Rozporządzenie 1842/81 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 dotyczącego ogólnych zasad przyznawania refundacji dostosowywanych w przypadku zbóż wywożonych w postaci niektórych napojów alkoholowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 1842/81
z dnia 3 lipca 1981 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 dotyczącego ogólnych zasad przyznawania refundacji dostosowywanych w przypadku zbóż wywożonych w postaci niektórych napojów alkoholowych

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2727/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1784/81(2), w szczególności jego art. 16 ust. 6 oraz art. 24,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1188/81 z dnia 28 kwietnia 1981 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania refundacji dostosowanych w przypadku zbóż wywożonych w postaci niektórych napojów alkoholowych, a także kryteria ustalania wysokości takich refundacji oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3035/80 dotyczące niektórych produktów nie objętych załącznikiem II do Traktatu(3), w szczególności jego art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 stawką refundacji jest stawka, którą stosuje się w dniu poddania zboża kontroli; w związku z tym dniem, który należy uwzględnić, jest dzień przyjęcia przez władze celne deklaracji płatności sporządzonej przez zainteresowaną osobę, która wyraża w ten sposób zamiar przeprowadzenia destylacji i dokonania wywozu produktów oraz zakwalifikowania się do otrzymania refundacji; deklaracja ta powinna zawierać informacje niezbędne do obliczenia wysokości kwoty refundacji;

dla celów art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81, w szczególności wyznaczenia współczynnika, konieczne jest zdefiniowanie znaczenia "całkowitych ilości wywozu" oraz "całkowitych ilości wprowadzanych do obrotu";

w celu stosowania niniejszego rozporządzenia konieczne jest ustalenie, czy produkty opuściły Wspólnotę, a w niektórych przypadkach powinno być znane także miejsce ich przeznaczenia; z tego powodu należy odwołać się do definicji wywozu określonej w dyrektywie Rady 81/177/EWG(4) oraz do dowodów przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2730/79 z dnia 29 listopada 1979 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1663/81(6);

należy przewidzieć przepisy, że Państwa Członkowskie przekazują Komisji niezbędne informacje;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Otrzymanie refundacji wywozowej na zboża wywożone w postaci jednego z napojów alkoholowych objętych rozporządzeniem (EWG) nr 1188/81 podlega wymogowi złożenia u właściwych władz deklaracji, zwanej dalej "deklaracją płatności", w której podmiot wyraża swój zamiar przeprowadzenia destylacji zboża w celu wyprodukowania jednego z napojów alkoholowych objętych tym rozporządzeniem.
2.
Deklaracja płatności zawiera wszystkie dane szczegółowe niezbędne do wyznaczenia wysokości kwoty refundacji, w szczególności:

a) opis zboża lub słodu zgodnie z nazewnictwem stosowanym dla refundacji;

b) masę netto produktów.

c) 1 zawartość wilgoci.

3.  2 Dla celów niniejszego rozporządzenia waga zbóż, którą należy uwzględniać przy obliczaniu kwoty płatności, to waga netto, jeżeli zawartość wilgoci jest nie wyższa niż 16 %. Jeżeli zawartość wilgoci w użytych zbożach przekracza 16 %, ale nie jest wyższa niż 17 %, przy obliczaniu kwoty płatności należy uwzględnić wagę zboża netto minus 1 %. Jeżeli zawartość wilgoci w użytych zbożach przekracza 17 %, ale nie jest wyższa niż 18 %, obniżenie wagi wynosi 2 %. W przypadku zboża o współczynniku wilgotności powyżej 18 % obniżenie wagi wynosi dwa punkty procentowe dla każdego procenta wilgoci powyżej 16 %.

Dla celów niniejszego rozporządzenia waga słodu innego niż słód zielony określony w art. 10, którą należy uwzględniać przy obliczaniu kwoty płatności, to waga netto, jeżeli zawartość wilgoci jest nie wyższa niż 7 %. Jeżeli zawartość wilgoci przekracza 7 %, ale nie jest wyższa niż 8 %, przy obliczaniu kwoty płatności należy uwzględnić wagę netto słodu minus 1 %. Jeżeli zawartość wilgoci przekracza 8 %, obniżenie wagi wynosi dwa punkty procentowe dla każdego procenta wilgoci powyżej 7 %.

