RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 1107/70 (4) stanowi, że Państwa Członkowskie mogą wspierać rozwój transportu kombinowanego poprzez przyznawanie pomocy na inwestycje w infrastrukturę oraz trwałe i ruchome udogodnienia niezbędne dla dokonywania przeładunku lub na bieżące koszty związane ze świadczeniem usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego transportu kombinowanego w tranzycie przez obszary państw trzecich;
rozwój transportu kombinowanego wykazuje, że dla Wspólnoty jako całości faza początkowa tej techniki nie została jeszcze zakończona, toteż ustalenia dotyczące pomocy powinny być z tego względu nadal utrzymane;
możliwość przyznania takiej pomocy na pokrycie bieżących kosztów związanych ze świadczeniem usług w zakresie transportu kombinowanego przechodzącego przez terytorium państwa trzeciego jest uzasadnione tylko w określonych przypadkach Austrii, Szwajcarii i państw byłej Jugosławii;
potrzeba szybkiego osiągnięcia spójności gospodarczej i społecznej we Wspólnocie wymaga położenia nacisku na inwestycje dotyczące kolejowych i drogowych udogodnień specyficznych dla transportu kombinowanego, w szczególności jeżeli stanowią one alternatywę dla prac związanych z tworzeniem infrastruktury, które nie mogą być zakończone w krótkim okresie czasu;
ponadto udzielenie pomocy na tworzenie udogodnień drogowych specyficznych dla transportu kombinowanego byłoby skutecznym sposobem zachęcenia małych i średnich przedsiębiorstw do czerpania korzyści ze świadczenia przez te przedsiębiorstwa usług w dziedzinie transportu kombinowanego;
pomoc przeznaczona na tworzenie udogodnień specyficznych dla transportu kombinowanego przyczyniałaby się do rozwoju nowych technik kombinowanych i przeładunkowych;
z uwagi na ograniczony czas trwania fazy początkowej możliwość przyznania pomocy w tym okresie powinna być rozszerzona o inwestycje związane z tworzeniem udogodnień przeznaczonych specjalnie dla transportu kombinowanego, pod warunkiem że udogodnienia te będą wyłącznie wykorzystywane do tego celu;
obecne obowiązujące ustalenia dotyczące pomocy powinny być utrzymane w mocy do dnia 31 grudnia 1995 r., a Rada powinna podjąć decyzję na warunkach określonych w Traktacie w sprawie ustaleń, które mają być w dalszym ciągu stosowane lub, jeśli zajdzie potrzeba, pod warunkiem zakończenia takiej pomocy;
rozporządzenie (EWG) nr 1107/70 powinno zostać zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 1992 r.
|
W imieniu Rady |
|
J. MacGREGOR |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 282 z 30.10.1992, str. 10.
(2) Opinia wydana dnia 20 listopada 1992 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 24 listopada 1992 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 130 z 15.6.1970, str. 1. Ostatnio zmieniona rozporządzeniem (EWG) nr 1100/89 (Dz.U. L 116 z 28.4.1989, str. 24).