Decyzja 91/179/EWG w sprawie przyjęcia statutu Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi

DECYZJA RADY
z dnia 25 marca 1991 r.
w sprawie przyjęcia statutu Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi

(91/179/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 1991 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 113 i 116,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

statut Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi został przyjęty w Genewie w dniu 24 lutego 1989 r. na konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie miedzi;

państwa i organizacje międzynarodowe biorące udział w wyżej wymienionej konferencji zostały poproszone o notyfikowanie Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych przyjęcia przez nie przedmiotowego statutu zgodnie z jego ust. 22 lit. b);

Grupa Badawcza będzie prowadziła istotne działania związane z analizą i badaniem rynku miedzi oraz handlu miedzią;

instytucjonalna struktura Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi ustanowiona w przedmiotowym statucie zakłada wspólne uczestnictwo Wspólnoty i Państw Członkowskich, które zgodziły się na taki statut;

niektóre Państwa Członkowskie wyraziły zamiar uczestniczenia w pracach Grupy Badawczej;

Wspólnota i te Państwa Członkowskie, które postanowiły uczestniczyć w pracach Grupy Badawczej, powinny zatem w tym samym czasie, w oparciu o wspólne stanowisko, złożyć swoje dokumenty przyjęcia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Europejska Wspólnota Gospodarcza niniejszym przyjmuje statut Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi.

Wspólnota oraz Państwa Członkowskie, które na tym etapie postanowiły uczestniczyć w pracach Grupy Badawczej, składają równocześnie swoje dokumenty przyjęcia Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych, niezwłocznie po zakończeniu niezbędnych procedur wewnętrznych.

Tekst statutu jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym upoważnia się przewodniczącego Rady do wyznaczenia osób umocowanych do złożenia dokumentu przyjęcia w imieniu Wspólnoty.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 1991 r.

W imieniu Rady
R. STEICHEN
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

STATUT MIĘDZYNARODOWEJ GRUPY BADAWCZEJ DS. MIEDZI

Ustanowienie

1.
Niniejszym ustanawia się Międzynarodową Grupę Badawczą ds. Miedzi w celu administrowania przepisami i nadzorowania wykonania niniejszego statutu.

Cel

2.
Celem Grupy jest zapewnienie wzmocnionej międzynarodowej współpracy w sprawach związanych z miedzią poprzez rozwijanie dostępnych informacji dotyczących międzynarodowej gospodarki miedziowej oraz zapewnienie forum dla międzyrządowych konsultacji dotyczących miedzi.

Definicje

3.
a) "Grupa" oznacza Międzynarodową Grupę Badawczą ds. Miedzi ustanowioną w niniejszym statucie.

b) "Miedź" oznacza rudy lub koncentraty miedzi: miedź w postaci metalu nierafinowaną i rafinowaną, włącznie z miedzią wtórną; stopy miedzi; złom, odpady i pozostałości miedziane; półprodukty oraz inne produkty zawierające miedź określone przez Grupę.

c) "Członkowie" oznacza wszystkie państwa i organizacje międzyrządowe przewidziane w ust. 5, które notyfikowały przyjęcie przez siebie niniejszego statutu zgodnie z ust. 22.

Funkcje

4.
Zgodnie ze swoimi celami Grupa pełni następujące funkcje:

a) prowadzenie konsultacji i wymiana informacji w zakresie międzynarodowej gospodarki miedziowej;

b) poprawienie statystyk dotyczących miedzi;

c) wykonywanie regularnych ocen sytuacji rynkowej oraz prognoz dla światowego przemysłu miedziowego;

d) podejmowanie badań w zakresie kwestii interesujących Grupę;

e) podejmowanie działań związanych z staraniami innych organizacji mających na celu rozwijanie rynku miedziowego oraz zwiększanie popytu na miedź;

f) rozpatrywanie szczególnych problemów i trudności, które istnieją lub mogą powstać w międzynarodowej gospodarce miedziowej.

Grupa wykonuje wyżej wymienione funkcje bez naruszania praw każdego członka do zarządzania wszystkimi aspektami własnej wewnętrznej gospodarki miedziowej i bez uszczerbku dla kompetencji innych organizacji we właściwym dla nich zakresie.

