Dyrektywa 79/869/EWG dotycząca metod pomiaru i częstotliwości pobierania próbek oraz analizy wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich

DYREKTYWA RADY
z dnia 9 października 1979 r.
dotycząca metod pomiaru i częstotliwości pobierania próbek oraz analizy wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich

(79/869/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 października 1979 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100 i 235,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3)

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu uzyskania porównywalnych wyników pomiarów zanieczyszczeń we Wspólnocie, program działań Wspólnot Europejskich na rzecz środowiska(4) przewiduje normalizację lub harmonizację stosowanych metod pomiarów;

dyrektywa Rady 75/440/EWG z dnia 16 czerwca 1975 r. dotycząca wymaganej jakości wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich(5), w szczególności jej art. 5 ust. 2, przewiduje przyjęcie polityki Wspólnoty w zakresie częstotliwości pobierania próbek oraz dokonywania analizy parametrów wraz z metodami pomiarów;

wszelkie rozbieżności między już stosowanymi lub przygotowywanymi w różnych Państwach Członkowskich przepisami dotyczącymi metod pomiaru, częstotliwości pobierania próbek oraz dokonywania analizy każdego z parametrów w celu określenia jakości wód powierzchniowych, mogą stwarzać nierówne warunki konkurencji, w rezultacie bezpośrednio wpływać na funkcjonowanie wspólnego rynku; dlatego niezbędne staje się zbliżenie ustawodawstw z tej dziedziny, zgodnie z art. 100 Traktatu;

wydaje się niezbędne, aby temu zbliżeniu ustawodawstw towarzyszyło działanie wspólnotowe, zmierzające do osiągnięcia jednego z celów Wspólnoty w sferze ochrony środowiska naturalnego i poprawy jakości życia poprzez wprowadzenie bardziej wszechstronnego prawodawstwa; zachodzi więc potrzeba ustanowienia w tym celu niektórych przepisów szczególnych; ponieważ wymagane do tego celu uprawnienia nie zostały przewidziane w Traktacie, niezbędne staje się powołanie na art. 235 Traktatu;

dla wykonywanych w Państwach Członkowskich analiz zachodzi potrzeba ustanowienia wspólnych referencyjnych metod pomiaru w celu ustalenia wartości parametrów określających fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne właściwości wód powierzchniowych, przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej;

do celów monitorowania wymaganej jakości, konieczne jest regularne pobieranie minimalnej liczby próbek wód powierzchniowych, aby zmierzyć parametry określone w załączniku II do dyrektywy 75/440/EWG;

minimalna częstotliwość pobierania i dokonywania analizy próbek dla każdego parametru powinna rosnąć proporcjonalnie do objętości pozyskanej wody i liczby zaopatrywanej ludności; częstotliwość powinna też rosnąć wraz ze wzrostem ryzyka związanego z pogarszaniem się jakości wody;

postęp naukowo-techniczny stwarza potrzebę szybkiego dostosowania niektórych wymagań określonych w załączniku I do niniejszej dyrektywy, w celu uwzględnienia w szczególności zmiany poziomów parametrów, określonych w załączniku II do dyrektywy 75/440/EWG; dla ułatwienia wprowadzania niezbędnych środków, należy stworzyć procedurę ustanawiania bliskiej współpracy między Państwami Członkowskimi i Komisją w ramach Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa dotyczy referencyjnych metod pomiaru, częstotliwości pobierania próbek oraz dokonywania analizy parametrów, wymienionych w załączniku II do dyrektywy 75/440/EWG.

Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy:

– "referencyjna metoda pomiaru" oznacza przyjętą zasadę dokonywania pomiaru lub zwięzłego opisu procedury określania wartości parametrów, wymienionych w załączniku I do niniejszej dyrektywy,

– "granica wykrywalności" oznacza minimalną wartość badanego parametru, którą można wykryć,

– "precyzja" oznacza zakres, w którym zawiera się 95 % wyników pomiarów jednej próbki przy użyciu tej samej metody,

– "dokładność" oznacza różnicę między rzeczywistą wartością badanego parametru a otrzymaną średnią wartością doświadczalną.

Artykuł  3
1.
Analiza pobranych próbek wody dotyczy wymienionych w załączniku II do dyrektywy 74/440/EWG parametrów, którym przydzielono wartości I i/lub G.
2.
Państwa Członkowskie stosują referencyjne metody pomiaru, określone w załączniku I do niniejszej dyrektywy, w jak najszerszym zakresie.
3.
Należy przestrzegać wartości granic wykrywalności oraz precyzji i dokładności metod pomiaru, stosowanych do sprawdzania parametrów, wymienionych w załączniku I do niniejszej dyrektywy.
Artykuł  4
1.
Minimalne częstotliwości pobierania próbek oraz dokonywania analizy w ciągu roku każdego z parametrów podano w załączniku II do niniejszej dyrektywy. Pobieranie próbek musi być, w miarę możliwości, rozłożone w ciągu roku tak, aby obraz jakości wody był reprezentatywny.
2.
Próbki wód powierzchniowych muszą być reprezentatywne dla jakości wody w punkcie pobierania próbek, co określono w art. 5 ust. 4 dyrektywy 75/440/EWG.
Artykuł  5

Pojemniki na próbki, środki lub metody wykorzystywane do zachowania części próbki służącej analizie jednego lub większej liczby parametrów, a także przenoszenie i przechowywanie próbek oraz ich przygotowanie do analizy nie mogą powodować znaczących zmian jej wyniku.

