(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 1971 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, a w szczególności jego art. 54 ust. 2 i art. 63 ust. 2,
uwzględniając Ogólny Program na rzecz zniesienia ograniczeń swobody przedsiębiorczości (1), a w szczególności Tytuł IV B tego programu,
uwzględniając Ogólny Program na rzecz zniesienia ograniczeń swobody świadczenia usług (1), a w szczególności Tytuł V C lit. e) ust. 1 tego Programu,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Zgromadzenia (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze co następuje:
szczegółowe przepisy dla osiągnięcia swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług, a także szczegółowe przepisy dotyczące środków przejściowych zostały już ustanowione w odniesieniu do rodzajów działalności prowadzonych na własny rachunek, które mieszczą się w ramach głównej grupy 40 klasyfikacji ISIC, na mocy dyrektyw 64/427/EWG i 64/429/EWG z dnia 7 lipca 1964 r. (4); zgodnie z tymi dyrektywami władze udzielające zamówień publicznych nie mogą stosować wobec osób fizycznych lub osób prawnych prawa prywatnego, które ubiegają się o zamówienie, jakiejkolwiek dyskryminacji w oparciu o przynależność państwową podwykonawców tych osób; ograniczenia są tymczasowo dozwolone tylko w odniesieniu do udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w zakresie, w jakim dotyczą uczestnictwa w zamówieniach na roboty budowlane na zasadzie świadczenia usług albo za pośrednictwem agencji lub oddziałów; w związku z tym przepisy wyżej wspomnianych dyrektyw mają ogólne zastosowanie, co czyni zbędnym ich powtarzanie w niniejszej dyrektywie;
zamówienia na roboty budowlane udzielane w ramach głównej grupy 40 klasyfikacji ISIC mogą być udzielane instytucjom albo mogą być realizowane przez takie instytucje, które posiadają koncesję przyznaną przez państwo, władze regionalne, lokalne lub przez inne osoby prawne prawa publicznego; dlatego też niniejsza dyrektywa musi włączyć tego typu zamówienia do swojego zakresu, które dotyczą znaczącej ilości robót budowlanych; w innym przypadku jej zakres byłby zasadniczo ograniczony;
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej zawiera w art. 97 specjalne postanowienie dotyczące budowy instalacji nuklearnych o charakterze naukowym lub przemysłowym; zgodnie z art. 232 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą takie przypadki muszą być wyłączone z zakresu tej dyrektywy;
z chwilą przyjęcia Ogólnych Programów Europejska Wspólnota Gospodarcza opracowała własną nomenklaturę działalności przemysłowych, pod nazwą Nomenklatura Gałęzi Przemysłu we Wspólnotach Europejskich (NICE); nomenklatura ta, jako zawierająca odniesienia do nomenklatur narodowych, jest lepiej dostosowana do potrzeb Państw Członkowskich Wspólnoty aniżeli nomenklatura ISIC (Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Przemysłowa Wszystkich Rodzajów Działalności Gospodarczych); dlatego powinna być używana nomenklatura NICE, o ile to nie będzie miało wpływu na zmianę harmonogramu działań ustalonego w Ogólnych Programach, który odwołuje się do nomenklatury ISIC; używanie nomenklatury NICE w ramach niniejszej dyrektywy nie może mieć takiego wpływu;
w ramach zamówień publicznych na roboty budowlane często dokonywane jest odniesienie do specyfikacji technicznych; Rada w oświadczeniu wydanym z okazji przyjęcia Ogólnych Programów ustaliła, że specyfikacje techniczne nie powinny zawierać jakiejkolwiek klauzuli o charakterze dyskryminacyjnym; w związku z tym konieczne jest w tym względzie włączenie do dyrektywy pewnych rozwiązań o charakterze szczegółowym;
przepisy mające zastosowanie do wszystkich działalności prowadzonych przez osoby pracujące na własny rachunek i dotyczące przemieszczania się oraz pobytu osób korzystających ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług stanowią albo będą stanowiły przedmiot odrębnych dyrektyw; system mający zastosowanie wobec pracowników najemnych, którzy towarzyszą usługodawcy lub działają w jego imieniu, są uregulowane przepisami wykonawczymi do art. 48 i 49 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 1971 r.
| W imieniu Rady | |
| A. MORO | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. 2 z 15.1.1962, str. 36/62.
(2) Dz.U. 62 z 12.4.1965, str. 883/65.
(3) Dz.U. 13 z 29.1.1965, str. 158/65.
(4) Dz.U. 117 z 23.7.1964, str. 1863/64 i str. 1880/64.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1971.185.1 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa Rady z dnia 26 lipca 1971 dotycząca zniesienia ograniczeń swobody świadczenia usług w odniesieniu do zamówień publicznych na roboty budowlane oraz udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane wykonawcom działającym za pośrednictwem agencji i oddziałów |
| Data aktu: | 26/07/1971 |
| Data ogłoszenia: | 15/08/1971 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/07/1971 |