Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia środka szczególnego na rzecz Tunezji na 2023 r. (2024/2573(RSP))

Przyjęcie środka szczególnego na rzecz Tunezji na 2023 r.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia środka szczególnego na rzecz Tunezji na 2023 r. (2024/2573(RSP))
(C/2024/6563)

P9_TA(2024)0175

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 14,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniające i uchylające decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009 1  (rozporządzenie ustanawiające ISWMR - "Globalny wymiar Europy"),

- uwzględniając porozumienie Parlamentu Europejskiego i Komisji z dnia 3 czerwca 2008 r. w sprawie procedur wprowadzania w życie decyzji Rady 1999/468/WE ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji, zmienionej decyzją 2006/512/WE 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3  (rozporządzenie finansowe),

- uwzględniając Układ Eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi z jednej strony, a Republiką Tunezyjską z drugiej strony 4 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Tunezji, w szczególności rezolucję z dnia 16 marca 2023 r. w sprawie niedawnych ataków na wolność wypowiedzi i zrzeszania się oraz na związki zawodowe w Tunezji, a w szczególności przypadku dziennikarza Noureddine'a Boutara 5 ,

- uwzględniając oświadczenie prasowe przewodniczącej Komisji Ursuli. von der Leyen, premier Włoch Giorgii Meloni, premiera Holandii Marka Ruttego i prezydenta Tunezji Kaisa Saieda z 11 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając protokół ustaleń z 16 lipca 2023 r. w sprawie strategicznego i globalnego partnerstwa między UE a Tunezją,

- uwzględniając decyzję wykonawczą Komisji z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie finansowania szczególnego środka na rzecz Tunezji w 2023 r. (C(2023)9184) oraz towarzyszący jej dokument roboczy dotyczący programu wsparcia reform makroekonomicznych w Tunezji,

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Rozwoju,

A. mając na uwadze, że art. 21 ust. 1 TUE stanowi, iż "działania Unii na arenie międzynarodowej oparte są na zasadach, które leżą u podstaw jej utworzenia, rozwoju i rozszerzenia oraz które zamierza wspierać na świecie: demokracji, państwa prawnego, powszechności i niepodzielności praw człowieka i podstawowych wolności, poszanowania godności ludzkiej, zasad równości i solidarności oraz poszanowania zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz prawa międzynarodowego";

B. mając na uwadze, że art. 2 układu eurośródziemnomorskiego między UE a Tunezją stanowi, iż "stosunki między Stronami, jak również wszystkie postanowienia samego Układu opierają się na poszanowaniu praw człowieka i na zasadach demokracji, którymi Strony kierują się w swojej polityce wewnętrznej i zagranicznej i które stanowią istotny element niniejszego Układu";

C. mając na uwadze, że art. 29 rozporządzenia ustanawiającego ISWMR - "Globalny wymiar Europy" wyklucza działania, które mogą prowadzić do łamania praw człowieka w krajach partnerskich; mając na uwadze, że zgodnie z art. 25 ust. 5 rozporządzenia Komisja ma przeprowadzać oceny ex ante wpływu na prawa człowieka proporcjonalne do celów i zakresu planowanych działań i środków; mając na uwadze, że art. 3 ust. 4 rozporządzenia stanowi, iż "co najmniej 93 % wydatków w ramach Instrumentu spełnia kryteria ODA [oficjalnej pomocy rozwojowej], [...] a tym samym stanowi część łącznego zobowiązania w ramach ODA";

D. mając na uwadze, że motyw 40 rozporządzenia ustanawiającego ISWMR - "Globalny wymiar Europy" stanowi, że "z uwagi na to, że poszanowanie demokracji, praw człowieka i praworządności ma zasadnicze znaczenie dla należytego zarządzania finansami i skutecznego unijnego finansowania, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, pomoc mogłaby zostać zawieszona w razie pogorszenia się sytuacji w zakresie demokracji, praw człowieka lub praworządności w państwach trzecich";

E. mając na uwadze, że pod rządami prezydenta Kaisa Saieda w Tunezji nastąpił autorytarny zwrot i alarmujący regres w dziedzinie demokracji, praw człowieka i praworządności; mając na uwadze, że w ciągu ostatniego roku prezydent Kais Saied doprowadził do arbitralnego aresztowania i zatrzymania polityków opozycji, sędziów, pracowników mediów i działaczy społeczeństwa obywatelskiego;

