Rozporządzenie 675/88 ustanawiające szczegółowe zasady pomocy produkcyjnej w odniesieniu do niektórych odmian ryżu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 675/88
z dnia 15 marca 1988 r.
ustanawiające szczegółowe zasady pomocy produkcyjnej w odniesieniu do niektórych odmian ryżu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3990/87(2), w szczególności jego art. 8a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 3878/87 z dnia 18 grudnia 1987 r. w sprawie pomocy produkcyjnej do niektórych odmian ryżu(3) określa ogólne zasady przyznawania pomocy; do Komisji należy określenie właściwych zasad szczegółowych;

obszary produkcji ryżu i te jego odmiany, których produkcja może być objęta pomocą, określone są w rozporządzeniu (EWG) nr 3878/87;

zgodnie z przepisami art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3878/87, Państwa Członkowskie mają wprowadzić system kontroli oraz system deklaracji w odniesieniu do obszarów pod uprawę i wysiewanych odmian ryżu w celu zagwarantowania, że produkt będący przedmiotem wniosku o przyznanie pomocy spełnia warunki przyznania tej pomocy; deklaracje, które traktuje się jak wnioski o przyznanie pomocy, muszą zawierać minimum informacji dla celów kontroli przeprowadzanej przez Państwa Członkowskie;

niektóre zasady dotyczące kontroli przewidziane w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 3878/87 powinny zostać jaśniej sprecyzowane przez określenie zakresu niezbędnych informacji, które podlegają kontroli, a także, z uwagi na koszty i utrudnienia administracyjne, uproszczonego systemu deklaracji w odniesieniu do małych obszarów;

należy wprowadzić przepisy mające na celu z jednej strony przyjęcie środków zniechęcających do składania deklaracji niezgodnych ze stanem faktycznym, a z drugiej strony gwarantujące zachowanie prawa do korzystania z pomocy w przypadkach siły wyższej i klęsk żywiołowych;

w celu umożliwienia rolnikom pełnego korzystania z pomocy należy ustalić okres, w którym pomoc ta musi być świadczona oraz kurs wymiany, stosowany do przeliczania kwot pomocy na walutę krajową;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Pomoc określoną w art. 8a rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 przyznaje się w odniesieniu do produkcji odmian ryżu wymienionych w Załączniku B do rozporządzenia (EWG) nr 3878/87, uprawianych na obszarach wymienionych w Załączniku A do tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Pomoc przyznaje się wyłącznie w odniesieniu do obszarów:

a) które zostały faktycznie obsiane, na których odbyły się zwyczajne prace związane z uprawą i na których ryż osiągnął stadium dojrzałości;

b) które są przedmiotem deklaracji złożonych zgodnie z systemem określonym w art. 3, ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3878/87.

Artykuł  3
1.
W ramach systemu określonego w art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3878/87:

a) każdy zainteresowany producent ryżu obowiązany jest przedstawić właściwemu organowi w swoim Państwie Członkowskim jedną wspólną deklarację dla wszystkich obszarów, w odniesieniu do których ubiega się o pomoc. Niedopełnienie tego warunku powoduje odrzucenie wniosku o udzielenie pomocy. Deklaracje należy składać przed upływem terminu, który zostanie określony przez Państwa Członkowskie, jednak nie później niż dnia 15 lipca każdego roku w odniesieniu do następnego roku gospodarczego;

b) deklaracje muszą zawierać co najmniej następujące informacje:

– nazwisko, imię i adres wnioskodawcy,

– obszary upraw, powierzchnia w hektarach i arach oraz numer katastralny tych obszarów lub, jeżeli nie ma takiego numeru, opis, który przedstawiciel organu odpowiedzialnego za inspekcję obszarów upraw uznał za równoważny z podaniem tego numeru, jak również nazwiska, imiona i adresy właścicieli tych obszarów,

– dni siewu, przewidywany miesiąc i 10-dniowy okres zbioru,

– odmiana ryżu, jaki został zasiany.

Do deklaracji muszą być dołączone faktury zakupu oraz dokumenty kwalifikujące materiał siewny.

