Dyrektywa 90/428/EWG w sprawie handlu zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach oraz ustanawiająca warunki udziału w takich zawodach

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 czerwca 1990 r.
w sprawie handlu zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach oraz ustanawiająca warunki udziału w takich zawodach

(90/428/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 sierpnia 1990 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 42 i 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

zwierzęta z rodziny koniowatych, jako zwierzęta żywe, są włączone do listy produktów stanowiącą załącznik II do Traktatu;

celem zapewnienia racjonalnego rozwoju hodowli zwierząt koniowatych i przez to zwiększenia wydajności w tym sektorze, na szczeblu Wspólnoty muszą zostać ustanowione zasady wewnątrzwspólnotowego handlu zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach;

hodowlę zwierząt z rodziny koniowatych, a szczególnie koni, zalicza się do sektora rolniczego; stanowi ona źródło dochodów dla części ludności rolniczej;

we Wspólnocie istnieją różnice dotyczące zasad udziału w zawodach konnych; różnice te mogą stanowić barierę w handlu wewnątrzwspólnotowym;

handel zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach konnych i udział w takich zawodach może być utrudniony z uwagi na różnice istniejące w zasadach przeznaczania części kwot nagród pieniężnych lub zysków na ochronę, rozwój i doskonalenie hodowli w Państwach Członkowskich; dla wprowadzenia wolnego dostępu do zawodów konnych konieczna jest harmonizacja odpowiednich przepisów;

w oczekiwaniu na taką harmonizację, w szczególności w celu utrzymania lub poprawy wydajności tego sektora, Państwa Członkowskie powinny być upoważnione do przeznaczenia części kwot nagród pieniężnych lub zysków na ochronę, rozwój i doskonalenie hodowli; należy jednak ustalić górny pułap procentowy tych kwot;

wskazane jest przyjęcie środków wykonawczych, dotyczących pewnych aspektów technicznych; dla wykonania planowanych środków należy ustanowić przepis regulujący ścisłą i skuteczną współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Zootechniki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa ustanawia zasady regulujące handel zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach oraz zasady regulujące ich udział w takich zawodach.

Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się definicje zawarte w art. 2 dyrektywy Rady 90/427/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zootechnicznych i genealogicznych wewnątrzwspólnotowego handlu zwierzętami z rodziny koniowatych(4).

Ponadto "zawody konne" oznaczają każde konne współzawodnictwo, w tym wyścigi konne, pokazy skoków, skoki przez przeszkody, tresurę, wyścigi zaprzęgów konnych i wystawy.

Artykuł  3
1.
Zasady dotyczące zawodów konnych nie mogą wprowadzać różnicy pomiędzy zwierzętami z rodziny koniowatych zarejestrowanymi w Państwie Członkowskim, w którym odbywają się zawody, a zwierzętami z rodziny koniowatych zarejestrowanymi w innym Państwie Członkowskim.
2.
Zasady dotyczące zawodów konnych nie mogą wprowadzać różnicy pomiędzy zwierzętami z rodziny koniowatych pochodzącymi z Państwa Członkowskiego, w którym odbywają się zawody a zwierzętami z rodziny koniowatych pochodzącymi z innego Państwa Członkowskiego.
Artykuł  4
1.
Obowiązki zawarte w art. 3 stosuje się w szczególności do:

a) wymagań dotyczących dopuszczenia do udziału w zawodach, szczególnie wymagań minimalnych lub maksymalnych,

b) rozstrzygania o wynikach zawodów konnych;

c) nagród pieniężnych lub zysków, które mogą pochodzić z zawodów konnych.

2. 1
Jednak

– obowiązki, o których mowa w art. 3, nie dotyczą organizacji:

a) zawodów z wyłącznym udziałem zwierząt z rodziny koniowatych zarejestrowanych w księdze stadnej organizowanych do celów poprawy wartości hodowli;

b) zawodów regionalnych, których celem jest selekcja zwierząt z rodziny koniowatych;

c) imprez historycznych lub tradycyjnych.

Państwa członkowskie zamierzające skorzystać z tej możliwości uprzednio powiadamiają o swym zamiarze i jego uzasadnieniu inne państwa członkowskie oraz opinię publiczną,

– w przypadku poszczególnych zawodów konnych lub rodzajów zawodów konnych państwa członkowskie są upoważnione do wskazania, przez organy urzędowo zatwierdzone lub uznane do tego celu, określonej części kwot nagród pieniężnych lub zysków, o których mowa w ust. 1 lit. c), przeznaczonej na ochronę, rozwój i doskonalenie hodowli.

Część ta nie może przekraczać 20 % od roku 1993.

Pozostałe państwa członkowskie oraz opinię publiczną powiadamia się o kryteriach podziału uzyskanych tą drogą środków w przedmiotowym państwie członkowskim.

Artykuł  5
1.
Do czasu przyjęcia odpowiednich decyzji, zgodnie z art. 4 dyrektywy 90/427/EWG obowiązuje zasada pisemnego powiadomienia właściciela lub jego pełnomocnika o przyczynach niedopuszczenia do zawodów konnych zwierzęcia zarejestrowanego w Państwie Członkowskim.
2.
W sytuacji, o jakiej mowa w ust. 1, właściciel lub jego pełnomocnik ma prawo otrzymać ekspertyzę, zgodnie z warunkami ustanowionymi w art. 8 ust. 2 dyrektywy 89/662/EWG(5), które mają zastosowanie mutatis mutandis.
3.
Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6, Komisja przyjmuje zasady dotyczące stosowania niniejszego artykułu.
Artykuł  6

W przypadku gdy należy stosować procedurę ustanowioną w niniejszym artykule, Stały Komitet ds. Zootechniki ustanowiony decyzją 77/505/EWG(6) podejmuje działania zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 dyrektywy 88/661/EWG(7).

Artykuł  7

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 lipca 1991 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1990 r.

W imieniu Rady
M. O'KENNEDY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 327 z 30.12.1989, str. 61.

(2) Dz.U. C 149 z 18.6.1990.

(3) Dz.U. C 62 z 12.3.1990, str. 46.

(4) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 55.

(5) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(6) Dz.U. L 206 z 12.8.1988, str. 11.

(7) Dz.U. L 382 z 31.12.1988, str. 36.

1 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 9 dyrektywy nr 2008/73/WE z dnia 15 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.219.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.224.60

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 90/428/EWG w sprawie handlu zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach oraz ustanawiająca warunki udziału w takich zawodach
Data aktu: 26/06/1990
Data ogłoszenia: 18/08/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/07/1990