F. mając na uwadze, że Komisja przyjęła szczególny środek w pilnej procedurze pisemnej;

G. mając na uwadze, że sześć miesięcy wcześniej, w oświadczeniu prasowym Komisji z 11 czerwca 2023 r., zapowiedziano wsparcie budżetowe dla Tunezji w wysokości 150 mln EUR; mając na uwadze, że to wsparcie budżetowe ogłoszono przed podpisaniem protokołu ustaleń między UE a Tunezją;

H. mając na uwadze, że Komisja i Parlament nie kontaktowały się ze sobą w sposób nieformalny przed przyjęciem szczególnego środka w ramach pilnej procedury pisemnej, jak przewidziano w ust. 12 porozumienia między Parlamentem a Komisją z dnia 3 czerwca 2008 roku;

I. mając na uwadze, że art. 27 ust. 4 rozporządzenia ustanawiającego ISWMR - "Globalny wymiar Europy" stanowi, że "udzielając wsparcia budżetowego zgodnie z art. 236 rozporządzenia finansowego, Komisja jasno określa i monitoruje kryteria warunkowości w zakresie wsparcia budżetowego, w tym postępy w reformach i przejrzystość, a także wspiera rozwój parlamentarnej zdolności w dziedzinie kontroli i audytu krajowego oraz zwiększoną przejrzystość i publiczny dostęp do informacji";

J. mając na uwadze, że art. 218 TFUE ustanawia procedurę negocjowania i zawierania umów między UE a państwami trzecimi; mając na uwadze, że procedura ta umożliwia odpowiednie gwarancje proceduralne, a także kontrolę parlamentarną i sądową, zwiększając tym samym rozliczalność i legitymację demokratyczną;

K. mając na uwadze, że 13 września 2023 r. delegacji Komisji Spraw Zagranicznych odmówiono wjazdu do Tunezji, co ograniczyło możliwość wykonywania przez Parlament uprawnień kontrolnych;

L. mając na uwadze, że 26 września 2023 r., na kilka dni przed jej planowanym terminem, władze tunezyjskie jednostronnie odroczyły wizytę Komisji;

M. mając na uwadze, że w październiku 2023 r. prezydent Tunezji odrzucił i zwrócił 60 mln EUR wsparcia budżetowego z UE;

N. mając na uwadze, że w żywotnym interesie UE leży dalsza współpraca z Tunezją w celu zapewnienia stabilności makroekonomicznej, praworządności i praw człowieka w tym kraju;

1. kwestionuje potrzebę zastosowania pilnej procedury pisemnej w odniesieniu do szczególnego środka na rzecz Tunezji, ponieważ wstępną zapowiedź Komisji dotyczącą wsparcia budżetowego w wysokości 150 mln EUR ogłoszono już 11 czerwca 2023 r., pozostawiając wystarczająco dużo czasu na zastosowanie zwykłej procedury; uważa, że termin uruchomienia tej pilnej procedury pisemnej wskazuje na brak poszanowania kontroli parlamentarnej i procedury komitologii;

2. wzywa Komisję, aby w kontekście kolejnego zbliżającego się dialogu geopolitycznego wysokiego szczebla przedstawiła szczegółowe, oparte na faktach wyjaśnienie, dlaczego nie doszło do nieformalnego kontaktu między Komisją a Parlamentem przed przyjęciem szczególnego środka w ramach pilnej procedury pisemnej, zgodnie z ust. 12 porozumienia między Parlamentem a Komisją z dnia 3 czerwca 2008 roku; oczekuje zatem, że Tunezja zostanie wybrana jako kraj priorytetowy podczas kolejnego dialogu geopolitycznego wysokiego szczebla;

3. uważa, że podjęte w protokole ustaleń zobowiązanie polityczne do "pełnej" wypłaty wsparcia budżetowego na 2023 r. nie stanowi podstawy prawnej do przyjęcia tego środka ani jako szczególnego środka na podstawie art. 23 ust. 4 rozporządzenia ustanawiającego ISWMR - "Globalny wymiar Europy"', ani w ramach pilnej procedury pisemnej;

4. ubolewa, że Komisja nie udostępniła proaktywnie Parlamentowi odnośnej umowy finansowej z Tunezją, określającej szczególne warunki i wymogi, zgodnie z art. 112 ust. 4 i art. 236 rozporządzenia finansowego;

