Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 1/2024 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - zmiany budżetu na 2024 r. konieczne ze względu na rewizję WRF (07432/2024 - C9-0048/2024 - 2024/0056(BUD))

P9_TA(2024)0374
Projekt budżetu korygującego nr 1: Zmiany budżetu na 2024 r. konieczne ze względu na rewizję WRF Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 1/2024 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - zmiany budżetu na 2024 r. konieczne ze względu na rewizję WRF (07432/2024 - C9-0048/2024 - 2024/0056(BUD))
(C/2025/3795)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, w formie przyjętej ostatecznie 22 listopada 2023 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2024/765 z 29 lutego 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 ("rozporządzenie w sprawie WRF") 6 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 7 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 8 ,

- uwzględniając wniosek z 8 listopada 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Instrumentu Wsparcia Reform i Wzrostu Gospodarczego na Bałkanach Zachodnich (COM(2023) 0692),

- uwzględniając swoją rezolucję z 27 lutego 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 9 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2024 przyjęty przez Komisję 29 lutego 2024 r. (COM(2024) 0080),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2024 przyjęte przez Radę 19 marca 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 21 marca 2024 r. (07432/2024 - C9-0048/2024),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0174/2024),

A. mając na uwadze, że we wspólnym oświadczeniu załączonym do porozumienia w sprawie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 Parlament i Rada zwróciły się do Komisji o zaproponowanie budżetu korygującego niezwłocznie po uzgodnieniu rewizji rozporządzenia w sprawie WRF, aby dostosować do niego budżet na 2024 r., a ze swojej strony zobowiązały się do rozpatrzenia projektu budżetu korygującego bez zbędnej zwłoki, z uwzględnieniem pilności sprawy;

B. mając na uwadze, że w związku z tym projekt budżetu korygującego nr 1/2024 odnosi się głównie do włączenia do budżetu na 2024 r. niezbędnych zmian wynikających z niedawno uzgodnionej rewizji WRF; mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2024 zwiększa wydatki o 5 833,7 mln EUR w środkach na zobowiązania i o 4 143,6 mln EUR w środkach na płatności;

C. mając na uwadze, że oprócz zmian wynikających z rewizji WRF projekt budżetu korygującego nr 1/2024 zawiera również zmiany w uwagach do budżetu dotyczących wydatków na wsparcie programu "Cyfrowa Europa", aby umożliwić pokrycie z tego programu kosztów personelu zewnętrznego niezbędnego w Urzędzie ds. Sztucznej Inteligencji, który ma zostać ustanowiony na mocy niedawno uzgodnionego aktu w sprawie sztucznej inteligencji;

1. z zadowoleniem przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 1/2024 zawierający istotne zwiększenia środków zaproponowane przez Parlament podczas czytania budżetu, których nie można było uwzględnić w budżecie na 2024 r. ze względu na opóźnienia w przyjmowaniu zmienionego rozporządzenia w sprawie WRF;

2. podkreśla, że wraz z przyjęciem projektu budżetu korygującego nr 1/2024 budżet Unii na 2024 r. będzie lepiej dostosowany do zakładanych celów, bardziej elastyczny i lepiej przygotowany na wyzwania, przed którymi stoi Unia;

3. z zadowoleniem przyjmuje propozycję uruchomienia 4,8 mld EUR z nowo utworzonej Rezerwy na rzecz Ukrainy, aby umożliwić wypłatę Ukrainie dotacji; przypomina, że wypłata pożyczek nie wymaga budżetu korygującego i dlatego Unia już udziela wsparcia rządowi ukraińskiemu, aby mógł on utrzymać podstawowe usługi; podkreśla, że wsparcie finansowe oparte na dotacjach i pożyczkach za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Ukrainy pomoże utrzymać funkcjonowanie państwa i świadczenie podstawowych usług, a jednocześnie wesprze Ukrainę na drodze do rekonstrukcji, odbudowy, reformy i członkostwa w Unii;