Członkostwo

5.
Członkostwo w Grupie jest otwarte dla wszystkich państw, które są zainteresowane produkcją, wykorzystywaniem lub międzynarodowym handlem miedzią, jak również dla wszystkich organizacji międzyrządowych posiadających uprawnienia w odniesieniu do negocjowania, zawierania i stosowania umów międzynarodowych, w szczególności umów towarowych.

Kompetencje Grupy

6.
a) Grupa wykonuje takie kompetencje i podejmuje takie działania lub uzgadnia podjęcie takich działań, jakie mogą być niezbędne do wykonania i zapewnienia stosowania przepisów niniejszego statutu.

b) Grupa nie ma kompetencji, ani bezpośrednio, ani pośrednio, do zawierania umów handlowych w sprawie miedzi lub jakiegokolwiek innego towaru lub produktu, ani umów w sprawie transakcji typu futures; nie posiada ona również kompetencji do zaciągania żadnych zobowiązań finansowych do takich celów.

c) Grupa przyjmuje taki regulamin wewnętrzny, jaki uważa za konieczny do wykonywania swoich funkcji oraz który podlega niniejszemu statutowi i nie jest z nim niezgodny.

d) Grupa nie ma kompetencji i nie jest uważana za upoważnioną przez swoich członków do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań nieobjętych niniejszym statutem lub regulaminem wewnętrznym.

Siedziba

7.
Siedziba Grupy znajduje się w miejscu wybranym przez jego członków na terytorium Państwa Członkowskiego, chyba że Grupa postanowi inaczej. Grupa negocjuje warunki umowy w sprawie siedziby z rządem przyjmującym, aby mogła być zawarte jak najszybciej po wejściu w życie niniejszego statutu.

Podejmowanie decyzji

8.
a) Najwyższym organem Grupy ustanowionym na mocy niniejszego statutu jest Zgromadzenie Ogólne.

b) Grupa, Stały Komitet, kreślony w ust. 9, oraz komitety i organy pomocnicze, które mogą być powołane, podejmują decyzje na zasadzie konsensusu i bez głosowania, z wyjątkiem tych decyzji, co do których w statucie albo w regulaminie wewnętrznym przewidziano ustaloną większość głosów.

c) Każde Państwo Członkowskie ma prawo do jednego głosu.

Stały Komitet

9.
a) Grupa ustanawia Stały Komitet złożony z tych członków Grupy, którzy wyrażają chęć uczestniczenia w jego pracach.

b) Stały Komitet podejmuje takie zadania, które mogą zostać mu powierzone przez Grupę, oraz składa Grupie sprawozdania z zakończenia lub stanu zaawansowania jego prac.

Komitety i organy pomocnicze

10.
Oprócz Stałego Komitetu, Grupa może powołać inne komitety i organy pomocnicze na ustalonych przez siebie warunkach.

Sekretariat

11.
a) Grupa dysponuje sekretariatem złożonym z sekretarza generalnego oraz personelu, jaki jest wymagany.

b) Sekretarz generalny jest głównym funkcjonariuszem administracyjnym Grupy i jest przed nią odpowiedzialny za administrowanie niniejszym statutem i jego funkcjonowanie, zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez Grupę.

Współpraca z innymi podmiotami

12.
a) Grupa może zastosować środki mające na celu prowadzenie konsultacji i współpracy z Organizacją Narodów Zjednoczonych, jej organami lub organizacjami wyspecjalizowanymi oraz, stosownie do przypadku, z innymi instytucjami międzyrządowymi.

b) Grupa może również, jeżeli uzna to za właściwe, dokonywać uzgodnień mających na celu utrzymanie kontaktu z zainteresowanymi rządami państw nieuczestniczących w działalności Grupy, z innymi pozarządowymi organizacjami międzynarodowymi lub z instytucjami z sektora prywatnego, stosownie do przypadku.

c) Do udziału w posiedzeniach Grupy lub jego organów pomocniczych mogą zostać zaproszeni obserwatorzy, na warunkach ustalonych przez Grupę lub organy pomocnicze.

