Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

(C/2024/7432)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2024 r.)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Rías Baixas"

PDO-ES-A1119-AM03

Data przekazania informacji:

30.9.2024 r.

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1. ZMIANY WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH MIESZANIA ODMIAN

Opis:

Zmieniono wymogi dotyczące mieszania odmian ("kupażowanie") w odniesieniu do rodzajów win "Rías Baixas Rosal", "Rías Baixas Salnés" i "Rías Baixas Ribeira do Ulla". Określono, że minimalna wartość 70 % wymienionych odmian musi należeć "do co najmniej jednej" z nich. Dodano odmianę Caíño blanco dla podobszaru O Rosal.

Pkt 3.3 specyfikacji produktu zostaje zatem zmieniony, zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie:

Celem jest wyjaśnienie, że minimalny odsetek (70 %) wszystkich wymienionych odmian winorośli odnosi się do tego zestawu odmian, tak że warunek ten byłby spełniony, gdyby osiągnięto 70 % pojedynczej odmiany. W przypadku "Rías Baixas Condado" zachowano jednak dotychczasowe brzmienie, ponieważ przyjmuje się, że dla typologii tego wina musi istnieć minimum w odniesieniu do każdej z odmian, które łącznie osiągają minimum 70 %.

2. DODANIE NOWEJ ODMIANY

Opis:

Do wykazu odmian dopuszczonych do produkcji win objętych ChNP "Rías Baixas" włączono nową odmianę, a mianowicie odmianę białą Ratiño gallega.

Zmieniono pkt 6 specyfikacji produktu oraz pkt 7 jednolitego dokumentu.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie:

Przeprowadzone badania wykazały, że jest to odmiana miejscowa, a nie klon innej odmiany, w związku z czym została uznana pod względem administracyjnym za nową odmianę Vitis vinífera na mocy zarządzenia APA/1097/2021 z dnia 7 października 2021, które przewiduje włączenie różnych odmian szeregu gatunków do rejestru odmian handlowych (BOE z 11.10.2021).

3. USUNIĘCIE TOLERANCJI W ODNIESIENIU DO GRANIC ANALITYCZNYCH

Opis:

Usunięto tolerancje w odniesieniu do wartości różnych parametrów analitycznych win.

Pkt 2.1 specyfikacji produktu zostaje zatem zmieniony, zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie:

Tolerancje powinny być takie, jak tolerancje wskazane przez akredytowane laboratoria w ich oznaczeniach, zgodnie ze stopniem niepewności zastosowanej metody analitycznej.

4. ZAKTUALIZOWANIE NIEKTÓRYCH ODNIESIEŃ

Opis:

Zmianę w specyfikacji produktu wykorzystano do aktualizacji szeregu odniesień prawnych, które z upływem czasu stały się już nieaktualne, do zmiany niektórych odniesień do danych dotyczących produkcji, do przedstawienia zaktualizowanych wartości oraz do zmiany niektórych danych kontaktowych Rady Regulacyjnej.

Zmieniono pkt 2, 3, 7, 8 i 9 specyfikacji produktu; zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie:

Skorzystano z okazji do aktualizacji niektórych nieaktualnych odniesień w tekście specyfikacji produktu.

JEDNOLITY DOKUMENT

1. Nazwa lub nazwy

Rias Baixas

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego:

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3. Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

5. Gatunkowe wino musujące

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4. Opis wina lub win

1. Rías Baixas Albarino

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa słomkowożółta ze złotymi lub zielonkawymi odcieniami. Przejrzyste i połyskliwe. Zapach: o średniej do wysokiej intensywności. Wino o dużej złożoności aromatycznej, z dominującymi pierwotnymi aromatami cytrynowymi, kwiatowymi i owocowymi, w których wyróżnia się aromat jabłek. Smak: zrównoważony na podniebieniu, z niewielką kwasowością. Dobra struktura, średnia gładkość i długi finisz. Posmak kwiatowy i owocowy.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 11,3

- Minimalna kwasowość ogólna: 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 18

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 200

2. Pozostałe wina białe Rías Baixas

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa słomkowożółta ze złotymi lub zielonkawymi odcieniami. Przejrzyste i połyskliwe. Zapach: o średniej intensywności i wyraźnej obecności pierwotnych aromatów (kwiatowych lub owocowych). Smak: Lekka kwasowość, świeżość i zrównoważenie. Owocowy posmak.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 11

- Minimalna kwasowość ogólna: 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 18

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 200

3. Rías Baixas Barrica

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa złotożółta. Przejrzyste i połyskliwe. Zapach: o średniej intensywności. Dobrze zintegrowane aromaty pierwotne i trzeciorzędne. Pierwotne aromaty kwiatowe i owocowe wraz z trzeciorzędnymi aromatami drewna, uwypuklającymi aromaty prażenia, wędzenia, wanilii i orzechów. Smak: dobra struktura, aksamitność i owocowy posmak z nutami wanilii.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 11,5

- Minimalna kwasowość ogólna: 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 18

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 200

4. Rías Baixas Tinto

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa wiśniowoczerwona z fioletowymi refleksami. Średnia intensywność barwy. Przejrzyste i połyskliwe. Zapach: wina o średniej intensywności. Dominacja pierwotnych aromatów czerwonych owoców (truskawki, jeżyny itp.) i roślin. Smak: o lekkiej strukturze w ustach, umiarkowanie taninowy. Średnia trwałość, z nutami owocowymi na finiszu.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 10.

