(Dz.U.UE L z dnia 14 grudnia 1970 r.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43 i 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego;
a także mając na uwadze, co następuje:
produkcja zwierzęca zajmuje bardzo ważne miejsce w rolnictwie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej; zadowalający wynik zależy w dużym stopniu od stosowania pasz dobrej jakości;
istnienie reguł dotyczących pasz konieczne jest do zwiększenia wydajności produkcji rolnej,
żywienie zwierząt coraz częściej wiąże się z zastosowaniem dodatków;
przepisy ustawowe, wykonawcze i działania administracyjne ustanowione w Państwach Członkowskich dotyczące dodatków paszowych, różnią się co do podstawowych zasad; mają one bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie wspólnego rynku i z tego powodu powinny być zharmonizowane;
zasadniczo "dodatki" oznaczają substancje, które poprawiają zarówno cechy pasz, do których są dodane jak i produkcję zwierzęcą; z tego powodu również antybiotyki należy traktować jako dodatki, jako że, gdy są dodane w niewielkich ilościach, mają działanie odżywcze, chociaż podane w dużych ilościach mają skutek leczniczy;
substancji tych nie powinno się stosować w paszach, o ile mają one głównie na celu diagnozowanie, leczenie bądź zapobieganie chorobie; powinny być one dopuszczone jedynie w celu poprawy cech pasz poprzez niedopuszczanie do niedoborów żywieniowych;
ponadto pewne czysto lecznicze substancje, takie jak kokcydiostatyki należy w pierwszym etapie uważać za dodatki paszowe, jako że większość Państw Członkowskich stosuje je w profilaktyce ogólnej, głównie w hodowli drobiu; jednakże będą one badane, jeżeli dyrektywa w sprawie pasz leczniczych zostanie opracowana;
przepisy w tej dziedzinie muszą uwzględniać podstawową zasadę, że w paszach mogą być stosowane jedynie dodatki wymienione w niniejszej dyrektywie i tylko zgodnie z niniejszymi wymaganiami, a także iż dodatki te, poza przewidzianymi wyjątkami, nie mogą być stosowane w żywieniu zwierząt w żaden inny sposób;
przy dopuszczaniu stosowania dodatków należy zbadać, czy wpływają one korzystnie na cechy pasz, do których są dodawane, lub na produkcję zwierzęcą; nie mogą one stanowić zagrożenia dla zdrowia zwierząt i ludzi oraz szkodzić konsumentom produktów pochodzenia zwierzęcego; uwzględniając przewidziane wyjątki, należy zbadać, czy dodatki te mogą obecnie być używane w celu zapobiegania i leczenia chorób lub czy nadal istnieją istotne przesłanki ograniczenia ich stosowania do celów leczniczych lub weterynaryjnych;
biorąc pod uwagę szczególną sytuację niektórych Państw Członkowskich, w szczególności różnice w systemach żywienia zwierząt, należy w niektórych przypadkach zezwolić na odstępstwa od wyżej wymienionych zasad w stopniu możliwym do zaakceptowania, mając na uwadze zdrowie zwierząt i ludzi;
Państwa Członkowskie powinny również zachować możliwość zawieszenia stosowania niektórych dodatków lub obniżenia ich maksymalnych zawartości w przypadku zagrożenia życia zwierząt lub ludzi; jednakże Państwa Członkowskie nie powinny podejmować tych środków w celu powstrzymania swobodnego przepływu towarów;
należy wprowadzić specjalne oznakowanie pasz zawierających dodatki, informujące użytkownika o rodzaju dodatku i chroniące przed oszustwami; środki te dotyczą w szczególności mieszanek paszowych uzupełniających, zawierających koncentraty niektórych dodatków;
przepisy wspólnotowe nie powinny mieć zastosowania do pasz przeznaczonych do wywozu do państw trzecich, z uwagi na stosowanie przez nie odmiennych przepisów;
w celu zapewnienia zgodności z przyjętymi wymaganiami dotyczącymi obrotu dodatkami, Państwa Członkowskie muszą ustanowić odpowiednie mechanizmy kontrolne;
pasze spełniające te warunki mogą być poddane jedynie ograniczeniom rynkowym przewidzianym w niniejszej dyrektywie;
w celu ułatwienia wykonania niniejszej dyrektywy należy zastosować procedurę ustanawiającą ścisłą współpracą między Państwami Członkowskimi i Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 listopada 1970 r.
| W imieniu Rady | |
| W. SCHEEL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 135 z 14.12.1968, str. 20.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 84/587/EWG z dnia 29 listopada 1984 r. (Dz.U.UE.L.84.319.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 grudnia 1984 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 96/51/WE z dnia 23 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.235.39) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 października 1996 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1970.270.1 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 70/524/EWG dotycząca dodatków paszowych |
| Data aktu: | 23/11/1970 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/1970 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/11/1970 |