2.
Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji:

– najpóźniej do dnia 30 lipca roku produkcji, dane na temat obszarów i odmian zasianego ryżu, które były przedmiotem deklaracji,

– najpóźniej do dnia 30 listopada roku produkcji, dane na temat obszarów i odmian zasianego ryżu, w odniesieniu do których ma zostać przyznana pomoc.

Artykuł  4
1.
Zgodnie z przepisami art. 3 i 4 rozporządzenia (EWG) nr 3878/87, kontrole muszą zapewniać, że produkt, w odniesieniu do którego wnosi się o udzielenie pomocy, spełnia określone warunki przyznania takiej pomocy, w szczególności w zakresie uprawnienia podmiotu do otrzymania pomocy, faktycznie uprawianego obszaru oraz zasianych odmian ryżu.
2.
Systematyczne kontrole na miejscu, określone w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 3878/87 obejmują każdy hektar gruntów będących przedmiotem deklaracji.

Jednakże w odniesieniu do deklaracji dotyczących obszarów mniejszych niż dwa hektary kontrole mogą się ograniczać jedynie do kontroli administracyjnej oraz kontroli na miejscu co najmniej 30 % łącznej liczby złożonych deklaracji.

Artykuł  5 1
1.
Jeśli podczas kontroli ustalany obszar okaże się większy od zgłoszonego we wniosku, do celów obliczenia pomocy wykorzystuje się obszar zgłoszony.
2.
Jeśli podczas kontroli ustalany obszar okaże się mniejszy od zgłoszonego we wniosku, do celów obliczenia pomocy wykorzystuje się obszar ustalony. Jednakże z wyjątkiem przypadków siły wyższej, obszar ustalony zostaje zmniejszony:

– o dwukrotność stwierdzonej różnicy, jeżeli jest ona większa niż 2 % lub 2 hektary, ale nie większa niż 10 % ustalonego obszaru,

– o 30 %, jeśli stwierdzona różnica jest większa niż 10 %, ale nie większa niż 20 % ustalonego obszaru.

Jeśli różnica jest większa niż 20 % ustalonego obszaru lub wniosek był celowo sfałszowany, lub niezgodności są wynikiem poważnego zaniedbania, wówczas nie przyznaje się żadnej pomocy.

Niniejszy ustęp stosuje się bez uszczerbku dla jakichkolwiek dalszych sankcji przewidzianych na mocy prawa krajowego.

Artykuł  6

W przypadku, gdy uprawa nie osiągnęła stadium dojrzałości, właściwe władze krajowe mogą uznać, że wystąpienie siły wyższej lub klęsk żywiołowych na uprawianym obszarze uzasadnia przyznanie pomocy podmiotowi, który złożył deklarację w odniesieniu do tego obszaru.

O wszystkich przypadkach siły wyższej lub klęsk żywiołowych określonych w powyższym akapicie należy powiadomić w terminie trzech dni od ich zaistnienia właściwą władzę Państwa Członkowskiego. Dowody na to, że zdarzenia takie faktycznie miały miejsce, należy przedstawić w terminie jednego miesiąca od złożenia takiego powiadomienia.

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o przypadkach, które uznają za przypadki wystąpienia siły wyższej lub za klęski żywiołowe.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie wypłacają kwotę pomocy w walucie krajowej nie wcześniej niż dnia 15 grudnia każdego roku produkcji i nie później niż dnia 31 stycznia roku następnego.

Kwotę pomocy przelicza się na walutę krajową, stosując rolniczy kurs wymiany z dnia 1 września roku produkcji.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję przed dniem 1 maja 1988 r. o środkach podjętych na mocy niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 marca 1988 r.

W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 166z 25.6 1976, str. 1.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12 1987, str. 15.

(3) Dz.U. L 365 z 24.12 1987, str. 3.

1 Art. 5 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 3048/93 z dnia 4 listopada 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.273.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 1993 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.70.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 675/88 ustanawiające szczegółowe zasady pomocy produkcyjnej w odniesieniu do niektórych odmian ryżu
Data aktu: 15/03/1988
Data ogłoszenia: 16/03/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/03/1988