Rozporządzenie 85/93 dotyczące agencji kontrolnych w sektorze tytoniu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 85/93
z dnia 19 stycznia 1993 r.
dotyczące agencji kontrolnych w sektorze tytoniu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. ustanawiające specjalne środki w odniesieniu do rynku surowca tytoniowego(1), w szczególności jego art. 20 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 20 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 każde Państwo Członkowskie wytwarzające tytoń w ilościach przekraczających ilość minimalną ma powołać agencję, która ma na celu przeprowadzanie pewnych kontroli i innych zadań powiązanych z systemem pomocy produkcyjnej dla tytoniu; agencja taka musi być zdolna do wykonywania zadań wymienionych w tym rozporządzeniu; w związku z tym każda agencja musi posiadać minimum uprawnień wymaganych do wywiązania się z tych zadań;

w celu zagwarantowania prawidłowego i efektywnego stosowania reguł w tym sektorze art. 20 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 stanowi, że dane Państwo Członkowskie przyznaje takiej agencji pełne uprawnienia, aby mogła ona wypełniać swoje zadania; w tym celu każde zainteresowane Państwo Członkowskie musi przyznać inspektorom agencji uprawnienia do żądania takich informacji i przeprowadzania takich weryfikacji, które są konieczne do wypełniania zadań agencji;

nadzór nad stosowaniem reguł wspólnotowych wymaga weryfikacji cech charakterystycznych tytoniu; należy zatem zezwolić inspektorom na pobieranie próbek tytoniu składowanego przez osoby objęte nadzorem;

w celu poprawy efektywności inspekcji należy ustanowić przepisy dla jednostek kontrolnych działających w ramach agencji;

zainteresowane Państwa Członkowskie muszą podjąć wszelkie niezbędne środki mające na celu ochronę praw osób podlegających kontroli, których interesy mogą zostać naruszone;

agencja będzie działała w ramach planu pracy i budżetu sporządzonego przez zainteresowane Państwo Członkowskie w oparciu o propozycję agencji i po konsultacji z Komisją; należy zatem ustanowić minimalny zakres planu pracy i wielkość budżetu oraz procedurę, której należy przestrzegać podczas ich ustalania, a także możliwe dostosowanie;

na mocy art. 20 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 Komisja regularnie monitoruje prace agencji; w związku z tym powinna zostać ustanowiona procedura, która umożliwi informowanie Komisji i danego Państwa Członkowskiego o przebiegu takiej działalności;

aby Komisja mogła prawidłowo nadzorować funkcjonowanie i działalność agencji, zaleca się zapewnienie możliwości reprezentowania jej w agencjach i ustanowienia szczegółowych przepisów w odniesieniu do takiego udziału;

Wspólnota będzie partycypować w rzeczywistych wydatkach agencji; w związku z tym powinny zostać ustanowione procedury takiego finansowania, wraz z procedurami wszelkich weryfikacji z tym związanych;

artykuł 20 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 przewiduje, że agencja składa Państwu Członkowskiemu i Komisji okresowe sprawozdania z wykonanych przez siebie prac; powinny zostać ustalone terminy składania takich sprawozdań;

właściwe jest zapewnienie specjalnych środków na 1993 r. z uwagi na czas konieczny na powołanie agencji kontrolnych w Państwach Członkowskich, w których produkowany jest tytoń;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Agencje kontrolne określone w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 powołuje każde zainteresowane Państwo Członkowskie nie później niż dnia 30 kwietnia 1993 r.
2.
W celu zapewnienia prawidłowego stosowania reguł wspólnotowych w sektorze tytoniu, zgodnie z programem pracy określonym w art. 3, agencje w szczególności:

a) przeprowadzają pełne kontrole wszystkich dostaw tytoniu do przedsiębiorstw pierwszego przetwarzania;

b) sporządzają świadectwo kontroli, określone w art. 12 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3478/92(2);

c) przeprowadzają częste i niezapowiedziane inspekcje w przedsiębiorstwach pierwszego przetwarzania;

d) proponują, w stosownych przypadkach, stosowanie kar administracyjnych lub prawnych wynikających z tych kontroli.