Relacje ze Wspólnym Funduszem

13.
Grupa może ubiegać się o wyznaczenie jako międzynarodowy organ towarowy na mocy art. 7 ust. 9 Porozumienia ustanawiającego Wspólny Fundusz Towarowy, do celów sponsorowania, na warunkach, jakie Grupa może ustalić wyłącznie na zasadzie konsensusu, projektów związanych z miedzią, które mają być finansowane z Funduszu z jego drugiego rachunku. Decyzje dotyczące sponsorowania wyżej wymienionych projektów są zwykle podejmowane na zasadzie konsensusu. W przypadku braku możliwości osiągnięcia konsensusu decyzje są podejmowane w drodze głosowania większością dwóch trzecich głosów. Grupa nie zaciąga żadnych zobowiązań finansowych w związku takimi projektami, ani nie działa jako agenda wykonawcza dla takich projektów

Status prawny

14.
a) Grupa ma osobowość prawną. Może ona w szczególności, ale z zastrzeżeniem przepisów ust. 6 lit. b), zawierać umowy, nabywać i zbywać mienie nieruchome i ruchome oraz wszczynać postępowanie sądowe.

b) Status Grupy na terytorium rządu przyjmującego jest regulowany umową w sprawie siedziby między krajem przyjmującym a Grupą.

Składki do budżetu

15.
a) Każdy członek wpłaca składki do rocznego budżetu, który jest zatwierdzany przez Grupę zgodnie z przepisami regulaminu wewnętrznego. W celu oszacowania składek poszczególnych członków, 50 % budżetu jest równo rozdzielana między nimi; 25 % jest rozdzielane między Państwa Członkowskie proporcjonalnie do ich udziałów w łącznym wywozie i przywozie rud i koncentratów miedzi, mierzonych zawartością miedzi w postaci metalu oraz miedzią nierafinowaną i rafinowaną; natomiast pozostałe 25 % jest rozdzielane między Państwa Członkowskie proporcjonalnie do ich udziałów w całości obejmującej produkcję kopalń lub zużycie miedzi rafinowanej przez każde Państwo Członkowskie, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa. Obliczeń dokonuje się na podstawie ostatnich trzech lat kalendarzowych, za które dostępne są dane statystyczne.

b) Grupa ustala składkę każdego członka za każdy rok budżetowy w jednej walucie, o której ma zdecydować Grupa, i zgodnie z przepisami dotyczącymi składek określonymi w regulaminie wewnętrznym. Każdy członek wpłaca składki zgodnie z jego procedurami konstytucyjnymi.

c) Ponadto oprócz wpłat do budżetu Grupa może przyjmować dotacje ze źródeł zewnętrznych.

Dane statystyczne i informacje

16.
a) Grupa gromadzi, zestawia i udostępnia członkom informacje statystyczne dotyczące produkcji, handlu, zapasów oraz zużycia miedzi, włączając zużycie przez określone rynki i gałęzie przemysłu będące końcowym odbiorcą, które uważa za właściwe dla skutecznego funkcjonowania niniejszego statutu, a także informacje określone w lit. b) poniżej.

b) Grupa dokonuje uzgodnień, jakie uzna za właściwe, dzięki którym możliwa będzie wymiana informacji z zainteresowanymi rządami państw nieuczestniczących w działalności Grupy oraz z właściwymi organizacjami pozarządowymi i międzyrządowymi w celu zapewnienia dostępności najnowszych i wiarygodnych danych dotyczących produkcji, zużycia, zapasów, handlu międzynarodowego, uznanych na arenie międzynarodowej publikowanych cen miedzi oraz innych czynników wpływających na popyt i podaż na miedź.

c) Grupa dokłada starań, aby wszystkie informacje przez nią publikowane nie naruszały poufności działań rządów, osób lub przedsiębiorstw produkujących, przetwarzających, wprowadzających na rynek lub zużywających miedź.

Ocena roczna i sprawozdania

17.
a) Grupa dokonuje rocznej oceny światowej sytuacji na rynku miedzi oraz związanych z tym kwestii w świetle informacji dostarczanych przez członków i uzupełnionych informacjami ze wszystkich innych właściwych źródeł. Roczna ocena obejmuje przegląd oczekiwanej zdolności produkcyjnej miedzi na przyszłe lata i prognozę dotyczącą produkcji, zużycia i handlu na kolejny rok kalendarzowy, w celu udzielenia pomocy członkom w sporządzaniu ich indywidualnych ocen rozwoju międzynarodowej gospodarki miedziowej.

b) Grupa sporządza sprawozdanie zawierające wyniki rocznej oceny i przekazuje je członkom. Jeżeli Grupa uzna to za właściwe, sprawozdanie to, jak również inne sprawozdania i badania przekazane członkom, mogą zostać udostępnione innym zainteresowanym stronom, zgodnie z regulaminem wewnętrznym.

