uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ,
istnieje rosnąca dysproporcja między ekspansją systemu transportu lotniczego w Europie oraz dostępnością odpowiedniej infrastruktury portów lotniczych spełniającej to zapotrzebowanie; w wyniku tego wzrasta liczba przeciążonych portów lotniczych we Wspólnocie;
przydzielanie czasu na start lub lądowanie na przeciążonych portach lotniczych powinno być oparte na neutralnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych regułach;
wymóg neutralności jest najlepiej zagwarantowany, jeżeli decyzja o koordynacji portu lotniczego jest podejmowana przez Państwo Członkowskie odpowiedzialne za ten port lotniczy na podstawie obiektywnych kryteriów;
w pewnych warunkach w celu ułatwienia działań pożądane jest, aby Państwo Członkowskie było w stanie wyznaczyć port lotniczy jako koordynowany, pod warunkiem spełnienia zasad przejrzystości, neutralności i niedyskryminacji;
Państwo Członkowskie odpowiedzialne za koordynowany port lotniczy powinno zapewnić wyznaczenie koordynatora, którego neutralność powinna być niekwestionowana;
przejrzystość informacji jest istotnym elementem zapewnienia obiektywnej procedury przydzielania czasu na start lub lądowanie;
zasady regulujące istniejący system przydzielania czasu na start lub lądowanie mogą stanowić podstawę niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że ten system rozwija się harmonijnie wraz z rozwojem nowego transportu we Wspólnocie;
polityka wspólnotowa ma na celu ułatwianie konkurencji oraz zachęcanie do wejścia na rynek, jak przewidziano w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych 4 ; cele te wymagają silnego wsparcia przewoźników, którzy zamierzają rozpocząć działalność na trasach wewnątrzwspólnotowych;
istniejący system zapewnia poszanowanie praw nabytych;
powinny również powstać przepisy umożliwiające nowym podmiotom wejście na rynek Wspólnoty;
niezbędne jest powstanie specjalnych przepisów, w ograniczonych okolicznościach, dotyczących utrzymania odpowiednich krajowych służb lotniczych w regionach danych Państw Członkowskich;
jest również niezbędne unikanie sytuacji, w których z powodu braku dostępnego czasu na start lub lądowanie korzyści z liberalizacji są nierówno rozłożone, a konkurencja jest zakłócona;
pożądane jest jak najlepsze wykorzystanie istniejącego czasu na start lub lądowanie w celu realizacji wyżej wymienionych celów;
pożądane jest, aby państwa trzecie zapewniały przewoźnikom wspólnotowym równoważne traktowanie;
stosowanie przepisów niniejszego rozporządzenia nie narusza reguł konkurencji zawartych w Traktacie, w szczególności art. 85 i 86;
ustalenia dotyczące lepszej współpracy w sprawie korzystania z portu lotniczego na Gibraltarze zostały uzgodnione w Londynie dnia 2 grudnia 1987 r. przez Królestwo Hiszpanii i Zjednoczone Królestwo we Wspólnej Deklaracji Ministrów Spraw Zagranicznych obydwu krajów i takie ustalenia muszą jeszcze wejść w życie;
niniejsze rozporządzenie powinno zostać przejrzane po upływie ustalonego okresu działania w celu oceny jego funkcjonowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| T. PEDERSEN | |
| Przewodniczący |
- dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2022/2038 z dnia 19 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.275.14) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 26 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2022/2038 z dnia 19 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.275.14) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 26 października 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2022/2038 z dnia 19 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.275.14) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 26 października 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2022/2038 z dnia 19 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.275.14) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 26 października 2022 r.
- dodany przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 894/2002 z dnia 27 maja 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.142.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 545/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.167.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/459 z dnia 30 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.99.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1889/2021 z dnia 23 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.384.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 października 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/255 z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.42.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lutego 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2022/2038 z dnia 19 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.275.14) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 26 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2022/2038 z dnia 19 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.275.14) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 26 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 793/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a rozporządzenia nr 2021/250 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie rady (ewg) z dniem 20 lutego 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.14.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty |
| Data aktu: | 18/01/1993 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/1993 |
| Data wejścia w życie: | 21/02/1993, 01/05/2004 |