(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji, zwłaszcza te przyjęte po rozpoczęciu okupacji Półwyspu Krymskiego 27 lutego 2014 r. i po eskalacji rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie 24 lutego 2022 r.,
- uwzględniając art. 167 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi bezprawną, niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną pełnoskalową wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, co jest kontynuacją działań zapoczątkowanych w 2014 r. przez aneksję Krymu, a następnie okupację części obwodów donieckiego i ługańskiego;
B. mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele wykazują się niezachwianą determinacją w skutecznej obronie kraju, mimo że płacą za to wysoką cenę w postaci ofiar cywilnych i wojskowych; mając na uwadze, że Rosja umyślnie dopuszcza się powszechnych i systematycznych okrucieństw na okupowanych terytoriach oraz prowadzi masowe ataki na obszary zamieszkałe i infrastrukturę cywilną, czego najnowszym przykładem jest zbombardowanie szpitala dziecięcego Ochmatdyt; mając na uwadze, że miliony Ukrainek i Ukraińców w kraju i poza jego granicami to nadal uciekinierzy uchodzący przed rosyjską napaścią; mając na uwadze, że te nieludzkie działania sił rosyjskich i ich popleczników są zbrodniami wojennymi i zbrodniami przeciwko ludzkości;
C. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie przeznaczyły jak dotąd dla Ukrainy około 108 mld EUR na pomoc finansową, humanitarną, wsparcie dla uchodźców i pomoc wojskową, w tym około 39 mld EUR na pomoc wojskową, a do 2025 r. ma przydzielić kolejne 21 mld EUR; mając na uwadze, że misja pomocy wojskowej UE dla Ukrainy (EUMAM Ukrainę) przeprowadziła szkolenia dla ponad 55 000 członków ukraińskich sił zbrojnych - zarówno dla połączonych rodzajów wojsk, jak i dla specjalistów; mając na uwadze, że NATO zapewni coroczny wkład dla Ukrainy w wysokości 40 mld EUR;
D. mając na uwadze, że 25 czerwca 2024 r. UE oficjalnie rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Ukrainą i Mołdawią i zorganizowała pierwsze konferencje międzyrządowe;
E. mając na uwadze, że Viktor Orbán, premier Węgier, które sprawują obecnie rotacyjną prezydencję w Radzie, 5 i 8 lipca 2024 r. bez koordynacji złożył zaskakujące wizyty w Federacji Rosyjskiej i Chińskiej Republice Ludowej; mając na uwadze, że spotkań tych nie zatwierdziła żadna instytucja UE ani państwa członkowskie;
1. potwierdza, że niezmiennie popiera niepodległość, suwerenność i nienaruszalność terytorialną Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, oraz podtrzymuje niezachwiane zaangażowanie UE we wsparcie polityczne, finansowe, gospodarcze, humanitarne, wojskowe i dyplomatyczne, dopóty, dopóki będzie tego wymagało zapewnienie zwycięstwa Ukrainy; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnych starań o utrzymanie i zdobywanie jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy;
2. przypomina, że Ukraina jako ofiara agresji ma zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych uzasadnione prawo do samoobrony; przypomina, że znaczna, choć nadal niewystarczająca pomoc wojskowa ze strony UE, USA i partnerów o podobnych poglądach ma pozwolić Ukrainie skutecznie bronić się przed państwem agresorem i przywrócić pełną kontrolę nad całym terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową;
3. z zadowoleniem przyjmuje niedawne rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Ukrainą i Republiką Mołdowy; uważa, że ich postępująca integracja z UE jest geostrategiczną i demokratyczną szansą oraz inwestycją w zjednoczoną i silną Europę; przypomina, że przystąpienie do UE to proces ściśle oparty na zasługach, wymagający spełnienia kryteriów członkostwa, w tym kryteriów demokracji, praworządności, podstawowych wartości i walki z korupcją; przypomina, że proces akcesyjny wymaga odpowiedniej pomocy finansowej i technicznej ze strony UE;
4. potępia niedawną wizytę premiera Węgier Viktora Orbána w Federacji Rosyjskiej; podkreśla, że podczas tej wizyty nie reprezentował on UE, i uważa, że wizyta ta jest rażącym naruszeniem traktatów i wspólnej polityki zagranicznej UE, w tym zasady lojalnej współpracy; zaznacza, że premier Węgier nie może twierdzić, iż reprezentuje UE, gdy działa wbrew wspólnemu stanowisku UE; uważa, że naruszenie to powinno wiązać się z konsekwencjami dla Węgier; przypomina, że bezpośrednio po tzw. misji pokojowej premiera Węgier Rosja dopuściła się ataku na szpital dziecięcy Ochmatdyt w Kijowie, co wykazało próżność jego rzekomych starań, przyjętych skądinąd ze sceptycyzmem przez przywódców ukraińskich; ponownie wyraża poparcie dla formuły pokojowej przedstawionej przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego; ubolewa, że Węgry nadużyły prawa weta w Radzie, by uniemożliwić przyznanie Ukrainie niezbędnej pomocy; apeluje do Węgier, by przestały blokować przekazywanie Ukrainie środków z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, w tym uzgodniony zwrot kosztów pomocy wojskowej już udzielonej przez państwa członkowskie;
