Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura:
1 marca 2013 r. Flamandzkie Stowarzyszenie na rzecz Równych Praw w zakresie Zarządzania Przyrodą (Vlaamse Vereniging Gelijkberechtiging Natuurbeheer) złożyło do Komisji skargę, twierdząc, że Region Flamandzki i gminy flamandzkie przyznawały niezgodną z prawem pomoc państwa trzem uznanym organizacjom ekologicznym zarządzającym terenami. 31 lipca 2013 r. służby Komisji przekazały skargę władzom belgijskim i zwróciły się o dodatkowe informacje, które władze belgijskie przekazały 25 października 2013 r. Dodatkowe informacje zostały przekazane przez władze belgijskie 4 sierpnia 2014 r. W dniu 13 listopada 2014 r. służby Komisji przesłały skarżącemu wstępną ocenę. Skarżący udzielił odpowiedzi 12 grudnia 2014 r., domagając się formalnej decyzji Komisji. Pismem z dnia 19 lutego 2024 r. skarżący oficjalnie poinformował Komisję, że w przypadku niepodjęcia przez nią działań w terminie dwóch miesięcy, wniesie skargę na bezczynność na podstawie art. 265 TFUE.
Opis:
Domniemanymi beneficjentami pomocy są trzy organizacje ekologiczne zarządzające terenami, zajmujące się ochroną przyrody w Regionie Flamandzkim: Natuurpunt Beheer, Limburgs Landschap i Durme. Wszystkie trzy podmioty są organizacjami nienastawionymi na zysk, utworzonymi na mocy prawa belgijskiego.
Podstawową działalnością organizacji ekologicznych zarządzających terenami jest ochrona przyrody oraz informowanie i edukacja w zakresie ochrony przyrody. Oprócz tej działalności organizacje ekologiczne zarządzające terenami zajmowały się również pewnymi formami działalności drugorzędnej, takimi jak: sprzedaż drewna, sprzedaż bydła/mięsa (zwierząt wypasanych), sprzedaż siana, przyznawanie uprawnień do polowań i połowów, sprzedaż broszur i książek oraz sprzedaż żywności i napojów w kawiarniach w ośrodkach informacyjnych.
W latach 2003-2017 trzy organizacje ekologiczne zarządzające terenami otrzymywały dotacje państwowe pokrywające 100 % kosztów zakupu niektórych rodzajów gruntów w Regionie Flamandzkim. Zakupione grunty miały być zagospodarowane, przekształcone w formalnie uznane rezerwaty przyrody i prowadzone jako takie.
W latach 2005-2017 trzy organizacje ekologiczne zarządzające terenami otrzymywały dotacje państwowe pokrywające do 100 % kosztów poniesionych w związku z prowadzeniem ośrodków informacyjnych, które oferowały warsztaty, wykłady, spacery z przewodnikiem i wycieczki. Zdaniem władz belgijskich nie pobierano żadnych opłat za wejście na teren uznanych rezerwatów, bezpłatnie udostępniane były mapy turystyczne i każdy z ośrodków informacyjnych miał obowiązek zorganizowania przynajmniej raz w miesiącu bezpłatnych, powszechnie dostępnych zajęć.
Ocena:
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że działalność w zakresie ochrony przyrody i związanej z nią edukacji nie ma charakteru gospodarczego. Organizacje ekologiczne zarządzające terenami nie byłyby zatem uznane za przedsiębiorstwa w odniesieniu do ich działalności w zakresie ochrony przyrody i edukacji. Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że dotacje państwowe na taką działalność nie stanowią pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
W odniesieniu do działalności drugorzędnej Komisja wyraża wstępną opinię, że chociaż wpływ tej działalności może być ograniczony, nie można wykluczyć, że ma ona charakter gospodarczy i może zakłócać konkurencję oraz wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
W związku z tym Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że nie można wykluczyć, iż środek, w zakresie w jakim przynosił on korzyści w drugorzędnej działalności gospodarczej, stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Jeżeli środek zostałby zakwalifikowany jako pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie ocenić jego zgodności z rynkiem wewnętrznym.
PISMO
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5551 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.36303 (2024/C) (ex 2015/NN, ex 2013/FC) - Dotacje dla uznanych flamandzkich organizacji ochrony przyrody - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 17/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2024 |