4. podkreśla, że wprowadzona projektem budżetu korygującego nr 1/2024 nomenklatura budżetowa Instrumentu na rzecz Ukrainy pomoże zagwarantować, że władza budżetowa będzie mogła sprawować właściwą kontrolę nad wydatkami; z zadowoleniem przyjmuje włączenie do Instrumentu wypłat dotacji na spłatę odsetek na pomoc makrofinansową dla Ukrainy w 2022 r., co zmniejszy presję w dziale 6 (Sąsiedztwo i świat), w szczególności w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy";

5. przypomina, że dotacja na spłatę odsetek pożyczek w ramach pomocy makrofinansowej + wypłaconych Ukrainie ma zostać pokryta przez państwa członkowskie; ubolewa, że nadal nie zawarto trzech krajowych umów o przyznanie wkładu; podkreśla, że włączenie 5 mln EUR do budżetu na 2024 r. było tymczasowe i uwarunkowane alternatywnym rozwiązaniem finansowym, zgodnie z jednostronnymi oświadczeniami Komisji i Parlamentu, które załączono do porozumienia budżetowego na 2024 r.; oczekuje zatem odliczenia 5 mln EUR z odpowiedniej linii budżetowej w przyszłym projekcie budżetu korygującego na 2024 r.;

6. z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie o 376 mln EUR środków na Europejski Fundusz Obronny (EFO) w 2024 r., co wynika z rozporządzenia w sprawie Platformy na rzecz technologii strategicznych dla Europy (STEP) 10 ; zauważa, że - w przeciwieństwie do oceny skutków finansowych regulacji, którą załączono do wniosku dotyczącego STEP - Komisja uważa obecnie, że w 2024 r. nie będą wymagane żadne dodatkowe środki na płatności; wzywa Komisję, by uważnie monitorowała potrzeby w zakresie płatności;

7. zauważa, że 5 marca 2024 r. Komisja przedstawiła wniosek w sprawie ustanowienia nowego programu obronnego (programu na rzecz europejskiego przemysłu obronnego) na lata 2025-2027 z planowanym przesunięciem kwoty 1,5 mld EUR z EFO, a dokładnie kwoty wzmocnienia EFO uzgodnionej w ramach STEP; przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym nowe priorytety polityczne wymagają nowych środków finansowych; nalega, aby dodatkowe zasoby przeznaczone na EFO na pozostałą część okresu WRF wykorzystano na cele STEP zgodnie z porozumieniem współprawodawców;

8. z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe 500 mln EUR dla Bałkanów Zachodnich, które zawarto w rezerwie pod warunkiem przyjęcia proponowanego rozporządzenia ustanawiającego Instrument Wsparcia Reform i Wzrostu Gospodarczego na Bałkanach Zachodnich; zwraca uwagę, że nie uważa nomenklatury przedstawionej w projekcie budżetu korygującego nr 1/2024 za odpowiednią do zakładanych celów i zamierza, wraz z Radą, dokonać przeglądu nomenklatury w ramach procedury budżetowej na 2025 r., aby zagwarantować odpowiednią kontrolę polityczną i budżetową;

9. zauważa, że z uzgodnionej w ramach rewizji WRF łącznej kwoty 3,1 mld EUR zasilenia środków w dziale 6 w latach 2024-2027 w projekcie budżetu korygującego nr 1/2024 uwzględniono jedynie 500 mln EUR; zwraca również uwagę, że nie uwzględniono planowanych przesunięć środków w ramach tego działu; ponawia swój apel do Komisji, aby przekazała władzy budżetowej szczegółowe informacje, w których wyjaśni, jak zamierza zarządzać wszystkimi zmianami w programach i instrumentach szczególnych wynikającymi z rewizji WRF;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Unia będzie mogła lepiej reagować na kryzysy dzięki zwiększonemu finansowaniu w przypadku klęsk żywiołowych i innych sytuacji nadzwyczajnych, które to finansowanie przewidziano w projekcie budżetu korygującego nr 1/2024; zauważa, że projekt budżetu korygującego nr 1/2024 tworzy nowe linie budżetowe zgodnie z decyzją o podziale rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej na dwie części: europejską rezerwę solidarnościową na wypadek klęsk żywiołowych i stanu zagrożenia zdrowia publicznego w Unii i w krajach przystępujących oraz rezerwę na pomoc nadzwyczajną na szybkie reagowanie na sytuacje nadzwyczajne w Unii i poza nią; uważa, że nowa struktura ułatwi zarządzanie funduszami, i przypomina, jak ważne jest szybkie rozpatrywanie wniosków w ramach Funduszu Solidarności Unii Europejskiej i terminowe uruchomienie obydwu rezerw w celu zagwarantowania szybkiego wypłacania środków;

