Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania - Program dla młodszych specjalistów w dziedzinie kontroli - Pracownicy zatrudnieni na czas określony (grupa zaszeregowania AD 6)

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania
Program dla młodszych specjalistów w dziedzinie kontroli Pracownicy zatrudnieni na czas określony (grupa zaszeregowania AD 6)

(C/2025/3237)

(Dz.U.UE C z dnia 13 czerwca 2025 r.)

KIM JESTEŚMY

Europejski Trybunał Obrachunkowy pełni funkcję zewnętrznego kontrolera Unii Europejskiej (UE). Został utworzony w 1975 r. i należy do grona siedmiu instytucji unijnych. Trybunał ma siedzibę w Luksemburgu i zatrudnia około 1 000 osób - kontrolerów oraz pracowników służb pomocniczych i administracyjnych - ze wszystkich państw UE.

Trybunał działa jako organ kolegialny, w skład, którego wchodzi 27 członków, po jednym z każdego państwa członkowskiego UE. Rola kontrolerów Trybunału polega na sprawdzaniu, czy UE prowadzi rzetelną sprawozdawczość finansową i prawidłowo stosuje unijne przepisy finansowe, a także czy unijne strategie i programy pozwalają osiągnąć wyznaczone cele i zapewniają gospodarne wykorzystanie środków.

Za sprawą prowadzonych prac Trybunał przyczynia się do poprawy zarządzania finansami UE oraz propaguje rozliczalność i przejrzystość, a także ostrzega przed zagrożeniami, poświadcza wiarygodność, wskazuje niedociągnięcia i udane rozwiązania oraz formułuje wytyczne dla unijnych decydentów i prawodawców. Trybunał przedstawia swoje uwagi i zalecenia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz opinii publicznej.

Trybunał jest nowoczesną i dynamiczną organizacją, dążącą do doskonałości zawodowej, profesjonalizmu, przejrzystości i uczciwości oraz promującą te wartości. Jest także instytucją różnorodną, elastyczną i sprawiedliwą, która pozwala każdemu pracownikowi jak najpełniej rozwinąć posiadane talenty. Ambicją Trybunału jest stworzenie intelektualnie inspirującego miejsca pracy przez umożliwienie indywidualnego i grupowego zaangażowania w działania instytucji oraz szeroko zakrojony program szkoleniowy. Trybunał pragnie być organizacją opartą na uczeniu się, która w swojej działalności bazuje na wiedzy instytucjonalnej oraz zmotywowanych i dobrze wyszkolonych pracownikach, tak aby służyć UE i jej obywatelom.

Trybunał jest instytucją unijną na ludzką skalę - ułatwia to integrację i interakcje międzyludzkie oraz sprzyja pracy zespołowej. Oferuje on elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej, w tym spoza miejsca zamieszkania 1 . Trybunał szczególną wagę przywiązuje do różnorodności i włączenia społecznego. Promuje też równe szanse oraz zapewnia takie środowisko pracy, które gwarantuje szacunek wobec pracowników i opiera się na przejrzystej komunikacji, dialogu i wzajemnym zaufaniu. Filarami wewnętrznej polityki Trybunału są zaangażowanie pracowników, dobrostan i ekologia.

Trybunał jest podzielony na dziesięć dyrekcji odpowiedzialnych za kontrolę i administrację. Na dyrekcje te składają się elastyczne zespoły zadaniowe. Dyrekcje ds. kontroli zajmują się różnymi obszarami polityki, do których pracownicy są przypisywani na podstawie priorytetów określonych w ramach programu pracy. Zarządzanie wiedzą i wypracowanie odpowiedniej wiedzy fachowej stanowią nieodzowny element prac kontrolnych Trybunału, które obejmują między innymi wizyty w krajach UE i na całym świecie.

CO OFERUJEMY

Europejski Trybunał Obrachunkowy uruchamia program dla młodszych specjalistów, chcąc pozyskać utalentowanych absolwentów, którzy niedawno ukończyli studia i mogą tym samym przyczynić się do większego zrównoważenia składu personelu instytucji. Celem niniejszej procedury jest utworzenie listy rezerwowej kontrolerów, którym Trybunał może zaoferować umowy na czas określony.

