(91/439/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 24 sierpnia 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
do celów wspólnej polityki transportowej i jako wkład do poprawy bezpieczeństwa drogowego, a także dla ułatwienia ruchu osób zamieszkałych w jednym z Państw Członkowskich innym niż ten, w którym zdawali egzamin na prawo jazdy, pożądanym jest, aby istniał jeden wzór krajowego prawa jazdy dla całej Wspólnoty, uznawany wzajemnie przez Państwa Członkowskie, bez potrzeby wymiany praw jazdy;
pierwszy krok w tym kierunku został podjęty poprzez pierwszą dyrektywę Rady 80/1263/EWG z dnia 4 grudnia 1980 r. w sprawie wprowadzenia praw jazdy wydawanych w imieniu Wspólnoty (4), która ustanowiła jeden wzór krajowego prawa jazdy dla całej Wspólnoty i wprowadziła wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie krajowych praw jazdy oraz wymianę praw jazdy przez posiadaczy zmieniających normalne miejsce zamieszkania albo miejsce zatrudnienia z jednego Państwa Członkowskiego do innego; należy kontynuować postęp;
ustanowiony przez dyrektywę 80/1263/EWG wzór krajowego prawa jazdy należy dostosować tak, aby uwzględniał między innymi harmonizację kategorii i podkategorii pojazdów i aby uczynić prawa jazdy łatwiej zrozumiałe zarówno wewnątrz Wspólnoty, jak i poza jej granicami;
z przyczyn dotyczących bezpieczeństwa drogowego należy ustanowić minimalne wymagania dla wydawania prawa jazdy;
artykuł 3 dyrektywy 80/1263/EWG przewiduje, że ostateczne przepisy uogólniające kategorie pojazdów we Wspólnocie, wymienione w niniejszym artykule, należy przyjąć bez możliwości odstępstwa od nich, podobnie jak warunki ważności praw jazdy;
należy uwzględnić możliwość dalszego podziału wymienionych kategorii pojazdów, w szczególności w celu wspierania dostępu do kolejnych stopni uprawniających do prowadzenia takich pojazdów w interesie bezpieczeństwa drogowego i uwzględnienia obecnych sytuacji krajowych;
należy przyjąć przepisy szczególne w celu ułatwienia prowadzenia pojazdów przez osoby niepełnosprawne;
artykuł 10 dyrektywy 80/1263/EWG przewiduje bardziej szczegółową harmonizację norm dotyczących egzaminów na prawo jazdy i wydawania praw jazdy, w tym celu wiedza, umiejętności i zachowanie związane z prowadzeniem pojazdu silnikowego należy określić i na tych założeniach należy oprzeć egzamin na prawo jazdy, minimalne normy sprawności fizycznej i umysłowej do prowadzenia takich pojazdów należy ponownie określić;
przepisy określone w art. 8 dyrektywy 80/1263/EWG, w szczególności zobowiązanie do wymiany prawa jazdy w terminie jednego roku od daty zmiany stałego miejsca zamieszkania, stanowią utrudnienie w swobodnym przepływie osób; jest to niedopuszczalne w świetle postępu dokonanego w kierunku integracji europejskiej;
ponadto z powodów związanych z bezpieczeństwem drogowym i z ruchem Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość stosowania ich przepisów krajowych w sprawie cofnięcia, zawieszenia i unieważnienia praw jazdy w stosunku do wszystkich posiadaczy praw jazdy mających normalne miejsce zamieszkania na ich terytorium,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1991 r.
|
W imieniu Rady |
|
H. VAN DEN BROEK |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 48 z 27.2.1989, str. 1.
(2) Dz.U. C 175 z 16.7.1990, str. 40.
(3) Dz.U. C 159 z 26.6.1989, str. 2.
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 1.
(5) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 1.
(6)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIKI
1 Art. 1 ust. 1:- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 94/72/WE z dnia 19 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.337.86) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 96/47/WE z dnia 23 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.235.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 września 1996 r.
2 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 96/47/WE z dnia 23 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.235.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 września 1996 r.
3 Art. 2 ust. 4 uchylony przez art. 17 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/126/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie) (Dz.U.UE.L.06.403.18) z dniem 19 stycznia 2007 r.
4 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 97/26/WE z dnia 2 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.150.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 czerwca 1997 r.
5 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 97/26/WE z dnia 2 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.150.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 czerwca 1997 r.
6 Art. 7b:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 97/26/WE z dnia 2 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.150.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 czerwca 1997 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
7 Załącznik I:-zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 97/26/WE z dnia 2 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.150.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 czerwca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2000/56/WE z dnia 14 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.237.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 października 2000 r.
- zmieniony przez art. 10 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/59/WE z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz.U.UE.L.03.226.4) z dniem 10 września 2003 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/103/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.344) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 2 dyrektywy Komisji nr 2008/65/WE z dnia 27 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.168.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 lipca 2008 r.
8 Załącznik Ia:-dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 96/47/WE z dnia 23 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.235.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 września 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 97/26/WE z dnia 2 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.150.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 czerwca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2000/56/WE z dnia 14 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.237.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 października 2000 r.
- zmieniony przez art. 10 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/59/WE z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz.U.UE.L.03.226.4) z dniem 10 września 2003 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/103/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.344) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 2 dyrektywy Komisji nr 2008/65/WE z dnia 27 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.168.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 lipca 2008 r.
9 Załącznik II:-zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2000/56/WE z dnia 14 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.237.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 października 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2008/65/WE z dnia 27 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.168.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 lipca 2008 r.
10 Załącznik III:- zdniem 16 lipca 1996 r.od stosowania załącznika IIIwprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 96/427/WE z dnia 10 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.175.34).
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2009/112/WE z dnia 25 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.223.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.