11. przypomina, że Instrument na rzecz Ukrainy nie obejmuje pomocy humanitarnej dla Ukrainy, i spodziewa się, że zapotrzebowanie na całym świecie nadal będzie wysokie, a w 2024 r. prawdopodobnie wzrośnie w obliczu niedostatecznych środków budżetowych przeznaczonych na pomoc humanitarną; biorąc pod uwagę wykonanie budżetu w minionych latach, wzywa Komisję, aby ściśle monitorowała zapotrzebowanie na pomoc humanitarną i w odpowiednim czasie zaproponowała władzy budżetowej wszelkie niezbędne środki; przypomina w związku z tym, że w ramach rewizji WRF zasilono instrument elastyczności o około 500 mln EUR na 2024 r.;

12. zauważa, że przydział środków na 2024 r. na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) zmniejszono do 33,8 mln EUR zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem w sprawie WRF; apeluje do Komisji o monitorowanie wdrażania EFG oraz do wszystkich instytucji o podjęcie wszelkich niezbędnych środków, by w geście unijnej solidarności zagwarantować realizację wszystkich uzasadnionych wniosków o wsparcie z EFG;

13. odnotowuje zmiany w uwagach do budżetu, które umożliwiają pokrycie z programu "Cyfrowa Europa" kosztów rekrutacji pracowników kontraktowych do Urzędu ds. Sztucznej Inteligencji ustanowionego na mocy niedawno uzgodnionego aktu w sprawie sztucznej inteligencji; zaznacza, że takie prowizoryczne rozwiązanie jest konieczne jedynie ze względu na niewystarczające zasoby w dziale 7 (Administracja), stabilną politykę kadrową, którą Komisja sama sobie narzuciła, oraz fakt, że Rada odmówiła ujęcia wydatków administracyjnych w rewizji WRF; podkreśla, że pokrycie w ten sposób kosztów zatrudnienia nowego urzędu jest dopuszczalne jedynie jako rozwiązanie tymczasowe, które nie stanowi precedensu, że należy znaleźć długoterminowe rozwiązanie strukturalne w ramach działu 7 poza obecnymi WRF, a wydatki w dziale 7 należy ustalić na poziomie gwarantującym skuteczną i wydajną administrację unijną;

14. przypomina, że w piśmie w sprawie wykonalności, które zawiera ocenę czytania odpowiednio w Parlamencie i Radzie w sprawie budżetu na 2024 r., Komisja stwierdziła, że uwagi do budżetu powinny co do zasady odzwierciedlać podstawę prawną i zostać poddane przeglądowi tylko w razie konieczności odzwierciedlenia zmian w mających zastosowanie podstawach prawnych oraz że nie powinny proponować żadnych zmian ani modyfikacji ogólnych i szczegółowych celów lub działań programu, których wyraźnie nie wymieniono w aktach podstawowych; oczekuje, że zważywszy na oczywistą elastyczność Komisji w odniesieniu do zmiany uwag dotyczących programu "Cyfrowa Europa", aby uwzględnić rekrutację personelu zewnętrznego niezwiązaną z wdrażaniem programu, Komisja zastosuje taki sam poziom elastyczności przy ocenie wszelkich zmian uwag budżetowych, które Parlament lub Rada mogą zaproponować w ramach procedury budżetowej na 2025 r.;

15. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2024;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L, 2024/207 z 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
3 Dz.U. L, 2024/765 z 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj.
4 Dz.U. L, 2024/792 z 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
5 Dz.U. L, 2024/795 z 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj.
6 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
7 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
8 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0082.
10 COM(2023)0335.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3795

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 1/2024 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - zmiany budżetu na 2024 r. konieczne ze względu na rewizję WRF (07432/2024 - C9-0048/2024 - 2024/0056(BUD))
Data aktu: 25/04/2024
Data ogłoszenia: 17/09/2025