5. zwraca się o szczegółowe wyjaśnienie, w jaki sposób terminy takie jak "zadowalający postęp" - użyte w sekcji 4.3.2 dokumentu Komisji dotyczącego działań w ramach szczególnego środka, w którym wyszczególniono kryteria wypłaty wsparcia budżetowego - stanowią "jasno określone kryteria warunkowości w zakresie wsparcia budżetowego", zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia ustanawiającego ISWMR - "Globalny wymiar Europy";

6. wyraża wątpliwość, czy ten szczególny środek jest zgodny z podstawowymi zasadami w działaniach zewnętrznych dotyczących demokracji, praw człowieka i praworządności, jak określono w art. 21 TUE, różnych przepisach rozporządzenia ustanawiającego ISWMR - "Globalny wymiar Europy" i art. 2 układu eurośródziemnomorskiego między UE a Tunezją, biorąc pod uwagę znaczne pogorszenie sytuacji w zakresie praw podstawowych, które ma już miejsce w Tunezji od lipca 2021 r., oraz z uwagi na fakt, że znaczne pogorszenie sytuacji w zakresie podstawowych wartości może doprowadzić UE do zawieszenia, ograniczenia lub anulowania wsparcia budżetowego dla krajów partnerskich;

7. w związku z tym wzywa Komisję do przedstawienia w trybie pilnym i przed końcem kadencji Parlamentu dalszych pisemnych szczegółów dotyczących tego, w jaki sposób i kiedy oceni ona, czy warunki określone w sekcji 4.3.2 dotyczące wypłaty wsparcia budżetowego zostały lub zostaną spełnione, oraz jakie obiektywne kryteria zostaną wykorzystane do ustalenia, czy poczyniono "zadowalający postęp" we wdrażaniu ogólnych warunków wymienionych w sekcji 4.3.2;

8. zwraca się do Komisji o wyjaśnienie na piśmie, w jaki sposób w jej ocenie Tunezja spełnia obecnie wymóg określony w sekcji 4.3.2 lit. b) dokumentu dotyczącego działań w ramach szczególnego środka w odniesieniu do podstawowych wartości;

9. wzywa Komisję do wyjaśnienia, dlaczego zdecydowała się wypłacić 150 mln EUR w jednej transzy, zamiast zezwolić na stopniową wypłatę w oparciu o konkretne osiągnięte cele pośrednie lub kroki, jak przewidziano w art. 236 ust. 2 rozporządzenia finansowego, wykluczając możliwość zawieszenia dalszych wypłat, gdyby doszło do wyraźnego osłabienia podstawowych wartości;

10. wzywa Komisję do wyjaśnienia, w jaki sposób szczególny środek przyczyni się do poprawy klimatu biznesowego i inwestycyjnego w świetle pogorszenia się praworządności w Tunezji od lipca 2021 r., które stanowi przeszkodę dla rozwoju gospodarczego;

11. wzywa Komisję do wyjaśnienia powodów, dla których władze Tunezji odrzuciły 60 mln EUR wsparcia budżetowego wypłaconego w ramach instrumentu COVID-19 w październiku 2023 r., oraz na jakiej podstawie Komisja uważa, że władze Tunezji są skłonne zaakceptować wsparcie budżetowe przewidziane w ramach tego szczególnego środka;

12. wzywa Komisję do wyjaśnienia, jakie gwarancje otrzymała od władz tunezyjskich od września 2023 r. co do tego, że Parlament będzie mógł dokonać wizytacji miejsc realizacji projektów finansowanych przez UE w Tunezji, a tym samym skorzystać ze swoich praw do nadzoru i kontroli zgodnie z art. 14 TUE;

13. zwraca się do Komisji o wyjaśnienie sytuacji poprzez udzielenie stosownej i wyczerpującej odpowiedzi na pytanie ze strony Parlamentu wymagające odpowiedzi ustnej oraz na niniejszą rezolucję towarzyszącą;

14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz Radzie.

1 Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1.
2 Dz.U. C 143 z 10.6.2008, s. 1.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 97 z 30.3.1998, s. 2.
5 Dz.U. C, C/2023/407 z 23.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/407/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6563

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia środka szczególnego na rzecz Tunezji na 2023 r. (2024/2573(RSP))
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024