Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. na podstawie art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 (Sprawa AT.40882 - IFF - Usunięcie danych) (notyfikowana jako dokument C(2024) 4256 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 czerwca 2024 r.
na podstawie art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003
(Sprawa AT.40882 - IFF - Usunięcie danych)

(notyfikowana jako dokument C(2024) 4256 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/5664)

(Dz.U.UE C z dnia 26 września 2024 r.)

W dniu 24 czerwca 2024 r. Komisja przyjęła decyzję zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 . Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych. Wersja decyzji nieopatrzona klauzulą poufności jest dostępna na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/).

WPROWADZENIE

Decyzją nałożono grzywnę w wysokości 15 900 000 EUR na przedsiębiorstwa International Flavors & Fragrances Inc. oraz International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS za naruszenie art. 20 ust. 4 w związku z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Przedsiębiorstwa te przedstawiły niekompletne informacje podczas kontroli.

PROCEDURA

W dniach 7-10 marca 2023 r. Komisja przeprowadziła kontrole w lokalu przedsiębiorstwa International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS w ramach sprawy At.40826 - Consumer Fragrances. Decyzją w sprawie kontroli C(2023) 1094 z dnia 10 lutego 2023 r. zobowiązano International Flavors & Fragrances Inc. oraz wszystkie przedsiębiorstwa bezpośrednio lub pośrednio kontrolowane przez to przedsiębiorstwo, w tym International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS, do poddania się kontroli dotyczącej ich ewentualnego udziału w porozumieniach antykonkurencyjnych lub uzgodnionych praktykach sprzecznych z art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w sektorze substancji zapachowych dla konsumentów i składników zapachowych.

Podczas kontroli Komisja stwierdziła, że pracownik International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS usunął ze swojego służbowego telefonu komórkowego wiadomości w komunikatorze WhatsApp.

12 marca 2024 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu w związku z tym odrębnego postępowania przeciwko International Flavors & Fragrances Inc. oraz International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS (łącznie zwanym "IFF") w sprawie AT.40882 - IFF - Usunięcie danych.

Komisja przystąpiła do procedury współpracy z IFF, w wyniku której osiągnięto porozumienie co do zakresu zarzutów i zakresu prawdopodobnych grzywien, jakie nałoży Komisja. 29 kwietnia 2024 r. IFF złożyło wniosek dotyczący współpracy, który odzwierciedla stanowisko Komisji w tej sprawie; przewiduje on m.in. przyjęcie odpowiedzialności oraz określa maksymalną przewidywaną wysokość grzywny, która zostanie nałożona przez Komisję.

Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń 16 maja 2024 r. IFF jednoznacznie potwierdziło, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odpowiada treści jego wniosku dotyczącego współpracy i że podtrzymuje swoje zaangażowanie w procedurę współpracy.

20 czerwca 2024 r. uzyskano pozytywną opinię Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących. Bezpośrednio potem urzędnik przeprowadzający spotkania wyjaśniające wydał sprawozdanie końcowe.

STAN FAKTYCZNY

Podczas kontroli w sprawie AT.40826 - Consumer Fragrances w lokalu przedsiębiorstwa International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS inspektorzy Komisji stwierdzili w trakcie badania służbowego telefonu komórkowego przedłożonego do kontroli, że jego użytkownik, dowiedziawszy się, że zostanie poddany kontroli, usunął wiadomości, które wymieniał z konkurencyjnym przedsiębiorstwem na tym urządzeniu w komunikatorze WhatsApp. Użytkownik tego urządzenia był wysokim rangą pracownikiem International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS i International Flavors & Fragrances Inc.

IFF, przekazując urządzenie do kontroli, nie poinformowało Komisji o usunięciu wiadomości. Inspektorzy Komisji zdołali odzyskać większość usuniętych danych, które były istotne dla dochodzenia, a być może wszystkie takie dane. IFF przyznało się bezzwłocznie do usunięcia wiadomości i aktywnie dopomogło Komisji w przywracaniu usuniętych danych.

OCENA PRAWNA

Zachowanie, którego dotyczy zarzut, polegało na celowym przedstawieniu wymaganej dokumentacji przedsiębiorstwa w niekompletnej formie w trakcie kontroli. Stanowi to naruszenie art. 20 ust. 4 w związku z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Dokumentacja, której przedstawienia zażądano w toku kontroli, została przedstawiona przez IFF w niekompletnej formie - użytkownik zawierającego ją urządzenia mobilnego celowo usunął niektóre jej elementy przed przekazaniem urządzenia Komisji do badania. Tej manipulacji dokumentacją przedsiębiorstwa dokonano podczas kontroli, a jej elementy, które usunięto, miały związek z przedmiotem dochodzenia.

GRZYWNY

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia 1/2003 Komisja może nałożyć grzywnę nieprzekraczającą 1 % całkowitego obrotu uzyskanego przez przedsiębiorstwo w poprzednim roku obrotowym, jeżeli podczas kontroli przeprowadzanej na podstawie art. 20 tego rozporządzenia przedsiębiorstwo umyślnie lub w wyniku zaniedbania przedstawia wymagane księgi lub inne rejestry związane z działalnością gospodarczą w niekompletnej formie lub odmawia poddania się kontroli nakazanej w decyzji wydanej na podstawie art. 20 ust. 4 tego rozporządzenia.

Przy ustalaniu wysokości grzywny zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 uwzględnia się ciężar i czas trwania naruszenia.

Oceniając wagę zarzucanego zachowania, Komisja bierze pod uwagę fakt, że naruszenie było bardzo poważne ze względu na swój charakter i zostało popełnione umyślnie. Informacja została usunięta przez pracownika wysokiego rangą i była istotna dla dochodzenia. Komisja bierze również pod uwagę, że grzywna musi być wystarczająco odstraszająca. Na podstawie powyższego Komisja jest zdania, że właściwa byłaby grzywna odpowiadająca 0,30 % obrotu IFF.

Komisja bierze jednak pod uwagę również szczególne okoliczności sprawy. IFF aktywnie współpracowało z Komisją po wykryciu przez nią usunięcia informacji. IFF natychmiast przyznało się do zarzucanego zachowania i dopomogło w szybkim przywróceniu usuniętych informacji w jak największym stopniu. Ponadto IFF przystąpiło do procedury współpracy, w ramach której uznało swoją odpowiedzialność za naruszenie i zaakceptowało maksymalny poziom grzywny. Wobec powyższego Komisja uznaje za stosowne obniżenie kwoty grzywny, która ma zostać nałożona na IFF, o 50 %.

Co się tyczy oceny czasu trwania naruszenia - biorąc pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie miało charakter jednorazowy, kwota grzywny nie ulega dalszemu zwiększeniu z tytułu czasu trwania naruszenia.

Na podstawie wszystkich powyższych elementów ustalono wysokość grzywny na 0,15 % całkowitego obrotu IFF w 2023 r. Biorąc pod uwagę, że obrót IFF w 2023 r. wyniósł 10 615 000 000 EUR, wysokość grzywny po zaokrągleniu wynosi 15 900 000 EUR.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5664

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. na podstawie art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 (Sprawa AT.40882 - IFF - Usunięcie danych) (notyfikowana jako dokument C(2024) 4256 final)
Data aktu: 24/06/2024
Data ogłoszenia: 26/09/2024