Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,
uwzględniając wniosek Komisji;
a także mając na uwadze, co następuje:
pomimo osiągnięcia unii celnej, która pociąga za sobą zniesienie opłat celnych i większości opłat o skutku równoważnym w wymianie handlowej pomiędzy Państwami Członkowskimi, zanim harmonizacja podatków pośrednich zostanie osiągnięta, trzeba zachować możliwość nakładania podatków od przywozu i zwolnień od wywozu w takiej wymianie;
wskazane jest, nawet przed taką harmonizacją, by ludność Państw Członkowskich była bardziej świadoma istnienia wspólnego rynku; powinno się podejmować środki w celu większej liberalizacji systemu podatków od przywozu w ruchu pasażerskim pomiędzy Państwami Członkowskimi; członkowie Zgromadzenia wielokrotnie podkreślali potrzebę wprowadzenia takich środków;
ulgi tego rodzaju w ruchu pasażerskim są dalszym krokiem w stronę wzajemnego otwarcia rynków Państw Członkowskich i stworzenia warunków podobnych do warunków na rynkach krajowych;
ulgi takie muszą ograniczać niehandlowy przywóz towarów przez podróżnych; w zasadzie towary takie można otrzymać jedynie w kraju pochodzenia (kraju wyjścia) już obciążone podatkami, w taki sposób, że jeżeli kraj wejścia zaniecha, w określonych granicach, ściągania podatku obrotowego i akcyzowego od przywozu, wyklucza to możliwość podwójnego opodatkowania bez spowodowania braku opodatkowania;
wspólnotowy system ograniczenia podatków od przywozu okazuje się również potrzebny w zakresie ruchu pasażerskiego między państwami trzecimi i Wspólnotą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 1969 r.
| W imieniu Rady | |
| G. THORN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1."
Z dniem 31 grudnia 1992 r. przepisy niniejszej dyrektywy dotyczące podatku akcyzowego tracą moc w zakresie stosunków między Państwami Członkowskimi na podstawie art. 23 ust. 4 dyrektywy nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.U.UE.L.92.76.1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 78/1033/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. (Dz.U.UE.L.78.366.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) dyrektywy nr 81/933/EWG z dnia 17 listopada 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.338.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 listopada 1981 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 94/4/WE z dnia 14 lutego 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.60.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 marca 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 78/1033/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. (Dz.U.UE.L.78.366.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) dyrektywy nr 81/933/EWG z dnia 17 listopada 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.338.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 listopada 1981 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 94/4/WE z dnia 14 lutego 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.60.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 marca 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c) dyrektywy nr 78/1033/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. (Dz.U.UE.L.78.366.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 88/664/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.382.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 grudnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 tiret pierwsze dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 88/664/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.382.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 grudnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 tiret drugie dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 2 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 2 lit. a) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- dodany przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 89/220/EWG z dnia 7 marca 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.92.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 marca 1989 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- ustalonej przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- dodany przez art. 1 dyrektywy nr 2000/47/WE z dnia 20 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.193.73) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2005/93/WE z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.346.16) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 17 dyrektywy nr 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy (Dz.U.UE.L.07.346.6) z dniem 1 stycznia 2008 r.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
- dodany przez art. 5 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 94/4/WE z dnia 14 lutego 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.60.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 marca 1994 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/673/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.373.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 grudnia 1991 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 91/673/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.373.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 grudnia 1991 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1969.133.6 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 69/169/EWG w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zwolnienia z podatku obrotowego i podatku akcyzowego towarów przywożonych w międzynarodowym ruchu pasażerskim |
| Data aktu: | 28/05/1969 |
| Data ogłoszenia: | 04/06/1969 |
| Data wejścia w życie: | 29/05/1969, 01/05/2004 |