Niniejszy program jest częścią polityki kadrowej Trybunału. Jest skierowany do młodszych specjalistów, którzy wzmacniając siłę roboczą instytucji, będą mieli wyjątkowe możliwości rozwoju zawodowego, a także będą mogli zdobyć cenne doświadczenie zawodowe oraz wiedzę na temat finansów unijnych i różnych obszarów polityki UE oraz roli Trybunału. Wybrani kandydaci dołączą do grupy młodych kontrolerów i wezmą udział w realizowanym w Trybunale programie ASPIRE 2 . Ich praca przyczyni się do ułatwienia obywatelom Unii zrozumienia, w jaki sposób Trybunał pełni swoją rolę i promuje rzetelne zarządzanie finansami.

Kontrolerzy zatrudniani będą zgodnie z art. 2 ust. b) warunków zatrudnienia innych pracowników UE 3  na okres czterech lat, z możliwością jednokrotnego przedłużenia na maksymalnie kolejne dwa lata. Pierwotna umowa obejmuje dziewięciomiesięczny okres próbny.

Nowo zatrudnieni kontrolerzy wezmą udział w programie integracyjnym obejmującym okres wprowadzający, w trakcie, którego będą uczestniczyć w odpowiednich szkoleniach i zostaną włączeni w prace różnych zespołów kontrolnych.

W zależności od zmieniających się potrzeb operacyjnych i uzasadnionych interesów służby Europejski Trybunał Obrachunkowy może organizować wewnętrzne konkursy dla swoich pracowników zgodnie z art. 4 regulaminu pracowniczego 4 .

Wynagrodzenie podstawowe dla pracowników w grupie zaszeregowania AD 6 (stopień 1) wynosi 6 758,53 EUR miesięcznie.

Zgodnie z warunkami zatrudnienia innych pracowników UE i w zależności od sytuacji osobistej i rodzinnej pracownika kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wspólnotowym i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać zwiększona o pewne dodatki.

Zasady, według których obliczana jest wysokość tych dodatków, określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników UE.

Instytucje UE posiadają własny system emerytalny i system opieki zdrowotnej. Składki emerytalne i na ubezpieczenie zdrowotne są potrącane bezpośrednio z wynagrodzenia.

Dzieci pracowników mogą nieodpłatnie uczęszczać do szkół europejskich.

ZADANIA NA STANOWISKU KONTROLERA

Osoby zatrudnione na stanowisku kontrolera będą opracowywać koncepcje kontroli i te kontrole przeprowadzać, zgodnie z uznanymi międzynarodowymi standardami, a do ich zadań należeć będzie:

- sporządzanie planów kontroli w oparciu o solidne podejście kontrolne;

- przeprowadzanie procedur kontroli i dokumentowanie prac kontrolnych;

- gromadzenie, weryfikowanie i analizowanie złożonych danych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych;

- sporządzanie i udostępnianie ustaleń kontroli, sprawozdań i opinii;

- zapewnianie wiedzy specjalistycznej i wsparcia w zakresie zarządzania wiedzą, konkretnych obszarów polityki oraz metodyki kontroli;

- uczestniczenie w podtrzymywaniu i rozwijaniu stosunków Trybunału z partnerami zewnętrznymi na szczeblu krajowym, unijnym i międzynarodowym;

- gromadzenie i analizowanie dokumentów, informacji i danych pochodzących z szerokiego zakresu źródeł.

KOGO POSZUKUJEMY

Trybunał poszukuje wysoce zmotywowanych kandydatów, którzy powinni szanować wartości europejskie i muszą spełniać następujące warunki:

1. Wymogi prawne

Zgodnie z art. 12 ust. 2 warunków zatrudnienia innych pracowników UE w dniu przesłania zgłoszenia kandydaci muszą spełniać następujące warunki:

- posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;

- korzystać z pełni praw obywatelskich;

- mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej;

- mieć cechy charakteru odpowiednie do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.

2. Kwalifikacje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 warunków zatrudnienia innych pracowników UE i art. 5 ust. 3 regulaminu pracowniczego, mającego przez analogię zastosowanie do pracowników zatrudnionych na czas określony, kandydat musi posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem uzyskanym nie więcej niż osiem lat przed ostatecznym terminem składania zgłoszeń w ramach niniejszego zaproszenia.