3.
Państwo Członkowskie, działające z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji, może wymagać od agencji przeprowadzania:

a) wszelkich innych kontroli wymaganych regułami wspólnotowymi w tym sektorze;

b) szczególnych badań w tym sektorze.

4.
Stosownie do wyników kontroli Państwo Członkowskie podejmuje możliwie szybko niezbędne działania.
Artykuł  2
1.
Zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego każdej agencji udzielane są pełnomocnictwa wymagane dla wykonywania jej zadań.
2.
W ramach planu pracy i budżetu określonych w art. 20 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 każda agencja uzyskuje niezależność w zakresie naboru pracowników i planowania swojej pracy oraz wszelkich wydatków z tym związanych.
3.
Liczba personelu zatrudnionego w agencji, poziom wyszkolenia i doświadczenie, udostępnione personelowi środki oraz sposób organizacji zespołów agencji umożliwiają wykonywanie przydzielonych jej zadań. W szczególności pracownicy odpowiedzialni za kontrole posiadają niezbędną techniczną wiedzę i doświadczenie, umożliwiające im przeprowadzanie kontroli określonych w ust. 4, zwłaszcza w zakresie oceny danych agronomicznych, technicznych kontroli produkcji i przetwarzania oraz kontroli danych ekonomicznych oraz stanu zapasów i księgowości.
4.
Do celów wykonywania zadań przydzielonych zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 zainteresowane Państwo Członkowskie udziela urzędnikom stosownych pełnomocnictw umożliwiających uzyskiwanie wszelkich informacji lub dowodów i przeprowadzanie wszelkich kontroli, które mogą być konieczne w ramach inspekcji producentów, organizacji producentów, przetwórców i wszelkich innych osób objętych regułami sektora, w szczególności zapewniających prawo pobierania próbek tytoniu posiadanego przez osoby prawne lub fizyczne podlegające inspekcji.
5.
Każda agencja powołuje jednostkę audytu wewnętrznego, która dokonuje niezapowiedzianych kontroli pracy innych jednostek, w szczególności zapewnia, aby świadectwa kontrolne były prawidłowo wystawiane.
6.
Każde Państwo Członkowskie podejmuje wszelkie niezbędne środki, aby chronić usankcjonowane krajowym porządkiem prawnym prawa przysługujące osobom fizycznym i prawnym podlegającym kontroli.
7.
W ramach krajowego porządku prawnego ostateczne ustalenia poczynione przez urzędników są uznawane przez każde Państwo Członkowskie za rozstrzygające.
Artykuł  3
1.
Począwszy od 1993 r., agencja przedstawia propozycję planu prac i preliminarz budżetowy na każdy rok. Plan pracy zapewnia osobom fizycznym i prawnym objętym ustaleniami kontrolnymi reprezentatywny wybór. Program kontroli jest sporządzany na podstawie analizy ryzyka sektorów i regionów produkcji.
2.
Plan prac obejmuje:

a) ogólny zarys działań kontrolnych, które agencja zamierza prowadzić;

b) wykaz wszelkich innych działań kontrolnych, które mają być prowadzone na wniosek Państwa Członkowskiego lub Komisji na podstawie art. 1 ust. 3;

c) szczegóły dotyczące szkoleń personelu;

d) listę urzędników odpowiedzialnych za utrzymywanie kontaktów z Komisją.

Ponadto agencja określa szacunkową liczbę osobodni, wymaganych w każdym obszarze działalności objętym planem pracy i harmonogramem pracy.

3.
Budżet agencji uwzględnia następujące pozycje, z których każda musi być opracowana z podaniem wystarczająco dokładnych danych:

1) wykaz etatów;

2) wydatki osobowe;

3) wydatki administracyjne;

4) wydatki na poszczególne projekty;

5) wydatki na inwestycje;

6) inne wydatki;

7) dochody z zainteresowanego Państwa Członkowskiego;

8) wpłaty Wspólnoty na mocy art. 20 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92;

9) inne wpływy.

