Rozporządzenie 1037/72 ustanawiające ogólne zasady przyznawania i finansowania pomocy dla producentów chmielu

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1037/72
z dnia 18 maja 1972 r.
ustanawiające ogólne zasady przyznawania i finansowania pomocy dla producentów chmielu

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71 z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), w szczególności jego art. 13 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

art. 12 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 przewiduje przyznanie pomocy dla chmielu produkowanego we Wspólnocie; dlatego konieczne jest przyjęcie ogólnych zasad stosowania, o których mowa w art. 13 niniejszego rozporządzenia;

ze względów administracyjnych konieczne jest przyznanie pomocy w każdym Państwie Członkowskim jedynie dla obszarów uprawy chmielu położonych na terytorium danego państwa;

pomoc przyznawana jest tylko na zarejestrowane obszary uprawy chmielu; wobec tego należy stworzyć przepisy w celu wprowadzenia przez Państwa Członkowskie systemu zgłaszania i rejestrowania tych obszarów;

właściwe funkcjonowanie systemu pomocy wymaga prowadzenia kontroli gwarantującej, że pomoc przyznawana jest tylko dla obszarów, na których prowadzona jest uprawa i zbiór chmielu;

konieczne jest zapewnienie, że obszary, dla których składane są wnioski o przyznanie pomocy, muszą być obsadzane chmielem zgodnie ze zwyczajowymi praktykami;

pomoc wiąże się z wydatkami; w związku z tym art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 stanowi, że rozporządzenia dotyczące finansowania wspólnej polityki rolnej stosuje się również do tej pomocy; dlatego należy stwierdzić, że jej finansowanie podlega przepisowi art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

Zasady ogólne ustanowione w następujących artykułach stosuje się do pomocy, jaka może być udzielona producentom chmielu na mocy art. 12 i 12a rozporządzenia (EWG) nr 1696/71.

Artykuł  2
1.
Każde Państwo Członkowskie przyznaje pomoc wyłącznie dla obszarów upraw chmielu położonych na jego terytorium.
2.
Na wniosek składany przez producenta pomoc przyznawana jest w warunkach zapewniających jednakowe traktowanie wszystkich beneficjentów z niej korzystających, bez względu na miejsce prowadzenia ich działalności gospodarczej we Wspólnocie.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają system zgłaszania i rejestrowania obszarów uprawy chmielu.
2.
Państwa Członkowskie poddają kontroli:

a) dokładność deklaracji dotyczących obszarów uprawy chmielu zgłaszanych przez producentów;

b) obszary, na których dokonuje się zbiorów.

Do przeprowadzania tej kontroli nie mogą być wyznaczane grupy producentów.

Artykuł  4

Obszary uprawy chmielu, w sprawie których wystąpiono o pomoc, powinny charakteryzować się normalną obsadą roślin zdolnych do wydawania plonów.

Artykuł  5
1. 2
Pomoc, o której mowa w art. 12 i 12a rozporządzenia nr 1696/71, jest formą interwencji w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 729/70.
2.
Wydatki związane z pomocą, o której mowa w ust. 1, są równe kwotom wypłacanym zgodnie z art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 oraz z przepisami przyjętymi w wykonaniu tego artykułu.
Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 maja 1972 r.

W imieniu Rady
M. MART
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.

(2) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1604/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.149.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 czerwca 1991 r.
2 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1604/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.149.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 czerwca 1991 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1972.118.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1037/72 ustanawiające ogólne zasady przyznawania i finansowania pomocy dla producentów chmielu
Data aktu: 18/05/1972
Data ogłoszenia: 20/05/1972
Data wejścia w życie: 23/05/1972, 01/05/2004