Dyrektywa 85/347/EWG zmieniająca dyrektywę 68/297/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa użytkowych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 8 lipca 1985 r.
zmieniająca dyrektywę 68/297/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa użytkowych pojazdów silnikowych

(85/347/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 1985 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 i 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 68/297/EWG(4) zmieniona dyrektywą 83/127/EWG(5) ustanowiła minimalną ilość paliwa w zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych, która musi być dopuszczona do obrotu bez opłat celnych na granicach wewnętrznych Wspólnoty;

w celu uproszczenia przekraczania tych granic, w początkowym etapie należy podwyższyć wymienioną ilość w odniesieniu do pojazdów przeznaczonych i nadających się do transportu osób. Rada ma zadecydować w późniejszym terminie w sprawie podwyższenia ilości stosowanych do pojazdów przeznaczonych i nadających się do transportu rzeczy;

należy określić pojęcie "typowy zbiornik paliwa",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 86/297/EWG wprowadza się w następujące zmiany:

1. Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Państwa Członkowskie, zgodnie z niniejszą dyrektywą ujednolicają przepisy dotyczące bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliwa znajdującego się w typowych zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych, przekraczających wspólne granice między Państwami Członkowskimi."

2. Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy:

- »użytkowy pojazd silnikowy« oznacza każdy silnikowy pojazd drogowy, który pod względem konstrukcji i wyposażenia jest przeznaczony i nadaje się do transportu odpłatnego lub nieodpłatnego:

a) więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę;

b) rzeczy;

- »typowe zbiorniki paliwa«: oznaczają zbiorniki na stałe zamocowane przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy oraz w których zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego.

Zbiorniki gazowe wbudowane w pojazdach silnikowych, przeznaczone do bezpośredniego wykorzystania gazu jako paliwa, są również uznawane za typowe zbiorniki paliwa."

3. W art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie dopuszczają do obrotu bez opłat celnych następujące ilości paliwa znajdujące się w typowych zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych:

a) 200 litrów na pojazd i na przejazd w przypadku pojazdów, które przeznaczone są i nadają się do odpłatnego lub nieodpłatnego transportu rzeczy;

b) 600 litrów na pojazd i na przejazd w przypadku pojazdów, które przeznaczone są i nadają się do przewożenia ponad dziewięciu osób, włączając kierowcę.

Stanowiąc zgodnie z procedurami przewidzianymi w Traktacie w tym zakresie, Rada zdecyduje, na wniosek Komisji, najpóźniej do dnia 1 lipca 1986 r. w sprawie podwyższenia ilości paliw dopuszczonych do obrotu bez opłat celnych oraz znajdujących się w typowych zbiornikach paliwa pojazdów określonych w lit. a) akapit pierwszy."

4. Skreśla się art. 5.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 1 października 1985 r. oraz niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 1985 r.

W imieniu Rady
J. SANTER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 95 z 6.4.1984, str. 4.

(2) Dz.U. C 172 z 2.7.1984, str. 15.

(3) Dz.U. C 248 z 17.9.1984, str. 13.

(4) Dz.U. L 175 z 23.7.1968, str. 15.

(5) Dz.U. L 91 z 9.4.1983, str. 28.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.183.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/347/EWG zmieniająca dyrektywę 68/297/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa użytkowych pojazdów silnikowych
Data aktu: 08/07/1985
Data ogłoszenia: 16/07/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/07/1985