Decyzja 93/360/EWG upoważniająca Państwa Członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 77/93/EWG w odniesieniu do drewna uzyskanego z drzewa Thuja L., pochodzącego z Kanady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 maja 1993 r.
upoważniająca Państwa Członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 77/93/EWG w odniesieniu do drewna uzyskanego z drzewa Thuja L., pochodzącego z Kanady

(93/360/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 19 czerwca 1993 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/19/EWG (2), w szczególności jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając wnioski przedłożone przez Państwa Członkowskie,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z przepisami dyrektywy 77/93/EWG, drewno uzyskane z drzewa Thuja L., włącznie z tym, które nie zachowało swojej naturalnej zaokrąglonej powierzchni, pochodzące z Kanady, Chin, Japonii, Korei, Tajwanu oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej nie może być wprowadzane na obszar Wspólnoty, o ile nie są dołączone do niego świadectwa określone w art. 7 lub 8 wspomnianej dyrektywy oraz o ile nie jest ono okorowane oraz pozbawione chodników larwalnych utworzonych przez rodzaj Monochamus (nieeuropejskie) spp.;

drewno uzyskane z drzewa Thuja L., pochodzące z Kanady, jest obecnie wprowadzane na obszar Wspólnoty; w takim przypadku świadectwa fitosanitarne generalnie nie są wydawane w tym kraju;

na podstawie dostępnych obecnie informacji Komisja ustaliła, że ustanowiony został urzędowo zatwierdzony oraz monitorowany program wydawania "świadectw kontroli okorowania i chodników larwalnych" w celu zapewnienia właściwego okorowania oraz zmniejszenia niebezpieczeństwa powodowanego przez organizmy szkodliwe; niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia organizmów szkodliwych jest zmniejszone pod warunkiem że do drewna dołączone jest "świadectwo kontroli okorowania i chodników larwalnych", wydawane w ramach tego programu;

Komisja zapewni, aby Kanada udostępniła wszystkie informacje techniczne konieczne do oceny funkcjonowania programu kontroli okorowania i chodników larwalnych;

niniejsza decyzja powinna zostać poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 1 kwietnia 1995 r.;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie zostają niniejszym upoważnione, na warunkach określonych w poniższym ust. 2 do odstępstw od art. 7 ust. 2 oraz art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy 77/93/EWG, w odniesieniu do drewna uzyskanego z drzewa Thuja L., włącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnej zaokrąglonej powierzchni, pochodzącego z Kanady.
2.
Następujące warunki powinny zostać spełnione:

a) zgodność z wymogami ustanowionymi w części A sekcja I ppkt 1.4 załącznika IV do wspomnianej dyrektywy jest kontrolowana przez sortowników przeszkolonych, wykwalifikowanych oraz upoważnionych w tym celu w ramach programu zatwierdzonego oraz kontrolowanego przez Departament Ochrony Roślin w Agriculture Canada;

b) kontrole zgodności z warunkiem ustanowionym w lit. a) będą przeprowadzane w tartakach przez inspektorów przemysłowych bądź ich agentów, a w portach przez inspektorów przewoźnika wykwalifikowanych oraz upoważnionych do tego celu przez powyższy Departament Ochrony Roślin. Ponadto system kontroli umożliwia inspektorom Departamentu Ochrony Roślin przeprowadzanie sporadycznych inspekcji przed wysyłką;

c) do drewna załącza się "świadectwo kontroli okorowania i chodników larwalnych", znormalizowane na podstawie programu określonego w lit. a) i zgodne z wzorem przedstawionym w Załączniku do niniejszej decyzji oraz jest wydawane przez upoważnioną osobę na rzecz tartaków lub przewoźników upoważnionych do uczestniczenia w tym programie przez Departament Ochrony Roślin oraz jest wypełniane według wskazówek określonych w tym programie zamieszczonych na odwrocie wzoru.

Jeśli "świadectwo kontroli okorowania i chodników larwalnych" wydawane jest w imieniu przewoźnika, wówczas powinno opierać się ono na "świadectwie kontroli okorowania i chodników larwalnych" dostarczonym mu przez zatwierdzone tartaki i/lub w wyniku inspekcji przeprowadzonych na jego odpowiedzialność.

Artykuł  2

Bez uszczerbku dla przepisów ustanowionych w art. 14 ust. 5 dyrektywy 77/93/EWG, Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję oraz pozostałe Państwa Członkowskie o wszystkich przypadkach, w których wysyłki wprowadzane na mocy niniejszej decyzji nie spełniają warunków ustanowionych w art. 1 ust. 2 lit. a) i c).

Artykuł  3

Upoważnienie udzielone na mocy art. 1 stosuje się od dnia 1 czerwca 1993 r. Upoważnienie zostaje odwołane, jeżeli stwierdza się, że warunki ustanowione na mocy art. 1 ust. 2 są niewystarczające do zapobieżenia wprowadzeniu organizmów szkodliwych bądź nie są spełnione. Udzielone upoważnienie podlega przeglądowi najpóźniej do dnia 1 kwietnia 1995 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 96 z 22.4.1993, str. 33.

ANNEX 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.148.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/360/EWG upoważniająca Państwa Członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 77/93/EWG w odniesieniu do drewna uzyskanego z drzewa Thuja L., pochodzącego z Kanady
Data aktu: 28/05/1993
Data ogłoszenia: 19/06/1993
Data wejścia w życie: 19/06/1993, 01/05/2004, 01/06/1993