(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 1970 r.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
w każdym Państwie Członkowskim pojazdy silnikowe przeznaczone do przewozu towarów lub osób powinny obowiązkowo spełniać pewne wymogi techniczne; przepisy te różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku występującymi między nimi rozbieżnościami stanowią one przeszkodę w handlu wewnątrz Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej;
powyższe przeszkody w ustanowieniu i funkcjonowaniu wspólnego rynku mogą zostać zmniejszone, a nawet wyeliminowane, jeżeli jednakowe przepisy zostaną przyjęte we wszystkich Państwach Członkowskich, na zasadzie uzupełnienia lub zastąpienia ich własnego obowiązującego obecnie ustawodawstwa;
kontrola przestrzegania przepisów technicznych jest zwyczajowo dokonywana przez Państwa Członkowskie jeszcze przed wprowadzeniem do obrotu pojazdów których dotyczy; kontrola ta obejmuje poszczególne typy pojazdów;
zachodzi konieczność, aby zharmonizowane przepisy techniczne odnoszące się do każdego z poszczególnych elementów lub charakterystyk pojazdu zostały zdefiniowane w dyrektywach szczegółowych;
na szczeblu wspólnotowym kontrola przestrzegania tych przepisów, jak również uznawanie przez każde Państwo Członkowskie kontroli przeprowadzonej przez inne Państwa Członkowskie, wymaga zastosowania procedury wspólnotowej homologacji typu w odniesieniu do każdego typu pojazdu;
procedura ta powinna umożliwić każdemu Państwu Członkowskiemu stwierdzenie, czy każdy typ pojazdu został poddany kontrolom przewidzianym w dyrektywach szczegółowych i wyszczególnionym w świadectwie homologacji typu; powinna także umożliwić producentom wystawianie świadectwa zgodności dla wszystkich pojazdów zgodnych z homologowanym typem; w przypadku gdy pojazdowi towarzyszy to świadectwo, powinien być uznany przez wszystkie Państwa Członkowskie za zgodny z ich własnym ustawodawstwem; zachodzi konieczność, aby każde Państwo Członkowskie informowało pozostałe Państwa Członkowskie o dokonanym stwierdzeniu przez przesłanie kopii świadectwa homologacji wystawionego dla każdego typu homologowanego pojazdu;
w ramach okresu przejściowego homologacja powinna być wydawana na podstawie przepisów wspólnotowych w miarę wchodzenia w życie szczegółowych dyrektyw dotyczących poszczególnych elementów lub poszczególnych charakterystyk pojazdu, a w pozostałym zakresie na podstawie przepisów krajowych;
bez uszczerbku dla art. 169 i 170 Traktatu właściwe jest ustanowienie w ramach współpracy między właściwymi władzami Państw Członkowskich przepisów mogących ułatwić rozwiązywanie konfliktów o charakterze technicznym, a dotyczących zgodności danego rodzaju wyrobu z homologowanym typem;
dany pojazd, nawet jeśli jest zgodny z homologowanym typem, może mimo to posiadać pewne uchybienia mogące zagrozić bezpieczeństwu drogowemu, w związku z czym właściwe jest określenie odpowiedniej procedury zapobiegającej temu zagrożeniu;
postęp techniczny wymusza szybkie dostosowywanie przepisów technicznych ujętych w odrębnych dyrektywach; należy, mając na uwadze ułatwienie stosowania środków niezbędnych do osiągnięcia tego celu, określić procedurę ustanawiającą ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
(Oznaczenie oraz tytuł rozdziału I pominięte) 1
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 lutego 1970 r.
| W imieniu Rady | |
| P. HARMEL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 160 z 18.12.1969, str. 7.
(2) Dz.U. C 48 z 16.4.1969, str. 14.
(3) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.
