Sprawa C-701/22, MFE: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 17 października 2024 r. - SC AA SRL v. MFE

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 17 października 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Cluj - Rumunia) - Sc AA SRL/MFE
(Sprawa C-701/22, MFE) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 - Artykuł 60 - Zasada należytego zarządzania finansami - Artykuł 80 - Prawo beneficjentów do otrzymania płatności możliwie najszybciej i w całości - Prawo do otrzymania odsetek za opóźnienia w płatnościach - Zasady skuteczności i równoważności - Wypowiedzenie umowy o finansowanie z EFRR z powodu nieprawidłowości w jej wykonaniu - Stwierdzenie nieważności tego wypowiedzenia - Korekta nieprawidłowości - Zwalczanie opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych - Dyrektywa 2011/7/UE - Zakres stosowania)

(C/2024/7134)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Curtea de Apel Cluj

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: SC AA SRL

Druga strona postępowania: Ministerul Fondurilor Europene

Sentencja

1) Zasadę należytego zarządzania finansami, o której mowa w art. 60 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, należy interpretować w ten sposób, że nie stoi ona na przeszkodzie zapłacie odsetek za opóźnienie z tytułu opóźnienia w płatnościach, którego dopuściła się instytucja zarządzająca, kwot pieniężnych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego odpowiadających wydatkom kwalifikowalnym.

Natomiast zasadę skuteczności należy, w świetle art. 80 rozporządzenia nr 1083/2006, interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie temu, by zapłata owych odsetek była wykluczona na podstawie przepisów krajowych, które nakładają obowiązek zapłaty odsetek za opóźnienie dopiero od dnia upływu terminu zwrotu nienależnie wypłaconej kwoty.

2) Artykuł 2 pkt 7 w związku z art. 98 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 1083/2006

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoją one na przeszkodzie obniżeniu przez sąd krajowy - w konsekwencji "nieprawidłowości", w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 1083/2006, stwierdzonych w wykonywaniu umowy o finansowanie oraz zgodnie z zasadą proporcjonalności - kwoty odsetek za opóźnienie należnych beneficjentowi finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z tytułu opóźnienia w płatnościach, którego dopuściła się instytucja zarządzająca, wydatków kwalifikowalnych w ramach tego finansowania, w sytuacji gdy owa instytucja zarządzająca nie zastosowała w związku z tym żadnej korekty finansowej.

3) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych należy interpretować w ten sposób, że nie ma ona zastosowania do zawartej między instytucją zarządzającą państwa członkowskiego a przedsiębiorstwem umowy o finansowanie, której przedmiotem jest współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu zakupu sprzętu przez owo przedsiębiorstwo od strony trzeciej.

1 Dz.U. C 94 z 13.3.2023.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7134

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-701/22, MFE: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 17 października 2024 r. - SC AA SRL v. MFE
Data aktu: 17/10/2024
Data ogłoszenia: 09/12/2024