiał wstępny elitarny, elitarny lub kwalifikowany, stosownie do art. 11 pkt ii) dyrektywy 92/34/EWG, są takie same jak ustanowione w krajowych systemach certyfikacji, określonych w art. 7 niniejszej dyrektywy.
2.
Niemniej jednak Państwa Członkowskie zapewniają, że w przypadku gdy taka urzędowa etykieta nie zawiera wszystkich informacji ustanowionych w art. 8 ust. 1 niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem pozycji z pkt iv), v) i vii), informacje takie zostają dodane. Ponadto podaje się także informację, czy materiał jest "wolny od wirusów" lub czy jest "badany na obecność wirusów".
Artykuł  10
1.
Nie później niż do dnia 31 grudnia 1993 r. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  11

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 1993 r.
W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 157 z 10.6.1992, str. 10.

(2) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, str. 22.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ OKREŚLONYCH ORGANIZMÓW SZKODLIWYCH I CHORÓB ZNACZĄCO OBNIŻAJĄCYCH JAKOŚĆ

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.250.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/48/EWG określająca wykaz wskazujący warunki, jakie mają być spełnione przez materiał rozmnożeniowy roślin owocowych i rośliny owocowe przeznaczone do produkcji owoców, zgodnie z dyrektywą Rady 92/34/EWG
Data aktu: 23/06/1993
Data ogłoszenia: 07/10/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/07/1993