Rozwój rynku

18.
a) Grupa przeprowadza dyskusje wśród członków oraz między członkami i stronami trzecimi, takimi jak organizacje zajmujące się badaniami dotyczącymi miedzi oraz rozwojem rynku, na temat sposobów i środków zwiększania popytu na miedź oraz rozwijania rynku miedzi. W powyższych zakresie rezultaty badań przeprowadzonych przez Grupę dotyczących wspierania rozwoju rynku zostaną przekazane organizacjom zajmującym się rozwojem rynku miedzi do wykorzystania w związku z przygotowaniem propozycji projektów dotyczących rozwoju rynku, które zostaną złożone do rozpatrzenia przez Grupę. Za realizację wyżej wymienionych projektów odpowiedzialne będą organizacje zajmujące się rozwojem rynku. Grupa może wybrać i sponsorować projekty, które będą finansowane ze środków pochodzących z drugiego rachunku Wspólnego Funduszu.

b) Grupa proponuje ułatwienie koordynacji działań między organizacjami zajmującymi się rozwojem rynku oraz wspieranie rozszerzania zakresu działań związanych z rozwojem rynku.

Badania

19.
a) Grupa podejmuje badania ad hoc lub stosuje właściwe środki w celu ich podjęcia, dotyczące międzynarodowej gospodarki miedziowej, według uzgodnień Grupy.

b) Badania mogą obejmować ogólne zalecenia lub sugestie, lecz takie zalecenia lub sugestie nie naruszają praw każdego członka do kierowania wszystkimi aspektami wewnętrznej gospodarki miedziowej i pozostają bez uszczerbku dla kompetencji innych organizacji międzynarodowych we właściwym dla nich zakresie.

Zobowiązania członków

20.
Członkowie dokładają wszelkich starań, aby współpracować wzajemnie i wspierać osiągnięcie celów Grupy, w szczególności poprzez dostarczenie danych określonych w ust. 16 lit. a).

Zmiany

21.
Niniejszy statut może zostać zmieniony wyłącznie za zgodą Grupy.

Wejście w życie

22.
a) Niniejszy statut wchodzi w życie ostatecznie, gdy państwa odpowiedzialne łącznie za co najmniej 80 % handlu miedzią, jak określono w Załączniku do niniejszego statutu, notyfikują Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych (zwanemu dalej "depozytariuszem") o ostatecznym przyjęciu przez nie niniejszego statutu, zgodnie z lit. c) poniżej.

b) Niniejszy statut wchodzi w życie tymczasowo, gdy państwa łącznie odpowiedzialne za co najmniej 60 % handlu miedzią, jak określono w Załączniku do niniejszego statutu, notyfikują depozytariuszowi o tymczasowym lub ostatecznym przyjęciu przez nie niniejszego statutu, zgodnie z lit. c) poniżej.

c) Każde państwo lub organizacja międzyrządowa określona w ust. 5, wyrażające wolę zostania członkiem Grupy, notyfikuje depozytariuszowi o przyjęciu niniejszego statutu albo tymczasowo, do czasu zakończenia własnych procedur wewnętrznych, albo ostatecznie. Każde państwo lub organizacja międzyrządowa, które dokonało(-a) notyfikacji o tymczasowym przyjęciu niniejszego statutu, dokłada starań, aby zakończyć własne procedury w ciągu 36 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego statutu lub od daty notyfikacji o tymczasowym przyjęciu, w zależności od tego, co nastąpiło później, oraz notyfikowania depozytariuszowi. Jeżeli państwo lub organizacja międzyrządowa nie jest w stanie zakończyć swoich procedur w wyżej wymienionym czasie, Grupa może wyrazić zgodę na przedłużenie wyznaczonego okresu dla zainteresowanego państwa lub organizacji międzyrządowej.

d) Jeżeli wymagania dotyczące wejścia w życie niniejszego statutu nie zostały spełnione w dniu 30 czerwca 1990 r., depozytariusz wzywa te państwa lub organizacje międzyrządowe, które notyfikowały o tymczasowym lub ostatecznym przyjęciu przez nie niniejszego statutu, aby one same zadecydowały o wprowadzeniu lub niewprowadzeniu go w życie między sobą.

e) Gdy niniejszy statut wejdzie w życie, depozytariusz jak najszybciej zwołuje inauguracyjne posiedzenie Grupy. Członków powiadamia się przynajmniej na miesiąc przed posiedzeniem, jeżeli to możliwe.

