Dyrektywa 91/498/EWG w sprawie warunków przyznawania czasowych i ograniczonych odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa

DYREKTYWA RADY
z dnia 29 lipca 1991 r.
w sprawie warunków przyznawania czasowych i ograniczonych odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa

(91/498/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 września 1991 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

świeże mięso jest objęte wykazem produktów w załączniku II do Traktatu; wprowadzanie go do obrotu stanowi źródło dochodów dużej części populacji rolników;

w celu zapewnienia racjonalnego rozwoju tego sektora, zwiększania wydajności i stopniowego tworzenia warunków dla rynku wewnętrznego dyrektywą 64/433/EWG(4), ostatnio zmienioną i skodyfikowaną dyrektywą 91/497/EWG(5), ustanowiono na szczeblu Wspólnoty zasady zdrowia, mające zastosowanie do produkcji i wprowadzania do obrotu;

możliwe jest, że z powodu szczególnych okoliczności niektóre zakłady nie będą w stanie spełnić, do dnia 1 stycznia 1993 r., ustanowionych wszystkich zasad szczególnych; w celu uwzględnienia sytuacji lokalnych i aby zapobiec nagłemu zamykaniu zakładów, należy dokonać uzgodnień w celu dopuszczenia czasowych i ograniczonych odstępstw dla zakładów już działających przed dniem 1 stycznia 1992 r.;

przyznanie odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowia niektórym zakładom jest bez uszczerbku dla wymogu, by wszelkie działania produkcji i wprowadzania do obrotu były zgodne z zasadami higieny ustanowionymi w dyrektywie 64/433/EWG;

by z wyprzedzeniem zapobiec ryzyku popełnienia nadużyć, odstępstwa te muszą być ściśle kontrolowane przez Komisję; w tym celu powinna istnieć procedura dla prowadzenia ścisłej i skutecznej współpracy pomiędzy Komisją a Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie stanowią, że od dnia 1 stycznia 1996 r.:

– wszystkie zakłady spełniają wymagania dyrektywy 64/433/EWG,

– mięso z takich zakładów nosi znak jakości zdrowotnej określony w rozdziale X załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG lub, w przypadku zakładów, określonych w art. 4 wspomnianej dyrektywy, nosi znak jakości zdrowotnej określony w ust. 3 tego artykułu.

Artykuł  2
1. 1
Państwa Członkowskie mogą do dnia 31 grudnia 1995 r., z wyjątkiem Szwecji, gdzie datą tą jest 31 grudnia 1996 r., oraz Austrii i Finlandii, gdzie datą tą jest 31 grudnia 1997 r., zezwalać zakładom, których w dniu notyfikowania niniejszej dyrektywy nie uznano za spełniające wymagania ustanowione dyrektywą 64/433/EWG do ich zatwierdzenia, na odstępstwa od niektórych wymagań ustanowionych w pkt 1-13 załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG, pod warunkiem że mięso pochodzące z takich zakładów jest oznakowane znakiem krajowym.
2. 2
Odstępstwa określone w ust. 1 mogą być udzielone tylko tym zakładom, które przed dniem 1 kwietnia 1992 r. przedłożyły właściwemu organowi krajowemu wniosek o odstępstwo.

Do wniosku musi być dołączony plan roboczy oraz program określający okres, w którym dany zakład będzie mógł spełnić wymagania określone w ust. 1.

W przypadku występowania o pomoc finansową ze Wspólnoty przyjmować można wyłącznie wnioski w odniesieniu do projektów spełniających wymagania dyrektywy 64/433/EWG.

Państwa Członkowskie przedkładają Komisji przed dniem 1 lipca 1992 r. lub dla Austrii, Finlandii i Szwecji, od daty wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu wykaz zakładów, w stosunku do których proponuje się przyznanie odstępstwa. Wykaz ten wyszczególnia, dla każdego z zakładów, rodzaj przewidywanego odstępstwa i czas trwania, rodzaj dokonywanych kontroli mięsa pochodzącego z danego zakładu i personel odpowiedzialny za przeprowadzanie tych kontroli.