(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/358/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.51) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 92/53/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.225.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 lipca 1992 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/358/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.51) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 92/53/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.225.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 lipca 1992 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 98/14/WE z dnia 6 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 87/358/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.51) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 92/53/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.225.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 lipca 1992 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 98/14/WE z dnia 6 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 87/358/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.51) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 92/53/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.225.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 lipca 1992 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 98/14/WE z dnia 6 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 87/358/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.51) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 92/53/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.225.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 lipca 1992 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. b) dyrektywy Komisji nr 98/14/WE z dnia 6 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 1998 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 98/14/WE z dnia 6 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 78/315/EWG z dnia 21 grudnia 1977 r. (Dz.U.UE.L.78.81.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 grudnia 1977 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 92/53/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.225.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 lipca 1992 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Komisji nr 98/14/WE z dnia 6 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Radynr 2001/85/WE z dnia 20 listopada 2001 r. odnoszącej się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy oraz zmieniającej dyrektywy 70/156/EWG i 97/27/WE (Dz.U.UE.L.02.42.1) z dniem 13lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 6 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/102/WE z dnia 17 listopada 2003 r. odnoszącej się do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg przed i w razie zderzenia z pojazdem silnikowym i zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.03.321.15) z dniem 7 grudnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/97/WE z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG i uchylającej dyrektywę 71/127/EWG (Dz.U.UE.L.04.25.1) z dniem 29 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/104/WE z dnia 14 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.337.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2005/49/WE z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.194.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/66/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.309.37) z dniem 15 grudnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/64/WE z dnia 26 października 2005 r. dotyczącej homologacji typu pojazdów mechanicznych pod względem ich przydatności do ponownego użycia, zdolności do recyklingu i odzysku oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.310.10) z dniem 15 grudnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2006/28/WE z dnia 6 marca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.65.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 marca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2007/37/WE z dnia 21 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.161.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 2007 r.
- zmieniony przez art. 15 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.199.1) wprowadzającegoodstępstwo od jego stosowania z dniem 31 lipca 2008 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/85/WE z dnia 20 listopada 2001 r. odnoszącej się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy oraz zmieniającej dyrektywy 70/156/EWG i 97/27/WE (Dz.U.UE.L.02.42.1) z dniem 13 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 6 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/102/WE z dnia 17 listopada 2003 r. odnoszącej się do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg przed i w razie zderzenia z pojazdem silnikowym i zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.03.321.15) z dniem 7 grudnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/97/WE z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG i uchylającej dyrektywę 71/127/EWG (Dz.U.UE.L.04.25.1) z dniem 29 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2004/104/WE z dnia 14 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.337.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2005/49/WE z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.194.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/66/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.309.37) z dniem 15 grudnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2006/28/WE z dnia 6 marca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.65.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 marca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2007/37/WE z dnia 21 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.161.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 2007 r.
- zmieniony przez art. 15 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.199.1) wprowadzającegoodstępstwo od jego stosowania z dniem 31 lipca 2008 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/85/WE z dnia 20 listopada 2001 r. odnoszącej się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy oraz zmieniającej dyrektywy 70/156/EWG i 97/27/WE (Dz.U.UE.L.02.42.1) z dniem 13 lutego 2002 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 6 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/102/WE z dnia 17 listopada 2003 r. odnoszącej się do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg przed i w razie zderzenia z pojazdem silnikowym i zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.03.321.15) z dniem 7 grudnia 2003 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 4 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/97/WE z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG i uchylającej dyrektywę 71/127/EWG (Dz.U.UE.L.04.25.1) z dniem 29 stycznia 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/3/WE z dnia 11 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.49.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/66/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniającejdyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.309.37) z dniem 15 grudnia 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/64/WE z dnia 26 października 2005 r. dotyczącej homologacji typu pojazdów mechanicznych pod względem ich przydatności do ponownego użycia, zdolności do recyklingu i odzysku oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.310.10) z dniem 15 grudnia 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/40/WE z dnia 17 maja 2006 r. dotyczącej emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.06.161.12) z dniem 4 lipca 2006 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/3/WE z dnia 11 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.49.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2005/49/WE z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.194.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 sierpnia 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2006/28/WE z dnia 6 marca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.65.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 marca 2006 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 6 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/102/WE z dnia 17 listopada 2003 r. odnoszącej się do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg przed i w razie zderzenia z pojazdem silnikowym i zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.03.321.15) z dniem 7 grudnia 2003 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 4 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/97/WE z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG i uchylającej dyrektywę 71/127/EWG (Dz.U.UE.L.04.25.1) z dniem 29 stycznia 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/66/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniającejdyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.309.37) z dniem 15 grudnia 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/64/WE z dnia 26 października 2005 r. dotyczącej homologacji typu pojazdów mechanicznych pod względem ich przydatności do ponownego użycia, zdolności do recyklingu i odzysku oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.05.310.10) z dniem 15 grudnia 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/40/WE z dnia 17 maja 2006 r. dotyczącej emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Dz.U.UE.L.06.161.12) z dniem 4 lipca 2006 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.02.18.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lutego 2002 r.
- zmieniony przez art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r.w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 3 stycznia 2009 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1970.42.1 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep |
| Data aktu: | 06/02/1970 |
| Data ogłoszenia: | 23/02/1970 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/02/1970 |