(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając przekazany przez Europejską Prokurator Generalną wniosek o uchylenie immunitetu Evy Kaili z dnia 15 grudnia 2022 r., ogłoszony na posiedzeniu plenarnym dnia 19 stycznia 2023 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Evy Kaili, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r.,
19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 2 ,
- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0029/2024),
A. mając na uwadze, że Europejski Prokurator Generalny zwrócił się o uchylenie immunitetu parlamentarnego Evy Kaili w związku z postępowaniem toczącym się w sprawie faktów, które mogą stanowić podżeganie do oszustwa naruszającego interesy finansowe Unii Europejskiej, popełnianego wielokrotnie, które spowodowało szkodę przekraczającą kwotę 120 000 i 150 000 EUR, zagrożone karą pozbawienia wolności w wymiarze od 5 do 15 lat, zgodnie z art. 46 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 98 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, oraz art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 lit. b) ustawy 2803/2000 w związku z art. 2 ust. 1 i art. 386 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, art. 24 ust. 2 i art. 26 ust. 3 ustawy 4689/2020;
B. mając na uwadze, że w następstwie sprawozdania OLAF - zarejestrowanego przez Prokuraturę Europejską dnia 1 lipca 2021 r. - grecki delegowany prokurator europejski wszczął przedmiotowe dochodzenie dnia 8 września 2021 r.; mając na uwadze, że dnia 12 listopada 2021 r., w ramach swoich obowiązków, delegowana prokurator europejska prowadząca sprawę zwróciła się do OLAF o przedłożenie dokumentów znajdujących się w aktach sprawy; mając na uwadze, że po zbadaniu sprawy dnia 2 lutego 2022 r. delegowana prokurator europejska zwróciła się do OLAF o prowadzenie dochodzenia uzupełniającego oraz, dnia 7 lutego 2022 r., o przetłumaczenie akt sprawy z języka angielskiego na język grecki; mając ma uwadze, że OLAF przedłożył sprawozdanie końcowe i dokumentację uzupełniającą dnia 8 grudnia 2022 r., a przedmiotowe tłumaczenia dnia 14 grudnia 2022 r.;
C. mając na uwadze, że domniemane nieprawidłowości, o których miała wiedzieć Eva Kaili, dotyczą w szczególności:
a) niewypełnienia przez jedną z jej akredytowanych asystentek parlamentarnych obowiązków związanych z obecnością w miejscu pracy w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r. oraz niewypełniania obowiązków przez tę asystentkę,
b) składania wniosków o wydanie zleceń wyjazdu służbowego i deklaracji wydatków oraz pobierania zwrotów kosztów za podróże służbowe czterech akredytowanych asystentów parlamentarnych (AAP) Evy Kaili, którzy w tych wyjazdach nie uczestniczyli: w okresie od lutego 2016 r. do marca 2018 r. w przypadku pierwszego AAP, w okresie od maja 2015 r. do lutego 2020 r. w przypadku drugiego APP, w okresie od grudnia 2015 r. do kwietnia 2019 r. w przypadku trzeciego AAP oraz w okresie od października 2014 r. do lutego 2020 r. w przypadku czwartego AAP,
c) wypłacenia części wynagrodzenia lub kosztów podróży służbowych akredytowanej asystentki parlamentarnej na rzecz Evy Kaili, rzekomo na jej polecenie, w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r.;
D. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;
E. mając na uwadze, że czyny zarzucane Evie Kaili nie dotyczą opinii ani stanowiska zajętego przez nią w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
G. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej stanowi między innymi, iż w trakcie kadencji parlamentarnej posłowie do parlamentu nie mogą być ścigani, aresztowani, pozbawieni wolności ani nie mogą podlegać innym ograniczeniom bez uprzedniej zgody parlamentu;
H. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
I. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Evy Kaili;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji parlamentarnej Prokuraturze Europejskiej i Evie Kaili.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6347 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM)) |
| Data aktu: | 06/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/11/2024 |