Dyrektywa 63/474/EWG liberalizująca transfery związane z transakcjami niewidocznymi niezwiązanymi z przepływem towarów, usług, kapitału i osób

DYREKTYWA RADY
z dnia 30 lipca 1963
liberalizująca transfery związane z transakcjami niewidocznymi niezwiązanymi z przepływem towarów, usług, kapitału i osób

(63/474/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 sierpnia 1963 r.)

RADA EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY GOSPODARCZEJ:

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 63 i 106 pkt 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze co następuje:

ustanowienie wspólnego rynku wymaga możliwie najszybszego i jak najszerszego zniesienia ograniczeń w transferach między osobami posiadającymi miejsce zamieszkania w Państwach Członkowskich;

w odniesieniu do transferów związanych z transakcjami niewidocznymi, określonymi w załączniku III do Traktatu, które nie podlegają przepisom art. 106 ust. 1 i 2 lub przepisom rozdziału dotyczącego swobodnego przepływu kapitału, poziom liberalizacji osiągnięty w Państwach Członkowskich jest już bardzo wysoki;

z tych powodów i biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą Państw Członkowskich liberalizacja transferów dotyczących wszelkich odpowiednich transakcji w formie ogólnego zezwolenia lub, co najmniej przyznania jakiegokolwiek wymaganego zezwolenia dewizowego wydaje się możliwa w obecnym stadium okresu przejściowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie przyznają jakiekolwiek wymagane zezwolenie dewizowe na transfery między osobami zamieszkującymi w Państwach Członkowskich, związane z transakcjami niewidocznymi wymienionymi w załączniku do niniejszej dyrektywy.
2.
Państwa Członkowskie umożliwiają transfery związane z tymi transakcjami po kursach wymiany stosowanych dla płatności dotyczących transakcji bieżących.
Artykuł  2
1.
Przepisy niniejszej dyrektywy nie ograniczają prawa Państw Członkowskich do sprawdzania rodzaju i autentyczności transakcji lub transferów i do podjęcia środków niezbędnych dla zapobiegania naruszeniom ich ustaw i rozporządzeń.
2.
Państwa Członkowskie upraszczają w możliwie największym stopniu formalności związane z wydawaniem zezwoleń i z kontrolą, mające zastosowanie w przeprowadzaniu transferów, a kiedy to konieczne, konsultują się w celu tego uproszczenia.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie pięciu miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 lipca 1963 r.

W imieniu Rady
J. M. A. H. LUNS
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. 61 z 19 04 1963, str. 1275.

ZAŁĄCZNIK 

TRANSAKCJE NIEWIDOCZNE, OKREŚLONE W ART. 1 DYREKTYWY

– Marże i opłaty bankowe.

– Koszty reprezentacyjne.

– Uczestnictwo filii i oddziałów w kosztach stałych spółek matek mających siedzibę za granicą i odwrotnie.

– Różnice, zabezpieczenia i depozyty należne z tytułu operacji terminowych dokonywanych na towarach, zgodne z przyjętą praktyką handlową.

– Składki (z wyłączeniem składek stanowiących wynagrodzenie za usługi i składek przekazywanych publicznym lub prywatnym instytucjom ubezpieczeń społecznych).

– Wydatki budżetowe na potrzeby rządu (koszty reprezentacji za granicą, składki z tytułu przynależności do organizacji międzynarodowych)

– Podatki, koszty sądowe, opłaty z tytułu rejestracji patentów i znaków towarowych. Odszkodowania i odsetki.

– Odszkodowania, o ile nie mają charakteru kapitału.

– Zwroty w przypadku unieważnienia umów i zwroty z tytułu nieodebranych płatności.

– Kary pieniężne.

– Okresowe rozliczenia związane z publicznymi usługami transportu. Poczty, telegrafu i telefonu.

– Wpływy konsularne.

– Świadczenia o charakterze alimentacyjnym wynikające z przepisów prawnych lub z orzeczenia sądowego, jak również pomoc finansowa w trudnej sytuacji.

– Opłaty z tytułu dokumentacji wszelkiego typu dokonywanej przez upoważnione kantory walutowe na własny rachunek.

– Nagrody sportowe i wpływy z wyścigów.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1963.125.2240

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 63/474/EWG liberalizująca transfery związane z transakcjami niewidocznymi niezwiązanymi z przepływem towarów, usług, kapitału i osób
Data aktu: 30/07/1963
Data ogłoszenia: 17/08/1963
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/08/1963