Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
produkcja zwierzęca zajmuje bardzo ważne miejsce w rolnictwie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej; zadowalający wynik zależy w dużym stopniu od stosowania pasz dobrej jakości;
istnienie reguł dotyczących pasz jest konieczne do zwiększenia wydajności produkcji rolnej, biorąc pod uwagę ważną rolę, jaką w tym kontekście odgrywają mieszanki paszowe;
ustanawiając przepisy dotyczące obrotu mieszanek paszowych należy zadbać o zapewnienie pozytywnego wpływu tych pasz na produkcję zwierzęcą; w związku z tym pasze zawsze muszą być zdrowe, bez żadnych domieszek i muszą spełniać handlowe normy jakości; pasze nie mogą stanowić zagrożenia dla zdrowia zwierząt lub ludzi oraz nie mogą być sprzedawane w sposób mogący wprowadzić w błąd; 1
konieczne jest zapewnienie użytkownikom ścisłych i fachowych informacji na temat składu mieszanek paszowych; w związku z tym należy oznaczyć przynajmniej skład analityczny mieszanek mający bezpośredni wpływ na jakość pasz;
do czasu przyjęcia dalszych przepisów niezbędne jest, uwzględniając praktykę stosowaną w niektórych Państwach Członkowskich, dostarczenie krajowym organom administracji państwowej tymczasowych przepisów, na podstawie których będą one mogły wymagać pełniejszych informacji na temat składu mieszanek paszowych, zarówno ich składu analitycznego, jak i materiałów paszowych; informacje te mogą być wymagane jedynie w formie przewidzianej niniejszą dyrektywą; 2
co więcej, wszyscy producenci pasz powinni mieć możliwość wskazania na etykietach niektórych informacji użytecznych dla nabywców; Państwa Członkowskie zachowują również prawo zezwalające producentom na wskazanie dodatkowych informacji;
do czasu przyjęcia przepisów prawa wspólnotowego Państwa Członkowskie mogą, jeżeli przepisy Państw Członkowskich zawierają takie ograniczenia w momencie przyjęcia niniejszej dyrektywy, w dalszym ciągu wymagać, aby mieszanki paszowe znajdujące się w obrocie na ich terytorium były wytworzone przy użyciu pewnych materiałów paszowych lub aby nie zawierały określonych materiałów paszowych; 3
dopóki Wspólnota nie ustanowi swoich procedur, Państwa Członkowskie nie będą w stanie wymagać lub zezwalać na określanie wartości energetycznych, jeżeli ich przepisy obowiązujące w chwili przyjęcia niniejszej dyrektywy nie wymagają tego lub nie przewidują takiej możliwości;
w celu zapewnienia właściwej ochrony nabywcom mieszanki paszowe powinny być zasadniczo sprzedawane w zapieczętowanych opakowaniach lub zbiornikach; jednakże koniecznie okazuje się dopuszczenie wyjątków od tej zasady w pewnych szczególnych sytuacjach, które zostaną określone przez Wspólnotę;
Państwa Członkowskie muszą zapewnić, aby mieszanki paszowe spełniające wymogi określone w niniejszej dyrektywie nie podlegały żadnym ograniczeniom handlowym dotyczącym oznakowania i pakowania;
Państwa Członkowskie muszą ustanowić odpowiednie mechanizmy kontrolne w celu zapewnienia, aby obrót mieszanek paszowych odbywało się zgodnie z ustanowionymi przepisami; 4
w celu ułatwienia stosowania przewidzianych środków, w szczególności wprowadzenia w miarę potrzeb poprawek i uzupełnień, należy określić procedurę ustanawiającą ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz powołanego decyzją 70/372/EWG(4);
niniejsza dyrektywa zawiera liczne odstępstwa krajowe; w związku z tym konieczne jest ustanowienie przepisów nakazujących dokonanie przeglądu niektórych z nich w określonym terminie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ;
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 2 kwietnia 1979 r.
| W imieniu Rady | |
| J. FRANÇOIS-PONCET | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 34 z 14.4.1971, str. 8.
(2) Dz.U. C 10 z 5.2.1972, str. 35.
(3) Dz.U. C 4 z 20.1.1972, str. 3.
(4) Dz.U. L 170 z 3.8.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 332 z 30.12.1995, str. 15. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 1999/29/WE (Dz.U. L 115 z 4.5.1999, str. 32).
(6) Dz.U. L 237 z 22.9.1993, str. 23.
(7) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 35
(8) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.
(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
- zmieniona przez art. 3 pkt 2 lit. a) dyrektywy nr 86/354/EWG z dnia 21 lipca 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.212.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lipca 1986 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 96/24/EWG z dnia 29 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.125.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 czerwca 1996 r.
- dodana przez art. 3 pkt 2 lit. b) dyrektywy nr 86/354/EWG z dnia 21 lipca 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.212.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lipca 1986 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 96/24/EWG z dnia 29 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.125.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 czerwca 1996 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/2/WE z dnia 28 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.63.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 marca 2002 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 11 pkt 2 lit. b) dyrektywy nr 93/74/EWG z dnia 13 września 1993 r. w sprawie pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych. (Dz.U.UE.L.93.237.23) z dniem 23 września 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 96/24/EWG z dnia 29 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.125.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 czerwca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/16/WE z dnia 10 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.105.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 219/2009 z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.87.109) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 96/24/EWG z dnia 29 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.125.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 czerwca 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/16/WE z dnia 10 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.105.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/2/WE z dnia 28 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.63.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 marca 2002 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/2/WE z dnia 28 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.63.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 marca 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/2/WE z dnia 28 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.63.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 czerwca 2007 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 90/44/EWG z dnia 22 stycznia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.27.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 3 dyrektywy Komisji nr 97/47/WE z dnia 28 lipca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.211.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 sierpnia 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 98/87/WE z dnia 13 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.318.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/61/WE z dnia 18 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.162.67) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1999 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1979.86.30 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi |
| Data aktu: | 02/04/1979 |
| Data ogłoszenia: | 02/04/1979 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/04/1979 |