Ponadto kandydaci muszą również posiadać:

- tytuł magistra w dziedzinie audytu, rachunkowości, statystyki, matematyki, inżynierii, zarządzania, finansów, prawa, ekonomii lub informatyki albo

- kwalifikacje zawodowe w zakresie kontroli lub rachunkowości (certyfikat ACCA, dyplomowanego audytora wewnętrznego lub inne równoważne kwalifikacje).

Proszę zwrócić uwagę, że pod uwagę będą brane wyłącznie dyplomy i kwalifikacje zawodowe uzyskane lub uznawane w państwach członkowskich UE (lub byłych państwach członkowskich) albo kwalifikacje potwierdzone świadectwem równoważności wydanym przez organy jednego z państw członkowskich UE.

3. Doświadczenie zawodowe

Trybunał poszukuje kandydatów, którzy w terminie wyznaczonym na składanie kandydatur będą w stanie wykazać, że posiadają co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w jednym z następujących obszarów: prowadzenie kontroli (kontroli finansowej, kontroli zgodności lub kontroli wykonania zadań), zarządzania finansami, oceny projektów lub programów oraz opracowywania koncepcji lub wdrażania polityki publicznej. Doświadczenie to powinno być zdobyte w ramach pracy w pełnym wymiarze czasu i po ukończeniu studiów uniwersyteckich trwających co najmniej trzy lata, jak opisano w pkt 2 "Kwalifikacje" powyżej.

4. Znajomość języków

- Doskonała znajomość (język ojczysty lub umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie C2) jednego języka urzędowego UE oraz zadowalająca znajomość innego języka urzędowego UE (umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie B2).

- Jako że angielski i francuski to języki robocze Trybunału, wymagana jest biegła znajomość jednego z tych języków (umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie C1).

Znajomość innych języków urzędowych UE będzie dodatkowym atutem.

Kandydaci powinni wskazać w CV poziom znajomości języków zgodnie z następującym wzorem oceny: https://europa.eu/ europass/pl/common-european-framework-reference.

5. Umiejętności

- wiedza z zakresu audytu,

- zdolność gromadzenia, syntezy i analizy informacji,

- dobre umiejętności komunikacyjne,

- elastyczność i gotowość do pracy w organizacji działającej zadaniowo i w międzynarodowym środowisku, a także gotowość do zagranicznych podróży służbowych (wyjazdy na wizyty kontrolne),

- umiejętność pracy samodzielnej i w zespole,

- umiejętność przystosowania się i zdolność do pracy pod presją czasu,

- zdolność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów w kreatywny sposób.

PROCEDURA WYBORU

1. Etap kontroli kwalifikowalności

Zgłoszone kandydatury zostaną rozpatrzone przez komisję rekrutacyjną 5  powołaną przez organ Trybunału uprawniony do zawierania umów o pracę pod kątem spełniania kryteriów określonych w pkt 1-4 sekcji "Kogo poszukujemy". Kandydatury, które nie spełnią kryteriów kwalifikowalności, zostaną wykluczone z procedury wyboru.

Komisja rekrutacyjna sporządzi listę kandydatów spełniających wspomniane kryteria.

2. Etap wyboru

Dyrekcje i departamenty kontroli będą okresowo wskazywać rodzaje profili, określając konkretne wykształcenie, doświadczenie zawodowe i języki znane przez kandydata, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom kadrowym. Na podstawie tych kryteriów i liczby stanowisk do obsadzenia komisja rekrutacyjna wskaże kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Kandydaci mogą również zostać poproszeni o udział w dodatkowych testach szczegółowych. Rozmowy kwalifikacyjne i testy mają na celu ocenę doświadczenia, wiedzy i umiejętności kandydatów (zob. pkt 3-5 powyżej), a także ich motywacji. Kandydaci otrzymają w odpowiednim czasie informację o terminie rozmów kwalifikacyjnych oraz, w stosownych przypadkach, wszelkich wymaganych testów.

Rozmowy i testy przeprowadzi komisja rekrutacyjna.

Etap wyboru kandydatów może zostać kilkakrotnie powtórzony (w ramach kolejnych rund naboru), jeśli instytucja zgłosi taką potrzebę. Rozmowy i testy mogą być przeprowadzane do 31 grudnia 2026 r., ale termin ten może zostać przedłużony.