4.
W celu opracowania projektu planu prac i preliminarza budżetowego agencja uwzględnia częstotliwość kontroli wymaganą prawodawstwem wspólnotowym, doświadczenie nabyte w poprzednich latach oraz, bez uszczerbku dla obowiązków zainteresowanego Państwa Członkowskiego, wszelkie uwagi lub komentarze Komisji poczynione przed opracowaniem projektu.
Artykuł  4
1.
Najpóźniej do dnia 15 sierpnia każdego roku agencja przedstawia zainteresowanemu Państwu Członkowskiemu swój projekt planu prac i preliminarz budżetowy. Na podstawie projektu Państwo Członkowskie opracowuje plan prac i preliminarz budżetowy i przedstawia je Komisji najpóźniej do dnia 15 września każdego roku.

W terminie 30 dni, bez uszczerbku dla obowiązków zainteresowanego Państwa Członkowskiego, Komisja może zażądać od tego państwa wprowadzenia w planie prac i preliminarzu budżetowym wszelkich zmian, które uważa za konieczne dla prawidłowego funkcjonowania przepisów wspólnotowych w sektorze tytoniu.

2.
Najpóźniej do dnia 31 października każdego roku zainteresowane Państwo Członkowskie przyjmuje ostateczny plan prac i budżet agencji i niezwłocznie przekazuje je Komisji.
3.
W celu zwiększenie efektywności kontroli Państwo Członkowskie może w ciągu roku korygować plan prac i budżet agencji, o ile zostanie to zatwierdzone przez Komisję i pod warunkiem że ogólna kwota określona w budżecie nie ulega w efekcie zwiększeniu.
4.
W razie wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, które pociągają za sobą ryzyko nadużyć poważnie zagrażających prawidłowemu funkcjonowaniu reguł wspólnotowych w sektorze tytoniu, agencja informuje o tym zainteresowane Państwo Członkowskie i Komisję. W takim przypadku po uzyskaniu zgody zainteresowanego Państwa Członkowskiego agencja może zmodyfikować swój plan i prace związane z prowadzeniem kontroli. Państwo Członkowskie niezwłocznie informuje Komisję.

Jeżeli w ciągu danego roku Państwo Członkowskie lub Komisja zwracają się do agencji o przeprowadzenie określonych badań, plan prac i budżet są odpowiednio zmieniane. Procedurę przewidzianą w ust. 1 i 2 stosuje się mutatis mutandis do wprowadzania takich zmian.

