Dyrektywa 92/67/EWG zmieniająca dyrektywę 89/662/EWG dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego

DYREKTYWA RADY 92/67/EWG
z dnia 14 lipca 1992 r.
zmieniająca dyrektywę 89/662/EWG dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Wspólnota przyjmie środki w celu stopniowego ustanowienia rynku wewnętrznego w okresie do dnia 31 grudnia 1992 r.;

dyrektywa 89/662/EWG(3) przewiduje zaprzestanie przeprowadzania kontroli weterynaryjnych niektórych produktów zwierzęcych na granicach wewnętrznych Wspólnoty;

od momentu przyjęcia dyrektywy 89/662/EWG Rada ustaliła zasady organizacji kontroli weterynaryjnych produktów pochodzących z państw trzecich sprowadzanych do Wspólnoty; w związku z tym należy wziąć pod uwagę przepisy dyrektywy Rady 90/675/EWG z dnia 10 grudnia 1990 r. ustanawiającej zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(4), oraz dyrektywy Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającej zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(5);

zgodnie z art. 14 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG, Rada ma określić końcowe uzgodnienia stosowane w handlu produktami wymienionymi w załączniku B przed dniem 31 grudnia 1991 r.;

zgodnie z art. 21 akapit czwarty dyrektywy Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(6), dyrektywa 89/662/EWG oraz wymieniona dyrektywa muszą objąć zwierzęta oraz produkty pochodzenia zwierzęcego nieobjęte wymienionymi dyrektywami;

zgodnie z art. 21 dyrektywy 89/662/EWG, Rada ma określić ustalenia, które mają być stosowane po wygaśnięciu przepisów przejściowych przewidzianych w art. 20; w związku z tym należy wziąć pod uwagę postęp osiągnięty we Wspólnocie zarówno w kwestii ustanawiania przepisów dotyczących produktów pochodzących z państw trzecich, jak również harmonizacji środków kontroli w zakresie pryszczycy i pomoru świń zawartych w dyrektywie Rady 90/423/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. zmieniającej dyrektywę 85/511/EWG wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania pryszczycy, dyrektywę 64/432/EWG w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną oraz dyrektywę 72/462/EWG w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(7), oraz w dyrektywie Rady 91/685/EWG z dnia 11 grudnia 1991 r. zmieniającej dyrektywę 80/217/EWG wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania klasycznego pomoru świń(8);

wziąwszy pod uwagę pomyślny postęp harmonizacji w zakresie zagadnień weterynaryjnych, należy zaprzestać wszelkich kontroli weterynaryjnych produktów zwierzęcych na granicach wewnętrznych, z mocą od dnia 1 lipca 1992 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 89/662/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 6 ust. 2 datę "1 stycznia 1993 r." zastępuje się datą "1 lipca 1992 r.";

2. w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy dodaje się wyrazy "z wyjątkiem przypadku ujętego w akapicie czwartym";

3. w art. 8 ust. 2 akapit czwarty skreśla się wyrazy "i z zastrzeżeniem wymienionego wyżej prawa odwołania się";

4. w art. 14 akapit pierwszy skreśla się wyrazy "do dnia 31 grudnia 1992 r.";

5. w art. 14 akapit drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"Państwa Członkowskie powiadomią Komisję oraz pozostałe Państwa Członkowskie o warunkach i procedurach stosowanych w handlu produktami określonymi w akapicie pierwszym.";

6. artykuł 16 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 16

1. Państwa Członkowskie przekażą Komisji według jednolitego schematu, istotne informacje dotyczące kontroli weterynaryjnych przeprowadzonych zgodnie z niniejszą dyrektywą.

2. Komisja zbada informacje określone w ust. 1 na forum Stałego Komitetu Weterynaryjnego. Komisja może zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 18 przyjąć odpowiednie środki.

3. Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu, w szczególności dotyczące przekazywania informacji, schematu, który ma być stosowany, oraz rodzaju wymaganych informacji, zostaną ustalone zgodnie z procedurą określoną w art. 18.";

7. skreśla się art. 19 ust. 1;

8. art. 20 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 20

Do dnia 31 grudnia 1992 r., w celu umożliwienia stopniowego wykonania ustaleń dotyczących kontroli przewidzianych w niniejszej dyrektywie, Państwa Członkowskie mogą dokonywać:

- kontroli dokumentów dotyczącej produktów wymienionych w załącznikach A i B lub przywożonych z państw trzecich,

- wyrywkowych kontroli weterynaryjnych o charakterze niedyskryminacyjnym produktów wymienionych w załączniku B.";

9. skreśla się art. 21;

10. w załączniku B dodaje się akapit w brzmieniu:

"Inne produkty pochodzenia zwierzęcego nieobjęte załącznikiem A do niniejszej dyrektywy ani załącznikiem A lub załącznikiem B sekcja B do dyrektywy 90/425/EWG(*); produkty te zostaną zdefiniowane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 18.

______

(*) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/496/EWG (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56)."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do realizacji niniejszej dyrektywy do dnia 1 lipca 1982 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 1992 r.
W imieniu Rady
J. GUMMER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 164 z 1.7.1992, str. 28.

(2) Opinia wydana dnia 1 lipca 1992 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Ostatnio zmieniona dyrektywą 91/496/EWG (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56).

(4) Dz.U. L 373 z 31.12.1990, str. 1. Zmieniona dyrektywą 91/496/EWG (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56).

(5) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56. Ostatnio zmieniona dyrektywą 89/628/EWG (Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 17).

(6) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Ostatnio zmieniona dyrektywą 89/628/EWG (Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 17).

(7) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 13.

(8) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024