Wspólnotowa metoda odniesienia w celu określenia zawartości wilgoci w zbożach i słodzie przeznaczonych do produkcji napojów alkoholowych określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 1188/81 jest przedstawiona w załączniku II do rozporządzenia (EWG) nr 2731/75.

Artykuł  2
1.
W momencie przyjęcia deklaracji płatności zboża lub słód są umieszczane pod kontrolą celną lub kontrolą administracyjną, określoną w art. 3 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81, do czasu przeprowadzenia destylacji.
2.
Dzień przyjęcia deklaracji płatności określa wysokość stawki refundacji.
Artykuł  3
1.
Do określenia wysokości kwoty refundacji wykorzystuje się wyniki badania deklaracji płatności w połączeniu lub nie z wynikami badania zboża lub słodu.
2.
Ustęp 1 nie wyklucza późniejszej weryfikacji przez właściwe władze zainteresowanego Państwa Członkowskiego lub też wszelkich następstw takiej weryfikacji, które mogą wyniknąć ze stosowania obowiązujących przepisów.
Artykuł  4
1.
W odniesieniu do procedur kontroli procesu destylacji, łącznie z uzyskaną produkcją, zboża lub słód podlegają regułom, które stosuje się w odniesieniu do uszlachetniania czynnego.
2.
Produkty uboczne procesu przetwórczego są zwolnione z kontroli, jeśli ustalono, że nie przekraczają one ilości zwyczajnie uzyskiwanych produktów ubocznych.
3.
Nie przyznaje się żadnej refundacji, jeśli zboża lub słód nie mają solidnej i dobrej jakości handlowej.
Artykuł  5
1.
Refundację wypłaca się tylko po przedstawieniu deklaracji płatności, która powinna także zawierać potwierdzenie, że zboże lub słód zostały poddane destylacji. Potwierdzenie takie dostarczają właściwe władze.
2.
Refundację wypłaca Państwo Członkowskie, w którym przyjęto deklarację płatności.
3.
Zwrot wypłaca się wyłącznie na wniosek złożony na piśmie przez przedsiębiorcę. Państwa Członkowskie mogą nakazać zastosowanie w tym celu specjalnego formularza.
4.
Z wyjątkiem przypadków siły wyższej dokumenty wymagane w celu przyznania refundacji należy złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia, w którym właściwe władze przyjęły deklarację płatności, w przeciwnym wypadku prawo do uzyskania refundacji przepada.
Artykuł  6 3
1.
Dla celów art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81:

a) "łączne ilości wywozu" oznaczają ilości napojów alkoholowych spełniające warunki art. 9 ust. 2 Traktatu i wywożone do miejsc przeznaczenia, w odniesieniu do których stosuje się refundacje. Dowody, które należy przedstawić są wymienione w art. 12;

b) "łączne ilości wprowadzone do obrotu" oznaczają ilości napojów alkoholowych spełniające warunki art. 9 ust. 2 Traktatu, które zostały ostatecznie wysłane z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi z zakładu produkcyjnego bądź pomieszczeń i urządzeń do przechowywania.

2.
Jednakże, jeśli Państwa Członkowskie, dopuszczając przywóz zbóż objętych procedurą uszlachetniania czynnego:

– określą ilości zboża przedstawiane organom celnym, z zastosowaniem współczynnika określonego w art. 9, oraz

– zapewnią, że ilość zbóż, która w wyniku zastosowaniu współczynnika jest dopuszczona do swobodnego obrotu, może być użyta do wyrobu napojów alkoholowych określonych w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81.