Artykuł  6
1.
Właściwe władze Państw Członkowskich ustalają częstotliwości pobierania próbek i dokonywania analiz każdego parametru dla każdego punktu pobierania próbek.
2.
Częstotliwości pobierania próbek i dokonywania analiz są nie mniejsze niż minimalne częstotliwości w ciągu roku, podane w załączniku II do niniejszej dyrektywy.
Artykuł  7
1.
Jeśli prowadzone przez właściwe władze badanie wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej wykaże, że wartości otrzymane dla niektórych parametrów są znacznie lepsze niż wartości ustalone przez Państwa Członkowskie zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 75/440/EWG, zainteresowane Państwo Członkowskie może zmniejszyć częstotliwość pobierania próbek i dokonywania analiz tych parametrów.
2.
Jeśli w przypadkach określonych w ust. 1 nie występują zanieczyszczenia oraz nie ma ryzyka pogorszenia się jakości wody, a jakość badanej wody jest lepsza niż przewidują to wskazania kolumny A1 załącznika II do dyrektywy 75/440/EWG, zainteresowane władze mogą zdecydować, że regularne analizy nie są potrzebne.
Artykuł  8 1

Co trzy lata Państwa Członkowskie przekazują Komisji informacje dotyczące wykonywania niniejszej dyrektywy w formie sprawozdania sektorowego, które obejmuje również inne stosowne dyrektywy wspólnotowe. Sprawozdanie to jest sporządzane na podstawie kwestionariusza lub szkicu opracowanego przez Komisję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG(6). Kwestionariusz lub szkic jest przesyłany Państwom Członkowskim sześć miesięcy przed rozpoczęciem się okresu objętego sprawozdaniem. Sprawozdanie jest przesyłane Komisji w ciągu dziewięciu miesięcy od zakończenia trzyletniego okresu objętego sprawozdaniem.

Pierwsze sprawozdanie obejmuje lata 1993-1995 włącznie.

Komisja publikuje sprawozdanie wspólnotowe w sprawie wykonania dyrektywy w ciągu dziewięciu miesięcy od otrzymania sprawozdań od Państw Członkowskich.

Artykuł  9

Uwzględniając w szczególności zmiany poziomów parametrów określonych w załączniku II do dyrektywy 75/440/EWG, zmiany wymagające dostosowania:

– referencyjnych metod pomiaru wymienionych w załączniku I do niniejszej dyrektywy,

– granic wykrywalności, precyzji i dokładności tych metod,

– materiałów zalecanych na pojemniki,

do postępu technicznego, są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 11 niniejszej dyrektywy.

Artykuł  10
1.
Do celów określonych w art. 9 niniejszym powołuje się Komitet ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego (zwany dalej "Komitetem"), składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich pod przewodnictwem przedstawiciela Komisji.
2. 2
(skreślony).
Artykuł  11 3
1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(7).

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  12
1.
W dyrektywie 75/440/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się art. 5 ust. 2;

b) w art. 5 ust. 3 wyrazy "tych, określonych w ust. 2" zastępuje się wyrami "wartości parametrycznych dla rozpatrywanej jakości wody".

2.
Ustęp 1 staje się skuteczny w ciągu dwóch lat od ogłoszenia niniejszej dyrektywy.
Artykuł  13

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do dostosowania się do przepisów niniejszej dyrektywy w ciągu dwóch lat od jej ogłoszenia. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  14

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 9 października 1979 r.

W imieniu Rady
D. O'MALLEY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 208 z 1.9.1978, str. 2.

(2) Dz.U. C 67 z 12.3.1979, str. 48.

(3) Dz.U. C 128 z 12.5.1975, str. 4.

(4) Dz.U. C 112 z 20.12.1073, str. 1.

(5) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 34.

(6) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

Referencyjna metoda pomiaru wartości I i/lub G parametrów wymienionych w dyrektywie Rady 75/440/EWG

ZAŁĄCZNIK  II

Minimalna roczna częstotliwość pobierania próbek i dokonywania analiz każdego parametru wymienionego w dyrektywie 75/440/EWG

1 Art. 8 zmieniony przez art. 2 ust. 1 dyrektywy nr 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.377.48) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 grudnia 1991 r.
2 Art. 10 ust. 2 skreślony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
3 Art. 11 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1979.271.44

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 79/869/EWG dotycząca metod pomiaru i częstotliwości pobierania próbek oraz analizy wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich
Data aktu: 09/10/1979
Data ogłoszenia: 29/10/1979
Data wejścia w życie: 11/10/1979, 01/05/2004