3. Zatrudnienie

W następstwie danej rundy naboru komisja rekrutacyjna przedstawi organowi uprawnionemu do zawierania umów o pracę listę rezerwową z nazwiskami kandydatów (w kolejności alfabetycznej), którzy jej zdaniem spełniają wymogi niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku (wymienione w pkt 3-5 powyżej). W zależności od dostępności stanowisk i potrzeb instytucji organ ten może następnie złożyć ofertę zatrudnienia jednemu lub kilku kandydatom.

Każda lista rezerwowa będzie ważna od dnia jej publikacji do końca następnego roku, a termin jej ważności może zostać przedłużony.

Zamieszczenie nazwiska kandydata na liście rezerwowej, którą komisja przedstawi temu organowi, w żadnym przypadku nie daje kandydatowi gwarancji zatrudnienia.

ZGŁOSZENIA

Termin składania zgłoszeń upływa 4 lipca 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu luksemburskiego.

Kandydatury, sporządzone obowiązkowo w języku angielskim lub francuskim, należy zgłaszać wyłącznie za pośrednictwem formularza elektronicznego (w języku angielskim lub francuskim) dostępnego po kliknięciu na link znajdujący się na końcu zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Zaproszenie to jest dostępne na stronie Trybunału z ofertami pracy (w sekcji "Open positions"):

https://www.eca.europa.eu/pl/Pages/JobOpportunities.aspx.

Do zgłoszenia należy dołączyć:

- list motywacyjny (maks. 1 strona),

- aktualne CV (maks. 3 strony) sporządzone według modelu "Europass" (zob. https://europa.eu/europass/pl).

Opisując swoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe, kandydaci muszą wskazać, co następuje:

(i) standardowy czas trwania ukończonego programu studiów;

(ii) daty rozpoczęcia i zakończenia każdego doświadczenia zawodowego.

Wszelkie zgłoszenia, które nie będą spełniać wymienionych powyżej wymogów formalnych (zob. sekcja "Zgłoszenia") lub które wpłynęły po terminie, bądź które nie zostały złożone za pomocą formularza internetowego udostępnionego w tym celu, zostaną odrzucone.

Komisja rekrutacyjna dokona oceny zgłoszonych kandydatur wyłącznie w oparciu o informacje podane w wymienionych dokumentach. Komisja może zwrócić się do kandydatów o przedstawienie dowodów potwierdzających informacje zawarte w zgłoszeniach. Jeśli kandydaci nie przedstawią takich dowodów na wniosek komisji, zgłoszone przez nich kandydatury zostaną odrzucone.

Trybunał zdecydowanie zachęca kandydatów, aby nie czekali ze złożeniem dokumentów do ostatniej chwili, jeśli chcą mieć pewność, że zdążą uzupełnić zgłoszenie. Może się bowiem zdarzyć, że tuż przed upływem terminu system będzie przeciążony. Takie sytuacje miały już miejsce w przeszłości.

POLITYKA REKRUTACJI

Równe szanse i racjonalne usprawnienia

Zgodnie z polityką Trybunału w zakresie różnorodności i włączenia społecznego oraz art. 1d regulaminu pracowniczego Trybunał działa z poszanowaniem różnorodności i wspiera równość szans. Kandydatury są przyjmowane bez dyskryminacji z jakiegokolwiek względu, a Trybunał podejmuje działania w celu zapewnienia, by w ramach rekrutacji kobiety i mężczyźni byli reprezentowani w równym stopniu, jak wymaga tego art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Trybunał podejmuje również działania, by umożliwić pogodzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym.

Jeśli wymagają Państwo szczególnych udogodnień (ze względu na określoną niepełnosprawność), aby uczestniczyć w procedurze wyboru, prosimy o przesłanie z wyprzedzeniem wiadomości elektronicznej w tej sprawie na adres: ECA- Selection@eca.europa.eu.

OCHRONA DANYCH

Trybunał zobowiązuje się zapewnić, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 .

Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w oświadczeniu Trybunału o ochronie prywatności dotyczącym procedury rekrutacji, dostępnym pod adresem:

https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/Specific_Privacy_Statement_vacancies/Specific_Privacy_Statement_vacan cies_PL.PDF.