"Łączne ilości wywozu" i "łączne ilości wprowadzone do obrotu" oznaczają ilości napojów alkoholowych, wymienione w ust. 1 i dodatkowo napojów alkoholowych, co do których uznaje się, że przeszły pełny proces przetwarzania w ramach procedury uszlachetniania czynnego.

3.
Ustęp 2 tiret pierwsze nie ma zastosowania, w przypadku gdy są spełnione warunki stosowania art. 3 ust. 2 tiret pierwsze lub art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81.
4.
Ustęp 2 nie ma wpływu na dostosowanie współczynnika w celu zapewnienia zapłaty przywozowych opłat wyrównawczych w odniesieniu do produktów ubocznych uzyskanych w ramach procedury uszlachetniania czynnego, ale nieprzeznaczonych na wywóz.
5.
W przypadku gdy ma zastosowanie ust. 2, zboże dopuszczone do swobodnego obrotu, określone w niniejszym ustępie tiret drugie, nie kwalifikuje się do refundacji wywozowej.
Artykuł  7

Jeśli na podstawie art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 refundacja została zniesiona lub jeśli została ponownie wprowadzona, współczynnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81, należy zmniejszyć lub zwiększyć, w miarę potrzeb, proporcjonalnie w stosunku ilości, które zostały wywiezione poprzedniego roku do miejsc przeznaczenia, w odniesieniu do których refundacja została zniesiona lub wprowadzona ponownie, do ilości całkowitych wywiezionych w danym roku. Ilości wywiezione można określić na podstawie istniejących danych.

Artykuł  8

Dla celów art. 6 lit. a) uznaje się, że wywóz napojów alkoholowych nastąpił w dniu zakończenia celnych formalności wywozowych.

Jednakże, jeżeli na podstawie art. 14 ust. 2 dowód wywozu zostanie przedstawiony zbyt późno, aby można było zaliczyć daną przesyłkę do wywozu dokonanego w tym samym roku kalendarzowym, daną przesyłkę należy zaliczyć do wywozu dokonanego w następnym roku kalendarzowym.

Artykuł  9 4

Współczynnik określony w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 jest ustalany przed dniem 1 lipca każdego roku.

Współczynnik stosuje się od tego dnia do dnia 30 czerwca następnego roku.

Współczynnik jest ustalany zgodnie z informacjami dostarczanymi przez Państwa Członkowskie za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok ustalenia współczynnika.

Artykuł  10 5

Współczynnik obliczania równoważnika słodu wyrażonego w jęczmieniu określony w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 wynosi 1,33.

Jeżeli jednak kontroli poddany został słód zielony o zawartości wilgoci między 43 a 47 %, współczynnik obliczania równoważnika słodu zielonego wyrażonego w słodzie z zawartością wilgoci 7 % wynosi 0,57.

Artykuł  11
1.
Zaliczka, w wysokości równej dopłacie, z chwilą umieszczenia zboża lub słodu pod kontrolą podlega obowiązkowi złożenia zabezpieczenia w wysokości kwoty, jaka ma zostać wypłacona, zwiększonej o:

a) 5 %, jeśli przedsiębiorca podejmuje się dokonać destylacji zboża w ciągu 30 dni od dnia zaakceptowania deklaracji płatności;

b) 15 % w innych przypadkach.

2.
Z kwoty należnej refundacji potrąca się sumę wypłaconą tytułem zaliczki, z chwilą przedstawienia dowodu dokonania destylacji zbóż lub słodu oraz jeśli, stosując się do ust. 1 lit. a), destylację przeprowadzono w nakazanym okresie.
3.
Zwolnienie zabezpieczenia jest uwarunkowane przedstawieniem dowodu, że zboże lub słód zostały poddane destylacji, w miarę potrzeb, przed upływem nakazanego okresu. Na wniosek osoby zainteresowanej Państwa Członkowskie mogą zwalniać zabezpieczenie w ratach proporcjonalnie do ilości zboża lub słodu, w odniesieniu do których został przedstawiony dowód poddania destylacji.
Artykuł  12
1.
Dla celów art. 6 dowodem dokonania wywozu oraz, w przypadku gdy stosuje się art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81, dowodem przywozu do państwa nieczłonkowskiego, w odniesieniu do którego stosuje się refundację, są dowody przewidziane w rozporządzeniu (EWG) nr 2730/79.
2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia pojęcie "wywóz" oznacza:

– wywóz według definicji zamieszczonej w dyrektywie 81/177/EWG, oraz

– dostawy do miejsc przeznaczenia objętych art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2730/79.

