Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 lipca 1981 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

(81/575/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(4) ustanawia, między innymi, w załączniku I wymagania dotyczące minimalnej liczby punktów mocowania pasów bezpieczeństwa, które należy umieścić w pojazdach kategorii M1, określonych w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 80/1267/EWG(6);

w interesie bezpieczeństwa drogowego instalacja pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, zgodnych z dyrektywą Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(7), od chwili obecnej powinna być wymagana w pojazdach należących do niektórych kategorii M i N oraz powinno się zezwalać i zachęcać do ich instalacji w pojazdach należących do pozostałych kategorii M i N; konieczne jest, w ramach homologacji typu EWG pojazdów silnikowych, ustanowienie przepisów regulujących instalowanie punktów mocowania dla różnych kategorii pojazdów; w tym celu zakres dyrektywy 76/115/EWG musi zostać rozszerzony tak, aby producenci mogli wyposażać takie pojazdy w punkty mocowania zgodne z wymogami tej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe dzięki postępowi technicznemu w dziedzinie budowy pojazdów silnikowych;

w tym celu dyrektywa 76/115/EWG powinna zostać zmieniona;

zmiana tej dyrektywy oznacza, że pewne wymogi zawarte w załączniku I do dyrektywy 76/115/EWG powinny zostać dostosowane do postępu technicznego; wejście w życie przepisów obecnej dyrektywy należy skoordynować w czasie z wejściem w życie przepisów, które, po przyjęciu obecnej dyrektywy, będą następnie przyjęte w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów załączników do dyrektywy 76/115/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/115/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy kategorii M lub N określonych w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do ruchu drogowego, wyposażony w co najmniej cztery koła, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h."

2. W załączniku I:

a) ppkt 4.3.1 otrzymuje brzmienie:

"4.3.1. Dla przednich siedzeń pojazdów należących do kategorii M1, M2 (z wyjątkiem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.500 kg oraz pojazdów posiadających specjalnie zaprojektowane miejsca stojące dla pasażerów) oraz kategorii N1, N2 i N3 instaluje się dwa dolne punkty mocowania i jeden górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa. Jednakże dla przednich siedzeń środkowych za wystarczające uważa się dwa dolne punkty mocowania pasów, w przypadku gdy szyba przednia znajduje się poza strefą odniesienia zdefiniowaną w załączniku II do dyrektywy 74/60/EWG. W stosunku do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa szyba przednia jest uważana za część strefy odniesienia, jeżeli może ona wejść w kontakt statyczny z urządzeniem pomiarowym według metody opisanej w załączniku II."

b) skreśla się ppkt 4.3.1.1 i 4.3.1.2,

c) ppkt 4.3.2 otrzymuje brzmienie:

"4.3.2. Dla innych siedzeń zewnętrznych w pojazdach należących do kategorii M1 instaluje się dwa dolne punkty mocowania i jeden górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa."

d) ppkt 4.3.3 otrzymuje brzmienie:

"4.3.3. Dla wszystkich innych siedzeń pojazdów kategorii M1 i dla innych siedzeń niechronionych w pojazdach należących do kategorii innych niż M1, określonych w ppkt 4.3.1, obowiązkowe są co najmniej dwa dolne punkty mocowania pasa bezpieczeństwa.

Do celów definicji »siedzenia chronionego«, określenie »przestrzeń chroniona« oznacza przestrzeń znajdującą się przed siedzeniem i zawartą:

- między dwoma płaszczyznami poziomymi, jedną przechodzącą przez punkt H a drugą znajdującą się 400 mm nad nią;

- między dwoma pionowymi płaszczyznami wzdłużnymi, które są symetryczne względem punktu H i oddalone od siebie o 400 mm;

- za pionową płaszczyzną poprzeczną 1,30 mm od punktu H.

W obrębie każdej pionowej płaszczyzny poprzecznej określenie »strefa ekranowa« oznacza powierzchnię ciągłą, taką że jeżeli dokonuje się rzutu poziomego wzdłużnego kuli o średnicy 165 mm przez jakikolwiek punkt tej strefy oraz przez środek kuli, w żadnym punkcie przestrzeni chronionej nie ma jakiejkolwiek szczeliny, w której zmieściłaby się ta kula.

Siedzenie uważa się za chronione, jeżeli łączna powierzchnia stref ekranowych w obrębie przestrzeni chronionej wynosi przynajmniej 800 cm2."

e) ppkt 4.3.4 otrzymuje brzmienie:

"4.3.4. W przypadku wszystkich siedzeń składanych, a także dla wszystkich siedzeń wszelkich pojazdów nieobjętych ppkt 4.3.1, 4.3.2 lub 4.3.3 nie wymaga się instalacji punktów mocowania pasów bezpieczeństwa. Jednak jeżeli pojazd jest wyposażony w punkty mocowania do takich siedzeń, takie punkty mocowania muszą być zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w dniu będącym jednocześnie dniem wejścia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy, która ma być przyjęta po niniejszej dyrektywie zgodnie z art. 6 dyrektywy 76/115/EWG, tak aby można było dostosować do postępu technicznego wymogi załączników do dyrektywy 76/115/EWG. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.

W imieniu Rady
P. WALKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 5.

(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1988, str. 77.

(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.

(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(7) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.209.30

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych
Data aktu: 20/07/1981
Data ogłoszenia: 29/07/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/07/1981