Dyrektywa 81/333/EWG zmieniająca dyrektywę 79/490/EWG dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/221/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 13 kwietnia 1981 r.
zmieniająca dyrektywę 79/490/EWG dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/221/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep

(81/333/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 maja 1981 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną przez dyrektywę 80/1267/EWG(2), w szczególności jej art. 13,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/221/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną przez dyrektywę 79/490/EWG(4), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

doświadczenie wykazało, że obecne brzmienie pozycji II.5.2 Załącznika do dyrektywy 79/490/EWG odnoszącej się do tylnych zabezpieczeń pojazdów kategorii M1, M2, M3, N1, O1 i O2 jest zbyt ogólnikowe w odniesieniu do szerokości warunkującej spełnienie wymagania; może to prowadzić do różnic w zakresie wymagań stawianych przez różne służby normalizacyjne, co grozi sprzecznością z dyrektywą Rady 74/483/EWG(5) odnoszącą się do wystających elementów pojazdów kategorii M1, a także technicznymi barierami w handlu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 79/490/EWG wprowadza się następujące zmiany:

Tekst pozycji II.5.2 Załącznika zastępuje się tekstem:

"II.5.2. Każdy pojazd z kategorii M1, M2, M3, N1, O1 lub O2 (kategorie według klasyfikacji międzynarodowej określonej w załączniku 1 do dyrektywy Rady 70/156/EWG uwaga b)) uznaje się za spełniający warunek określony w pozycji II.5.1, jeżeli:

- spełnia warunki określone w pozycji II.5.3, lub

- prześwit tylnej części pojazdu bez ładunku nie przekracza 55 cm, na szerokości, która nie jest krótsza o więcej niż 10 cm, z każdej strony tylnej osi (wyłączając wybrzuszenia opon przy podłożu).

W przypadku więcej niż jednej tylnej osi bierze się pod uwagę szerokość najszerszej z nich.

Niniejsze wymaganie musi być spełnione przynajmniej w linii przeprowadzonej w odległości nie większej niż 45 cm od tylnej krawędzi pojazdu.".

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1981 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 kwietnia 1981 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(3) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 23, oraz Dz.U. L 65 z 15.3.1979, str. 42.

(4) Dz.U. L 128 z 26.5.1979, str. 22.

(5) Dz.U. L 266 z 2.10.1974, str. 4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.131.4

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 81/333/EWG zmieniająca dyrektywę 79/490/EWG dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/221/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 13/04/1981
Data ogłoszenia: 18/05/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/04/1981