uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
sytuacja na rynku orzechów, to znaczy przede wszystkim migdałów, orzechów laskowych, orzechów włoskich i pistacji wykazuje wyraźne niedostosowanie do wymogów technicznych i handlowych, zarówno pod względem technicznych warunków produkcji, które charakteryzuje duża ilość drobnych gospodarstw i bardzo niski stopień mechanizacji, a co za tym idzie, niska wydajność i wysokie koszty, jak i pod względem warunków obrotu;
ta sama sytuacja charakteryzuje uprawę chleba świętojańskiego; w niektórych regionach Wspólnoty jest ona ściśle związana z sadami produkującymi orzechy i może stanowić z tymi uprawami jednolite plantacje; należy zatem rozszerzyć na chleb świętojański środki ustanowione dla orzechów;
utworzenie organizacji producentów, które nakładają na członków obowiązek stosowania się do zasad, przyjmowanych przez organizacje w celu poprawy jakości produktów i dostosowania podaży do wymogów rynku byłoby odpowiednim sposobem zaradzenia wspomnianym wyżej niedociągnięciom strukturalnym; należy przyjąć przepisy ułatwiające tworzenie i funkcjonowanie takich organizacji;
tego typu bodziec można uzyskać, w pierwszej kolejności, przez przyznanie zryczałtowanej pomocy na tworzenie takich organizacji, która byłaby wypłacana na zakończenie pierwszego i drugiego roku gospodarczego, następującego po ich specjalnym uznaniu przez właściwe Państwo Członkowskie, oraz w uzupełnieniu do pomocy przewidzianej w art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72(2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2238/88(3); należy zatem przewidzieć współfinansowanie tego systemu przez Wspólnotę w wysokości 50% pomocy przyznawanej przez Państwo Członkowskie;
aby umożliwić organizacjom producentów, które wytwarzają i wprowadzają do obrotu orzechy i/lub chleb świętojański, przeprowadzenie koncentracji podaży, rozłożenie na raty wprowadzania produktów na rynek, w szczególności, dzięki stworzeniu właściwej zdolności składowej oraz poprawie jakości produktów, należy wspierać tworzenie odnawialnych funduszy dla tych organizacji; taki bodziec mógłby być zapewniony przez wkłady finansowe Państwa Członkowskiego i Wspólnoty w celu utworzenia odnawialnych funduszy, z górnym pułapem ustalonym w odniesieniu do wartości produktów wprowadzonych do obrotu przez organizacje producentów w trakcie danego roku gospodarczego;
w celu większego zachęcenia producentów będących członkami organizacji do modernizacji sadów w celu spełnienia wymogów rynkowych, należy uzależnić przyznanie pomocy na utworzenie organizacji i stworzenie odnawialnego funduszu od przedstawienia planu poprawy jakości i obrotu, który musi być zatwierdzony przez władze krajowe wyznaczone przez Państwa Członkowskie; w celu zgodności z celami systemu plan ten musi w pierwszej kolejności dążyć do ulepszenia genetycznego i polepszenia produktów uprawianych na plantacjach, które przeznaczone są do produkcji jednego jednorodnego produktu i nie są rozproszone wśród innych plantacji; specjalna pomoc powinna zostać udzielona na przygotowanie takiego planu i powinna być współfinansowana przez Państwa Członkowskie i Wspólnotę; jednakże, poziom pomocy powinien być ograniczony, a sama pomoc tymczasowa i zmniejszająca się w celu stopniowego zwiększania finansowej odpowiedzialności producentów;
aby zapoznać wszystkich obecnych lub potencjalnych użytkowników z produktami wspierania obrotu zgodnego z potrzebami rynku oraz w celu stymulowania działalności organizacji producentów orzechów należy przewidzieć wkład Wspólnoty w finansowaniu środków mających na celu rozwój i poprawę konsumpcji i wykorzystania tych produktów;
właściwe jest włączenie chleba świętojańskiego do produktów objętych wspólną organizacją rynku owoców i warzyw oraz zmiana rozporządzenia Rady (EWG) nr 827/68 z dnia 28 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku niektórych produktów wymienionych w załączniku II do Traktatu(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3911/87(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| C. ROMERO HERRERA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 17 marca 1989 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.
(3) Dz.U. L 198 z 26.7.1988, str. 1.
(4) Dz.U. L 151 z 30.6.1968, str. 16.
(5) Dz.U. L 370 z 30.12.1987, str. 36.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.85.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 789/89 ustanawiające szczególne środki dla orzechów i chleba świętojańskiego oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1035/72 w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw |
| Data aktu: | 20/03/1989 |
| Data ogłoszenia: | 30/03/1989 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/1989, 01/05/2004, 31/03/1989 |