3. 6
Produkty umieszczone w magazynie żywności zatwierdzone zgodnie z art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2730/79 także uznaje się za wywiezione.

Jeżeli produkty zostały umieszczone w takim magazynie, przepisy art. 26-29 wyżej wymienionego rozporządzenia, stosuje się mutatis mutandis.

Artykuł  13
1.
Dla celów niniejszego rozporządzenia deklaracje złożone z chwilą ukończenia celnych formalności wywozowych muszą zawierać:

a) opis właściwych napojów alkoholowych, zgodnie z nazewnictwem Wspólnej Taryfy Celnej;

b) ilości wywożonych napojów alkoholowych, wyrażone w litrach czystego alkoholu;

c) opis lub inną adnotację dotyczącą składu napojów alkoholowych, umożliwiającą określenie rodzaju użytego zboża;

d) Państwo Członkowskie miejsca produkcji.

2.
Dla celów ust. 1 lit. c) w przypadku gdy napój spirytusowy uzyskano z różnych rodzajów zbóż i jest on wynikiem powstałej mieszanki, wystarczy podać ten fakt w deklaracji.
Artykuł  14
1.
Aby dana ilość napoju alkoholowego została uznana za wywiezioną, dowody określone w art. 12 muszą być przedłożone wyznaczonym w tym celu władzom, w ciągu sześciu miesięcy od dnia zakończenia celnych formalności wywozowych.
2.
Jeżeli nie można przedstawić dowodów w wyznaczonym terminie, pomimo podjęcia przez eksportera wszystkich działań z należytą starannością w celu uzyskania dowodów w terminie, eksporter ten może uzyskać przedłużenie terminu. Okres przedłużenia nie może przekraczać sześciu miesięcy.
Artykuł  15
1.
W przypadku zbóż lub słodu poddanych kontroli władz krajowych w okresie od dnia 1 sierpnia 1973 r. do dnia 30 czerwca 1981 r. przedsiębiorcy zamierzający ubiegać się o przyznanie refundacji muszą złożyć u właściwego organu wnioski zawierające następujące dane szczegółowe:

– ilość i rodzaj użytych zbóż lub słodu, oraz

– datę poddania ich kontroli odpowiedniej władzy krajowej.

Właściwy organ w razie potrzeby sprawdza te informacje, wykorzystując wszelkie stosowne dokumenty.

2.
Zainteresowane Państwa Członkowskie przekazują Komisji tak szybko jak to możliwe informacje wyszczególnione w art. 16 ust. 2 lit. a), b), c) i d) odnoszące się do roku 1979.
3.
Zainteresowane Państwa Członkowskie przekazują Komisji przed dniem 16 lipca 1981 r. informacje określone w art. 16 ust. 2 lit. a), b), c) i d) odnoszące się do lat 1972, 1973, 1974, 1975, 1976, 1977 oraz 1978.
4.
Zainteresowane Państwa Członkowskie informują Komisję przed dniem 16 października 1981 r. o ilościach napojów alkoholowych znajdujących się w magazynach w dniu 31 grudnia w latach 1972, 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978 oraz 1979, a także o ilościach wyprodukowanych w tych latach.
Artykuł  16
1.
Państwa Członkowskie informują Komisję o nazwach i adresach właściwych organów.
2. 7
Państwa Członkowskie zgłaszają Komisji przed 16 czerwca każdego roku następujące informacje:

a) ilości zbóż i słodu spełniające warunki art. 9 ust. 2 Traktatu i umieszczone pod kontrolą w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia poprzedniego roku, podzielone zgodnie z klasyfikacją Wspólnej Taryfy Celnej;

b) ilości zbóż i słodu, podzielone zgodnie z klasyfikacją Wspólnej Taryfy Celnej, które były przedmiotem uszlachetniania czynnego w tym okresie;

c) ilości napojów alkoholowych objętych art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81, podzielone według kategorii określonych w art. 17, łącznie z ilościami wywiezionymi i wprowadzonymi do obrotu w tym okresie;

d) ilości napojów alkoholowych wyprodukowanych w ramach uszlachetniania czynnego i wywiezionych do państw trzecich w tym okresie, podzielone według kategorii określonych w art. 17;

e) ilości napojów alkoholowych znajdujące się w magazynach 31 grudnia poprzedniego roku i ilości wyprodukowane w omawianym okresie.

3.
Państwa Członkowskie przekazują również Komisji informacje wymienione w lit. a), b), c) i d) dla każdego kwartału roku kalendarzowego przed 16 października, 16 stycznia oraz 16 kwietnia, w przypadku gdy takie informacje są dostępne.
4. 8
Państwa Członkowskie stosujące art. 6 ust. 2, wraz z informacjami wymienionymi w ust. 2 i 3, przekazują informacje dotyczące ilości zboża określone w art. 6 ust. 2 tiret drugie.
Artykuł  17 9

Dla celów art. 16:

a) "whisky zbożowa" oznacza whisky wyprodukowaną ze słodu i zbóż;

b) "whisky słodowa" oznacza whisky wyprodukowaną wyłącznie ze słodu;

c) "irlandzka whisky kategorii A" oznacza whisky wyprodukowaną wyłącznie ze słodu i zbóż, zawartość słodu wynosi mniej niż 30 %;

d) "irlandzka whisky kategorii B" oznacza whisky wyprodukowaną z jęczmienia i słodu, o co najmniej 30 % słodu;

e) procent zbóż różnych gatunków używanych do produkcji napojów alkoholowych określonych w art. 13 ust. 2 należy ustalić przy uwzględnieniu całkowitej ilości zbóż różnego gatunku używanych do produkcji napojów alkoholowych określonych w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1188/81.

Artykuł  18

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 1981 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 1981 r.

W imieniu Komisji
Gaston THORN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 281 z 1.11.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 177 z 1.7.1981, str. 1.

(3) Dz.U. L 121 z 5.5.1981, str. 3.

(4) Dz.U. L 83 z 30.3.1981, str. 40.

(5) Dz.U. L 317 z 12.2.1979, str. 1.

(6) Dz.U. L 166 z 24.6.1981, str. 9.

1 Art. 1 ust. 2 lit. c) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 897/82 z dnia 20 kwietnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.106.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1982 r.
2 Art. 1 ust. 3:

- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 897/82 z dnia 20 kwietnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.106.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1982 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1981/83 z dnia 18 lipca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.195.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1983 r.

3 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2938/82 z dnia 3 listopada 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.308.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1982 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2187/86 z dnia 11 lipca 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.190.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1986 r.
5 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1981/83 z dnia 18 lipca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.195.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1983 r.
6 Art. 12 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3237/81 z dnia 12 listopada 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.325.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 listopada 1981 r.
7 Art. 16 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2187/86 z dnia 11 lipca 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.190.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1986 r.
8 Art. 16 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2938/82 z dnia 3 listopada 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.308.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1982 r.
9 Art. 17:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3237/81 z dnia 12 listopada 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.325.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1981/83 z dnia 18 lipca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.195.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1983 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.183.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1842/81 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1188/81 dotyczącego ogólnych zasad przyznawania refundacji dostosowywanych w przypadku zbóż wywożonych w postaci niektórych napojów alkoholowych
Data aktu: 03/07/1981
Data ogłoszenia: 04/07/1981
Data wejścia w życie: 07/07/1981, 01/05/2004, 01/07/1981