Dyrektywa 89/458/EWG zmieniająca w odniesieniu do europejskich norm emisyjnych dla samochodów o pojemności mniejszej niż 1,4 litra dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczanie powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 18 lipca 1989 r.
zmieniająca w odniesieniu do europejskich norm emisyjnych dla samochodów o pojemności mniejszej niż 1,4 litra dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczanie powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

(89/458/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

istotne jest przyjęcie środków w celu stopniowego ustanawiania rynku wewnętrznego przez okres upływający dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

pierwszy program działań Wspólnot Europejskich w sprawie ochrony środowiska naturalnego, zatwierdzony przez Radę dnia 22 listopada 1973 r., wzywał do wzięcia pod uwagę najnowszych osiągnięć nauki w zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza wywołanego spalinami z pojazdów silnikowych oraz wzywał do odpowiedniej zmiany przyjętych wcześniej dyrektyw;

trzeci program działań przewiduje podjęcie dodatkowych wysiłków w celu znacznego zmniejszenia obecnego poziomu emisji zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych;

dyrektywa 70/220/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 88/436/EWG(5), ustanawia wartości graniczne dla emisji tlenku węgla i niespalonych węglowodorów z takich silników; te wartości graniczne zostały po raz pierwszy zmniejszone dyrektywą 74/290/EWG(6) i uzupełnione, zgodnie z dyrektywą 77/102/EWG(7), przez wartości graniczne dopuszczalnych emisji tlenków azotu; wartości graniczne tych trzech związków zanieczyszczających były kolejno zmniejszane dyrektywami 78/665/EWG(8), 83/351/EWG(9) oraz 88/76/EWG(10), a wartości graniczne dla emisji cząstek stałych z silników Diesla zostały wprowadzone dyrektywą 88/436/EWG;

prace podjęte przez Komisję w tej dziedzinie wykazały, że we Wspólnocie są dostępne lub są doskonalone technologie, które pozwalają na dalsze zmniejszenie rozważanych wartości granicznych dla wszystkich pojemności silników;

należy podjąć szczególny wysiłek w celu wpierania czystych technologii w odniesieniu do pojazdów silnikowych w kontekście programu badawczego w celu rozwoju nowych technologii;

w celu umożliwienia europejskiemu środowisku naturalnemu najpełniejszego skorzystania z tych przepisów i równocześnie zapewnienia jednolitości rynku wydaje się konieczne, aby przyjąć bardziej rygorystyczne europejskie normy oparte na harmonizacji całkowitej, które będą co najmniej tak rygorystyczne jak w Stanach Zjednoczonych Ameryki i tak jak te, które przegłosował Parlament Europejski; wartości graniczne oparte są na aktualnych procedurach badań ustanowionych w dyrektywie 70/220/EWG i muszą być ponownie sprawdzone, gdy zostaną uzupełnione o badanie reprezentatywne dla warunków na obszarach pozamiejskich;

w świetle znaczącej roli odgrywanej przez emisje zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych i ich udziału we wpływie gazów na powstawanie efektu cieplarnianego w szczególności ich emisje CO2 muszą być ustabilizowane i sukcesywnie zmniejszone zgodnie z decyzją Rady Zarządzającej Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) z dnia 24 maja 1989 r., w szczególności jej pkt 11 lit. d),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W ppkt 5.2.1.1.4. ostatni wiersz tabeli otrzymuje brzmienie:

"C < 1 400 19 5 -".

2. W ppkt 7.1.1.1. ostatni wiersz tabeli otrzymuje brzmienie:

"C < 1 400 22 5,8 -".

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1990 r. żadne Państwo Członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do zanieczyszczenia powietrza przez emisje z silników o pojemności poniżej 1.400 cm3:

– odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG(11) ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG(12), lub udzielenia krajowej homologacji typu,

lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdu silnikowego,

w przypadku gdy emisje z tego typu pojazdu silnikowego lub z tych pojazdów są zgodne z przepisami dyrektywy 70/220/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 lipca 1992 r., w odniesieniu do typów pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 1.400 cm3, Państwa Członkowskie:

– nie wydają już dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG,

– odmawiają udzielenia krajowej homologacji typu pojazdu silnikowego,

z którego emisje nie spełniają wymogów załączników do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 31 grudnia 1992 r., w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 1.400 cm3, Państwa Członkowskie zabraniają pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów, z których emisje nie spełniają wymogów załączników do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie mogą przewidzieć ulgi podatkowe dla pojazdów objętych niniejszą dyrektywą. Takie ulgi są zgodne z postanowieniami Traktatu oraz spełniają następujące warunki:

– mają zastosowanie do wszystkich produkowanych w kraju samochodów oraz pojazdów przywożonych w celu wprowadzenia do obrotu w Państwie Członkowskim i mających zamontowane wyposażenie pozwalające na spełnienie z wyprzedzeniem europejskich norm, które mają być spełnione w 1992 r.,

– wygasają w terminie ustanowionym w art. 2 ust. 3 dla obowiązkowego wejścia w życie wartości emisji dla nowych pojazdów,

– dla każdego typu pojazdu mają wartość znacząco niższą niż rzeczywisty koszt wyposażenia zamontowanego w celu osiągnięcia wartości ustalonych dla jego montowania w pojeździe.

Komisja powiadamiana jest o wszelkich planach wprowadzenia lub zmiany ulg podatkowych określonych w akapicie pierwszym w terminie pozwalającym jej na przekazanie uwag.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1990 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  5

Przed końcem 1990 r. Rada, na wniosek Komisji, stanowiąc większością kwalifikowaną, decyduje o:

– ustaleniu, również dla pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności większej lub równej 1.400 cm3, dat i norm ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie poprawionej europejskiej procedury badań obejmującej cykl jazdy pozamiejskiej,

– włączeniu do tej poprawionej europejskiej procedury badań wartości granicznych ustanowionych w niniejszej dyrektywie dla pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 1.400 cm3.

Artykuł  6

Stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, który bierze pod uwagę wyniki trwających prac dotyczących efektu cieplarnianego, Rada decyduje o środkach przeznaczonych do ograniczenia emisji CO2 z pojazdów silnikowych.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.

W imieniu Rady
R. DUMAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 56 z 27.2.1988, str. 9 oraz Dz.U. C 134 z 31.5.1989, str. 8.

(2) Dz.U. C 262 z 10.10.1988, str. 89 oraz Dz.U. C 120 z 16.5.1989.

(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 7.

(4) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.

(6) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.

(7) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.

(8) Dz.U. L 223 z 14.8.1978, str. 48.

(9) Dz.U. L 197 z 20.7.1983, str. 1.

(10) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.

(11) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(12) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.226.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/458/EWG zmieniająca w odniesieniu do europejskich norm emisyjnych dla samochodów o pojemności mniejszej niż 1,4 litra dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczanie powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych
Data aktu: 18/07/1989
Data ogłoszenia: 03/08/1989
Data wejścia w życie: 24/07/1989, 01/05/2004