(91/226/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
istotne jest przyjęcie środków w celu stopniowego ustanawiania rynku wewnętrznego przez okres upływający 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
wymagania techniczne, które muszą spełniać niektóre kategorie pojazdów silnikowych i ich przyczepy na mocy ustawodawstw krajowych dotyczą między innymi osłon przeciwrozbryzgowych kół w takich pojazdach silnikowych;
wymagania te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa jednolitych wymagań, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów procedurą homologacji EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG(5);
w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego ważne jest aby wszystkie pojazdy użytkowe w wyższych kategoriach wagowych, które mają określoną prędkość minimalną, zostały wyposażone w skuteczne osłony przeciwrozbryzgowe kół, w celu zatrzymywania wody;
pożądane jest ustalenie jednego badania działania układów tego typu podczas montażu w różnych typach pojazdów, jako środka wyraźnie poprawiającego sytuację; do celów homologacji EWG części wzięto pod uwagę dwa typy urządzeń dostępnych w tej chwili na rynku, tj. typ pochłaniający energię oraz typ oddzielający powietrze/wodę; konieczne więc było opracowanie dwóch różnych badań, w zależności od urządzenia, które ma zostać homologowane;
uwzględniając przeprowadzane obecnie analizy, studia i badania, badanie działania w typach pojazdów wyposażonych w takie urządzenia będzie ustalone jak najszybciej;
Państwa Członkowskie powinny zwrócić uwagę na fakt, iż powstawanie zjawiska rozpylania zależy także od właściwości powierzchni drogi, konfiguracji bieżnika opony oraz prędkości i właściwości aerodynamicznych pojazdu;
zbliżanie ustawodawstw krajowych dotyczących pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie kontroli przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 1991 r.
|
W imieniu Rady |
|
R. GOEBBELS |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 203 z 14.8.1990, str. 16.
(2) Dz.U. C 96 z 17.4.1990, str. 92 oraz decyzja z dnia 13 marca 1991 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 62 z 12.3.1990, str. 2.
(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.
ZAŁĄCZNIKI
1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
2 Załącznik II:-zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej(Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej(Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
3 Załącznik II dodatek 1 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
4 Załącznik II dodatek 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
5 Załącznik II dodatek 3 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
6 Załącznik II dodatek 4 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
7 Załącznik III zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
8 Załącznik III dodatek 1 dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
9 Załącznik III dodatek 2 dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.
10 Załącznik V zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.72.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2010 r.