uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99 i 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
Republika Włoska i Królestwo Belgii powiadomiły Komisję, odpowiednio w dniach 14 lipca i 12 września 1969 r., że nie są w stanie dotrzymać ostatecznego terminu, dnia 1 stycznia 1970 r., wprowadzenia podatku od wartości dodanej tak, jak to przewidziano w art. 1 ust. 2 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967 r. (3) w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych; te Państwa Członkowskie wniosły o przedłużenie terminu odpowiednio: o okres dwóch lat i jednego roku na wprowadzenie tego podatku;
Królestwo Belgii uważa, że nie jest w stanie zastosować podatku od wartości dodanej w przewidzianym terminie, głównie ze specyficznych dla Belgii powodów koniunkturalnych i budżetowych;
Republika Włoska wskazała, że projekt generalnej reformy podatków został obecnie przedłożony do rozważenia i przyjęcia przez Parlament, który jeszcze nie zajmował się tą sprawą; zgodnie z projektem, odpowiednie ustawodawstwo musi zostać przyjęte przed dniem 31 października 1970 r.; to Państwo Członkowskie nie jest w stanie zastosować podatku od wartości dodanej w przewidzianym terminie;
przedłużenie terminu może zostać przyznane tylko wówczas, gdy ogranicza się ono do minimum;
w tych okolicznościach, wprowadzenie podatku od wartości dodanej nie może być przełożone na termin po dniu 1 stycznia 1972 r.;
jednym z głównych celów wyżej wspomnianej pierwszej dyrektywy jest ustanowienie, poprzez wprowadzenie podatku od wartości dodanej w dniu 1 stycznia 1970 r., takich warunków, żeby podatki obrotowe nie powodowały zafałszowania konkurencji;
cel ten nie może być osiągnięty przed dniem 1 stycznia 1970 r., zwłaszcza w odniesieniu do handlu, ponieważ te Państwa Członkowskie stosują w dalszym ciągu średnie stawki w celu wyrównania wewnętrznego obciążenia podatkowego;
Państwa Członkowskie, które nie mogą wprowadzić podatku od wartości dodanej przed dniem 1 stycznia 1970 r. nie powinny powiększać swoich średnich stawek wyrównawczych obowiązujących w dniu 1 października 1969 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| H. J. DE KOSTER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 139 z 28.10.1969, str. 32.
(2) Dz.U. C 144 z 8.11.1969, str. 13.
(3) Dz.U. 71 z 14.4.1967, str. 1301/67.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1969.320.34 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Trzecia dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wprowadzenie podatku od wartości dodanej w Państwach Członkowskich. |
| Data aktu: | 09/12/1969 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/1969 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/12/1969 |