Decyzja 93/361/EWG w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Protokołu Konwencji Genewskiej z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym

DECYZJA RADY
z dnia 17 maja 1993 r.
w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Protokołu Konwencji Genewskiej z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym (93/361/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

w szczególności jego art. 130s,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 130 ust. 5 Traktatu ustanawia aktywną współpracę Wspólnoty i Państw Członkowskich w podejmowaniu międzynarodowych środków mających na celu ochronę środowiska; ze względu na transgraniczny charakter zanieczyszczenia powietrza, w interesie Wspólnoty leży jej udział w środkach międzynarodowych zmierzających do zmniejszenia zanieczyszczeń;

Wspólnota jest Umawiającą się Stroną Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości (Konwencja Genewska 1979)(4), a także Umawiającą się Stroną jednego z jej Protokołów dotyczących finansowania EMEP (wspólnego programu monitoringu i oceny przenoszenia zanieczyszczeń powietrza na dalekie odległości w Europie)(5);

artykuł 130r ust. 2 Traktatu określa, że środki podejmowane przez Wspólnotę powinny być oparte na zasadach działań zapobiegawczych, które należy podjąć oraz, że szkody wyrządzone w środowisku naturalnym powinny być usuwane przede wszystkim u ich źródła; zasady te zostały zawarte, w odniesieniu do zanieczyszczenia powietrza, w wielu aktach prawnych Wspólnoty dotyczących ograniczenia emisji tlenków azotu z ich głównych źródeł (pojazdy mechaniczne oraz duże zakłady wykorzystujące spalanie);

zasada usuwania u źródła jest jednym z celów Protokołu do konwencji dotyczącego tlenków azotu, który określa w szczególności ogólny cel stabilizacji całkowitej emisji tlenków azotu i precyzuje stosowanie norm oraz podjęcie działań zwalczających zanieczyszczenia, przy równoczesnym zachowaniu prawa do zaostrzenia, jeśli jest to konieczne, zobowiązań do kolejnych negocjacji;

wykorzystanie najlepszej dostępnej technologii, które nie pociąga za sobą nadmiernych kosztów, określone w fundamentalnych zobowiązaniach Protokołu, zawarte jest od 1984 r. w prawie wspólnotowym dotyczącym zwalczania zanieczyszczeń powietrza pochodzenia przemysłowego; ta sama zasada stała się, od 1989 r., podstawową filozofią, zgodnie z którą ogranicza się emisję zanieczyszczeń z pojazdów mechanicznych;

z uwagi na szkody wyrządzone środowisku oraz w świetle transgranicznego charakteru długofalowych zanieczyszczeń spowodowanych emisją tlenków azotu, powinno się podjąć wspólne działania na poziomie międzynarodowym; Wspólnota powinna przystąpić do Protokołu dotyczącego ograniczenia emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym;

stabilizacja całkowitej emisji tlenków azotu jest pierwszym ważnym krokiem; istnieje potrzeba poważnego ograniczenia poziomu obecnej emisji zarówno tlenków azotu, jak i wszystkich azotowych substancji zanieczyszczających w całej Wspólnocie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Europejska Wspólnota Gospodarcza niniejszym przystępuje do Protokołu do konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich transgranicznego przepływu.

Tekst Protokołu załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady składa Akt Przystąpienia zgodnie z art. 14 Protokołu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1993 r.
W imieniu Rady
J. HILDEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 230 z 4.9.1991, str. 61.

(2) Dz.U. C 150 z 15.6.1992, str. 226.

(3) Dz.U. C 40 z 17.2.1992, str. 11.

(4) Dz.U. L 171 z 27.6.1981, str. 11.

(5) Dz.U. L 181 z 4.7.1986, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.149.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/361/EWG w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Protokołu Konwencji Genewskiej z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym
Data aktu: 17/05/1993
Data ogłoszenia: 21/06/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/05/1993