Krajowe zatwierdzenie zakładów, które nie złożyły wniosku o odstępstwo od daty, określonej w akapicie pierwszym, lub których wnioski zostały odrzucone przezzainteresowane Państwo Członkowskie, wycofuje się przed dniem 1 stycznia 1993 r.

Po otrzymaniu wykazu określonego w akapicie czwartym, dostarczonego przez Państwo Członkowskie, Komisja ma dwa miesiące, w ciągu których zbada ten wykaz i - jeżeli to konieczne po dokonaniu poprawek - przedłoży Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu, który podejmuje decyzję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6.

3.
Wykaz zakładów, którym przyznano odstępstwa, zostanie opublikowany przez Komisję.
Artykuł  3

Z mocą od dnia 1 lipca 1992 r. art. 2 dyrektywy Rady 88/409/EWG z dnia 15 czerwca 1988 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne w odniesieniu do mięsa przeznaczonego na rynek krajowy i określającej wysokość opłat pobieranych w związku z jego badaniem zgodnie z dyrektywą 85/73/EWG(6) otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Od dnia 1 stycznia 1996 r. Państwa Członkowskie podejmują niezbędne kroki dla zapewnienia, że całe świeże mięso wyprodukowane na ich terytorium w celu wprowadzania go tam do obrotu jest otrzymywane z zatwierdzonych zakładów zgodnie z przepisami dyrektywy 64/433/EWG."

Artykuł  4

Do dnia 31 grudnia 1997 r. Republika Grecka jest upoważniona do tego, by nadal na obszarach mniej korzystnych i rzadko zaludnionych, uznanych za takie zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6, prowadzić ubój owiec i kóz, w okresie od dnia 15 lutego do dnia 15 maja, w lokalach niespełniających wymagań zawartych w załącznikach I i II do dyrektywy 64/433/EWG, czyniąc odstępstwo w odniesieniu do wymogu dotyczącego gorącej wody, zawartego w przepisach pkt 2 lit. a) załącznika II do tej dyrektywy.

Republika Grecka zapewnia, że mięso otrzymywane w ramach tego odstępstwa mogło być wprowadzane do obrotu tylko w Grecji i tylko po poddaniu go badaniu poubojowemu przez urzędowego lekarza weterynarii oraz po otrzymaniu przez nie znaku jakości zdrowotnej przewidzianego w art. 4A ust. 3 dyrektywy 64/433/EWG.

Rada, na podstawie sprawozdania Komisji i towarzyszących ewentualnie wniosków, w sprawie których podejmie decyzję kwalifikowaną większością, dokona ponownego zbadania niniejszego artykułu.

Artykuł  5

Republika Federalna Niemiec może, zgodnie z procedurą określoną w art. 6, uzyskać kolejny okres dla zakładów położonych w landach byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej w ramach bieżących planów restrukturyzacji.

Artykuł  6

W przypadku gdy czynione jest odniesienie do procedury przewidzianej niniejszym artykułem, zasadami mającymi zastosowanie są te określone w art. 16 dyrektywy 64/433/EWG.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie do dnia 1 stycznia 1992 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 2 ust. 2 i pozostałych przepisów niniejszej dyrektywy do dnia 1 stycznia 1993 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1991 r.

W imieniu Rady
H. VAN DEN BROEK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 84 z 2.4.1990, str. 100.

(2) Dz.U. C 183 z 15.7.1991.

(3) Dz.U. C 332 z 31.12.1990, str. 62.

(4) Dz.U. L 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(5) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 69.

(6) Dz.U. L 194 z 22.7.1988, str. 28.

1 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.268.105

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/498/EWG w sprawie warunków przyznawania czasowych i ograniczonych odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa
Data aktu: 29/07/1991
Data ogłoszenia: 24/09/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/1992, 22/08/1991