Wyrok Trybunału z dnia 2 lipca 2024 r. w sprawie E-6/23 postępowanie karne przeciwko MH

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 2 lipca 2024 r.
w sprawie E-6/23 postępowanie karne przeciwko MH

(Dyrektywa 2004/38/WE - Prawa pochodne obywateli państw trzecich - Prawo wjazdu - Przepisy krajowe ograniczające prawo wjazdu i pobytu ze względu na zarządzenie decyzję o wydaleniu wydane przed uzyskaniem statusu członka rodziny obywatela EOG - Art. 32 dyrektywy 2004/38/WE - Art. 36 dyrektywy 2004/38/WE)

(C/2024/6674)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2024 r.)

W sprawie E-6/23, postępowanie karne przeciwko MH - WNIOSEK skierowany do Trybunału przez Sąd Najwyższy Norwegii (Norges H0yesterett) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/38/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich, zmieniającej rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylającej dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG, Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen, sędziowie, wydał w dniu 2 lipca 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Przepisy określone w rozdziale VI dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich należy interpretować w ten sposób, że nie zezwalają one państwu EOG na odmowę wjazdu i pobytu na jego terytorium obywatelowi państwa trzeciego będącemu małżonkiem obywatela EOG wyłącznie na takiej podstawie, że małżonek będący obywatelem państwa trzeciego podlegał w przeszłości nakazowi wydalenia na podstawie środków krajowych nałożonych w związku z naruszeniami, które miały miejsce w przeszłości, zanim nabył on prawa do swobodnego przemieszczania się na podstawie dyrektywy, bez uprzedniego sprawdzenia, czy obecność tej osoby na terytorium państwa EOG stanowi rzeczywiste, aktualne i dostatecznie poważne zagrożenie dla jednego z podstawowych interesów społecznych w rozumieniu art. 27 ust. 2 dyrektywy.

2. Art. 32 dyrektywy 2004/38/WE nie ma zastosowania, bezpośrednio ani przez analogię, jeżeli odmowa prawa wjazdu i pobytu nie jest uzasadniona istnieniem rzeczywistego, aktualnego i dostatecznie poważnego zagrożenia dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.

3. Zgodność z art. 27 dyrektywy 2004/38/WE jest wymagana w szczególności wtedy, gdy państwo EOG chce ukarać obywatela państwa trzeciego za wjazd lub pobyt na jego terytorium z naruszeniem krajowych przepisów imigracyjnych, zanim zostanie on członkiem rodziny obywatela EOG. Wobec braku nowej oceny zgodnej z dyrektywą jego obecność na terytorium państwa EOG jest zgodna z prawem w świetle prawa EOG. W związku z tym osoba taka nie może podlegać sankcjom na mocy prawa krajowego za naruszenie pierwotnej decyzji o wydaleniu poprzez skorzystanie z praw pochodnych przyznanych jej przepisami dyrektywy.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6674

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 2 lipca 2024 r. w sprawie E-6/23 postępowanie karne przeciwko MH
Data aktu: 02/07/2024
Data ogłoszenia: 31/10/2024