Sprawa T-279/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - NZ/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - NZ/Komisja
(Sprawa T-279/25)

(C/2025/3640)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: NZ (przedstawiciel: H. Tagaras, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności zaskarżonych decyzji,

- zasądzenie od pozwanej:

- różnicy między uposażeniem netto (wynagrodzenie i inne świadczenia pieniężne), jakie otrzymałaby skarżąca gdyby została powołana na stanowisko w grupie zaszeregowania AD 10 od dnia 1 marca 2020 r., i gdyby następnie, aż do dnia 30 kwietnia 2025 r. - tj. daty wniesienia niniejszej skargi - jej kariera rozwijała się zgodnie z prawem do przeniesienia na wyższy stopień przewidzianym w regulaminie pracowniczym i średnim czasem pozostawania przez urzędników w danym stopniu zaszeregowania, wynikającym z załącznika I lit. b) do regulaminu pracowniczego a uposażeniem netto, jakie skarżąca rzeczywiście otrzymała w wymienionym powyżej okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 30 kwietnia 2025 r., przy czym miesięczne kwoty składające się na różnicę w wynagrodzeniu będącą przedmiotem niniejszego żądania należy powiększyć o odsetki za opóźnienie, obliczone od dnia wymagalności każdej z tych kwot i do dnia skutecznej ich zapłaty, według stawki ustalonej przez Europejski Bank Centralny dla podstawowych operacji refinansujących i mającej zastosowanie do przedmiotowego okresu, powiększonej o dwa punkty,

- kwoty 275 000 EUR tytułem odszkodowania za szkodę materialną późniejszą względem wniesienia niniejszej skargi,

- kwoty 60 000 EUR tytułem zadośćuczynienia za krzywdę,

oraz - obciążenie strony pozwanej całością kosztów, niezależnie od wyniku sporu.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi na, po pierwsze, decyzję Komisji D/333/24 odrzucającą w sposób dorozumiany skierowany do pozwanej wniosek skarżącej z dnia 19 czerwca 2024 r. o dalsze wykonywanie względem niej wyroku wydanego w sprawie T-535/22, dotyczącego konkursu COM/1/AD/10/18, poprzez między innymi stosowanie do niej zasad zawartych w informacji administracyjnej nr 8/10.2.2020, przewidujących w szczególności, że laureaci wspomnianego konkursu będacy urzędnikami w chwili ogłoszenia jego wyników zostaną zakwalifikowani ze skutkiem od dnia 1 marca 2020 r. do grupy zaszeregowania AD 10 na stanowiskach, które zajmują; po drugie, decyzję Komisji z dnia 13 listopada 2024 r. o powołaniu skarżącej na stanowisko AD 10 w DG COMM [Ares (2024)8082038, 14/11/2024], które zajmuje obecnie, przy założeniu, że owo powołanie jest następstwem zdania przez skarżącą ustnego egzaminu poprawkowego w ramach wspomnianego powyżej konkursu, w zakresie, w jakim owa decyzja o powołaniu wskazuje, że "staje się skuteczna" w dniu 16 listopada 2024 r. i nie nadaje powołaniu jakiegokolwiek skutku wstecznego; po trzecie, decyzji Komisji R/688/24 odrzucających w sposób dorozumiany zażalenia złożone przez skarżącą w dniach 5 i 6 grudnia 2024 r., z których pierwsze było skierowane przeciwko dorozumianemu odrzuceniu wspomnianego powyżej wniosku D/333/24, a drugie - przeciwko wspomnianej powyżej decyzji pozwanej z dnia 13 listopada 2024 r., w zakresie w jakim owa decyzja stała się skuteczna w dniu 16 listopada 2024 r. i była pozbawiona jakiegokolwiek skutku wstecznego; i po czwarte, decyzje co do istoty wydane przez pozwaną w nieznanych datach i skutkujące dorozumianym odrzuceniem zarówno wniosku D/333/24, jak i zażaleń R/688/24, skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa, a zwłaszcza maksymy "patere legem quem ipse fecisti", oraz naruszenia zasad równego traktowania i dobrej administracji, obowiązku dbałości i uzasadnionych oczekiwań.

- Skarżąca zarzuca pozwanej w szczególności, że niesłusznie odmówiła zastosowania względem niej zasad, które sama przyjęła, opublikowanych w informacji administracyjnej nr 8/10.2.2020 i w Intracommie, przewidujących, że laureaci konkursu będacy urzędnikami w chwili ogłoszenia jego wyników zostaną zakwalifikowani ze skutkiem od dnia 1 marca 2020 r. do grupy zaszeregowania AD 10.

- Owo naruszenie ma charakter kwalifikowany i stanowi także wykroczenie przeciwko zasadzie równego traktowania z tego względu, że wszyscy pozostali urzędnicy - laureaci w pełni skorzystali z owych zasad, w ten sposób wyprzedzając skarżącą na ścieżce kariery.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia art. 266 TFUE.

- Skarżąca zarzuca pozwanej w szczególności, że poprzez odmowę przyznania jakiegokolwiek skutku wstecznego pomyślnemu zdaniu przez nią konkursu, wpisaniu jej na listę laureatów konkursu i powołaniu jej do grupy zaszeregowania AD 10 w listopadzie 2024 r. (lub poprzez brak przyjęcia jakiegokolwiek środka wyrównawczego), wykonała wyrok w sprawie T-535/22 zaledwie w części.

W tym zakresie skarżąca odsyła do orzecznictwa (w szczególności do wyroku w sprawie F-101/09), który precyzuje, w jaki sposób taki wyrok powinien zostać "w pełni" wykonany.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3640

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-279/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - NZ/Komisja
Data aktu: 14/07/2025
Data ogłoszenia: 14/07/2025