(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(4) ustanawia, między innymi, w załączniku I wymagania dotyczące minimalnej liczby punktów mocowania pasów bezpieczeństwa, które należy umieścić w pojazdach kategorii M1, określonych w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 80/1267/EWG(6);
w interesie bezpieczeństwa drogowego instalacja pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, zgodnych z dyrektywą Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(7), od chwili obecnej powinna być wymagana w pojazdach należących do niektórych kategorii M i N oraz powinno się zezwalać i zachęcać do ich instalacji w pojazdach należących do pozostałych kategorii M i N; konieczne jest, w ramach homologacji typu EWG pojazdów silnikowych, ustanowienie przepisów regulujących instalowanie punktów mocowania dla różnych kategorii pojazdów; w tym celu zakres dyrektywy 76/115/EWG musi zostać rozszerzony tak, aby producenci mogli wyposażać takie pojazdy w punkty mocowania zgodne z wymogami tej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe dzięki postępowi technicznemu w dziedzinie budowy pojazdów silnikowych;
w tym celu dyrektywa 76/115/EWG powinna zostać zmieniona;
zmiana tej dyrektywy oznacza, że pewne wymogi zawarte w załączniku I do dyrektywy 76/115/EWG powinny zostać dostosowane do postępu technicznego; wejście w życie przepisów obecnej dyrektywy należy skoordynować w czasie z wejściem w życie przepisów, które, po przyjęciu obecnej dyrektywy, będą następnie przyjęte w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów załączników do dyrektywy 76/115/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.
| W imieniu Rady | |
| P. WALKER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 5.
(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1988, str. 77.
(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.
(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.
(7) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1981.209.30 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych |
| Data aktu: | 20/07/1981 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/1981 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/07/1981 |