Wystąpienie

23.
a) Członek może wystąpić z Grupy w każdej chwili w drodze pisemnego powiadomienia depozytariusza oraz sekretarza generalnego Grupy o wystąpieniu.

b) Wystąpienie pozostaje bez uszczerbku dla jakichkolwiek finansowych zobowiązań zaciągniętych przez występującego członka i nie upoważnia go do jakiegokolwiek obniżenia składki za rok, w którym następuje wystąpienie.

c) Wystąpienie staje się skuteczne 60 dni po otrzymaniu przez depozytariusza powiadomienia.

d) Sekretarz generalny Grupy niezwłocznie notyfikuje każdego członka o otrzymaniu każdego powiadomienia w związku z niniejszym ustępem.

Wygaśnięcie

24.
a) Grupa może w każdej chwili zadecydować o wygaśnięciu niniejszego statutu w drodze głosowania większością dwóch trzecich głosów Państw Członkowskich. Wygaśnięcie staje się skuteczne w dniu określonym przez Grupę.

b) Bez względu na wygaśnięcie niniejszego statutu, Grupa istnieje tak długo, jak to konieczne do zapewnienia jego likwidacji, włącznie z rozliczeniem rachunków.

Zastrzeżenia

25.
Do przepisów niniejszego statutu nie można zgłaszać żadnych zastrzeżeń.

ZAŁĄCZNIK

Handel miedzią(1)

Kraj Wywóz Przywóz Handel łącznie Udział (%)
(tysiące ton)
Australia 150,7 - 150,7 1,41
Austria 24,2 13,3 37,5 0,35
Belgia - Luksemburg 222,6 430,9 653,5 6,12
Boliwia 1,0 - 1,0 0,01
Brazylia 2,3 153,8 156,1 1,46
Bułgaria 1,0 2,0 3,0 0,03
Chile 1.308,0 - 1.308,0 12,26
Chiny 7,0 358,9 365,9 3,43
Dania 2,5 1,8 4,3 0,04
Filipiny 217,1 - 217,1 2,03
Finlandia 21,9 54,5 76,4 0,72
Francja 15,1 358,7 373,8 3,50
Grecja - 23,7 23,7 0,22
Hiszpania 86,4 97,0 183,4 1,72
Indie - 64,6 64,6 0,61
Indonezja 90,4 17,4 107,8 1,01
Iran (Islamska Republika) 41,7 - 41,7 0,39
Irlandia 0,9 0,2 1,1 0,01
Japonia 55,4 1.217,1 1.272,5 11,92
Jugosławia 16,5 34,5 51,0 0,48
Kanada 635,1 78,7 713,8 6,69
Kuba 2,7 6,5 9,2 0,09
Madagaskar - - - -
Meksyk 122,0 5,0 127,0 1,19
Niderlandy 7,6 23,1 30,7 0,29
Niemiecka Republika Demokratyczna 13,5 62,5 76,0 0,71
Norwegia 53,5 12,0 65,5 0,61
Panama - - - -
Papua Nowa Gwinea 171,5 - 171,5 1,61
Peru 343,4 - 343,4 3,22
Polska 177,1 18,4 195,5 1,83
Portugalia 3,1 16,7 19,8 0,19
Republika Federalna Niemiec 70,7 713,0 783,7 7,34
Republika Korei 4,2 177,9 182,1 1,71
Stany Zjednoczone Ameryki 187,9 529,1 717,0 6,72
Szwecja 81,6 81,9 163,5 1,53
Tajlandia - 17,6 17,6 0,16
Turcja - 46,3 46,3 0,43
Węgry - 34,0 34,0 0,32
Włochy 13,1 355,7 368,8 3,46
Zair 508,4 - 508,4 4,76
Zambia 500,5 20,0 520,5 4,88
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej 32,1 324,5 356,6 3,34
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich 103,3 23,6 126,9 1,19
RAZEM 5.296,0 5.374,9 10.670,9 100,00

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.89.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 91/179/EWG w sprawie przyjęcia statutu Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi
Data aktu: 25/03/1991
Data ogłoszenia: 10/04/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/03/1991