- Minimalna kwasowość ogólna: 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 20

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr):

150.

5. Gatunkowe wino musujące Rías Baixas

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa bladożółta ze złotymi odcieniami w przypadku win białych i czerwona z fioletowymi odcieniami w przypadku win czerwonych. Klarowne i połyskliwe. Pęcherzyki gazu są drobne i długo się utrzymują. Zapach: dominują aromaty podstawowe (kwiatowe i owocowe) i aromaty drugorzędne (piekarnicze i prażone). Smak: zrównoważony na podniebieniu. Świeży i lekko kwaśny, z dobrze zintegrowanym dwutlenkiem węgla (pęcherzyki) i owocowym posmakiem

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 10.

- Minimalna kwasowość ogólna: 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 18

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 185

5. Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

1) Praktyki uprawy

Winogrona należy zbierać do skrzynek lub do innych pojemników dozwolonych przez Radę Regulacyjną.

2) Szczególna praktyka enologiczna

Prawdopodobna zawartość alkoholu w moszczu wynosi co najmniej 11 % obj. w przypadku odmiany Albariño; 10 w przypadku pozostałych win białych; 9,5 w przypadku win czerwonych oraz 10 w przypadku win musujących.

Wina białe niedojrzałe mają różne oznaczenia określone na podstawie odsetka wykorzystywanych odmian oraz obszaru produkcji winogron i produkcji wina.

Pojemność drewnianych pojemników do leżakowania wina "Rías Baixas Barrica" nie przekracza 600 litrów. Etykietowanie wskazuje czas trwania tego procesu.

Wina musujące wytwarza się wyłącznie przy zastosowaniu metody drugiej fermentacji w butelce.

5.2. Maksymalna wydajność

12 500 kilogramów winogron z hektara

90 hektolitrów z hektara

6. Wyznaczony obszar geograficzny

Obszar ten dzieli się na pięć podobszarów położonych we wspólnocie autonomicznej Galicji. Te podobszary i gminy, które obejmują, to:

- Val do Salnés: Cambados, Meaño, Sanxenxo, Ribadumia, Meis, Vilanova de Arousa, Portas, Caldas de Reis, Vilagarcía de Arousa, Barro, O Grove i Illa de Arousa,

- Condado do Tea: Salvaterra de Miño, As Neves, Arbo, Crecente, Salceda de Caselas, Ponteareas, A Cañiza*, Tui* i Mos*,

- O Rosal: O Rosal, Tomiño, A Garda, Gondomar* i Tui*,

- Soutomaior: Soutomaior,

- Ribeira do Ulla: Vedra, Padrón*, Teo*, Boqueixón*, Touro*, A Estrada*, Silleda* i Vila de Cruces*.

Gminy oznaczone (*) nie są uwzględnione w całości.

7. Odmiany winorośli

ALBARIÑO

BRANCELLAO

CASTAÑAL

CAÍÑO BLANCO

CAÍÑO TINTO

ESPADEIRO - TORNEIRO

GODELLO

LOUREIRA - LOUREIRO BLANCO

LOUREIRO TINTO

MENCÍA

PEDRAL - DOZAL

RATIÑO GALLEGA

SOUSÓN

TORRONTÉS

TREIXADURA

8. Opis związku lub związków

Klimat atlantycki, bliskość morza, uprawa na terenach na wysokości poniżej 300 m, cechy gleby (niskie pH, ubóstwo mineralne i biogenne oraz niewielka grubość), system prowadzenia (dostosowanie do warunków wysokiej wilgotności) oraz wykorzystanie odmian rodzimych skutkują dojrzałością, która powoduje nagromadzenie cukrów, co prowadzi do powstania win bardzo charakterystycznych pod względem frakcji kwasowej oraz elementów aromatycznych i smakowych.

Najlepiej przystosowaną odmianą winorośli, występującą w większości win, jest Albariño, która odpowiada za charakter tych win. Nazwa tej odmiany jest często używana zamiennie z nazwą całej ChNP.

9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

butelkowanie w obrębie wyznaczonego obszaru geograficznego

Opis wymogu:

Butelkowanie musi odbywać się wyłącznie w wytwórniach wina znajdujących się na określonym obszarze geograficznym i zarejestrowanych w odpowiednich rejestrach Rady Regulacyjnej.

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

Przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

W przypadku produktów należących do kategorii "wino" należy podać rok ich zbiorów. Opakowania stosowane w przypadku wszystkich produktów przeznaczonych do spożycia muszą być opatrzone numerowaną pieczęcią lub etykietą dostarczaną przez Radę Regulacyjną. Etykieta dodatkowa musi zawierać logo nazwy pochodzenia określone w załączniku II do specyfikacji produktu.

Link do specyfikacji produktu

https://agacal.xunta.gal/sites/default/files/calidade-alimentaria/vinos/PC_DOP_Rias_Baixas_julio_2024_ESP.pdf

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7432

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 13/12/2024
Data ogłoszenia: 13/12/2024