5. przypomina, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie jest elementem szerzej zakrojonych działań wymierzonych w Zachód, naszą demokrację i nasze wartości; z zadowoleniem przyjmuje wynik szczytu NATO i ponownie wyraża przekonanie, że Ukraina znajduje się na nieodwracalnej drodze do członkostwa w NATO; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zwiększenia wsparcia wojskowego dla Ukrainy na tak długo, jak będzie to konieczne i w każdej formie, jaka będzie potrzebna; ponownie wyraża stanowisko, zgodnie z którym wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO powinni indywidualnie i wspólnie zobowiązać się do udzielania Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie; wzywa państwa członkowskie do dalszego rozszerzania działań szkoleniowych dla ukraińskich sił zbrojnych, takich jak EUMAM Ukraine, w celu dalszego zwiększania ich zdolności operacyjnych; podkreśla, że niewystarczające lub opóźnione dostawy broni i amunicji mogą zniweczyć dotychczasowe wysiłki, dlatego wzywa państwa członkowskie, aby dużo szybciej udzielały znacznie większego wsparcia wojskowego oraz aby rozbudowały zdolności przemysłu wojskowego; zdecydowanie opowiada się za zniesieniem ograniczeń w stosowaniu zachodnich systemów uzbrojenia dostarczanych Ukrainie przeciwko celom wojskowym na terytorium Rosji; z zadowoleniem przyjmuje decyzję NATO, która w najbliższej przyszłości zagwarantuje dostawy wojskowe o wartości co najmniej 40 mld EUR;
6. potępia niedawny barbarzyński atak na szpital dziecięcy Ochmatdyt w Kijowie; wyraża pełną solidarność z rodzinami ofiar i składa im kondolencje; przypomina o udokumentowanych przypadkach tortur, gwałtów i uprowadzeń dzieci; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnego wspierania wysiłków na rzecz rozliczenia zbrodni wojennych - w ramach istniejących sądów i instytucji międzynarodowych, a także zbrodni agresji - między innymi przez ustanowienie specjalnego trybunału międzynarodowego; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że Rosja musi zapewnić rekompensatę finansową za ogromne szkody wyrządzone w Ukrainie; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje niedawną decyzję Rady o przeznaczeniu nadzwyczajnych przychodów z immobilizowanych aktywów Rosji na wsparcie ukraińskich działań wojennych, a także decyzję grupy G-7 o zaoferowaniu Ukrainie pożyczki w wysokości 50 mld USD zabezpieczonej immobilizowanymi rosyjskimi aktywami państwowymi; wzywa UE do ustanowienia solidnego systemu prawnego służącego konfiskacie rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych przez UE;
7. potępia rosnącą liczbę ataków hybrydowych prowadzonych przez Rosję na UE i jej państwa członkowskie w celu osłabienia europejskiego wsparcia dla Ukrainy za pomocą manipulowania informacją, tajnych prób destabilizacji i korumpowania polityków; jest zbulwersowany doniesieniami, że Rosja stoi za próbą zorganizowania zamachu na szefa jednego z europejskich przedsiębiorstw z sektora obronności;
8. wzywa Komisję, aby zaproponowała długoterminową pomoc finansową na rzecz odbudowy Ukrainy w oparciu o doświadczenia związane z nowo utworzonym Instrumentem na rzecz Ukrainy;
9. wzywa Radę, aby utrzymała i rozszerzyła politykę sankcji wobec Rosji i Białorusi i jednocześnie monitorowała, sprawdzała i zwiększała jej skuteczność i oddziaływanie; wzywa Radę do systematycznego poruszania kwestii obchodzenia sankcji przez przedsiębiorstwa z UE, osoby trzecie i państwa trzecie oraz do przyjęcia i ścisłego wdrożenia środków ograniczających wobec wszystkich podmiotów, które ułatwiają obchodzenie sankcji lub dostarczają rosyjskiemu kompleksowi wojskowemu technologie oraz sprzęt wojskowy i wyposażenie podwójnego zastosowania;
10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, prezydent, rządowi i parlamentowi Mołdawii, Sekretarzowi Generalnemu ONZ oraz władzom rosyjskim.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6129 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lipca 2024 r. w sprawie potrzeby stałego wspierania Ukrainy przez Unię Europejską (2024/2721(RSP)) |
| Data aktu: | 17/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/10/2024 |