Artykuł  5
1.
Aby urzędnicy Komisji mogli zgodnie z art. 20 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2085/92 monitorować prace prowadzone przez agencję, nie później niż piętnastego dnia każdego miesiąca agencja przedstawia zainteresowanemu Państwu Członkowskiemu i Komisji plan prac na następny miesiąc. Agencja możliwie szybko powiadamia również zainteresowane Państwo Członkowskie i Komisję o wszelkich zmianach w realizacji miesięcznego planu prac.
2.
Nie później niż w terminie 30 dni po upływie każdego kwartału agencja przedstawia Państwu Członkowskiemu i Komisji zbiorcze sprawozdanie dotyczące prac wykonywanych przez agencję wraz ze sprawozdaniem finansowym pokazującym przepływ środków pieniężnych i wydatki poniesione w odniesieniu do każdego działu budżetu, a także sprawozdanie dotyczące kar administracyjnych lub prawnych proponowanych w wyniku inspekcji przeprowadzonych w trakcie kwartału.
3.
Co najmniej raz na kwartał przedstawiciele Komisji, zainteresowanego Państwa Członkowskiego i agencji spotykają się w celu przeanalizowania prac wykonanych przez agencję i prac, które zamierza ona wykonać w przyszłości, wyników tych prac oraz ogólnej działalności agencji.
4.
Komisja może uczestniczyć w dyskusjach organu zarządzającego agencji. W tym celu nie później niż 15 dni przed terminem każdego zebrania swojego organu nadzorczego lub zarządzającego agencja powiadamia Komisję teleksem lub faksem o terminie takiego zebrania, porządku dziennym i dokumentach, które będą omawiane. Przedstawiciel Komisji nie może głosować.
Artykuł  6
1.
Nie później niż do dnia 31 maja każdego roku zainteresowane Państwo Członkowskie przekazuje Komisji rozliczenie dochodów i wydatków za poprzedni rok wraz ze sprawozdaniem organu rządowego odpowiedzialnego za nadzorowanie agencji.
2.
Nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od terminu określonego w ust. 1 Komisja podejmuje decyzję w sprawie kwoty odpowiadającej rzeczywistym wydatkom agencji, która ma być przydzielona Państwom Członkowskim produkującym tytoń w odniesieniu do omawianego roku. Wspomniana kwota, pomniejszona o zaliczki określone w ust. 4 i art. 8 ust. 3, jest wypłacana z chwilą stwierdzenia, że agencja wykonała wyznaczone jej prace.
3.
Do celów kontroli rachunku dochodów i wydatków urzędnicy Komisji są upoważnieni do wglądu do dokumentów finansowych i dokumentów uzupełniających.
4.
Kwota odpowiadająca bieżącym wydatkom agencji jest uzgadniana przez Komisję i zainteresowane Państwo Członkowskie na podstawie preliminarza budżetowego agencji. Jednakże uwzględniając wysokość wydatków agencji obliczonych na podstawie wielkości liczbowych zawartych w sprawozdaniach kwartalnych określonych w art. 5 ust. 2, Komisja może wprowadzić zmiany w miesięcznych płatnościach.
Artykuł  7

Agencja przesyła sprawozdania określone w art. 20 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 w ciągu trzydziestu dni od zakończenia każdego kwartału.

Artykuł  8
1.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 3 ust. 3 projekt planu prac i preliminarz budżetowy na 1993 r. jest sporządzany przez zainteresowane Państwo Członkowskie i przesyłany Komisji nie później niż dnia 30 kwietnia 1993 r.

Projekt planu prac uwzględnia plan naboru pracowników agencji na dany rok.

Proponowane działania agencji, w tym działalność kontrolna, muszą być zgodne z planem naboru pracowników i zaplanowanym programem szkoleń.

Przy tej samej okazji Państwa Członkowskie przekazują Komisji proponowany statut agencji. Musi on zawierać procedurę naboru pracowników, która gwarantuje w dostateczny sposób osiągnięcie celów określonych w art. 2 ust. 3.

Bez uszczerbku dla obowiązków zainteresowanego Państwa Członkowskiego, w terminie 30 dni Komisja może zwrócić się do tego państwa z wnioskiem o wprowadzenie w budżecie lub planie pracy zmian, które uważa za stosowne, i przedstawia swoje ewentualne uwagi do statutu.

2.
Plan prac i budżet na 1993 r. są przyjmowane przez zainteresowane Państwo Członkowskie nie później niż dnia 31 maja 1993 r.
3.
Po przyjęciu projektu planu pracy i budżetu na 1993 r. Komisja, na jego podstawie i w celu ułatwienia utworzenia agencji, może przekazać Państwu Członkowskiemu na poczet zaliczki kwotę odpowiadającą kosztom utworzenia agencji.
Artykuł  9

Do czasu gdy agencja będzie w stanie pełnić powierzone jej obowiązki, zainteresowane Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole przewidziane regułami wspólnotowymi zgodnie z istniejącymi procedurami.

Artykuł  10

Państwa Członkowskie informują Komisję o środkach podejmowanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 stycznia 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(2) Dz.U. L 351 z 2.12.1992, str. 17.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024