Dyrektywa 74/149/EWG zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)

DYREKTYWA RADY
z dnia 4 marca 1974 r.
zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)

(74/149/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 1974 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

pożądane jest, aby reguły stosowane do transportu zostały zmienione w celu uwzględnienia rozwoju handlu między Państwami Członkowskimi; ze względu na tę potrzebę istotne jest, aby między innymi niektóre rodzaje przewozów za pomocą pojazdów o niewielkim tonażu były zwolnione z jakiegokolwiek systemu kwot i zezwoleń. Ponadto pożądane jest, aby art. 1 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy) (1), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady z dnia 19 grudnia 1972 r. (2) przestał być stosowany wyłącznie do odpłatnego przewozu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Tytuł dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. otrzymuje brzmienie:

"Pierwsza dyrektywa Rady w sprawie ustanowienia wspólnych reguł dla niektórych rodzajów przewozu drogowego rzeczy między Państwami Członkowskimi".

Artykuł  2

W art. l ust. l dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się akapit w brzmieniu:

"Każde Państwo Członkowskie, w sposób określony w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, liberalizuje rodzaje międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy na własny rachunek obejmujących inne Państwa Członkowskie, wymienione w załącznikach I i II niniejszej dyrektywy, w przypadku gdy taki przewóz jest wykonywany na lub z terytorium tego Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez terytorium tego Państwa Członkowskiego.".

Artykuł  3

W załączniku I dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się punkty w brzmieniu:

"10. Przewóz rzeczy w pojazdach silnikowych, których dopuszczalna rzeczywista masa całkowita, włącznie z dopuszczalną rzeczywistą masą całkowitą przyczep, nie przekracza 6 ton metrycznych albo których dopuszczalna ładowność, włącznie z ładownością przyczep, nie przekracza 3,5 tony metrycznej.

11. Przewóz artykułów potrzebnych do opieki medycznej w nagłych wypadkach, w szczególności w przypadku klęsk żywiołowych.

12. Przewóz rzeczy wartościowych (na przykład metali szlachetnych) dokonywany za pomocą szczególnych pojazdów, eskortowanych przez policję lub inne służby bezpieczeństwa.".

Artykuł  4

W załączniku II do dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przewóz z Państwa Członkowskiego do strefy przygranicznej sąsiedniego Państwa Członkowskiego, do odległości 25 km w linii prostej od wspólnej granicy tych Państw, i na odwrót.";

b) pkt 2 skreśla się, a numerację pkt 3, 4, 5 i 6 zmienia się odpowiednio na 2, 3, 4 i 5;

c) dodaje się punkty w brzmieniu:

"6. Przewóz części zapasowych dla statków morskich.

7. Przewóz żywych zwierząt, z wyjątkiem bydła rzeźnego i koni czystej rasy.".

Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmą niezbędne kroki mające na celu liberalizacje rodzajów transportu określonych w art. 2, 3 oraz art. 4 lit. a) i c) niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 1974 r.

Każde Państwo Członkowskie w terminie trzech miesięcy od dnia notyfikacji niniejszej dyrektywy, w każdym jednak razie nie później niż do dnia 1 lipca 1974 r., powiadamia Komisje o środkach podjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1974 r.

W imieniu Rady
Przewodniczący
W. SCHEEL

______

(1) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62.

(2) Dz.U. L 291 z 28.12.1972, str. 155.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1974.84.8

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 74/149/EWG zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)
Data aktu: 04/03/1974
Data ogłoszenia: 28/03/1974
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/03/1974