Listy rezerwowe zawierające imiona i nazwiska kandydatów, którzy spełniają wymogi niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku, zostaną opublikowane na stronie internetowej Trybunału. Listy te pozostaną na stronie Trybunału aż do końca okresu ich obowiązywania.

Przed publikacją danej listy uwzględnieni na niej kandydaci będą mieli możliwość zwrócenia się o usunięcie swoich imion i nazwisk z opublikowanej listy. W tym celu należy wysłać wiadomość elektroniczną na adres ECA-Selection@e- ca.europa.eu. Usunięcie imienia i nazwiska z opublikowanej listy nie ma żadnego wpływu na uwzględnienie danego kandydata przy ewentualnej propozycji zatrudnienia.

WNIOSKI O PONOWNE ROZPATRZENIE DECYZJI - ZAŻALENIA I PROCEDURY ODWOŁAWCZE - SKARGI DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Kandydat, który na dowolnym etapie procedury wyboru stwierdzi, że powzięta wobec niego decyzja jest niesłuszna, ma do dyspozycji następujące środki:

1. Wniosek do komisji rekrutacyjnej o ponowne przeanalizowanie podjętej decyzji

Kandydat może złożyć pisemny wniosek o ponowne przeanalizowanie decyzji komisji rekrutacyjnej, podając w nim uzasadnienie swojej prośby. Wniosek taki należy złożyć w ciągu 10 dni kalendarzowych od daty powiadomienia kandydata o decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną na adres: ECA-Recours@eca.europa.eu. W przypadku gdy ostatni z tych dni przypada w sobotę, niedzielę lub święto, termin na przesłanie wniosku upływa wraz z ostatnią godziną następującego po nim dnia roboczego.

2. Zażalenia

Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego kandydat, w ciągu trzech miesięcy od powiadomienia go o decyzji Trybunału o odrzuceniu jego kandydatury, może złożyć pisemne zażalenie na tę decyzję, wysyłając ją na następujący adres:

The Secretary General

European Court of Auditors

12, rue Alcide De Gasperi

L-1615 Luxembourg

LUXEMBOURG

3. Procedura odwoławcza

Zgodnie z art. 91 regulaminu pracowniczego kandydat, dla którego decyzja o odrzuceniu zażalenia wiąże się z niekorzystnymi skutkami, ma prawo wnieść od niej odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Odwołanie musi zostać wniesione przez prawnika w terminie trzech miesięcy od otrzymania przez kandydata powiadomienia o decyzji o odrzuceniu zażalenia.

4. Skarga do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

Jeżeli kandydat jest zdania, że podczas rozpatrywania jego zgłoszenia doszło ze strony Europejskiego Trybunału Obrachunkowego do nieprawidłowości administracyjnych, może złożyć skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich po uprzednim skontaktowaniu się z Trybunałem w celu rozstrzygnięcia sporu. Skargę należy złożyć na piśmie w ciągu dwóch lat od momentu powzięcia wiedzy o faktach istotnych dla sprawy. Stosowny formularz elektroniczny jest dostępny na stronie internetowej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Złożenie skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymuje biegu terminów na wniesienie odwołania wspomnianych powyżej.

1 Obecnie pracownicy Trybunału mogą pracować zdalnie przez maksymalnie 3 dni w tygodniu, a limit miesięczny wynosi 10 dni. W tym przez 5 dni w miesiącu i maksymalnie 30 dni w roku mogą pracować zdalnie spoza miejsca zamieszkania.
3 Regulation No 31 (EEC), 11 (EAEC), laying down the Staff Regulations of Officials and the Conditions of Employment of Other Servants of the European Economic Community and the European Atomic Energy Community [rozporządzenie nr 31 (EWG), 11 (EWEA), ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników oraz warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej] (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385/62). Tekst skonsolidowany: ELI: https:// eur-lex.europa.eu/eli/reg/1962/31(1)/2025-05-13.
5 Skład komisji rekrutacyjnej zostanie podany na stronie internetowej Trybunału.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3237

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania - Program dla młodszych specjalistów w dziedzinie kontroli - Pracownicy zatrudnieni na czas określony (grupa zaszeregowania AD 6)
Data aktu: 13/06/2025
Data ogłoszenia: 13/06/2025